با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ شهرک الفیا
زیارت عاشورا

 با عرض سلام خدمت شما همکاران و همراهان عزیز

 

جدول حروف الفبا در سایز A4 طراحی کردم. من این جدول رو در آخر کتاب فارسی یچه ها می چسبونم و وقتی نشانه جدید تدریس میکنیم بچه ها همزمان با شهرک الفبای کلاس جدول خودشون رو هم پر می کنند.

شما میتونید نمونه رنگی و سیاه و سفیدش رو دانلود کنید

نکته ای در انتخاب تصاویر مربوط به نشانه ها وجود داره اینه که تصویر مصوت ها تصویری است که با همان مصوت شروع میشه مثلا آ  آتش و در صامت ها صدای آخر تصویر مربوط به صامت می باشد مثلا برای ذال کاغذ

بعد از تکثیر می بایست از قسمت نقطه چین ها جدول را برش بزنید تا به اندازه مناسب جهت چسباندن آن در کتاب درسی تبدیل شود

 

رنگی

سیاه و سفید



تاريخ : جمعه 1 بهمن 1400برچسب:, | 15:35 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 با عرض سلام

 

این محتوا رو می تونید توی کلاس پخش کنید و برای روز دوم تدریستون یعنی بعد از اینکه تدریس اصلیتون رو انجام بدید میتونید از اون استفاده کنید

محتوا داری محیط جذاب و قسمت های مختلفی به شرح زیر می باشد.

فلش کارت های مربوط به نشانه آ - معرفی نشانه بر اساس جایگاه آن در کلمه - متن درس به همراه تصاویر مرتبط و واقعی - ببین و بگو - تمرین - بازی - داستان به صورت پخش کتاب ورق زن - فیلم

بعد از  اجرای محتوا حتما قسمت راهنمای آن را با دقت مطالعه فرمایید

 

 



تاريخ : سه شنبه 22 مهر 1399برچسب:, | 15:53 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

 



تاريخ : یک شنبه 23 شهريور 1399برچسب:, | 14:38 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

همکاران گرامی:
جشنواره جابرابن حیان ذهن معلمان مقطع ابتدایی را به خود مشغول کرده، از آن جا که همکاران سوالات و ابهامات زیادی درباره چیدمان تابلوها و پروژه های مختلف دارند، تصمیم گرفتم تا با یک فایل تاپ و بکر این دغدغه را برطرف نمایم.

ترنم رویش




تاريخ : شنبه 23 دی 1396برچسب:, | 1:9 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 همکاران گرامی:

جشنواره جابرابن حیان ذهن معلمان مقطع ابتدایی را به خود مشغول کرده، از آن جا که همکاران سوالات و ابهامات زیادی درباره چیدمان تابلوها و پروژه های مختلف دارند، تصمیم گرفتم تا با یک فایل تاپ و بکر این دغدغه را برطرف نمایم.

ترنم رویش




تاريخ : دو شنبه 13 آذر 1396برچسب:, | 20:35 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 



 
 
آزمون ورودی ریاضی
 

 
طراح سوال:بکوبک
 
 
 
 
آزمونهای ورودی کلاس ششم  
 


 
 
آزمون ورودی مطالعات اجتماعی
 

 
طراح سوال :بکوبک
 
 
 
آزمونهای ورودی کلاس ششم  
 


 
 
آزمون ورودی علوم تجربی
 

 
 
طراح سوال: بکوبک
 
 
 
آزمونهای ورودی کلاس ششم  
 


 
 
آزمون ورودی هدیه های آسمان
 
 
طراح سوال : بکوبک
 

 



تاريخ : دو شنبه 17 مهر 1396برچسب:, | 20:34 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

تکالیف درسی از منظر تعداد دانش آموزان درگیر به سه دسته تقسیم می شود:

1-   تکالیف عمومی : تکالیفی که برای تمامی دانش  آموزان کلاس در نظر گرفتـه می شود.

2-   تکالیف گروهی : امروزه فعالیت گروهی در کلاس درس بسیار مورد اقبال معلمان است. معلمان تلاش می کنند تعداد محدودی از دانش آموزان را دریک گروه سازمان داده وآنها را برای اجرای فعالیتهایی به مشارکت وادار کنند. تکالیف گروهی براساس نوع گروه وهدف گروه ارائه می شود. مهم این است که تکالیف گروهی باید قابلیت انجام گروهی را نیز داشته باشد وآنها را به تعامل وهمفکری وادارد.

3-   تکالیف انفرادی : این تکالیف براساس شناخت معلم از ویژگیهای دانش آموز ارائه می شود. وجود تفاوتهای فردی در بین دانش آموز، این دسته از تکالیف را ضروری می نماید.

     معلم می تواند براساس شناختی که از دانش آموز خاصی پیدا کرده است و به فرض او را در یک زمینه ضعیف دیده برایش تکلیفی تعیین کند تا ضعفش جبران شود. یا این که برعکس، دانش ‌آموزی که در زمینه ای قوی است و می توان تکالیف ویژه ایی برایش در نظر گرفت. مثلاً در مهارتهای هنری می تواند برای کودکی که شایستگی خاصی در رشته ای از خود نشان داده، تکلیف ویژه ایی پیشنهاد کند.همچنین بر اساس نیاز کلاس و بر اساس انتظارات آموزشی می تواند تکالیفی برای گروه یا همة کلاس طراحی کند.

تکالیف درسی را از نظر محتوا می توان به چهار گروه تقسیم کرد :

1-  تکالیف تمرینی: این نوع تکالیف، قدیمی ترین ورایج ترین تکالیف درسی در مدارس هستند. معمولاً به صورت کتبی وبرای تثبیت یادگیری به روش تکرار وتمرین اجرا می شود. این تکالیف در صورت کثرت استفاده، ملال انگیز وخسته کننده است و اگر بیش از حداستفاده شود، همان مشقهای پرمشقتی است که همه ما تجربة آن را در ذهن داریم؛ لذا ازاین نوع تکالیف در حــد واندازه خود باید اســتفاده کرد وپیشنهاد می شود، بیشتر این گونه تکالیف در مدرسه اجرا شود.

2

 

-  تکالیف آماده سازی وآمادگی : این گونه تکالیف بیشتر برای درسهای روزهای بعد به کار می رود؛ مثلاً اگر قرار است هفته آینده، درس گیاهان تدریـس شـود شما می توانید از پیش به دانش آموزان خودبگویید که بخش گیاهان را ورق بزنند یا این که تعدادی برگ یا دانه گیاهان را جمع آوری کرده، به کلاس درس بیاورند ویا تکالیفی شبیه این را اجرا کنند. شما بااین کار درآنها آمادگی ایجاد کرده اید.

3-  تکالیف بسطی وامـتدادی: این نوع تکالــیف شاگردان را از سطح کلاس بالاتر می برد ودانش ومهارت وتجربه آنها را توسعه می دهد. این تکالیف می تواند به صورت پروژه به دانش آموزان، ارائه شود. مثلاً به دانش آموزانی گفته شود که در کتابخانه کتابی درباره سنگها پیدا کنند وقسمتهایی از آن را به کلاس، ارائه دهند.

4-  تکالیف خلاقیتی: این تکالیف دانش آموزان را وادار می کند با روش و راه جدیدی کاری را انجام دهد یا اثر کاملاً جدیدی از خود ارائه دهند. در درس هنر این تکالیف جایگاه خاصی دارد.[1]

به طور کلی تکلیف در واقع فراهم کردن موقعیتهای مناسبی است که در آن دانش آموز به تقویت و بسط دانشها و مهارتهای خود می پردازد که می تواند در کلاس درس ، مدرسه (کارگاه ، کتابخانه ، آزمایشگاه و ...) و یا در منزل باشد. گرچه معلم در هنگام ارائه تکلیف، مستقیماً قصد ارزشیابی از دانش آموز را ندارد، اما به راحتی می توان تصور کرد که محصول این فعالیت هرچه باشد منبع مناسبی برای کسب اطلاعات از وضعیت یادگیری دانش آموز است.

   بر این اساس تکالیف درسی، یکی از ابزارهای مهم ارزشیابی توصیفی است و بررسی تکالیف درسی به وسیله معلم اطلاعات ارزشمندی از عملکرد دانش آموزان به دست می دهد.. ارزیابی از تکالیف درسی باید براساس روش مورد نظر دراین رویکرد صورت گیرد که همان روش ارائه بازخوردهای توصیفی است . بررسی تکالیف همراه با اظهار نظر معلم  بر کیفیت کار می افزاید. معلم در زمینه ضعفها وقوتهای کار توضیحاتی می دهد که عمدتاً تشویق کننده است و در عین حال باید حاوی رهنمودهایی باشدکه به دانش آموز کمک می کند تا کیفیت کارهایش بهتر شود. باید از تمامی اشکال تکالیف درسی در کلاس درس استفاده شود. تکالیف انجام شدة دانش آموز  با تشخیص معلم در پوشه کار نگهداری شود. اگر گروه خاصی از نوع تکالیف انجام شده طی یک دوره زمانی درکنار هم قرار گیرد، می توان برمبنای آن چگونگی پیشرفت دانش آموز را مطالعه کرد ونظر داد.

    از آنجا که کمک بیش از حد ویا حتی انجام تکالیف توسط والدین پدیده ای شایع است، معلمان می توانند با توجیه دقیق والدین که هدف این تکالیف چیست و هدف ارزشیابی از این تکالیف چیست، والدین را به برخورد عاقلانه با تکالیف درسی، دعوت کنند.

 

پرسیدن [2]

        مهارت دیگر و شاید ابزار دیگری که می توان آن را در راستای اهداف ارزشیابی توصیفی به کار گرفت و در مقایسه با ابزارهای دیگر کمی غیر عادی به نظر می رسد، مهارت" پرسیدن " است. گاهی آن را پرسش و پاسخ[3] می نامند. در حقیقت ما این روش را تحت عنوان روشهای تدریس شناخته ایم که به لحاظ تاریخی به سقراط، فیلسوف یونان باستان، نسبت داده می شود. در حقیقت آموزش سقراطی از طریق دیالوگ[4] یا گفتگو انجام می گرفته است. سقراط با پرسیدن پرسشهایی حساب شده با کشف میزان درک شاگرد از مسئله یا موضوع و میزان خطا و صواب اندیشه اش، او را به سمت اصلاح اندیشه و تفکر خود سوق می داد. به سخن دیگر گفتگو و یا پرسیدن ایجاد یک حلقه بازخورد مستمر است که موجب  توسعة شناخت معلم ازدرک و فهم دانش آموز از مفاهیم و موضوعات می باشدو معلم در این میان، از دانش آموز به صورت غیر مستقیم ارزشیابی می کند. هر پرسش در واقع برای ارزشیابی پاسخ دانش آموز انجام می گیرد تا دانش آموزان به سمت درک وسیع تر موضوع و مفهوم حرکت کنند. این نکته نشان می دهد که ارزشیابی و تدریس از همدیگر جدا نیستند و هر دو فرایندی هستند که با هم به پیش می روند و با هم به نتیجه می رسند.

آنچه در اینجا اهمیت دارد ، عدم خلط این مفهوم با مفهوم پرسشهای مستمر است که در منابع  ارزشیابی سنتی ما بسیار از آن یاد می شود . در  آیین نامه های امتحانات گذشته در دهه 20 این مفهوم وارد ادبیات ارزشیابی ما شد و منظور از این پرسشها همان سؤالاتی است که معلم در کلاس درس ، بعد از تدریس از دانش آموزان می پرسید و نتایج آنها را به صورت نمره و یا گاه رتبه ثبت می کرد . این موضوع نیز به همراه ارزشیابی مستمر، مجدداً طرح و بحث شد که به لحاظ مفهومی تفاوتی با همدیگر نداشت. درک و برداشت عموم معلمان از پرسشهای مستمر ، همین سوالاتی است که هر جلسه از محتوای دروس تدریس شده پرسیده می شد. گاهی اوقات معلمان همین پرسشها را به صورت کتبی اجرا می کردند، اما این شیوه یا ابزار یعنی پرسیدن ، تفاوت ماهوی با آن دارد. در این شیوه هر پرسش و هر پاسخ می تواند بازخوردی برای طرف مقابل ( معلم یا دانش آموز ) باشد و در مسیر شکل گیری و توسعه یادگیری، حرکت نمایند . یکی از مشکلاتی که در به کارگیری این روش وجوددارد این است که معلمان هنگام پرسیدن، وقت کمی به دانش آموزان می دهند تا درباره سوال فکر کنند و این باعث می شود که دانش آموز به خوبی درگیر موضوع نشود.

 پرسیدن مؤثر از مؤلفه های مداخله های برنامه ریزی شده معلمان است که دانش آموزان را درگیر عمیق تر فعالیت یادگیری می نماید . معلم با شنیدن پاسخهای دانش آموز ، از میزان درک و فهم او از موضوع، آگاهی می یابد و از ضعفها و بدفهمیهای آنان مطلع می شود؛ مثلاً پس از شنیدن پاسخی از دانش آموز ، اگر چنین سوالی از وی بپرسید که : " چرا شما این گونه فکر می کنید ؟ " . درگیری بیشتری را برای دانش آموز ایجاد خواهد کرد پاسخ دانش آموز_ اگر معلم فرصت فکرکردن به او بدهد _می تواند تصویر روشن تر از بینش و تفکر خود ارائه دهد و به سخن روشن تر فرصت گرانبهایی است که دانش آموز اندیشه خود را از طریق دریافت بازخوردهای معلم، گسترش دهد.

برای تقویت مهارت پرسیدن چند نکته زیر باید مورد توجه واقع شود :

1- بیشترین تلاش و کوشش خود را مصروف سوالاتی بکنید که موجب کاویدن و مطالعه مسائل مهم شود ، تا رشد فهم و قدرت تفکر دانش آموزان تقویت شود؛ به سخن دیگر سوالاتی که در سطح حافظه ، فهم باشد، چنین تأثیری را به همراه ندارد. مثلاً به جای پرسیدن این گونه که « آیا هفت عدد اول[5] است ؟» و کودک بگوید «بله » یا « نه» بپرسید:« چرا 7 عدد اول است ؟ » زیرا این سوال دانش آموز را وادار می کند دانش خود را درباره عدد اول مرور کند و همچنین نیازمند آن است که درک خود را از عدد اول نشان دهد و با عدد مورد نظر یعنی عدد 7 ،مقایسه کند. این کار برای ارزشیابیِ درک و فهم دانش آموز فرصتی فراهم می آورد و شما با سوالات بیشتر می توانید حتی درک و فهم آنها را گسترش دهید. این سوال که در مثال فوق آمده، می تواند ساختار تعداد زیادی سوال مشابه را به شما نشان دهد که مثلاً : « چرا الف نمونه ب است » سوالاتی از این دست را می توان به شرح زیر مثال زد :

-  چرا این. .. صحیح است ؟

-  می توانید توضیح دهید که چگونه ....

-  تفاوتها و شباهتهای ... کدامند ؟

2- فرصت پاسخگویی را افزایش دهید تا دانش آموزان فرصت فکرکردن پیدا کنند. افزایش مدت زمان پاسخگویی به سؤالات، فرصت درگیری را به دانش آموزان می دهد و پاسخهای آنان را قوی تر و محکم تر می نماید .

3- از همه دانش آموزان انتظار پاسخگویی داشته باشید. به عبارت دیگر، اجازه ندهید تنها افراد محدودی پاسخگوی سؤالات شما باشند .

4- پاسخهای صحیح یا اشتباه دانش آموزان ، هر دو می تواند شما را در شناخت میزان درک و فهم دانش آموزانتان کمک کند؛ زیرا هدف اصلاح متأملانه و متفکرانه است ، نه این که در لحظه اول پاسخ درست را دریافت نمایید .

5- توجه داشته باشید که این پرسشها و پاسخها عمدتاً شفاهی است. گرچه می توان در برخی موارد به صورت کتبی، اجرا و پاسخها را تحلیل کرد .

 

به کارگیری ابزارهای متعدد

      توصیه دیگر این که معلم نباید تنها به ابزار آزمونهای کتبی بسنده نماید. این آزمون فقط گوشه‌ای از زوایای پنهان عملکرد دانش‌آموز را روشن می‌نماید و شناخت بهتر و دقیق‌تر، مستلزم به کارگیری ابزارهای دیگری است که امروزه معلمان علاقه مند ابزارهایی مانند مشاهده ،  پوشه کار ، آزمون عملکردی  و مانند اینها را به کار می‌برند. این ابزارها تصویر دقیق‌تری از فرآیند یادگیری و نتایج حاصل از تلاشهای دانش آموز را برای معلم ارائه می‌دهد ( بازرگان ، 1382) (خوش خلق،1382).

این روشها و ابزارها به روشهای کیفی معروف هستند که در مقابل روشهای کمی ، آزمونها ، قرار می‌گیرند. ترکیب این دو ابزارها در ارزشیابی تحصیلی، تصویر نسبتاً‌ واقع بینانه از خصوصیات دانش‌آموز فراهم می‌آورد .

در این قسمت، نکاتی مختصر و مفید در باره به کارگیری ابزارهای مذکور، طرح می شود.

 

پوشه کار

پوشه کار مجموعه ای از مواد تولید شده دانش آموز است که در یک دوره زمانی خاص جمع آوری شده است که به معلم اجازه می دهد تا رشد فرایند یادگیری دانش آموز را در دوره مذکور ارزشیابی کند. لذا در کاربرد این ابزار، جمع آوری و سازماندهی اطلاعات و ارزیابی از آنها مهارت مهم یک معلم است. به طور کلی برای شکل گیری پوشه کار، سه مرحله قابل ذکر است:

 

قبل از جمع آوری مواد

در این مرحله معلم باید تصمیم هایی را درباره پوشه کار بگیرد. در واقع برنامه ای را برای تولید پوشه تدوین نماید.

-  محتوای پوشه کار چیست؟

در اینجا معلم باید مشخص کند که پوشه کار به یک درس اختصاص دارد یا به چند درس؟ یعنی در مجموع پوشه دارای چه بخش هایی باشد. در صورتی که پوشه کار را برای چند درس تهیه می کنید، بهتر است برای هر درس، بخشی را در  پوشه کار  اختصاص دهید تا مواد جمع آوری شده از همدیگر مجزا شود. این کار ارزشیابی شما را آسان تر کند.

-  چه موادی را در پوشه قرار می گیرد؟

-  بهتر است مشخص شود که چه موادی باید در پوشه قرار داده شود و این مواد چه ویژگی داشته باشد. مثلا ممکن است شما تصمیم داشته باشید بهترین آثار دانش آموزان را در هر مرحله در پوشه نگهدارید. این کار را می توانید به کمک خود دانش آموز انجام دهید. به طور کلی باید محدودیتهایی را برای موادی که در پوشه نگهداری می کنید تعیین نمایید، در غیر این صورت پوشه کار به سختی قابل تنظیم بوده و مدیریت آن  مشکل خواهد شد.

-  بهتر است پوشة مناسبی که با اهداف شما سازگار باشد، انتخاب کنید. مثلا اگر قصد دارید برای چند درس پوشه کار واحدی را سازماندهی کنید، پوشه ای را انتخاب کنید که چند لایه داشته باشد.

 

در حین جمع آوری مواد

-  در طول مدتی که پوشه کار در حال آماده شدن است، موادی را که برای پوشه کار دانش آموز انتخاب می کنید، تاریخ و یادداشت(بازخوردکتبی)داشته باشد. در این یادداشت ضعف و قوت کار و رهنمودهای مورد نیاز را بنویسید.

-  بهتر است حجم مواد داخل پوشه کار را زیاد نکنید؛ یعنی تمامی آثار دانش اموزان  را در آن قرار ندهید بلکه مناسب ترین اثر را که با اهداف ارزشیابی سازگار باشد، انتخاب کنید.

-  از دانش آموز برای تنظیم و مدیریت  پوشه کار  استفاده کنید.

-  هر از چند گاهی، پوشه کار دانش آموز را به رؤیت والدین برسانید و از آنها بخواهید که دیدگاه هایشان را درباره فعالیت کودکانشان بنویسند.

 

 

در پایان و هنگام ارزشیابی

- هنگام ارزشیابی از محتوای پوشه کار بهتر است فهرستی از انتظارات آموزشی که برای آنها موادی را در پوشه قرار داده اید، تهیه نمایید و بر اساس نشانه های هر یک از انتظارات که در پوشه کار  مشاهده می کنید بر طبق مقیاس چهار قسمتی ( خیلی خوب ، خوب ، قابل قبول و نیاز به تلاش بیشتر) در باره وضعیت دانش آموز داوری کنید. مثلا اگر درباره این انتظار که « دانش آموز به خوبی می نویسد » می خواهید داوری کنید، یکی ازنشانه های تحقق این انتظار که مثلاً رعایت آیین سجاوندی (نقطه گذاری) است را در آثار وی بررسی کنید تا حدی که قادر باشید، درباره میزان تحقق انتظار فوق الذکر، داوری کنید.

- صاحب پوشه کار دانش آموز است؛ لذا در پایان سال تحصیلی پوشه و محتویات آن، باید به وی داده شود.

 

چک لیست ( سیاهه رفتار ) [6] و ثبت روایتی مشاهده ( واقعه نگاری ) [7]

یکی دیگر از ابزارهای مفید ارزشیابی توصیفی، ابزارهای ثبت مشاهده است. به طور کلی مشاهده یکی از مهارتهای مهم معلم علاقه مند به اجرای ارزشیابی توصیفی است. به همین دلیل آشنایی با ابزارهای ثبت مشاهده به همان اندازه اهمیت دارد. در آغاز به یکی از رایج ترین آن یعنی سیاهة رفتار یا چک لیست می پردازیم.

چک لیستهای  مشاهده عبارتند از: فهرست کردن مفاهیم، مهارتها، فرایندها و یا نگرشهای ویژه ای که شما در نظر دارید حضور یا عدم حضور آن را ثبت کنید. از چک لیستها می توانید برای ارزشیابی تکوینی یا پایانی یا تشخیصی استفاده ببرید و اگر به صورت منظم و حساب شده از چک لیست استفاده نکنید، نتایج خوبی از آن نخواهید گرفت.

- برای تهیه چک لیست ابتدا هدف آموزشی خود را مشخص نماید سپس تلاش کنید تا نشانه های تحقق هر هدف یا انتظار آموزشی را فهرست نماید. این نشانه ها همان گویه های یک چک لیست هستند.

- چک لیستهایی که تهیه می کنید ساده و محدود باشد.

- اگر می خواهید برای تمامی کلاس اجرا کنید، شکل ساده آن به این گونه است که در ستون اول نام دانش آموز کلاس را بنویسید و گویه های چک لیست را در سطر قرار دهید، به این صورت با یک برگ، چک لیستی از تمامی دانش آموزان خواهید داشت.

- تا آنجا که ممکن از چک لیستهایی استفاده کنید که به آن نیاز بیشتری دارید. بنابراین نیازی نیست از تعداد زیادی چک لیست استفاده کنید.منظور این است که تنها در مواردی که از روشهای دیگر نمی توانید برا ی ثبت شواهد پیشرفت و یادگیری دانش آموز استفاده کنید به ابزار چک لیست روی آورید؛ مثلا برای جنبه اجتماعی چک لیست کوتاه، مناسب است . اما برای اهداف جزییِ بخشی از درس ریاضی ضرورتی ندارد .

- مقدار گویه های چک لیست را محدود کنید، حداکثر 12 گویه داشته باشد.

- گویه های چک لیست، ساده و قابل فهم باشد.

- گویه های چک لیست را بر اساس نشانه های هر یک از انتظارات تهیه کنید.

- در صورتی که برای موضوعی از چک لیست استفاده می کنید، برای درک دقیق تر از وضعیت دانش آموز در طول سال دو یا سه بار چک لیستها را اجرا کنید تا از روند پیشرفت دانش آموز آگاه شوید.

- زمانی که دانش آموزان در کلاس در حال فعالیتهای یادگیری هستند، می توانید چک لیستها را اجرا کنید.

یکی دیگر از ابزارهای ثبت مشاهدات معلم، واقعه نگاری است. ثبت رویداد، ابزار مناسبی برای ثبت وقایع و رویدادهایی است که گهگاه معلم در عرصه کلاس و مدرسه مشاهده می نماید. این رویدادها برای تصمیم گیری و داوریهای بعدی منبع مفیدی هستند؛ لذا بر خلاف چک لیستها این ابزار به صورت منظم استفاده نمی شود. عمدتا رفتارها و فعالیتهای خاصی که از کودک سر می زند موضوع خوبی برای ثبت رویداد است. مثلا ممکن است معلم تصمیم بگیرد از چگونگی مهارت دانش آموزی در کار با میکروسکوپ، گزارش توصیفی تهیه نماید. به هر حال، موقعیتهای زیادی در کلاس وجود دارد که معلم می تواند از آنها گزارش مشروح تهیه کند و نشان دهد که رشد و پیشرفت دانش آموز در یک مهارت خاص چگونه است. برگه های ثبت گزارش شما ممکن است نشان دهد که «مهرداد» در بسیاری از موارد در بیان افکار و نظریات خود مشکل داشته است و به عنوان یک نتیجه از این گزارش شما تصمیم می گیرید درباره علل مشکل «مهرداد» مطالعه بیشتری انجام دهید یا به والدین و مدیر مدیر مدرسه مشکل را گزارش دهید. به چند نکته مهم در خصوص استفاده از این ابزار، توجه کنید.

- گزارش شما باید دارای تاریخ، توصیف عینی رویداد و تفسیر رویداد باشد. در بخش توصیف، آنچه واقعا رخ داده است را بنویسید. سپس تفسیر خود را از آن رویداد بیان کنید. در بخش تفسیر، می توانید به دلایل احتمالی و راه حلها یا نتایج مثبت و منفی آن اشاره کنید.

- هنگامی که دانش آموزان مشغول فعالیت هستند شما می توانید رویدادهای مورد نظر را ثبت کنید یا هنگامی که دانش آموزان در کلاس نیستند؛ این کار را انجام دهید.

- اشکال و شیوه های مختلفی برای ثبت گزارش وجود دارد. یکی از بهترین روشها این است  که دفترچه ای با تعداد اوراق مناسب تهیه کنید. و بر حسب نام خانوادگی دانش آموزان به شکل الفبایی تنظیم کنید. ( مانند دفترچه تلفن ) و به هر دانش آموز چند برگ اختصاص دهید. در این شیوه به راحتی می توانید گزارشهای مربوط به هر دانش آموز را در چند برگ اختصاصی ثبت کنید و در صورت نیاز، به راحتی  به آنها دست یابید.

- بهتر است اطلاعات ثبت شده در دسترس دیگران ، حتی والدین، نباشد.

- هنگام تهیه گزارش، واقع بینانه توصیف کنید، توجه به ضعفها و یا قوتها به تنهایی تصویری یک سویه از دانش آموز به دست می دهد.

 

آزمون های عملکردی 

در ارزشیابی عملکردی ، از دانش آموزان خواسته می شود که درگیر تکالیف پیچیده شوند یا چیزی را تولید نمایند. بسیاری از این نوع ارزشیابیها در محیطهای واقعی رخ می دهد ویا این که به سطح بالای مهارتهای مورد نیاز زندگی توجه می نماید (Detal,etal,1991).

آزمونهای عملکردی انواع گوناگونی دارد . برخی از مهمترین آنها به شرح زیر است:

-        آزمون عملکردی کتبی، در این نوع آزمون معلم از دانش آموز می خواهد گزارشی را ارائه دهد ، نقشه ای را رسم نماید یا داستان کوتاهی را بنویسد.

-        آزمون عملکرد با نمونه کار، در این شیوه از شاگرد خواسته می شود حاصل فعالیت عملی خود را ارائه دهد؛ مثلاً مکعبی را با ابعاد مختلف بسازد ، متنی را ترجمه کند ، اطلاعاتی را درباره موضوعی گردآوری کند و آن را در جدولی خلاصه و طبقه بندی نماید یا ماده شیمیایی جدیدی را بسازد .

-        آزمون عملکردی در موقعیتهای شبیه سازی شده، در این نوع آزمونها در موقعیتی غیر واقعی از دانش آموز خواسته می شود که فعالیتی را انجام دهد؛ مثلاً از دانش آموزان خواسته می شود که نامه ای را نوشته ، در پاکت قرار داده ، طبق روش معمول آدرس و مشخصات خود را بنوسید و در صندوق پست بیندازند. این صندوق می تواند در کلاس به صورت نمایشی، ساخته شود.

گرچه این تقسیم بندیهای دقیق نیستند، اما به معلم در شناخت تنوع اشکال این آزمونها کمک می نماید.

     بدین سان آزمونهای عملکردی به معلم کمک می کند از مهارتها و میزان درک و فهم دانش آموزان ارزشیابی به عمل آورد. با این شیوه از عملکرد دانش آموزان ارزشیابی واقعی صورت می گیرد. اما تهیه و اجرای آن نیاز به اندکی مهارت و دقت است. در صورتی که معلم قادر باشد آزمونهای خوبی طراحی و اجرا کند، اطلاعات ارزشمندی از چگونگی یادگیری دانش آموز کسب خواهد کرد. البته، دانش آموزان باید برای اجرای چنین آزمونهایی آماده شوند. در طراحی آزمونهای عملکردی باید به نکاتی توجه نمود که در زیر به آنها اشاره می شود:

- اهداف آموزشی مورد نظر را معین نمائید. هدف آموزشی باید مهم و اساسی باشد.

- تکلیف یا فعالیت مناسب با هدف مورد نظر را مشخص کنید؛ یعنی فعالیتی را تعریف کنید که نشان از تحقق هدف مورد نظر باشد. مثلا اندازه گرفتن مساحت زمین بازی در حیاط آموزشگاه به وسیله متر.

- دانش پیش نیاز تکلیف مورد نظر، مشخص شود و برای معلم روشن شود که دانش آموز پیش نیاز را کسب نموده است؛ مثلاً در تکلیف فوق با مفاهیم طول و سطح آشنا شده باشد.

- دانش و اطلاعات لازم برای انجام آزمون عملکردی را نیز فرا گرفته باشد؛ به عنوان مثال اگر آزمون به اندازه سطح و طول مربوط می شود، بدیهی است که دانش آموز باید اطلاعات لازم در خصوص اندازه گیری و واحدهای مربوط را داشته باشد.

- فرایند اجرای آزمون را برای دانش آموزان به دقت توضیح دهید.می توان آن را به صورت دستورالعملی بر روی کاغذ نوشت.

- مواد و وسایلی را که دانش آموز، برای انجام و اجرای آزمون نیاز دارد، مشخص نمایید.در مثال فوق متر ، کاغذ یادداشت و قلم، وسایل مورد نیاز است.

- روش ارزشیابی از محصول کار دانش آموز را مشخص سازید در این خصوص ضروری است که ملاکها و معیارهایی که نتیجه نهایی باید داشته باشد، روشن شود؛ لذا بازخوردی توصیفی از نتیجه کار به دانش آموز داده می شود. برای ارزشیابی از محصول کار دانش آموزان باید ویژگیهای محصول را کاملاً مشخص نمایید و این ویژگیها یا ملاکهای محصول مناسب به اطلاع دانش آموزان رسانده شود . این کار باعث می شود دانش آموزان، تصور روشنی از کار و هدف فعالیت خود داشته باشند و حتی بتوانند خود را در حین فرایند یادگیری ارزشیابی کنند .

ارزشیابی عملکرد، فرصت مناسبی را فراهم می آورد که فرآیند فعالیت دانش آموزان ارزشیابی و بررسی شود.

 

آزمون های مداد – کاغذی

به طور سنتی در کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر ارزشیابی با امتحان به ویژه امتحانات کتبی، مترادف بوده است . اشکال اساسی در این بود که ابزار ، تنها وسیله جمع آوری اطلاعات تلقی می شد . در این رویکرد آزمونهای سنتی مانند آزمونهای چند گزینه ای ، کوتاه پاسخ ، تشریحی و مانند اینها نیز برای معلم کاربرد دارد و معلم می تواند از اطلاعات حاصله در راستای اهداف ارزشیابی، استفاده نماید. برای بهره گیری بهتر و بیشتر چند نکته ضروری تذکر داده می شود:

- در تهیه این آزمونها ، به سؤالاتی که تنها سطح حافظه و فهم را می سنجند، اکتفا نکنید و سطوح بالاتر را نیز مورد توجه قرار دهید .

- موقعیت اجرای این آزمونها به گونه ای باشد که ایجاد اضطراب ننماید. بهتر است آن را به عنوان یک فعالیت یادگیری تلقی نمائید تا دانش آموزان، دچار اضطراب نشوند.

- به عنوان یک ابزار محوری در ارزشیابی از آنها استفاده نکنید.

- نتایج این آزمونها را به صورت توصیفی بازخورد دهید و از آنها بخواهید که ضعفهای خود را اصلاح کند؛ لذا نیازی به نمره دادن نیست.

- اشکال مختلف اجرای این آزمونها را در کلاس درس تجربه کنید و بر این اساس به دانش آموزان بفهمانید که هدف از اجرای این آزمونها بهبود عملکردشان در یادگیری است. اشکالی مانند آزمون در خانه[8]، آزمون گروهی و آزمون کتاب باز[9].

سؤالات آزمون کتاب باز به نحوی طراحی می شود که دانش آموزان تنها از کتاب می توانند راهنمایی بگیرند نه جواب سؤالات را؛ لذا طرح پرسشهای این نوع آزمونها دقت خاصی را طلب می نماید . هم اکنون در بسیاری از مدارس، این گونه آزمونها تحت عنوان پلی کپی یا  تکلیف آدینه رایج است. این آزمونها می تواند دانش آموزان را با اهداف آموزشی به صورت فعال تری درگیر نماید و درک و فهمشان را از مفاهیم مورد نظر افزایش دهد.

-  در بررسی نتایج این آزمونها می توانید از روش خودسنجی و همسال سنجی استفاده کنید .

- آزمونهای کتبی مجموعی را در مواردی استفاده کنید که بخواهید اهداف شناختی را در سطح و حدود پایین، بررسی و ارزشیابی کنید.

 

 

استفاده از روش خودسنجی و همسال سنجی

      بهتر است معلم از روش خود سنجی و همسال سنجی نیز بهره‌ببرد؛ یعنی هر از چندگاهی از دانش آموز بخواهد عملکرد ( آثار و نتایج فعالیت‌های یادگیری) خود را ارزشیابی نماید. این روش باید با دقت و وسواس به کار گرفته شود. اساسی ترین شرط ضروری برای استفاده از روش خودسنجی آگاهی دانش آموز از معیارها و ملاکها است .

 خودسنجی عبارتست از ارزشیابی فرد از عملکرد و فعالیتهای یادگیری خودش و همسال سنجی عبارتست از ارزشیابی دانش آموز از عملکرد و فعالیتهای یادگیری همسالانش. هدف اساسی این دو روش ایجاد احساس مسئولیت بیشتر نسبت به یادگیری خود و همسالان است. همچنین خودآگاهی و افزایش حس مراقبت از فرایند یادگیری نیز از اهداف دیگر به کارگیری این دو روش است. پژوهشی نشان داده است که ترکیب خودسنجی با ارزشیابی معلم بر عملکرد یادگیرنده تأثیر مثبت دارد (Olina,2002) .

 بر این اساس بهتر است معلم بر خودسنجیها و همسال سنجیها نظارتی داشته باشد و خود هم از عملکرد دانش آموزان ارزشیابی به عمل آورد .

در همسال سنجی، رشد خودآگاهی دانش آموز را به دامنه های دیگر می کشاند؛ زیرا در هنگام داوری درباره عملکرد دانش آموز دیگر، احساس مسئولیت خواهد کرد که داوری اش دقیق تر باشد. در عین حال بررسی و تحلیل عملکرد همسال، خود یک فعالیت فکری سازنده است. خودسنجی و همسال سنجی را زمانی باید به کار برد که لازم است دانش آموز نسبت به یادگیری اش خودآگاهی بیشتری پیدا کند. برای اجرای بهتر این روش به نکاتی اشاره می شود:

-    برای ایجاد زمینه مناسب اجرای خودسنجی و همسال سنجی لازم است دانش آموزان از معیارها و ملاکهای کار و فعالیت مورد ارزشیابی آگاهی داشته باشند.

-    در صورت امکان می توانید از خود دانش آموزان در تهیه معیارها و ملاکها کمک بگیرید. این کار تجربه مفیدی برای دانش آموزان خواهد بود و احساس مسئولیت آنها را گسترش می دهد.

-    تلاش کنید موقعیتی را فراهم سازید که دانش آموزان احساس آورید در ارزشیابی از کار خودشان آزاد هستند.

-    در هنگام اجرای همسال سنجی تلاش کنید شرایطی را فراهم کنید که دانش آموز احساس نماید در هنگام ارزشیابی از کار دیگران در واقع خودش را مورد ارزشیابی قرار می دهد. این باعث می شود سو گیری در کار دانش آموزان کاهش یابد، یعنی آنها باید احساس کنند همان گونه که دیگران را ارزشیابی می کنند خودشان نیز ارزشیابی می شوند.

-    سعی کنید از نتایج این ارزشیابیها در گزارش پایانی کمتر استفاده کنید. از نتایج این ارزشیابیها بیشتر در بهبود فرایند یادگیری استفاده کنید و در صورتی که برای گزارش پایانی از آنها استفاده می کنید با ارزشیابیهای خودتان ترکیب کنید.

-  فرصت خود ارزشیابی را پیوسته برای دانش آموزان فراهم سازید.

-  به دانش آموزان بیاموزید که در ارزشیابی، از بازخورد توصیفی به جای نمره یا رتبه استفاده کنند.

-  در بازخوردهای توصیفی وضعیت پیشرفت دانش آموز توصیف شود؛ یعنی ضعفها و قوتها بیان شود و در صورت امکان رهنمودهایی نیز داده شود.

 خیلی خوب –خوب –قابل قبول –نیاز به تلاش بیشتر

 


  [1]. جهت اطلاع بیشتر به کتاب " فرایند برنامه ریزی تکالیف درسی دانش آموزان" تالیف دکتر نادرقلی قورچیان و دیگران ، انتشارات منادی تربیت ، مراجعه نمائید.

[2] . Questioning

[3] . Q & A

[4] . Dialog

[5]. اعدادی که تنها به خود و یک بخش پذیرند عدد اول نام دارند

[6]. Check List

[7]. Anecdotal Record

[8] . Take home

[9] . Open book

 

منبع :http://amouzgar.com



تاريخ : سه شنبه 21 دی 1395برچسب:, | 20:3 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

چگونه عزت نفس و اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم ؟

یکی از صفحات فایل پاورپوینت مورد دانلود ، انتخاب شده :

 

طناب باورهای غلط را از دست و پایت باز کن.

کوهنوردی که می خواست از بلندترین کوه‌ها بالا برود پس از سالها آماده سازی، ماجراجویی خود را آغاز کرد. ولی از آنجا که افتخار کار را فقط برای خود می‌خواست، تصمیم گرفت به تنهایی از کوه بالا برود. شب، بلندی‌های کوه را در برگرفته بود و مرد هیچ چیز را نمی دید. همه چیز سیاه بود و اصلاً دید نداشت. ابر هم روی ماه و ستاره‌ها را پوشانده بود.

همان طور که از کوه بالا می‌رفت پایش لیز خورد و در حالی که به سرعت سقوط می‌کرد، از کوه پرت شد.

در حال سقوط فقط لکه‌های سیاهی مقابل چشمانش می‌دید و احساس وحشتناک کشیده شدن بوسیله قوه جاذبه او را در خود می‌گرفت. همچنان سقوط می‌کرد، در آن لحظات تمام رویدادهای خوب و بد زندگی اش به یادش آمد. اکنون فکر می‌کرد مرگ چقدر به وی نزدیک است. ناگهان احساس کرد طناب دور کمرش محکم شد و در میان آسمان و زمین معلق ماند.

در این لحظه ی سکون، چاره‌ای برایش نماند جز آنکه فریاد بزند: خدایا کمکم کن. ناگهان صدای پرطنینی از آسمان شنیده شد: چه می خواهی؟ کوهنورد گفت: ای خدا نجاتم بده.

واقعا باور داری که من می توانم نجاتت دهم؟  البته که باور دارم.

اگر باور داری، طنابی که به دور کمرت بسته است پاره کن.

یک لحظه سکوت... و کوهنورد تصمیم گرفت با تمام نیرو طناب را بچسبد.

گروه نجات روز بعد یک کوهنورد را پیدا کردند که از سرما یخ زده و مرده بود. بدنش از طناب آویزان بود و با دستانش محکم طناب را گرفته بود، در حالی که او فقط یک متر از زمین فاصله داشت!

 

 

 



تاريخ : سه شنبه 17 آذر 1394برچسب:, | 14:49 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

یکی از بزرگترین معضلاتی که در میان کاربران ایرانی مشاهده می شود عدم رعایت آداب صحیح ایمیل زدن است. می توان به جرأت گفت از هر 10 ایمیلی که ارسال می شود 8 تای آن ها عنوان salam را دارند.

در اینجا قصد داریم آداب صحیح ارسال ایمیل برای اطرافیان خود را به شکل مفصل برای شما توضیح دهیم، با رعایت این موارد در اصل شخصیت خودتان را نیز از پشت میز کامپیوتر برای طرف مقابل به نمایش گذاشته اید.

عنوانی مناسب و مشخص انتخاب کنید

هرگز هیچ ایمیلی را بدون عنوان ارسال نکنید. یک عنوان واضح و ماهرانه باعث می شود گیرنده به سرعت تشخیص دهد که ایمیل مربوطه با کار آن ها در ارتباط است یا خیر. این مسئله به آن ها کمک می کند تا بدون خواندن کل پیام موجود در ایمیل، از روی عنوان بتوانند برنامه ها و وظایف روزانه خود را اولویت بندی کنند. عنوان ایمیل باید خاص باشد و بتواند موضوع ایمیل را به طور خلاصه بیان کند. برای مثال، ایمیلی که برای استخدام تعدادی کارگر برای کار در مؤسسه خیریه محلی زده می شود باید عنوانی این چنینی داشته باشد:

موسسه خیریه: داوطلبان علاقه مند جواب دهند".  نه چیزی مثل"به تعدادی داوطلب نیازمندیم". اگر به پیامی با عنوانی نا واضح و نا مشخص پاسخ می دهید، توضیح خود را نیز در آخر عنوان اضافه کنید. این مسئله باعث می شود که گیرنده ایمیل را به عنوان پاسخی به ایمیل خود بشناسد، و موضوع را برای گیرنده های دیگر که ممکن است به لیست گیرنده های ایمیل اضافه شوند حل خواهد کرد. عادت کنید تا به همه کسانی که ایمیل های بدون عنوان به شما می فرستند، پاسخی داده و این نکته را به آنها گوشزد کنید که برای دفعات بعدی برای ایمیل های خود عنوانانتخاب کنند.
 

راه و رسم صحیح ارسال ایمیل

عنوانی برای ایمیل خود انتخاب کنید، که موضوع پیغام را به طور خلاصه بیان کند. دیگران را ترغیب کنید تا آن ها نیز عنوان هایی مناسب برای ایمیل های خود انتخاب کنند تا در آینده از اتلاف وقت هر دو طرف شما جلوگیری شود. از ارسال بی رویه ایمیل به افراد زیاد خودداری کنید. برخی افراد دوست دارند تا از همه پیشرفت ها باخبر باشند. متاسفانه، این مسئله به آنها این بهانه را می دهد که هرچه را که به دست یا مغزشان می رسد به سایرین بفرستند. سعی کنید خود همه چیز را نخوانید و مسئولیت بررسی اطلاعات جدید را به سایرین واگذار کنید.

از ارسال بیش از حد یک ایمیل به افراد مختلف اجتناب کنید

عنوانی درخور و مناسب برای اینگونه ایمیل ها درنظر بگیرید. پیام ها را به دسته های معین و متعارف تقسیم کنید. بسیاری از ما ایمیل هایی مرتب و روتین دریافت می کنیم، که به کار ما و یا به علایق ما مربوط است، اما آنقدر مهم نیستند که فوراً به آنها رسیدگی کنیم. این ایمیل ها معمولاً حاوی اخبار یا اطلاعاتی است که دوست دارید از آن ها باخبر باشیم اما نمی خواهیم درون صندوق پستی ( Inbox) را پر کند. آن افرادی که تعداد زیادی از این پیام ها دریافت می کنند، می توانند فیلتر هایی بسازند که این ایمیل را برحسب ویژگی هایشان به صورت خودکار دسته بندی کند. اکثر برنامه های ایمیل به کاربران این امکان را می دهد تا بتوانند از میان این دسته ها جستجو کنند و پیام مورد نظر خود را پیدا کنند. برای استفاده بهینه از زمان و مکان، بهتر است که فیلتر هایی طرح ریزی کنید که با جستجو کلمات اصلی در موضوع و عنوان این ایمیل ها، ایمیل مربوطه یافت شود.

راه و رسم صحیح ارسال ایمیل


فیلتر کردن به شما امکان می دهد تا صندوق پستی خود را از هرج و مرج و بینظمی نجات دهید

مرتباً ایمیل خود را چک کنید.. اگر هر ۲۰ ثانیه یکبار بخواهید ایمیلتان را چک کنید، خواهید دید که همه روز خود را به این کار اختصاص داده اید و وقتتان به هدر رفته است. برای بررسی ایمیل خود و چک کردن پیغام های جدید، باید فواصل مشخص تنظیم کنید. زمانی که برای چک کردن آن ها وقت می گذارید، سعی کنید تا آنجا که می توانید همان موقع به آنها پاسخ دهید. اگر پاسخ گویی به پیام ها را به تعویق بیندازید، بسیاری از این پیام ها به طور کلی به فراموشی سپرده می شوند و وقت برای پاسخ گویی به همه آنها نخواهید داشت. پس نگذارید ایمیل های جدید آنقدر روی هم تلنبار شوند تا یکسری از آنها به کلی مدفون شوند.

با چک کردن مرتب ایمیل ها، از درهم و برهم شدن آنها جلوگیری کنید.

تا آنجا که می توانید زودتر به ایمیل های دریافتی پاسخ دهید. برای نوشتن پیام به همکاران اداری خود، بهتر است تا مطالب را به صورت نکات مجزا فراهم و آن ها را به صورت نکات بولت دار بنویسید. با اینکار خواننده سریعتر می تواند ایمیل را خوانده و پی به مطالب آن ببرد. اگر ایمیل بین همکاران داخلی نوشته می شود که به خوبی یکدیگر را می شناسند، نیازی به نوشتن ایمیل ها به این حالت رسمی خارجی نیست. ایمیل های خارجی به مشتریان و ارباب رجوع ها باید مثل نامه ها و فکس های رسمی به مشتریان تلقی شود. پس اینگونه ایمیل ها را طوری بنویسید که گویی قصد چاپ کردن آن را دارید، مگر اینکه با آن مشتری رابطه ای دوستانه و صمیمی داشته باشید.

ایمیل به همکاران را به صورت نکات بولِت دار بنویسید

ایمیل های خارجی را به صورت فرم نامه ها و فکس های رسمی و حرفه ای بنویسید. از همه نشانه ها و ابزار های لازم در نوشتن ایمیل استفاده کنید. وقتی ایمیلی می نویسید که نیاز به توجه فوری دارد، می توانید از نشانه هایی استفاده کنید که این پیام را به گیرنده برساند، این نشانه ها فقط به همین جهت طراحی شده اند. با استفاده از این نشانه ها و علائم، قادر خواهید بود که توجه گیرنده را به خوبی جلب کنید و به هدف خود برسید. همچنین می توانید این موضوع را به صورت کوتاه در عنوان ایمیل ذکر کنید.

راه و رسم صحیح ارسال ایمیل


برای نوشتن ایمیل های خود، در صورت لزون از نشانه ها و علائم نوشتاری استفاده کنید

الصاقات (Attachments) حجیم را از هم جدا کنید. آیا تا به حال به فایلی برخورد داشته اید که الصاق کردن آن به ایمیل دشوار بوده باشد؟ برای سهولت کار می توانید این فایل ها را کم حجم تر کنید تا بارکردن آن در ایمیل وقت کمتری ببرد. حتماً در متن پیام درمورد این الصاقات برای گیرنده توضیح دهید. با ارائه ی اطلاعات کافی در مورد آن ها به گیرنده این امکان را می دهید تا تشخیص دهد فایل مورد نظر ارزش باز کردن را دارد یا خیر. همچنین برای پایین آوردن سایز فایل های حجیم، می توانید آنها را zip یا فشرده کنید تا برای باز کردن آن ها وقتتان هدر نرود. اما به گیرنده یادآور شوید تا آنها را unzip کند.

ایمیل هایی کارآمد و موثر
این روز ها ایمیل زدن یکی از پرطرفدار ترین و رایج ترین ابزار برقراری ارتباط گردیده است. اگر به درستی انجام شود، می تواند هم در وقت و هم در پول شما صرفه جویی کند. اما اگر نادرست استفاده شود، بر هزینه های شما اضافه هم می کند. پس با به کار گیری نکاتی که در این مقاله آورده شد، راه و روش ایمیل زدن به طریق صحیح را یاد گرفته و تمرین کنید تا کار کردتان در محل کار افزایش یابد.



تاريخ : پنج شنبه 12 آذر 1394برچسب:, | 9:5 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

سری دوم محتوی دوره تعالی

چرا مدیریت تعالی

دانلود ( حجم 8.29 مگا بایت(

مدل تعالی EFQM

دانلود ( حجم 2.53 مگا بایت(

خود ارزیابی در برنامه تعالی مدیریت مدرسه

دانلود ( حجم 2.58 مگا بایت(

طراحی مدل مناسب خودارزیابی تعالی سازمانی در آموزش و پرورش

دانلود ( حجم 303 كیلو بایت(

تفكر استراتژیك

دانلود ( حجم 1.09 مگا بایت(

تفكر و برنامه ریزی استراتژیك

دانلود ( حجم 2.15 مگا بایت(

تمرینات تبدیل مشكل به مسئله

دانلود ( حجم 389 كیلو بایت(

كتاب مدیریت فرایند مدار در مدرسه

دانلود ( حجم 1.19 مگا بایت(

مدیریت فرایندمدار در مدرسه

دانلود ( حجم 1.30 مگا بایت(

مدیریت كیفیت جامع در آموزش و پرورش

دانلود ( حجم 1.50 مگا بایت(



تاريخ : جمعه 22 آبان 1394برچسب:, | 9:52 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

به نام حضرت دوست

 

نکاتی که باید قابل توجه شما اولیا گرامی قرار بگیرد:

 

*حتما هرشب بر تکالیف دانش آموزان نظارت داشته باشید.

*توجه داشته باشید که دانش اموزان  نباید تمرینات کتاب ریاضی را در منزل بنویسند غیر از تمرینات اخر فصل که

ان هم توسط اموزگار کلاس مشخص می شود چه زمانی در منزل بنویسند.

*توجه داشته باشید که دانش اموزان نباید تمرینات

کتاب بنویسیم را در منزل انجام دهند مگر اینکه در کلاس به دلیل کند نوشتن از دیگران عقب مانده باشند.

*لطفا از انها بخواهید کتاب ها و دفترهای خود را تمیز نگه دارند وخوش خط بنویسند.

*لطفا نظارت داشته باشید بر تمیزی کیف ولباس" کوتاهی مو و ناخن " مسواک زدن و شستن دست و صورت قبل از امدن به مدرسه.

*حتما هر روز صبحانه بخورند و تغذیه مناسب برای زنگ تفریح انها فراموش نشود.

 

باتشکر از همکاری صمیمانه شما اولیا گرامی

 



تاريخ : چهار شنبه 6 آبان 1394برچسب:, | 23:23 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |



تاريخ : شنبه 25 مهر 1394برچسب:, | 20:1 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

یکی از مسائلی که در موفقیت تحصیلی تأثیر مهمی دارد، خواندن به‌موقع درس‌هاست. درس هر روز در همان روز خوانده شود، یعنی وقتی معلم چند صفحه از کتاب را درس می‌دهد، دانش‌آموز نیز در همان روز آن درس را بخواند. این روش باید از آغاز سال تحصیلی به کار گرفته شود. دانش‌آموزی که چند روز یا حتی یک روز هیچ مطالعه‌ای انجام ندهد، انگیزه و رغبت خود را برای درس خواندن از دست می‌دهد و اصولاً برای مطالعه در روزهای بعد، باید یک نیروی بیش‌تری را به کار برد تا بتواند به وضعیت قبل برگردد؛ بنابراین باید مطالعه پیوسته باشد نه منفصل. حفظ این امتداد و استمرار یکی از اصول برنامه‌ریزی است. خواندن درس هر روز در همان روز يکي از مهم‌ترين عواملي است که باعث مي‌شود ماندگاري مطلب در ذهن شما افزايش يابد و بدين ترتيب مرور را آسان‌تر و سريع‌تر مي‌کند. با این کار خیلی سریع متوجه قسمت‌هایی از درس می‌شوید که در آن‌ها مشکل دارید و در روز بعد می‌توانید از معلم بپرسید و رفع اشکال کنید. از طرفی هم در ساعت مطالعه صرفه‌جویی کرده و هم موجب افزایش کیفیت مطالعه‌تان می‌شوید. هم‌چنین به دلیل حجم کم تکالیف درسی، مطالب به صورت عمیق خوانده می‌شوند و درنتیجه یادگیری بهتر انجام می‌شود. وقتی درس‌ها به‌تدریج و به‌موقع مطالعه شود، از انباشتگی مطالب جلوگیری خواهد شد و خواندن درس‌ها به شب امتحان موکول نمی‌شود. درواقع با این روش در مراحل بعدی به وقت کم‌تری برای مرور نیاز است؛ زیرا از قبل مطالب درسی به طور عمیق خوانده شده است. حتی به دفعات بیش‌تری می‌توان درس‌ها را مرور کرد.



تاريخ : یک شنبه 12 مهر 1394برچسب:, | 13:57 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |



تاريخ : جمعه 3 مهر 1389برچسب:, | 20:12 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

یار دبستانی من ، با من و همراه منی

چوب الف بر سر ما، بغض من و آه منی
حک شده اسم من و تو، رو تن این تخته سیاه
ترکه ی بیداد و ستم ، مونده هنوز رو تن ما

دشت بی فرهنگی ما هرزه تموم علفاش
خوب اگه خوب ؛ بد اگه بد ، مرده دلای آدماش
دست من و تو باید این پرده ها رو پاره کنه
کی میتونه جز من و تو درد مارو چاره کنه ؟

یار دبستانی من ، با من و همراه منی
چوب الف بر سر ما ، بغض من و آه منی
حک شده اسم من و تو ، رو تن این تخته سیاه
ترکه بیداد و ستم ، مونده هنوز رو تن ما

×××

یار دبستانی من ، با من و همراه منی
چوب الف بر سر ما ، بغض من و آه منی
حک شده اسم من و تو ، رو تن این تخته سیاه
ترکه ی بیداد و ستم ، مونده هنوز رو تن ما

دشت بی فرهنگی ما هرزه تموم علفاش
خوب اگه خوب ؛ بد اگه بد، مرده دلهای آدماش
دست من و تو باید این پرده ها رو پاره کنه
کی میتونه جز من و تو درد مارو چاره کنه ؟

یار دبستانی من ، با من و همراه منی
چوب الف بر سر ما ، بغض من و آه منی
حک شده اسم من و تو ، رو تن این تخته سیاه
ترکه ی بیداد و ستم ، مونده هنوز رو تن ما



تاريخ : پنج شنبه 2 مهر 1394برچسب:, | 10:59 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

پاورپوینت هوشمند ریاضی ۷ (اول متوسطه ی اول) فصل اول

این فایل مناسب برای تدریس هوشمند در کلاس درس (که همکار محترم هنگام تدریس بوسیله ی آن، لازم است پاسخ برخی فعالیت ها و کار در کلاس ها را با توجه به مشارکت دانش آموزان، در سر کلاس تکمیل کند!) اگر کسی تجربه ی تدریس ریاضی ۷ را داشته باشه، از دیدن این فایل لذت خواهد برد! (خودم که خوشم آمد!) لینک فصل اول: http://s6.picofile.com/file/۸۲۰۴۹۵۵۰۱۸/math7_f1_office2013.rar.html

کاری از استاد حمید پوزن

فایل چاپی (پی دی اف) فصل اول ریاضی ۷ (وابسته به جزوه ی پاورپوینت فصل اول ریاضی۷، در بالا) که زیپ شده است، به همکاران تقدیم می گردد؛ البته همکاران ابتدا آن را از حالت زیپ خارج کنند! این فایل به دانش آموزان تحویل داده می شود تا قبل از شروع کلاس آن را چاپ کرده و در هنگام تدریس هوشمند، آنرا در کلاس تکمیل نمایند؛ لینک این فایل: http://s6.picofile.com/file/۸۲۰۴۹۴۸۴۲۶/math7_f1_chapi.rar.html

 



تاريخ : دو شنبه 19 مرداد 1394برچسب:, | 7:59 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

در دوره آموزشی طراحی آموزشی(تدوین برنامه سالانه ) پاورپوینت ارائه شده در این دوره را با دریافت فایل ضمیمه ملاحظه فرمایید. این پاورپوینت را دریافت نمایید.



تاريخ : یک شنبه 24 خرداد 1394برچسب:, | 11:30 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

هنر درس خواندن واقعیتی است که نمی‌توان آن را انکار کرد. درس خواندن به عنوان یکی از ستون‌های اصلی یادگیری، اصول و راهکارهایی دارد که باید فراگرفته شود.  بدیهی است که درس خواندن با بعضی از شیوه‌هایی که اکنون بین دانش‌آموزان رایج است، بجز وقت تلف کردن، ثمره دیگری ندارد. آنها باید بدانند درس خواندن هنری است که ظرافت‌های خاص خود را دارد، در صورتی که این ظرافت‌ها به کار گرفته شود، موفقیت حتمی است.

یکی از مهم ترین این مهارت ها مربوط به استفاده از فضای کلاس درس است، بر این اساس:



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 7 خرداد 1394برچسب:, | 22:20 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
مدرسه

مدرسه، معلم‌ها و کتاب‌های درسی، تأثیری انکار نشدنی روی آینده یک فرد یا جامعه دارند. اگر نیک بنگرید و اندیشه کنید، شاید با من موافق باشید که حتی تک ‌جملات آموزگاران در سنین کودکی، می‌توانند آینده شغلی یا جهان‌بینی آینده دانش‌آموزان را تغییر بدهند.

 

دبستان‌ها جای بهتری می‌شدند، اگر این‌همه اصرار برای تزریق معلومات، عقاید و باورهای «مسلم» به ذهن‌های ما در آن‌ها صورت نمی‌گرفت و به ‌جای آن روی چیزهایی مثل روش تحقیق، پرسشگری، شیوه درست تعقل و استدلال تأکید می‌شد.

 

سایت لایف‌هکر فهرست جالبی از ۱۰ مهارتی را گردآورده است که اگر ما در همان سنین کودکی و نوجوانی، به‌جای آن‌همه درس‌های خسته‌کننده، یا لااقل در کنار آن‌ ها می‌آموختیم، زندگی موفق‌تری می‌داشتیم.

 

۱- آموزش علوم کامپیوتر

بسیاری از ادارات دولتی در حال حاضر کلاس‌های ICDL برای کارمندان خود می‌گذارند، اما این کلاس‌های خسته‌کننده و غیرکاربردی واقعاً نمی‌توانند به نیازهای پایه هنرآموزان پاسخ بدهند.

 

کاش جای این کتاب‌های خسته‌کننده، درس‌های کاربردی‌تری با مثال‌های ملموس تنظیم می‌شدند و کاربران به‌صورت ساده یاد می‌گرفتند که چطور مثلاً ویندوز نصب کنند، فضای هارد را مدیریت کنند، از آنتی‌ویروس و فایروال استفاده کنند، دانلود کنند و چطور به‌صورت ایمن و هدفمند وب‌گردی کنند یا حتی وبلاگ بنویسند!

 

مدرسه

۲- آموزش روش‌های تندخوانی

متأسفانه در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای معرفی رمان‌های کلاسیک به دانش‌آموزان وجود ندارد، شاید این رمان‌ها تهدیدی برای ذهن‌های نوجوان‌ها تلقی می‌شوند!

 

تصور می‌کنید که جامعه تحصیل‌کرده‌ای داریم؟ یک رمان ادبی به دست گروهی از همین تحصیل‌کرده‌ها با مدارک درخشان بدهید و از آن‌ها بخواهید یک صفحه را از رو بخوانند، از همان حالت قرائت آن‌ها درمی‌یابید که چقدر در درک مطلب و ادای صحیح کلمات و اصطلاحات ضعیف هستند.

 

مشکل عمده دیگر ما این است که با روش‌های تندخوانی علمی آشنا نیستیم و شمار اندکی از ما هم که تندخوان هستند، این مهارت را با آزمون ‌ و خطا و تجربه و به‌حکم نیاز، آموخته‌اند.

 

۳- روش‌های مدیریت وقت

اوه! سفارشی می‌دهید و قرار ملاقاتی می‌گذارید و توقع دارید که طرفتان، درست سر وقت کار را تحویل بدهد و یا سر قرار بیاید. متأسفانه در جامعه ایران، وقت و قول هیچ احترامی ندارند. موضوع، در بسیاری اوقات عدم تعهد یا بی‌احترامی طرف شما نیست، بلکه این واقعیت است که آن‌ها واقعاً در مدیریت وقت ناتوان هستند.

 

بسیاری از ماها نمی‌دانیم که چطور کارها مهم و جانبی و تفریحات خود را زمان‌بندی کنیم، چطور یک پروژه بزرگ را به پاره‌های کوچک تقسیم کنیم و هر پاره را مطابق زمان‌بندی روزانه مشخصی انجام بدهیم. درست به همین خاطر است که یک پروژه یک‌ ماهه در ایران، گاهی شش ماه یا یک سال طول می‌کشد!

 

مدرسه

۴- روش مطالعه

خوشبختانه به خاطر کنکور و آزمون‌های بزرگ دیگری که مجبور هستیم در آن‌ها شرکت کنیم، برخی از موسسات آموزشی، مدتی است که روش‌های مطالعه را به‌صورت علمی آموزش می‌دهند.

 

این البته کافی نیست و لازم است به‌ صورت مداوم‌تری روش‌های مطالعه، تقویت حافظه و مرور درس‌ها به ما آموزش داده شود.

 

۵- روش‌های مدیریت مالی

بسیاری از ماها این بهانه را دارند که اصولاً حقوق ماهانه آن ‌قدر نیست که بخواهیم به دنبال مدیریت کردنش هم باشیم، اما خب بعد از گذشت سال‌ ها و آزمون‌ و خطاهای مکرر، بر باد دادن مبالغ هنگفت برای خریدهای بیخود، سرمایه ‌گذاری‌های اشتباه و از دست دادن فرصت‌های طلایی، ما تازه می‌فهمیم که چه اشتباهاتی کرده‌ایم.



تاريخ : شنبه 26 ارديبهشت 1394برچسب:, | 1:55 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

پیشرفت تحصیلی

وظایف والدین برای پیشرفت تحصیلی کودکان و به خصوص کارهایی که می توانند انجام دهند تا بچه ها در فصل امتحانات را به خوبی پشت سر بگذارند عبارتند از :

 

۱) فضایی آرامبخش، شور آفرین و اطمینان بخش بیافرینند
قطعاً اصلی‌ترین وظیفه والدین ایجاد فضایی صمیمی، دلگرم کننده، فرحبخش و شورآفرین است. چنین فضایی درون محیط خانواده، دغدغه‌ها و نگرانیها را به حداقل می‌رساند، امکان بروز استعدادها را میسر می‌سازد، تواناییهای هوشی و عاطفی فرزندان را گسترش می‌دهد و فرزندان را مسئول و متکی به خود بار می‌آورد.

۲) سامان بخشیدن به مسائل و مشکلات اقتصادی در ایام امتحانات
بدون تردید مسائل مالی نقشی در نمرات تحصیلی و موفقیت فرزندان ایفا می‌کنند، سامان بخشیدن مسائل مالی در زمان امتحانات وظیفه‌ای مهم است که باید والدین آنها را جدی بگیرند.
واقعیت آن است که مسائل مالی گاه عرصه را بر والدین تنگ می‌سازد. طبعاً تحمل این مشکلات صبر آنان را سرریز کرده و فشارهایی را به دانش‌آموزان منتقل می‌کند ظرفیت دانش‌آموز محدود است و حساسیت وی زیاد. برنامه‌ریزی اقتصادی در طول سال و به‌ویژه در زمان امتحانات بیشترین کمک به دانش‌آموز است، تا با آسودگی خاطر به مسائل درسی و تحصیلی بپردازد.

پیشرفت تحصیلی

پیشرفت تحصیلی

۳) انعکاس تعدیل یافته فراز و نشیبها
مشکلات همیشه وجود دارند. شاید مشکلات به تنهایی و به خودی خود مهم نباشد مهم چگونگی مواجهه با این مشکلات است.سعی کنید در ایام امتحانات حتی‌الامکان همه مشکلات را به فرزندان منتقل نکنید. تلاش کنید مشکلات را با همه ابعاد و زوایای نگران‌کننده و طاقت فرسا به آنان بازگو نکنید.

 


ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 4 ارديبهشت 1394برچسب:, | 15:34 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

کودکان و نوجوانان در تعطیلات تابستان می توانند به جای بیکاری و وقت گذرانی های بیهوده که در بسیاری اوقات، زیان های فراوانی نیز در بردارد، با آموختن کار ها و مهارت های جدید، اوقاتی پربار را سپری کنند. به راستی روزهای گرم و بلند تابستان فرصت مناسبی است تا با سرگرمی ها، بازی ها و مسئولیت های جدید، کودکان را از بیکاری و کسالت برهانیم و آنان را به اجرای فعالیت های پرفایده و به درد بخور، تشویق کنیم.



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 28 فروردين 1394برچسب:, | 14:36 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

فرد با سواد کسی است که بتواند بخواند و بنویسد. به هر حال، واژه ی سواد برای انواع دیگر شایستگی ها نیز استفاده می شود. شایستگی های از قبیل: سواد عاطفی (توانایی درک احساسات و بیان آنها) و سواد رسانه ای (مهارت یافتن در انواع رسانه های ارتباطی). استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر به ایجاد دامنه ی وسیعی از صفات و ویژگی های سواد در افراد می شود.

 

Ø     سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات: مهارت یافتن در استفاده از (برنامه ریزی) کامپیوتر.

 

Ø     سواد شیکه ای: توانایی دسترسی، ایجاد و تفسیر اسناد مبتنی بر شبکه ی وب.

 

Ø     سواد دیداری- شنیداری: توانایی حرکت آسان و راحت بین متون، گرافیک ها و صدا.

 

Ø     سواد دیجیتالی: فهم چگونگی استفاده از اطلاعات و داده های دیجیتالی.

 

Ø     سواد الکترونیکی: فهم چگونگی استفاده از رسانه های الکتریکی برای ایجاد و تفسیر متون.

 

تفکر و یادگیری از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات (افزایش دستاوردها و موفقیت های کلاس های ابتدایی). 1387. ترجمه ناهید شفیعی. تالیف روپرت وگریف، لین دویس. ناشر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام شهر.



تاريخ : جمعه 28 فروردين 1394برچسب:, | 12:26 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

باشگاه مجازی معلمان پایه ششم ابتدایی
Club six elementary teachers

پیشنهاداتی به معلمان برای اثر بخشی و کارایی بیشتر در کلاس درس

هر معلمی با بالا رفتن تجربه اش پی خواهد برد که باید به برخی کارهای ضروری در کلاس درس توجه نماید ، بعضی اعمال را نباید انجام دهد، و خود را در کلاس برای دقایقی به جای شاگردان فرض نماید . تجربه نشان داده معلمانی که در کلاس درس فعالیت و تحرک بیشتری داشته ، به شغل خود علاقه و عشق می ورزند ، هدف های متنوعی دارند ، درگیری ها و جنگ اعصاب کمتری داشته باشند ، دیر تر از دیگران فرسوده و شکسته خواهند شد و همیشه به عنوان فردی شاداب و با نشاط و موفق در شغل خود نزد دیگران شناخته شده اند . در زیر به صورت خلاصه ، کارهایی که معمولا" در کلاس درس باعث حلب توجه دانش آموزان ، علاقمندی به درس و معلم و نشاط آنان میشود و برگفته از تجارب شخصی است ، ذکر می گردد .

 با شنیدن نام " برنامه " یا " طرح درس " یا " طرحی برای مدیریت کلاس"  ، اذهان به سراغ چندین صفحه کاغذ می رود که در آن با دقیقه و ثانیه ، ریز فعالیتها نوشته شده و به عبارتی ، معلم را در چهار چوب مقرراتی ، محصور می کند ، (و به این دلیل خیلی ها حتی در مورد آن هم صحبت نمی کنند) اما مقصود از داشتن برنامه ، الزاما" با ثبت آن ( و چیزی شبیه به طرح درس معرفی شده در کتب روش تدریس ) ، یکسان نیست . موارد زیر در دوره ابتدایی تا دبیرستان اعمال شده است و تاثیرات شگرفی بر دانش آموزان داشته است :

1-     به محض مشاهده علایم خستگی در دانش آموزان و حواس پرتی آنان ، جریان تدریس  یا پرسش را قطع کرده و به آنها اجازه داده شود که از جای خود بلند شده ، کشش عضلانی داشته ، نفسی بکشند و دقایقی کوتاه آزاد باشند ( در این حال تحمل برخی مزه پرانی ها به هم در جلسات اول  ، ضروری است و سپس عادت خواهند کرد ) ، اگر بدون توجه به خستگی دانش آموزان به تدریس یا پرسش ادامه دهیم ، در واقع کاری بیهوده و بی ثمر را دنبال خواهیم کرد .

2-     هیچگاه بدون اطلاع قبلی ، پرسش کلاسی یا امتحان کتبی برگزار نکنیم و حتی در جلسه قبل ، صفحات و نوع پرسش و حتی افرادی که از آنان پرسش شفاهی انجام می شود تلویحا" مشخص شوند و این صرفا" برای رفع حالت اضطراب دانش آموزان است ، برخی معلمان برای  حالت " همیشه آماده باش بودن کلاس " توجهی به این نکته ندارند که امتحان یا پرسش  بدون اطلاع قبلی ، از نظر دانش آموزان نوعی مچ گیری محسوب می شود . در رابطه با دانش آموزانی که از آنان پرسش به عمل می آید باید گفت معمولا" به سه دسته تقسیم می شوند و هر کسی تکلیف خود را خواهد دانست و در کنار آن پاسخ گویی داوطلبانه هم مد نظر قرار می گیرد و بدین ترتیب دانش آموزان تمایل بیشتری هم برای جواب دادن دارند و درگیری ها خیلی کمتر می شود .

3-     حتما" قبل از تدریس درس جدید ، خلاصه مطلب قبلی برای دانش آموزان گفته شود و آنها را به هم ربط داد .

4-     اگر وقت اضافه ای در کلاس موجود بود ، نباید گذاشت دانش آموزان از سرو کول هم بالا بروند بلکه به نحوی باید آنها را تحت آموزش قرار داد به عنوان مثال صحبت و تبادل نظر در مورد مسایل اجتماعی محل سکونت ، یا وضع مدرسه و غیره ، دانش آموزان اظهار نطر در جمع را خیلی دوست دارند .

5-     طوری برنامه ریزی شده  که هر جلسه با توجه به دوره تحصیلی و پایه ، حدود 3 تا 5 دقیقه یک رفتار نیکو اجتماعی  فردی ، و یک روایت یا حئیث مرتبط با دانش آموزان در پایان کلاس ذکر می شود . دانش آموزان آن را یاداشت می کنند این موارد حتی در کلاس ریاضی  و تاریخ و غیره هم امکان پذیر است و اگر حالت اظهار نظر پیدا کند ، از آن به عنوان روش تدریس  " قضاوت به شیوه حقوقی"  هم   استفاده می شود .

6-     با بهره گیری از روش ایفای نقش ( برای هر درسی امکان دارد) توسط دانش اموزان ، منظور خود و موضوع  را سریعتر و بهتر به دانش آموزان منتقل کنید ، بهتر است جلسه قبل ، قرار ایفای نقش ، موضوعات و شرکت کنندگان مشخص شوند .

7-     به صلاحدید معلم می توان هر جلسه یکی از دانش آموزان را به ترتیب انتخاب کرد تا مطالبی در راستای درس را به دانش آموزان ارائه دهد ( این کار بین دانش آموزان به نام کنفرانس  مشهور است) . اگر معلم بتواند اهداف این کار را کاملا" تشریح و زمینه های آن را فراهم نماید ، شاگردان هم بدان علاقمند خواهند شد ، در صورتی که همه کلاس در برنامه شرکت کنند ، موانعی مانند  تمسخر دیگران ،اضراب صحبت در روبروی همکلاسی ها و غیره به تدریج  کمتر خواهد شد .

8-     استفاده از ارزانترین و کاراترین تشویق ها یعنی تشویق لفظی ( با دلیل نه طبق عادت کلامی ) را در کلاس هرگز فراموش نکنید . کلماتی مانند : آفرین !  احسنت !  خوبه ! باریک ا...! تشکر ! به جابود ! خوشحالم ! و غیره اثری شگفت انگیز دارد .

9-     استفاده از  تشویق " کف زدن " توسط کل کلاس برای موفقیتهای کوچک و بزرگ آنان ، یا به دنبال آمادگی کل دانش آموزان یا گروهی از آنان برای پاسخ گویی به درس ، اتمام درس ، کسب نمرات مطلوب ، اظهار نظرهای مناسب و غیره ، حال و هوای کلاس را عوض خواهد کرد .

10-دو کار در کلاس نباید توسط معلم فراموش شود ، و اثر معجزه آسایی در آرامش و آمادگی دانش آموزان دارد و آن ذکر صلوات در برخی مواقع و یا  تلاوت آیاتی از قرآن مجید با ترجمه توسط یکی از دانش آموزان است . و این کار ارتباطی به دروس خاص ندارد اینکه نباید فقط به کلاس دینی و پرورشی یا قرآن بسپاریم . حداقل هر چند جلسه یکبار شروع کلاس با تلاوت قرآن در آرامش شاگردان موثر است ...

11-بردن روزنامه به کلاس حتی ، دو سه هفته یکبار ،و اختصاص دقایقی از ذکر خلاصه مطالب آن که مرتبط با درس باشد، مفید است .

12-برای پرسش پای تخته الزامی نیست که دانش آموز سرپا و روبروی دانش آموزان بیاستد ، می توان برای آنها که خیلی اضطراب دارند ، یک صندلی روبروی میز معلم گذاشت تا دانش آموزانی که مایل هستند روی آن نشسته و با حالت شبیه به مصاحبه به درس پاسخ گویند ( با اجرای این روش ، کلیه دانش آموزان ، خصوصا" شاگردان مضطرب ، تمایل نشان داده و نمرات مطلوبی کسب کرده اند )

13-هر دو ماه یکبار  به صورت غیر مستقیم نظر دانش آموزان خود را در مورد  شیوه تدریس و کلاس داری و برنامه آن بسنجید ، مطالبی را به شما خواهن گفت که قطعا" تعجب خواهید کرد!(شنیدن یا خوانده انتقادات دانش آموزان  جرات خاصی می خواهد !) و شما باید برای رفع نقایص روش خود اقداماتی بیاندیشید یا از رضایت آنان مطلع شوید.

14-سعی کنید هر ساله با دانش آموزان خود تعدادی عکس دسته جمعی بیاندازید و یکی از دانش آموزان اسامی را پشت عکس یااگر دیجیتالی بود به صورت دستی برای شما بنویسد ، این کار خیلی مورد علاقه دانش آموزان است و احساس صمیمیت خاصی با معلم می کنند و برخی از آنها که برای کلاس درد سر ساز بوده اند با این اعمال ، تغییراتی خواهند داشت . امروزه دوربین های دیجیتالی و غیره  کار را بسیار راحت و کم هزینه کرده اند .

15-حتی در دبیرستان به دانش آموزانی که درخواست بیرون رفتن از کلاس و ابخوری یا غیره را دارند ، توجه نمایید  و در راهنمایی و ابتدایی به هیچ وجه مانع نشوید ، در غیر این صورت آن دسته دانش آموزان به اجبار در کلاس نشسته و حتی گاها" شاهد مشکلات ناخواسته ای خواهید شد مثل : تهوع ، بیهوش شدن از ضعف یا احساس شرمندگی آنان ، برخی معلمان به اشتباه ، عدم اجازه به دانش آموز را نشان از مدیریت مطلوب خود و اداره کلاس می دانند ! برای این مورد باید در شورای معلمان هماهنگی لازم با دفتر صورت گیرد مانند کنترل برای عدم خروج از مدرسه و ...

16-با هماهنگی دفتر مدرسه و انجمن اولیا جوایز هر چند ساده مانند  خودکار و غیره را تهیه و به بهانه های مختلف هر مدت یکبار به دانش آموزان اهدا کنید در این میان دانش آموزانی که پیشرفتهایی داشته اند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند تا حال مشاهده نشده که آنها جایزه را رد کنند  و هیچ سالی هم نبوده که انجمن اولیا و مدیر مدرسه از تهیه این جوایز کوچک  خوداری نمایند . حتی در دبیرستان هم این موارد به کار گرفته و دانش آموزانی که دارای توانایی مالی بسیار بالایی هستند ، از این کار معلم بسیار خوشحال می شوند .

17-تهیه تراکت هایی برای کلاس توسط معلم در رابطه با درس یا موضوعات دیگر و نصب آن در کلاس ( در حضور دانش آموزان) توجه آنان را به شدت جلب می کند ( قبلا با خودکار و مازیک نوشته می شد ولی امروزه هر مدرسه ای چاپگر دارد ...)نباید این کار را فقط وظیفه مربی پرورشی دانست بلکه برای هر درسی امکان پذیر است .

18-استفاده از روش مصاحبه 2 یا 4 نفری در رابطه با درس یا موضوعات اجتماعی توسط دانش آموزان و با هدایت معلم برای آنان بسیار جذاب است که می توان دو میز را در پای تخته  روبروی هم گذاشت و 4 نفر  دو به  دو برای مدت 5 تا 10 دقیقه  با هم به بحث بپردازند . البته باید جلسه قبل موضوع و افراد مشخص شوند و نظارت کامل معلم برای رسیدن به هدف مد نظر قرار گیرد .

19-هر معلمی در شرایط لازم میتواند مهارت های زندگی را در کلاس به دانش آموزان آموزش دهد گاهی وقت ذکر یک خاطره کوتاه از حسادت ، میتواند در تغییر نگرش دانش آموزان بسیار موثر باشد و درگیری های کلاسی و یا درگیری با دفتر را به طرز چشمگیری کاهش داد ، معلمان چند دهه قبل پند و نصایح خود را از دانش آموزان دریغ نمی کردند و عموما" نتایج مطلوبی داشت و شما هم حتما" خاطره ای از این اعمال معلم در کلاس دارید .

20-رعایت زمانبندی دروس بسیار مهم است اگر در یک جلسه  3 درس داده شود و یا 3 جلسه پشت سر هم فقط پرسش پای تخته بدون تدریس داشته باشیم ، اشکال ایجاد خواهد شد و منتظر خستگی خود و دانش آموزان و افزایش  بی نظمی آنها و جنگ اعصاب برای خود باشید .

21-هر چند وقت یکبار به دانش آموزان اجازه بدهیم خاطرات خوب و بد خود را از کلاس  شما یا کلاس سنوات قبل برای کلاس تعریف کنند ، این مورد علاوه بر اینکه یک بازخورد مفید برای روش شماست ، می تواند در جذابیت کلاس  و رفع نگرانی و حتی اضطراب دانش آموزان هم نقش داشته باشد .

22-اگر وقت اضافه ای موجود بود ، با دانش آموزان در مورد مهمترین اتفاقات هفته پیش در سطح شهر یا رسانه ها تبادل نظر کنید تا دید آنها به مسایل محیط و نحوه بیانشان را تقویت نمایید .

23-بردن کتابهای مرتبط با درس ، اثر خوبی بر حلب توجه دانش آموزان دارد و این اعمال را هرگز فراموش نکرده و شما را به عنوان معلمی دلسوز و علاقمند به حرفه خود معرفی خواهد کرد .

24- متاسفانه برخی معلمان ، "تدریس" را با در آوردن سئوال و جواب تمام متن توسط خودشان ، اشتباه می گیرند ! این کار علاوه بر اینکه باعث انهدام خلاقیت و کاوشگری دانش آموز می شود بلکه معلم را خسته کرده و دانش آموز چیز تازه ای یاد نخواهد گرفت  ! باید گفت بعضی از والدین در این کار معلم هم نقش دارند و وی را مجبور میکنند که به خیال خود ، فرزندشان را برای امتحان آخر سال آماده کند ! اگر نوشتن نمونه سوال لازم است بهتر است این کار را به دانش آموزان محول کنیم ، آنهم بعد از تدریس و با هدف مشخص برای صفحات محدود، و باز هم متاسفانه باید گفت برخی والدین یا دانش آموزان از بعضی معلمان تعریف و تمجید می کنند که ؛ حتی یک سوال را از کتاب جا نمی گذارد ( والبته یک کلمه هم توضیح نداده !)

25-صحبتهای بسیار مختصر با دانش آموزان در سالن و حیاط  یا حای درب مدرسه ، نقش مهمی در آرام کردن آنها در کلاس خواهد داشت و آنها احساس صمیمیت بیشتری  با معلم خواهند کرد.این صحبتها می تواند بسیار ساده و غیر خصوصی باشد مانند : "معلوم بود که دیشب درست رو خب خوانده بودی !"  یا  " آمادگی تو برای کنفرانس امروز خیلی خوب بود "  یا " ایا باز هم می توانی 3 خط مطلب در مورد درس فلان بنویسی ؟" ... این کار در هر سه دوره مهم است ولی در دبیرستان برای پیشگیری از اخلال و بی نظمی در کلاس و  در دوره ابتدایی و راهنمایی باعث کاهش چشمگیر اضطراب آنان خواهد شد . متاسفانه شنیده شده که" این کار ها دانش آموزان را پر رو خواهد کرد !"

26-وضع نکردن مقررات دست و پاگیر  و خشک کلاسی با عث جلوگیری از خستگی معلم و دانش آموز در کلاس خواهد شد  مهمتر اینکه آنها از معلم و کلاس دلزده نخواهند شد . بعضی معلمان حساسیت زیادی به جنب و جوش گریز ناپذیر شاگردان در کلاس دارند و حتی تنبیه هایی را اعمال کرده و وقت گرانبهای کلاس را به درگیری و تنبیه در مورد مقررات خود ، اختصاص می دهند .( به عنوان مثال کسی به هیچ وجه نباید برگردد و دانش آموز دیگر را نگاه کند ... یا نگاه کرده به پنجره کلاس ممنوع است !)

27-هر چند وقت یکبار نسبت به استفاده از تلویزیون و کامپیوتر و پخش تراکهایی در رابطه با درس ، برای دانش آموزان جالب خواهد بود و در یادگیری خیلی موثر است .

28-متاسفانه جدیت  بیش از اندازه و افراطی و خشک بودن معلم در کلاس باعث عدم علاقه دانش آموزان به وی ، درس و مدرسه خواهد شد و خود را مجبور به " تحمل" معلم و کلاس خواهند دانست  ، حتی این جدیت و سختگیری افراطی باعث شده تا برخی دانش آموزان از ادامه تحصیل در آن رشته جدا" واهمه داشته و مسیر زندگی آنها عوض شود ،  معلمانی که خوش اخلاق بوده و تبسم بر لب داشته باشند در آموزش موفق ترند ، شما هم این را تایید می کنید اگر ؛ در حدی باشد که مورد سوء استفاده قرار نگیرد . (نباید قاطعیت ، مدیریت وتوانایی اداره مطلوب کلاس را با سختگیری افراطی معلم ، اشتباه گرفت )

29-تغییر محل کلاس حداقل ، ماهی یکبار  موجب جلب توجه دانش آموز می شود مانند تشکیل کلاس در کارگاه ، آزمایشگاه ، نمازخانه ، کتابخانه وغیره.

30-یکی از راههای علاقمند کردن شاگردان به کلاس و درس و معلم  و همچنین رفع کدورتهای احتمالی طرفین ، بردن دانش آموزان به گردش علمی کلاسی است حتی بازدید از نمایشگاههای کتاب ، صنایع دستی ، جشنواره های دانش آموزی ، حضور در مزار شهدا برای دانش آموزان متوسطه  ، هواشناسی و غیره با هماهنگی دفتر مدرسه و اداره متبوع ، فواید زیادی دارد ...

در پایان متذکر می شود تمام موارد بالا در کلاس و پایه های مختلف و برای دروس مختلف اعمال شده است و نه تنها وقت برای تدریس و توجه به زمان بندی دروس کم نیامده بلکه شاهد کمترین در گیری ها در کلاس و نیز بازده خوبی در رفتار و عملکرد و حتی میانگین نمرات پایان ترم هم بوده ایم و نکته مهمتر اینکه اگر دانش اموزان بدانند  معلم این کارها را برای ارتقای سطح علمی و آموزشی دانش آموز و حتی به منزله احترام به دانش آموزان انجام می دهد ، هیچگونه سوئ استفاده ای نخواهند کرد ( سوء استفاده به معنای مصطلح همکاران) .



تاريخ : یک شنبه 3 اسفند 1393برچسب:, | 8:42 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

دفترچه راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون ورودی

 

دبیرستان های دوره اول متوسطه استعداد های درخشان 94-95

 

( ششم به هفتم ) 

 

 

مهلت ثبت نام، زمان توزیع کارت و تاریخ برگزاری آزمون :

   

 

 

 

 

جدول برنامه زمان بندی ثبت نام و زمان توزیع کارت و تاریخ برگزاری آزمون

 

 

 

 

 

مواد درسی، تعداد و ضریب سوالات آزمون

 

 

 

 

  برای دانلودودریافت دفترچه ثبت نام روی تصویرزیرکلیک کنید .

 

 

 

 

 سامانه ثبت نام الکترونیکی آزمون  ورودی مدارس استعدادهای درخشان



تاريخ : سه شنبه 28 بهمن 1393برچسب:, | 20:2 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

یکی از مسایلی که بسیاری از خانواده ها با آن روبرو هستند، ترس کودکان است. خیلی از ما با چیزهایی از قبیل لولو، پلیس، هاپو، .... ترس را در زندگی تجربه کردیم و البته اینها مکانیسم هایی بودند که والدینمان برای ساکت کردن ما مورد استفاده قرار می دادند. این ترس ها در مدرسه افزایش پیدا کرد و یواش یواش از روح، خون، سوسک، تاریکی، ... نیز ترس پیدا کردیم. البته هیچگاه نفهمیدیم که این ترس ها چه تاثیر بدی بر زندگی شغلی، اجتماعی، و زناشویی مان به جای خواهد گذاشت. خیلی ها نیز که می خواستند برای درمان اقدام کنند به دلیل اینکه جامعه نگاه بدی به روانشناسی و روانپزشکی داشت از این کار منصرف شدند. چند روز قبل شبکه یورونیوز با زهم فیلم جالبی پخش کرد از برنامه های آموزشی که مدارس موفق دنیا برای کاهش ترس در کودکان اجرا می کنند، یعنی اینکه این مدارس صرف ریاضی و علوم آموزش نمی دهند و رویکردی همه جانبه به رشد دارند. این کلیپ کوتاه را ببینیم که بسیار آموزنده است:

 



تاريخ : شنبه 18 بهمن 1393برچسب:, | 21:53 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

این سایت تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد



تاريخ : شنبه 11 بهمن 1388برچسب:, | 15:22 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

پاورپوينت‌هاي مشاوره وتربیتی وپرورشی

 

نام و توضیحات حجم فایل
عقل، هوش، حافظه، فراموشي 1.34 مگابایت
تبليغ و تربيت موفق 1.25 مگابایت
جنگ نرم 2.23 مگابایت
مشورت با شريك زندگي 955.8 کیلو بایت
مديريت خشم 50.2 کیلو بایت
مزد غلبه بر شهوت 1.28 مگابایت
عشق خالص 462.5 کیلو بایت
نقش اعمال نيك در زندگي 1,021.0 کیلو بایت
اجر مشاوره 252.6 کیلو بایت
ارزش خود 770 کیلوبایت
اعتماد به خدا 1.45 مگابایت
امیدواری 600 کیلوبایت
آدم ها 814 کیلوبایت
با هم بودن 857 کیلوبایت
پیغام گیر 722 کیلوبایت
تحلیل جامعه شناختی عاشورا 543 کیلوبایت
جوانمردی در کربلا 656 کیلوبایت
عبرت های عاشورا 568 کیلوبایت
چیزهایی که در قیامت نمی پرسند 3.36 مگابایت
خدا کجاست 942 کیلوبایت
خدا را ببین 652 کیلوبایت
قلبی برای خدا 731 کیلوبایت
دسته بندی انسان ها 634 کیلوبایت
دوستی 1.57 مگابایت
زبان 707 کیلوبایت
زیارت آل یاسین 1.00 مگابایت
سرگذشت پول 788 کیلوبایت
سکولاریسم 421 کیلوبایت
شیطان پرستی 12.08 مگابایت
صبر 643 کیلوبایت
طغیان 2.22 مگابایت
فریب شیطان 788 کیلوبایت
فواید لبخند 637 کیلوبایت
قضاوت زود 1.13 کیلوبایت
کلید جهنم 873 کیلوبایت
کمک کردن 772 کیلوبایت
مادی گری 3.66 مگابایت
محبت 749 کیلوبایت
مرد تاجر 649 کیلوبایت
مرگ اسکندر 593 کیلوبایت
مناجات 759 کیلوبایت
وفای به عهد 610 کیلوبایت
توبه 711 کیلوبایت
خشم 950 کیلوبایت


تاريخ : جمعه 10 بهمن 1393برچسب:, | 13:5 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

به صورت ورد  

فارسی بنویسیم  

مطالعات  اجتماعی  

هدیه آسمان   

ریاضی   

علوم

املا



تاريخ : جمعه 10 بهمن 1393برچسب:, | 12:55 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
پاسخنامه نمونه سوالات 93-92 در این پست قابل دریافت می‌باشد.

پاسخنامه آزمون ریاضی تا صفحه 30 آبان 92 ............ علی اسلامی
پاسخنامه آزمون ریاضی از فصل 1تا 2 ......................... 
علی اسلامی
پاسخنامه آزمون اجتماعی از درس 1 تا 8 ................... علیرضا بدرخجسته
پاسخنامه آزمون ریاضی فصل 3 ................................... علیرضا بدرخجسته
پاسخنامه آزمون کاروفناوری از درس 1تا 10 ............... ❀❀❀❀❀❀❀
پاسخنامه آزمون ریاضی از فصل 1تا 3 ......................... علی اسلامی
پاسخنامه آزمون بخوانیم و بنویسیم از درس 1تا 6..... علیرضا بدرخجسته
پاسخنامه آزمون ریاضی از فصل 1تا 4 ......................... رضا انصاریان
پاسخنامه آزمون علوم تجربی از درس 1تا 7................ علیرضا بدرخجسته
پاسخنامه آزمون هدیه‌های آسمان از درس 1تا 7....... محمدحسینبذربخش
پاسخنامه آزمون هدیه‌های آسمان از درس 1تا 10..... 
علیرضا بدرخجسته
پاسخنامه آزمون بخوانیم و بنویسیم از درس 1تا 10... 
علیرضا بدرخجسته
پاسخنامه آزمون اجتماعی از درس 1 تا 14 ................. علیرضا بدرخجسته
پاسخنامه آزمون ریاضی از صفحه 1 تا 91 ................... خرسندیان-انصاریان 
پاسخنامه آزمون بخوانیم و بنویسیم 1تا 12.................. بدرخجسته-رحیمی 
پاسخنامه آزمون علوم از درس 1 تا 8  .......................... اسدی-انصاری-حجتی‌پور
پاسخنامه آزمون ریاضی فصل 5
  ................................... 
پاسخنامه آزمون ریاضی فصل 1 تا 5 
(1 تا 100) ......... ❀ 
پاسخنامه آزمون هدیه‌های آسمان از درس 1تا 14...... رضا انصاریان
پاسخنامه آزمون علوم از درس 1 تا 10  ........................ رضا خرسندیان
پاسخنامه آزمون ریاضی فصل 1 تا 6 
(1 تا 111) ......... ❀ 

پاسخنامه آزمون ریاضی فصل 1 تا 7 ............................ 
پاسخنامه آزمون بخوانیم و بنویسیم 1تا 14.................. بدرخجسته
پاسخنامه آزمون ریاضی فصل 1 تا 7 (متوسط)
.......... ❀ 

پاسخنامه آزمون علوم - 8 درس آخر  .............. رضا خرسندیان

پاسخنامه آزمون ریاضی فصل 1 تا 8 (متوسط) .......... ❀ 



تاريخ : جمعه 10 بهمن 1393برچسب:, | 12:21 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |


تاريخ : سه شنبه 23 دی 1393برچسب:, | 19:56 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |


تاريخ : سه شنبه 23 دی 1393برچسب:, | 19:55 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |


تاريخ : سه شنبه 23 دی 1393برچسب:, | 19:53 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |


تاريخ : سه شنبه 23 دی 1393برچسب:, | 19:51 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |


تاريخ : سه شنبه 23 دی 1393برچسب:, | 19:48 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |


تاريخ : سه شنبه 23 دی 1393برچسب:, | 19:48 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |


تاريخ : سه شنبه 23 دی 1393برچسب:, | 19:47 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |


تاريخ : سه شنبه 23 دی 1393برچسب:, | 19:46 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |


تاريخ : سه شنبه 23 دی 1393برچسب:, | 19:44 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 ۱مکث‌ها و توقف‌های چشمان خود را حین مطالعه سطور کــاهش دهیداین همان تمرکزهای لحظه‌ای بر روی حروف و واژه‌ها اسـت. مـا هنگام خواندن هر یک از سطرهای یک مـتـن چشمان خود را بصورت جهشی بسمت جلو حرکت می‌دهیم، اکنون هر میزان که ما این مکثـ‌ها و جهش‌ها را کـاهش دهیـم سـرعـت خـوانــدنمان نیز افزایش می‌یابد. تـــعداد این توقف‌ها معمولا در افراد کند خوان به ۷  بار در هر سـطر میرسد اما شما می‌توانید این تعداد مکث را به ۳ بار در هر سطر کاهش دهید.

نکته ۱:هنگام مطالعه چشمان خود را در طول سطور حرکت دهید و نه سر خود را.

نکته ۲:برای کاهش مکث‌ها و توقف‌ها می‌بایست حوزه دید خود را افزایش دهید. برای این منظور شما باید سعی کنید تا تصاویر واقع در گوشه چشمان خود را بدون اینکه بطور مستقیم به آنها نگاه کنید ببینید.

نکته ۳:اجازه ندهید حین مطالعه دیدتان دچار سرگردانی گردد.

۲- واژه‌ها را گروه‌بندی کنید.ما دیگر آموخته‌ایم که چگونه حروف را با یکدیگر ترکیب کرده و کلمات را خوانده و درک کنیم. اکنون باید بیاموزیم که دسته‌ای از کلمات را با یکدیگر ترکیب کرده و یک جمله را در آن واحد بخوانیم. در قدم بعدی باید بیاموزیم که چگونه جملات را دسته‌بندی کرده و مفهوم کلی یک پاراگراف را استخراج کنیم.

نکته:ثابت شده که دسته‌بندی واژه‌ها قوه ادراک و فهم را افزایش می‌دهد. بطور کلی مفهوم را آسان‌تر می‌توان از یک دسته واژه استخراج کرد تا از کلمات منفرد و حتی حروف تک.

۳- هیچگاه به عقب باز نگردید.اغلب افراد عادت کرده‌اند هنگام مطالعه به عقب بازگشته و واژه‌ها و یا قسمت‌هایی از متن را که بدرستی متوجه نشده‌اند را بازخوانی کنند. این کار فقط از سرعت خواندن شما می‌کاهد. شما می‌توانید با مطالعه تکمیلی قسمت‌هایی که بدرستی متوجه نشده‌اید را درک کنید. شاید با خودتان بگویید که این بازخوانی مجدد هم زمان‌بر است. اما باز گشت مکرر به عقب برای بازخوانی قسمت‌های درک نشده به مراتب وقت‌گیرتر از مطالعه مجدد یک مطلب به روش تندخوانی است.

۴- هدفمند مطالعه کنید.هدف خود را از مطالعه هر مطلبی از پیش تعیین کنید که چه نوع اطلاعاتی را می‌خواهید کسب کنید. این کار سبب می‌گردد تا شما اطلاعات غیر ضروری و حاشیه‌ای را در فرایند مطالعه حذف کنید.

۵- فقط کلمات و مفاهیم کلیدی را مطالعه کنید. ما برای نگاشتن مطالب ناگزیریم پاره‌ای دستورات نوشتاری و ساختار صحیح جملات را رعایت کنیم. اما هنگام خواندن نه. ۴۰ تا ۶۰ درصد کل یک متن از واژه‌ها و حروف بی‌اهمیت و غیر ضروری (البته برای درک آن) تشکیل یافته است. مانند حروف ربط “و” و “یا”. بیاموزید تنها اسم‌ها و افعال را بخوانید. نکات و مفاهیم اصلی یک پاراگراف را یافته و آن را در ذهن بسپارید و جزئیات خارج از موضوع اصلی را حذف کنید.

۶- با صدای بلند مطالعه نکنید. سرعت ادا کردن و صحبت کردن بسیار کمتر از ظرفیت یادگیری و مطالعه شماست. در فرایند مطالعه می‌بایست فقط چشم‌ها و مغز درگیر باشند. سرعت قوه بینایی شما بسیار بیشتر از سرعت تکلم شماست. بنابراین از تلفظ حروف و واژه‌ها حین مطالعه خودداری کنید. اما مسئله اصوات به همین جا ختم نمی‌شود. ما حین خواندن در ذهن خود نیز اصوات مرتبط با حروف و واژه‌ها را بیان می‌کنیم. این همان ندای درون شماست، زمانی که به اصطلاح در دلتان مطلبی را می‌خوانید. یعنی ما پس از دیدن یک کلمه صبر می‌کنیم تا صدای مرتبط با آن کلمه (تلفظ) در ذهنمان کامل شود سپس به سراغ کلمه بعدی می‌رویم. این عادت نیز سرعت مطالعه شما را کاهش می‌دهد. به یاد داشته باشید که حذف کامل این صداها در مغز و ذهن غیر ممکن است اما می‌توان آنها را به حداقل رساند.

۷- در محیط مطالعه خود هر عاملی که موجب پرت شدن حواس شما می‌گردد را حذف کنید.

۸- هر میزان که شما با واژگان و اصطلاحات یک زبان آشناتر و مانوس‌تر باشید درک بهتری نیز از متون نگاشته شده به آن زبان خواهید داشت. بنابراین تا می‌توانید واژه و اصطلاح جدید بیاموزید.

۹- تمرین کنید، تمرین کنید. تا می‌توانید تندخوانی را تمرین کنید.تندخوانی نیز همچون سایر مهارت‌ها نیاز به ممارست دارد.

۱۰- تمرکز خود را حین مطالعه حفظ کنید. بدین مفهوم که در حین خواندن مطلبی در آن واحد به چیز دیگری فکر نکنید.

تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی 



تاريخ : سه شنبه 23 دی 1393برچسب:, | 7:55 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |


تاريخ : پنج شنبه 18 دی 1393برچسب:, | 16:5 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

  یادگیری نیاز به یک آموزنده دارد و یک آموزش دهنده برای کار خود روش یا روشهایی را انتخاب می کند

 

 انتخاب روش آموزش در هر زمینه ای ( تعلیم- تربیتی -اجتماعی -حرفه ای و.. ) بستگی به عوامل مختلفی دارد.

تاثیر روش تدریس در آموزش بر کسی پوشیده نیست   اما می دانیم که روش تدریس نیز نیاز به تغییر و تحول و یا به قولی به روز رسانی دارد.

 یک آموزش دهنده ی خوب باید گاه گاهی تاثیر روش خود را بررسی کرده نکات ضعف و قوت آن را شناسایی و مشکلات را بر طرف و در صورت نیاز روش خود را تغییر دهد.

 انتخاب روش مناسب نقش مهمی در یادگیری دارد با توجه به تغییرات مختلف کتب - امکانات - شرایط .ووو

   معلم نیز باید روشهای خود  در آموزش را تغییر دهد

       تغییر کن تا تاثیر کنی

    بی توجه به روش که یکی از مهمترین ابزار کار است عواقب مطلوبی نخواهد داشت .

  از شما تقاضا دارم حکایت را   بخوانید.

 

مردي قوي هيكل در چوب بري استخدام شد و تصميم گرفت خوب كار كند. روز اول در جنگل، ۱۸ درخت را قطع كرد. رئيسش به او تبريك گفت و او را به ادامه كار تشويق كرد. 


روز بعد با انگيزه بيشتري كار كرد، ولي ۱۵ درخت را قطع كرد. روز سوم بيشتر كار كرد، اما فقط ۱۰ درخت بريد. به نظرش آمد كه ضعيف شده است. نزد ریسش رفت و عذر خواست و گفت:« نمی دانم چرا هر چه بیشتر تلاش می کنم درخت کمتری می برم!

 رییس پرسید: «آخرین بار کی تبرت را تیز کردی؟»

 

او گفت: برای این کار وقت نداشتم، تمام مدت مشغول بریدن درختان بودم.

برگرفته از:آموزگار پایه ی ششم شهرستان بشرویه



تاريخ : چهار شنبه 17 دی 1393برچسب:, | 15:40 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
تاريخ : سه شنبه 16 دی 1393برچسب:, | 14:40 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 کارگاه گروه‌های آموزشی پایه‌ی ششم 4 دی 93

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دریافت پاورپینت جشواره جابرابن حیان



تاريخ : یک شنبه 7 دی 1393برچسب:, | 20:4 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
تاريخ : یک شنبه 7 دی 1393برچسب:, | 10:7 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
تاريخ : یک شنبه 7 دی 1393برچسب:, | 10:5 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |



تاريخ : دو شنبه 1 دی 1393برچسب:, | 22:24 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

املای آینه ای:
کلمات را بر عکس می نویسیم و بچه ها باید با آینه درست آن را بنویسند.

املای آبکی:
استفاده از آب و حیاط مدرسه یعنی یک گروه با آب پاش روی زمین کلمات را می نویسند و گروه دیگر تصحیح می نما یند.

قطار دوستان:
روی زمین با گچ سفید یا رنگی چند کلمه بنویسند و دانش آموزان را به گروه های 2یا 3نفره تقسیم کنید و بخواهید که روی کلمات راه بروند و آن را صدا کشی کنند .بدین تر تیب مهارت دیدن و شنیدن آنها تقویت می شود.

املای دوختنی:
در این املا به جای استفاده از کاغذ از پارچه استفاده کنند و با نخ های رنگی بنویسند البته برای پایه های بالا تر کاربرد دارد که بتوانند با نخ و سوزن کار کنند.

املای انگشتی:
شاگرد پشت سری کلمات را روی پشت فرد جلویی بنویسد و شاگرد جلویی از روش حرکت انگشتی فرد عقبی بتوانند لغات را بفهمند و بنویسند.

املای پای تخته به صورت 2نفری:
دونفرراپای تخته می آوریم وقتی به یک نفراملا می گوییم دیگری مراقب است تا اگر اشتباهی صورت پذیرفت آن رااصلاح کند.

املای روزنامه ای:
روزنامه رابا خود به کلاس بیاورندو لغات راببرند وازلغات بریده شده یک بند املا برایمان درست کنندوبرروی ورقه بچسبانند.

پرکردن جاهای خالی با کلمات داده شده:
متنی را برای بچه ها تهیه می کنیم سپس از آنها می خواهیم که با کلمات داده شده جاهای خالی را پرکنند.سپس از آنها می خواهیم که یک بار متن را با دقت بخوانند و در پایان هرچه در ذهن دارند به خودشان املا بگویند یعنی روی یک کاغذ بنویسند سپس معلم یا والدین متن را تصحیح کنند.

         شیوه های آموزش املا یا انواع املا

-گاه برای بعضی دروس می توان یک متن معلم ساخته آماده کرد که حاوی جملاتی باشد از کلمات مشکل ساز درس قبل و درس جدید و کلمات سازنده ی متن املا قبلاً تدریس شده باشند. سپس متن را روی تابلو می نویسیم و معلم یک بار با صدای بلند از روی آن می خواند و دانش آموزان با دقت به تلفظ معلم گوش می دهند.سپس متن املا را از روی تابلو پاک کرده و معلم متن املا را به صورت گروه های اسمی و فعلی کامل (نه به صورت کلمه کلمه)قرائت می کند و دانش آموزان می نویسند.در آخر تصحیح و خطای املایی کلاس را جمع بندی می کند .بدین ترتیب که غلط ها را روی تخته می نویسد.(بدون ذکر نام دانش آموز) و اگر غلطی تکرار شده بود جلوی آن علامت می زند.

2-روش دیگر استفاده از املای سفره ای است که باعث تنوع ،شادی و نشاط در زنگ املا می شود .برای این کار به نمازخانه می رویم .به هر گروه سفره ی یک بار مصرف داده اعضای گروه دور سفره نشسته و متن املا را می نویسند .سپس هر گروه با گروه دیگر جای خود را عوض کرده و املاهای یکدیگر را صحیح می کنند(با نظارت آموزگار).گاه سفره ها را به دیوار کلاس می زنیم و گاه املا هر یک را چیده و هر کس املای سفره ای خود را با شور و نشاط به خانه می برد.

3- گاه می توان کلماتی از درس را که مشکل آفرین هستند استخراج کرده در برگه ای نوشت و از دانش آموز بخواهیم بعنوان تکلیف خانه برای هر کلمه ،یک جمله از متن درس و یک جمله از ذهن خود بنویسد.

4-بعد از یک بار خواندن از روی درس ،دو تا از دانش آموزان پای تابلو می آیند و یکی چشم دیگری را با دست می گیرد و به او می گوییم می خواهیم ببینیم با چشم بسته تا چه اندازه می توانی کلمه هایی را که در درس آمده و از نظر خودت مهم هستند روی تخته بنویسی و به این ترتیب با شیوه ای بازی گونه درس را مرور و املای آن را پای تخته تمرین می کنند.

5- قبل از املا گرفتن از درس هایی که ارزش املایی دارند (مشکل هستند)اعضای همه ی گروه ها کنار هم قرار می گیرند و کلمه هایی را که در آن درس آمده و یادشان می آید می نویسند.هر گروه که کلمات بیشتری بنویسند دفترهای دیکته ی آن ها زودتر صحیح می شود.

6-روش املای گروهی: گروه کنار هم قرار می گیرند و هر کدام ار اعضای گروه چند خط از املا را می نویسد و نمره برای همه ی گروه محسوب می شود.

7-روش جایگزینی کلمات در جای خالی ،برای مثال: ((در جایی شنیده بودم که در اروپا .......... اختراع شده است))

8- املای پای تخته ای :مثال((کلمه ی منتظر را به صورت (ظ،ن،ت،م) روی تخته می نویسيم و بچه ها باید آن را تکمیل و ترکیب کنند.

9-جمله هایی را روی کارت هایی نوشته و بین گروه ها توزیع می نمایيم ،سپس کارت ها را جمع آوری کرده و از آن ها خواسته می شود که جمله هایی را که به یاد دارند بنویسند.هر گروه جمله ی بیشتری در حافظه ی خود نگه دارد و بنویسد،امتیاز بیشتری می گیرد.

10- برای تقویت حافظه شنیداری و دیداری آن ها نام یکی از درس ها را می نویسيم و سپس هر گروهی که بتواند تعداد کلمات بیشتری مربوط به آن درس  بگوید یا بنویسد امتياز مي گيرد.


         شیوه های آموزش املا یا انواع املا

·       املا به صورت گروهی:الف)دانش آموزان به گروه های چندنفره تقسیم شوند واز هرگروه خواسته شودمتنی املایی آماده کنند.ازمتن هرگروه قسمت هایی راانتخاب کرده ،به صورت یک متن پیوسته دیکته شودتابچه ها بنویسند. امتیاز حاصل نیزبرای افرادگروه درنظرگرفته شود.ب)دراین فعالیت دانش آموزان به گروه های دویاسه نفره تقسیم می شوند ومتن املا توسط یکی از آنان نوشته می شودوتمام اعضای گروه درنوشتن صحیح کلمات همکاری می کنند.امتیاز نویسندۀاملا برای همه ی اعضای گروه منظورمی شود.دراین تمرین پیشنهادمــــــــــــــــــــی شود نویسنده ی متن املا دانش آموزان ضعیف هرگروه باشد وبین دودانش آموز دیگرگروه قرارگیردتادروی اعتمادبه نفس کافی به وجودآید.

·       املای خطابه ای:فراگیران درگروه به یکدیگر املا می گویند یااولیا،خواهر وبرادر درمنـــــــزل املا گفته می شود وتصحیح توسط گوینده صورت می گیرد.دراین نوع املا تثبیت یادگیری املایی وصحیح نوشتن واژه ها مدنظراست.

·       آموزش املا هنگام تدریس متن کتاب فارسی:دراین فعالیت بعداز مراحل اولیه ی تدریس،کلمات مشکل دواملایی را روی تابلوی کلاس می نویسندوازدانش آموزان می خواهند به صورت شفاهی برای آن کلمه ها هم خانواده،متــــــــــــرادف،متضادشبکه ی معنایی و.....بگویند ویا جمله سازی نمایند،درصورت درست بودن موارد،آنهاراتشویق کنند.

·       کامل کردن جمله برای تقویت املا:چندجمله روی تابلوی کلاس نوشته می شود.به طوری که جای یک کلمه بایددرجمله خالی باشد.تعدادی کارت کلمات که شامل خودکلمه،معنی کلمه،مخالف کلمه،وهم خانواده ی همان واژه که روی کارت های مختلف که از قبل نوشته شده است رادراختیار گــــــــــــــــــــروه هاقرارداده می شودوسپس ازآنهاخواسته می شودوباتوجه به جمله ،واژه ی مناسب راازبین کـــــــــارت کلمه ها پیدا کرده،ودرجای خالی قراردهندویکبارجمله ی کامل رابخوانند.دراین فعالیت سعی شود از دانش آموزانی که درکلمات موردنظر اشکال دارند استفاده شود.درصورت درست بودن جمله دانـــــــــــــــش آموزان تشویق شوندوبه آنها امتیاز داده شود.

·       بازی املایی«نصف دیگرم کجاست»:این فعالیت می تواند به صورت فردی یاگروهی انجام گیرد.معلم یک جمله راانتخاب کرده،آن جمله رابه صورت کلمه کلمه روی کــــــــــارت می نویسدوبین گروه هاتقسیم می کند.وپس هرجمله رابین بچه های گروه تقسیم می کند.سپس جمله یاجمله های موردنظررا روی تابلو می نویسدوازهرگروه می خواهدکارت مربوط به جمله راروی تابلو نصب کند.هرگروهی که بتواند جمله ی خودراسریع تر کامل کند برنده است وتشویق می شود.

·       مسابقه ی املا روی تابلو:آموزگارکلمه یاعبارت یاجمله ی کوتاه رابیان می کند؛هرگروهی که زودترآنراروی تابلو یادفتربنویسد امتیاز می گیرد.

·       املای مشارکتی:الف)دانش آموزان به گروه های مختلف دویاسه نفری تقسیم می شوند.آنها بایدیک دفترداشته باشندویک خط،یک خط متنی که معلم می گوید بنویسند.امتیاز حاصل نیزبرای افرادگــــــــــــروه درنظرگرفته می شود.ب)دانش آموزان به گروه های سه نفری تقسیم شوند وسپس یک نفربه عنوان گوینده تعیین شوددانش آموزی نویسنده ودانش آموزدیگربه عنوان ناظرانتخاب شوندودرضمن نوشتن ناظربه نویسنده یاری رساند.

·       املای سنتی:املای سنتی به صــورت خطابه ای به دانش آموزان گفته می شودوتصحیح توسط معلم یادانش آموزان صورت می گیرد.

·       تهیه ی متن ازغلط های املایی دانش آموزان:(گفتن املا ازغلط های املایی چهاریاپنج جلسه ی قبل دانش آموزان)دراین فعالیت،هرماه یکبارازمیان کلمه هایی که دانش آموزان درمتون املایی یک ماه قبل غلط داشته اند،متن املایی جدیدی فراهم می شود وبه کلمه های درست آن ،نمره اختصاص می یابد.

·       املای تصویری:از دانش آموزان خواسته می شود تصویردرس را به صورت گروهی تهیه نمایند وکلمه های مهم همان درس رابه صورت پراکنده دراطراف تصویر بنویسند،به طوری که ازدور خوانده شود.تصویرراروی تابلو چسبانده وازدانش آموزان به صورت تصادفی خواسته شودتاکلمه هارا بخوانند وسپس دردفتر یاورقه بنویسند.

·       بازی باکلمه ها:کلمه های جدید درس به طورجداگانه روی مقوایی به اندازه ی20x10نوشته شودودرطرف دیگر مقوا کلمه های هم معنی،مخالف یاهم خانواده را به طورمناسب درج گردد.ازاین کارت های کلمه برای بازی های گروهی یافردی ،تقویت سرعت خواندن درکلمه ها،کامل کردن جمله،ساختن جمله ،شمردن کلمه درجمله وتمرین وتکرار کلمه استفاده می شود.

·       استفاده از بریده های روزنامه:هرکدام از گروه ها چندورق روزنامه یامجله راباخود به کلاس بیاورندسپس ازآنهاخواسته شود تاکلمه های درس راپیداکنندوباقیچی آنرا جداکرده دردفتر،کنار هم بچسبانندوجمله های جدیدی درست کنند.هرگروه که بتواندجمله های طولانی تروبامعناتردرست کند امتیاز بیشتری می گیرند.

·       املای بدون نقطه:ازمتنی که ازقبل آماده شده است کپی گرفته شود به طوری که درآن متن نقطه های موجوددرکلمات حذف شوند.سپس ازدانش آموزان خواسته شودتامتن رانقطه گذاری کنند.

·       املای تلفیقی: گفتن املای تلفیقی ازکلمه های مهم تمام مواددرسی به صورت یک داستان کوتاه ازقبل تعیین شده،به طوری که دربچه ها ایجادرغبت وعلاقه کرده تافراگیران ضمن نوشتن املا علاقمندبه جمله های بعدی شوند.

·       املای جمله نویسی:دراین روش معلم بیست کلمه ازمتن درس انتخاب کرده،روی تابلوی کلاس می نویسدوازدانش آموزان می خواهدباهرکدام ازکلمه ها دردفترخودجمله بسازند.پس ازتصحیح امـــــــــــــــــــــــلای دانش آموزان،باانتخاب معلم چندنفرجملات خودرا برای دانش آموزان دیگرمی خوانند.

·       پیداکردن کلمه های پنهان:آموزگارچندکلمه رامی نویسدوزیر لیوان هایی پنهان می کند وسپس ازدانش آموزان می خواهد تاآنهاراپیداکنندودردفترخود یاتابلو بنویسند.

·       املابه صورت نقاشی:درزنگ نقاشی دانش آموزان دردفترنقاشی یادردفتراملا،یک نقاشی به دلخواه می کشندودرزنگ املا روی آن نقاشی کلمه های مربوط به تصویر را می نویسندیادرکنارنقاشی املامی نویسند.

·       قرائت املابه صورت گروهی:هریک ازدانش آموزان جمله ای ازمتن رابرای کل کلاس می خوانندوهمگی از آن املا می نویسند.

·       املای حفظی:مـــــــــــــــــــــــعلم متنی رادراختیاردانش آمــــــــــــوزان قرارمی دهدتاقبلاًآن رابخوانندودرروزاملا هرچه به یاددارند بنویسند.

·       املاازطریق تجزیه ی کلمات:چندجمله به دانش آموزان داده شودودرپایین صفحه جدولی رسم گرددتادانش آموزان کلماتی راکه درآنها دچارمشکل هستندبه صورت حرف به حرف درجدول بنویسند.

·       املای کامل کردنی:الف)متنی آماده شودوجلوی کلمات کلیدی،فضای خالی درنظرگرفته شود.سپس ازدانش آموزان خواسته شودتــــاهم معنی ویاهم خانواده ی آن کلمه نوشته شود. ب)دراین فعالیت معلم می تواندکلمه های تازه ی یادشواردرس رااز متن املا حذف کرده وپس ازگفتن املا،کلمه های حذف شده را برروی تابلو بنویسد وازدانش آموزان بخواهد تاکلمه هارا باخودکارقرمزیارنگ دیگری درجای مناسب خودقراردهد. پ)به تعداددانش آموزان متنی راکپی کنید به طوری که چندکلمه که دارای ارزش املایی است به صورت جاخالی درمتن قرارگیرد.آن گاه معلم متن اصلی رابخواندوازدانش آموزان بخواهد تاجاهای خالی راپرکنند. ت)تعداد20یا30کلمه انتخاب می شود به صورت نامنظم دربالای صفحه نوشته می شود.همچنین متن املاراپایین آن نوشته جای این کلمات رادرمتن املا خالی می گذاریم.سپس متن املا توسط معلم خواند می شود پس ازتلفظ کلمه ی موردنظر،معلم به دانش آموزان توصیه می کندکلمه ی موردنظررا ازکلمه های بالای صفحه پیداکنند ودرجای خالی قراردهند.

·       املای آهنگین:( زنگ املا به صورت شادوخندان)بعضی از جمله هاراباصدای جانداران وافرادمختلف ازنظرریتم واهنگ بیان کرده تامتن املا برای آنهادلچسب وبدون دلهره باشد.

·       املای آبی:درظرفی پرازآب ازدانش آموزان خواسته می شود تاباانگشت کلمه هایی راکه دیکته می کنیدبنویسند.

·       کامل کردن املا باکمک حافظه:املایی به صورت متن تهیه گردد وحدود20کلمه راکه ارزش املایی دارند به صورت جای خالی درمتن درنظرگرفته شود.سپس دانش آموزان بااستفاده ازدانش خودشان کلمه هارادرجای خالی جایگزین کنند.

·       املای ذهنی:متن املابین گروه هاتوزیع شودوبعدازچنددقیقه مطالعه جمع آوری گردد.سپس ازدانش آموزان خواسته شود تاکلمه هایی راکه درذهنشان باقی مانده است راروی دفتریاورقه یادداشت کنند.

·       قرائت املا توسط دانش آموزضعیف:معلم متنی رابه دانش آموزی که انتخاب شده است می دهد وبه اویک هفته فرصت داده شود تامتن رامرور کند ودرروزی که زنگ املا است آن متن رابرای دانش آموزان دیگربخواندوآنها گفته های اورابنویسند.

·       املای جمله نویسی روی تابلو:معلم می تواند کلمه های راکه ارزش املایی دارند روی تابلو بنویسد ودانش آموزان نیزازروی آنها بخوانند وبنویسند.

·       نوشتن املا به وسیله ی آب:یک ظرف خالی مایع ظرفشویی یابطری نوشابه ی خانواده پراز آب شود وازدانش آموزان خواسته شود درحیاط مدرسه یامنزل به وسیله ی آب برروی زمین بنویسد.

·       املای پرده ای:بین تابلوی کلاس ودانش آموزان پرده ای نصب شود.معلم ازروی متن می خواند دانش آموزان روی تابلو می نویسند.درپایان پرده راکنارزده دانش آموزان املای خودشان رابه کمک معلم ازروی تابلوی کلاس تصحیح می کنند.

·       املای پــــــــــــاتخته ای:ازدانش آموزی خواسته شودپای تابلو بیایدومعلم متنی راقرائت کندودانش آموزروی تابلو بنویسد.هم زمان دانش آموزان دیگرمطالب املاراروی دفتربنویسندواگرنوشتن درست کلمه ای رانمی دانند ازروی تابلو نگاه کنند.

·       املای یـــــــــــــــادسپاری:املای حفظی که درماههای آخرسال تحصیلی توصیه می شود.دراین زمان دانش آموزان ازلحاظ قدرت تفکرویادسپاری مطالب توانمندترشده اندومی توانند مطالب فراوانی رادرحافظه ی خود نگه دارند.ازدانش آموزان خواسته شود متن درس را بدون نگاه کردن به کتاب دقیقاًمثل آن بنویسندوسپس از روی کتاب موردنظر،املای خودراتصحیح کنند.

·       املای سنبــــــــــــــاده ای:ازدانش آموزان خواسته شودکلمه ی موردنظررا باشیءای مانندسنباده یاموکت درست کنند وباانگشتان دست آن رالمس کنند.«این نوع املا بیشتر برای دانش آموزان کلاس اول انجام می شود».

·       املای جدولی به صورت مسابقه :متنی دراختیارگروه قرارگیرد تاکلمه های مهم آن رابه خاطربسپارندسپس روی تابلوی کلاس جدولی رسم شودتاهرگروه بتوانند کلمات مربوط به متن را بنویسند.هرگروهی توانست کلمه های بیشتری به طورصحیح یادداشت کند امتیازمی گیرد.

·       کامل کردن متن:معلم ازروی متن املا می گویداماکلمه های راکه ارزش املایی دارند.نمی گویدتادانش آموزان باتوجه به متن خوانده شده ی درس وباتکیه برحافظه آنها را بنویسند.

·       املای کــارتی:هردانش آموزدریک ورقه ی کوچک یاکارت،جمله ای ازدرس رامی نویسدوجای یک یادوکلمه راخالی می گذارد.این کارتها درکلاس پخش می شودکه هرکس بایدآنراکامل کند.

·       املانویسی به کمک فرمانده:به هردانش آموز 10تا20کلمه داده شود(روی کارت یاکاغذکوچک نوشته شود)وآموزگاردرحیاط مدرسه به عنوان فرمانده،کلمه ای رابلندبگویدودانش آموزان باید ازبین کلمه های خودشان آن کلمه راپیداکنندوبه فرمانده تحویل دهند.

·       نوشتن املا به کمک آینه:آموزگارمتنی راآماده می کندوبعضی از کلمه رابرعکس می نویسدبچه هادرهرگروه به کمک آینه آن رامی خوانند وشکل صحیح آن رامی نویسند.

·       املای گروهی روی تابلوی کلاس:یک گروه چهارنفره را پای تابلوی کلاس آورده وبنابه انتخاب خودشان چشمان یکی ازفراگیران رابسته سپس متنی توسط یکی ازاعضاگروه قرائت می شود.آن فردباچشم بسته روی تابلوی کلاس می نویسدودیگراعضای گروه جهت نوشتن حروف ونقاط وعلایم نگارشی اوراراهنمایی می کنندتاتمام افرادگروه بتوانند امتیاز خوبی کسب کنند.  

·       املای خـــــــــــــوشه ای:معلم یک کلمه بگوید وازدذانش آموزان بخواهدتاباشنیدن این کلمه هر واژه یاعبارتی راکه به ذهنشان می رسد بنویسند.

·       املای شــــــــمردنی:متن املاروی تابلونوشته شود وبه صورت شمرده شمرده خوانده شود.سپس تابلوپاک شود واملاگفته شود.

·       املای رونــویسی:کلمه های ازمتن درس روی تابلو نوشته شود وبه دانش آموزان یادآوری شودهنگام نوشتن املا درصورت برخوردوبه یادنیاوردن آنها به این کلمه ها به تابلو نگاه کنندوشکل صحیح آن رابنویسند.

·       طبقه بنــــــدی کلمه ها:ازدانش آموزان خواسته شودتاکلمه های راپیداکنندکه حروف معینی داشته باشند.مثلاًتشدیدیانشانه ی «ظ»وآنهارابنویسند.

·       املابه صــــــــــــــــــورت قصّه:قصّه ای رابرای دانش آموزان بگوییدتاآنهابه دقّت گوش دهندوهرآنچه را ازآن فهمیدندروی کاغذبیاورند.

·       املابه صورت بــــــــــــــــــازی:درموزائیک های کلاس یاحیاط مدرسه،جدول حروف الفبا باگچ کشیده شود.کلمه هایی که قبلاًروی کارت هابه صورت جداگانه نوشته شده ودرون پاکت نامه قراردارد،موجودباشد.هردانش آموزیک پاکت راانتخاب می کندوآموزگارکلمات داخل آن رامی خواندودانش آموزباپریدن درخانه های جدول،آن کلمه رانشان می دهد.مثلاًدرکلمه ی «احتیاط»دانش آموزبایدروی خانه های (ا – ح – ت – ی – ا – ط)بپرد وآن کلمه رامشخص کند.

·       املابه صورت خلاصه نویسی:نوشتن املابه صورت خلاصه نویسی یک روان خوانی یامتن درس یاکتاب قصّه وتصحیح آن توسط معلم.این فعالیت موجب تقویت انشانویسی درفراگیران نیزمی شود.

·       املای بـــــــــــی صدا:این املا می تواند برتقویت هوش دیداری وفضایی دانش آموزان بیفزاید.بچه هابایدابتداخوب به لب هاوحرکات صورت نگاه کنندسپس کلمه یاجمله ی مناسب رابنویسند.درحقیقت معلم مانندکسی است که برای افرادناشنوا املامی گوید.البته بهتراست معلم همان طوری که کلمه رابی صدامی گویددرفضانیزبنویسدتادانش آموزان بانگاه به آن کلمه هارابنویسند.

·       املاباکلمه های مشتـــــــــــرک:هرگروه 10کلمه ی جدیدازدرس انتخاب کندونماینده ی هرگروه آنهارا روی تابلو بنویسد.بعدبه کمک معلم ودانش آموزان کلمه های مشترک همه ی گروه هارا انتخاب کرده روی تابلو بنویسند وبه مدت یک هفته دردیدرس همه ی دانش آموزان قراردهند وبقیه ی کلمه هاراپاک کنند.

·       املای مشـــــــورتی:دانش آموزان گروه بندی شوندوازهرگروه خــــــــــــــــــــــــــــــواسته شودیک قسمت ازمتن راانتخاب کنند.بعدازمشورت،کلماتی راکه به نظرآنهامهّم است انتخاب کرده روی کاغذبنویسندوپس ازاتمام آن،گروه هاکلمه های خودرا باهم جابه جاکنندوهرگروه این کلمات رادرمتن کتاب پیداکنند.

·       املای تصویــــــــــــری:متن داستانی انتخاب شودوکلماتی راکه موردنظراست به صورت تصویری تنظیم شود.سپس متن دراختیاردانش آموزان قرارداده شودتاباکمک آن نام آن تصاویررابنویسند.

·       املای پوشیده: متنی ازقبل تعیین شده روی تابلوی کلاس قبل ازوروددانش آموزان به کلاس توسط معلم نوشته می شود ودرصورت امکان پوستریاپرده ای روی آن به کمک کش وگیره زده می شود پس از جایگزینی فراگیران پرده راکنارمی زنند وبچّه هامتن راصامت خوانی می کنند ویایکی ازفراگیران روخوانی می کند.معلّم بایددقت نماید که کسی یادداشت برداری نکند سپس بعدازروخوانی،متن راپاک کرده وهمان متن رااملا می گوید.  

·       تمرین کلمه به صـــــــــــــــــــــورت مجسم:معلم کلمه ای را می گویدوازهمه ی بچه ها می خواهدباانگشت اشاره آن رادرفضابنویسندسپس ازدانش آموزی می خواهد همان کلمه را روی تابلو کلاس بنویسد تااگر دانش آموزی آن رابلد نبودیاد بگیرد.

·       نوشتن کلمه باچشمان بسته به صورت گروهی :ازدوگروه وازهرکدام از آنها،یک دانش آموز انتخاب می شود وسپس بادستمال چشم دودانش آموز بسته می شودبااعلام شروع بازی،معلم کلمه های رامی گوید.هرکدام ازاعضای گروه که بتواند کلمه هاراصحیح بنویسد برنده شناخته می شود.

·       نوشتن املا بااستفاده از خمیربازی:بچه هاکلمه های جدید متن را یاکلمه های راکه ارزش املایی دارند راباخمیربازی می سازند وآنهارادرورقه ی یادفترمی چسبانند یاباقراردادن کلمه هاکنارهم جمله می سازند.

·       کامل کردن املای ناقص:متنی راازقبل آماده کرده به طوری که درآن متن بعضی ازکلمه بدون دنـــــــــــــــــــدانه یاعلامت تنوین،تشدید،همزه و....باشند.سپس ازمتــــــــــــــــــــــــن کپی گرفته شودودراختیاردانش آموزان قرارگیردتابه طورصحیح آن راکامل کنند.

·       بندنویسی:روخوانی ازبندهای مختلف درس های گذشته توسط فراگیران صورت می گیردسپس دفاتراملاآماده می شوندوازهمان بندهای خوانده شده املا می نویسند.

·       املای پریدنی:(بازی پریدن روی کلمه ی موردنظروبازنویسی کلمات)روی تابلوکلاس چنددایره کشیده شود وداخل آن کلمه های جدیددرس ویاکلماتی راکه دانش آموزان دراملاغلط داشته اند یاهرکلمه ای راکه ارزش املایی دارد نوشته شودوازدانش آموزان خواسته شودتابه طورانتخابی وداوطلب کنارتابلوآمده،ابتداآن کلمه رابخوانند.درواقع آن رابه خاطربسپارند.سپس پشت به تابلو آن کلمه راباصدای بلند تکرارکنند درمرحله ی بعد روبه تابلوایستاده وباشمارش معلم واعلام کلمه ی موردنظر توسط معلم دانش آموز انگشت خود راروی آن قرارمی دهد.اگرآن کلمه راپیدانکند ویااین که انگشت روی دایره  یابیرون آن قرارگیرد امتیازخودراازدست می دهد ونفربعدی مسابقه راآغاز می کند.

·       املای نظارتی:گروه یک بارازروی متن موردنظر می خوانندسپس املا ازطرف یکی ازافرادگروه گفته می شود یکی دیگراز افرادگروه باخط خوش می نویسدونفرسوم گروه نوشته های دیگراعضارانظارت می کند.

·       املای فضایی:این فعالیت املایی بسیارجذاب بوده ودانش آموزان باذوق وشوق تمام کاررادنبال می کنند.نحوه ی اجرا به این صورت است که معلم کلمه یاجمله ای رادرفضامی نویسد ودانش آموزان بانگاه به حرکات دست معلم کلمه راخوانده ویک باردیگرخودشان درفضامی نویسند یااین که دردفتراملا یادداشت می کنند دراین املا بیشتردانش آموزانی موفق خواهند بود که هوش دیداری وفضایی بالایی دارند لازم به ذکراست که این نوع املا درابتدای سال به علت محدود بودن کلمات کاربردمناسبی دارد.

·       املای رنگی:تهیه ی کارتهابارنگ های متفاوت که هرکدام ازکارت هاجمله ای رادربردارد.ارتباط دادن جمله ها باهم وسپس نوشتن متن کامل به وسیله ی دانش آموزان دردفتروپس ازآن املا ازمتن موردنظرازمراحل این فعالیت است.

·       املاباقوطی کبریت:روی هریک از شش طرف قوطی کبریت کلماتی نوشته می شود سپس به هرگروه دسته ای ازقوطی های کبریت داده می شود.باهردسته جمله ساخته می شود بعدباارتباط دادن جمله ها باهم متن به دست می آید.

·       املای دیواری:درقسمتی ازدیوارکلاس ؛تابلوی اختصاصی برای کلمه هایی که دارای ارزش املایی بسیاری هستند نصب می شود.ودرمعرض دیددانش آموزان به مدت یک هفته قرارداده می شود.

·       املای پرکردنی:برای استفاده ازحافظه ودرک معنی دانش آموزان، وتقویت آن، جمله هایی را روی کاغذیاتابلو نوشته ودربین آنهاکلمه ای درجمله جاانداخته می شود.دانش آموزان بایدکلمات مناسب را درجاهای خالی قراردهندتاجمله کامل شود.

·       املای زنجیره ای:معلم جمله ای رامی گویدوازدانش آموزان می خواهد که باآخرین حرف ازجمله ی قبل اولین حرف جمله ی جدید باشد

·       املای کاردستی:دانش آموزان درزنگ هنر،کلمه های مشکل رابانخ وسوزن روی پارچه ای می دوزند.

·       املای صوتی:معلم متنی راباصدای رساروی کاست ضبط نموده وبرای تقویت شنوایی دانش آموزان آن رادرکلاس پخش می کند ودانش آموزان با شنیدن آن املا می نویسند.

منبع:ازکتاب آموزش املانوشته ی :  دکترسیّد بهنام علوی مقدم

                                                 فاطمه صغری علیزاده     



تاريخ : شنبه 29 آذر 1393برچسب:, | 15:6 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

 



تاريخ : شنبه 29 آذر 1393برچسب:, | 14:31 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
 برای استفاده از آزمون های آنلاین

روی گزینه ي زیر کلیک کنید
 
 
 
 

قابل استفاده برای دانش آموزان

و همکاران سه مقطع و اولیا



تاريخ : چهار شنبه 26 آذر 1393برچسب:, | 8:28 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

برای شنیدن تلاوت قرآن همراه  با ترجمه و متن روی رحل قرآن کلیک کنید

برای مشاهده ی مطالب مورد نظرتان روی عنوان آن کلیک کنید

          

منبع : سلام دبستان



تاريخ : سه شنبه 25 آذر 1393برچسب:, | 19:56 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 9 صفحه بعد