با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ چگونه گیاهان را در یک تراریوم بکاریم
زیارت عاشورا
هنگامی که شما نمی توانید خارج از منزل باغچه ای برای نگهداری از گیاهان داشته باشید، می توانید یک باغچه متناسب با ابعاد یک میز در منزل خود درست کنید
من عاشق کاشت گیاهان غیر معمول گرمسیری داخل ظروف شیشه ای برای ایجاد یک دنیای جذاب کوچک هستم.
آنها شما را برای تماشای دقیق و همچنین فرار از هوای سرد زمستانی خارج از خانه به خود مجذوب می کنند. .نگه داری و مراقبت از تراریوم ها(نمایشگاه جانوران خشکی) بسیار آسان است و برای موفقیت در این زمینه شما به هیچ گونه مهارت خاصی نیاز ندارید.
اگر شما آمادگی نگهداری از یک تراریوم در ابعاد مناسب و استاندارد را ندارید. می توانید به داشتن یک گلخانه کوچک که ویترین خزه های زیبا است فکر کنید . خزه گلخانه ای تمام آن چیزی است که شما نیاز دارید
 
آنچه شما برای تهیه یک تراریوم نیاز دارید عبارتند از:
1- ظرف برای کاشت
2- نواع گیاهان مورد علاقه شما
3- خاک رس تقریبا درشت ، مانند شن های رودخانه ای
4- الیاف نارگیل(Coir Brick )(نمونه در عکس موجود است)
5- مقداری صفحه فایبر گلاس مشبک مخصوص غربالگری

در حال حاضر شما ممکن است ظرفی داشته باشید که دوست ندارید به عنوان تزیینات در ویترین استفاده کنید، در این صورت می توانید از فرشگاه های صنایع دستی ظرفی شیشه ای با ابعاد بزرگ که درب ان باز یا بسته می شود تهیه کنید.
ظروف در بسته رطوبت را حفظ میکنند و محیطی مانند جنگل را شبیه سازی میکنند در حالی که ظروفی با درب باز برای انواع کاکتوس ها و همچنین گیاهان دیگر که رطوبت کمتر را ترجیح می دهند و داشتن یک باغچه شاداب مناسب هستند. سیقلی بودن ، یک ظرف شیشه ای بدون موج و صیقلی بهترین منظره از گیاهان را برای شما به نمایش خواهد گذاشت.


 
در هنگام انتخاب گیاهان، گونه هایی را انتخاب کنید که در محل قرار گیری تراریوم شما رشد خواهند کرد . گیاهان شما چه مقدار روشنایی دریافت خواهند کرد؟ پنجره هایی که رو به جنوب و غرب هستند نور بهتری را به گیاهان شما ارائه می دهند پنجره های رو مشرق در حد متوسط هستند. دفاتری با سیستم روشنایی فلورسنت و پنجره های رو به شمال نور کمتر از حد متوسط به شما ارائه خواهند کرد و مناسب نیستند.
پس از بررسی نور مورد نیاز ، گیاه مناسب برای زندگی در شرایط یک ظرف را در نظر می گیریم . در حالت ایده آل گیاهان در این شرایط به آرامی رشد خواهند کرد ویا کوچک می مانند. من دنبال ترکیبی مخلوط از انواع گونه ها با رنگها و عادات رشد متفاوت خواهم گشت .مطمئن شوید که گیاهانی که انتخاب می کنید عاری از آفت و حتی انواع حلزون ها که می توانند به تخریب یک گلخانه بپردازند ،باشند.
اولین گام در ساخت گلخانه این است که محل کاشت از رطوبت متوسطی برخوردار باشد. من از الیاف نارگیل(Coir Brick ) استفاده می کنم که از الیاف پوسته نارگیل ساخته شده است. این الیاف سست و بافت آن پوچ است که بدون اینکه خیس باشد رطوبت را در خود نگه میدارد. ph آن خنثی است و دارای رنگ طبیعی و در مقابل پوسیدگی مقاوم است بنابراین برای یک محیط بسته ایده آل است..


 
الیاف مورد نظر را به مدت 30 دقیقه در یک سطل با مقدار زیادی آب گرم مخلوط کنید و بعد با یک ماله آنرا پهن کنید.
من 1 یا 2 اینچ از گلوله های رسی درشت را در ته ظرف شیشه ای می ریزم به عنوان مثال شما می توانید از محصول Aqua Pebbles استفاده کنید . استفاده از این گلوله های رسی باعث اطمینان از زهکشی خوب ، و جذب و نگهداری آب توسط آن ها می شود . آنها اغلب برای هیدروپونیک و عمل آوردن ثعلب استفاده می شوند. اگر نمی توانید گلوله های خاک رس درشت پیدا کند ، می توانید از شن های آکواریومی درشت استفاده کنید.از استفاده از صدف،سنگ های آهکی و سایر موادی که میتوانند باعث تغییر در ph خاک شوند اجتناب نمایید.
گام بعدی این است که با اندازه گیری دقیق سطح روی گلوله های رسی سطح روی آن را با ورقه ای از فایبر گلاس مشبک (مخصوص غربال کردن)به صورت کامل بپوشانید.این صفحه از مخلوط شدن خاک با گلوله های رسی جلوگیری می کند.
ترجیحا از توری های غربالگری فلزی استفاده کنید که ممکن است بر اثر رطوبت به مرور زمان زنگ بزند.
قبل از کاشت و نظم دادن گیاهان در تراریوم بهتر است، آنها را برای بدست آوردن بهترین ترکیب و نمایش در حالت ها مختلف روی میز قرار دهیم. .
با بزرگترین گیاهان شروع کنید ، تا جاییکه می توانید به آرامی خاک ها و پرلیت های سفید را از توده ریشه گیاه جدا کنید.
برای جاگیری مناسب گیاهان در ظرف ریشه های بسیار بلند را کمی کوتاه کنیدمن دوست دارم برای داشتن یک طراحی نامتقارن گیاهان بلندتر را در عقب و یا مرکز ظرف بکارم.
برخی گلدان ها ممکن است بیشتر از یک گیاه داشته باشند. شما می توانید برای ایجاد یک پارچگی و ریتم در طراحیتان گیاهان کوچک را تقسیم بندی کرده و در اطراف تراریوم بکارید. می توان برای ایجاد یک فرش زیبا و پر جنب و جوش در تراریوم Selaginella یا همان خزه سنبله را به تکه های کوچکتر تقسیم کرد و ریشه در امتداد ساقه های جدا شده دوباره رشد خواهد کرد و روی خاک خواهد خزید.


 
شما میتوانید اشیائی که نسبت به رطوبت مقاوند را در طراحیتان بکار برید.من یک tillandsia(نوعی کاکتوس) و یا یک گیاه رشد کننده در هوا را به وسیله یک تکه نخ ماهی گیری به یک تکه چوب مخصوص بستم.
تراریوم ها نیاز زیادی به مراقبت ندارند و در زمان های که فرصت دارید به آن ها آب بدهید یا حرصشان کنید. من از یک آب پاش یا یک فنجان کوچک برای آبیاری از ارتفاع نزدیک به سطح تراریوم استفاده میکنم تا گیاهان آسیبی نبینند .
این بسیار مهم است که سطح آب را پایین تر از سطح نما نگه دارید به گونه ای که خاک از آب اشباع نشود.اضافه کردن آب بدین منظور است که گلوله های رسی همیشه مرطوب بمانند.
 
 
 
 
 
 
 
 


تاريخ : پنج شنبه 26 اسفند 1395برچسب:, | 11:47 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 این وب سایت با استفاده از داده‌های جمع آوری شده از سوی کارمندان با پست‌های مشابه، توانسته میزان حقوق را برای هر سمت شغلی تخمین بزند. 

 
 
این وب‌سایت با استفاده از همین آمار گفته است که ارزش تقریبی پست‌های شغلی خالی در آمریکا، در مجموع ۲۷۲ میلیارد دلار است. طبق آماری که از سوی این وب سایت منتشر شده است، اکثر پست‌های شغلی خالی در این کشور مربوط به حوزه‌ی پزشکی می‌شود. حدود۸۰۰ هزار فرصت شغلی خالی در این زمینه وجود دارد، که مجموع حقوق آنها ممبلغی معادل ۲/ ۴۵ میلیارد دلار در هر سال است. صنعت تکنولوژی، رتبه‌ی پنجم را از نظر مجموع میزان حقوق پست‌های شغلی خالی دارد (چهار رتبه‌ی بالاتر عبارتست از: حوزه پزشکی، تجارت، خرید و فروش، حمل و نقل و تدارکات). 
 
بیشترین پست‌ شغلی خالی مربوط است به مهندسی نرم‌افزار (از مبتدی تا ارشد). برای این سمت بیش از ۱۳ هزار فرصت شغلی بدون تصدی وجود دارد و این حاکی از نیاز روزافزون بازار تکنولوژی در امریکا به متخصصان نرم‌افزار است. این تعداد زیاد سمت خالی در حالی است که تعداد زیادی هر ساله در رشته مهندس از دانشگاه‌های مختلف به بازار کار این کشور وارد می‌شوند و افراد زیادی نیز از طریق مهاجرت (البته تا قبل از قوانین مهاجرتی اخیر) جذب بازار کار این کشور می‌شوند. سمت توسعه دهنده سیستم‌های کامپیوتری نیز با بیش از ۶ هزار تقاضا در بازار کار توانسته رتبه دوم را در این لیست به خود اختصاص دهد. نکته درخور توجه در این گزارش این است که یکی از مورد نیازترین مشاغل حوزه تکنولوژی فوق تخصص‌ در زمینه بیگ دیتا (بزرگ داده) است. این مسئله به خصوص بعد از بحث‌های زیاد درباره‌ی استفاده از بزرگ‌داده‌ها به منظور پیاده‌کردن ایده‌های تجاری جدید و جمع‌آوری داده‌های مختلف از کاربران (به ویژه پیرو فراهم شدن فضاهای رشد ابزارهای اینترنت اشیا) اهمیت بسزایی برای شرکت‌های مختلف پیدا کرده است. این پست بالاترین میزان متوسط حقوق پرداختی را داشته که احتمالا ناشی از کمبود متخصص در این عرصه و حساسیت بالای این شغل است. 
 
نکته جالب در این لیست حضور سمت برنامه‌نویس موبایل در انتهای آن است و این برخلاف آن چیزی است که در این سال‌ها انتظار داشتیم. این سال‌ها همه تصور داشتند که برنامه‌نویسی موبایل یکی از مورد نیازترین مشاغل عرصه تکنولوژی در یک دهه اخیر باشد اما به نظر می‌رسد حضور تعداد زیاد برنامه‌نویسان در این عرصه و ساده‌تر شدن پلت‌فرم‌های برنامه‌نویسی میزان تقاضا برای این شغل را به شدت کاهش داده است. در ادامه مقاله به ۱۵ سمت شغلی برتر و پردرآمد در حوزه تکنولوژی اشاره خواهیم کرد که بیشترین تعداد پست‌های خالی را دارند. طبق لیست اعلام شده از سوی سایت Glassdoor، هم اکنون ۵۸۶٫۲۶۳ جایگاه شغلی خالی در صنعت تکنولوژی آمریکا موجود است که بطور کلی حقوق سالانه‌ای معادل ۲۱ میلیارد دلار را دارند. 
 
رتبه ۱۵: برنامه‌نویس موبایل 
 
سمت: برنامه‌نویس موبایل که برنامه‌های مخصوص موبایل را طراحی و تولید می‌نماید. 
 
میانگین دستمزد سالانه: ۹۱٫۱۶۷ دلار 
 
ارزش اقتصادی شغل: ۱۷۵٫۹۵۱٫۸۶۵ دلار 
 
رتبه ۱۴: متخصص IT 
 
سمت: متخصص IT، وظیفه‌ی طراحی سیستم‌های شرکت‌های بزرگ فناوری را دارد. 
 
میانگین دستمزد سالانه: ۱۱۵٫۳۳۲ دلار 
 
ارزش اقتصادی: ۱۸۶٫۶۰۷٫۷۳۸ دلار 
 
رتبه ۱۳: مهندس امنیت اطلاعات 
 
سمت: مهندس امنیت اطلاعات، امنیت تکنولوژی یک شرکت را فراهم می‌کند. 
 
میانگین دستمزد سالانه: ۹۲٫۸۹۹ دلار 
 
ارزش اقتصادی: ۱۹۸٫۱۵۴٫۳۹۱ دلار 
 
رتبه ۱۲: مدیریت سیستم 
 
سمت: مدیر سیستم کسی است که سیستم‌های کامپیوتری شرکت‌های بزرگ را مدیریت می‌کند. 
 
میانگین دستمزد سالانه: ۷۰٫۴۱۵ دلار 
 
ارزش اقتصادی: ۲۰۴٫۳۴۳٫۸۴۰ دلار 
 
رتبه ۱۱: معمار راهکارهای تکنولوژیک 
 
سمت: معمار راهکارهای تکنولوژیک (آرشیتکت سولوشن) می‌تواند سیستم‌های پیچیده کامپیوتری که معمولا تلفیقی از چند تکنولوژی مختلف است را طراحی کند. 
 
میانگین دستمزد سالانه: ۱۰۸٫۷۳۸ دلار 
 
ارزش اقتصادی: ۲۱۵٫۷۹۳٫۴۸۵دلار 
 
رتبه ۱۰: مهندس امنیت 
 
سمت: مهندس امنیت که در زمینه طراحی نرم‌افزارهای حفاظتی در مقابل هکرها و ویروس‌ها تخصص دارد. 
 
میانگین دستمزد سالانه: ۱۰۳٫۰۰۰ دلار 
 
ارزش اقتصادی: ۲۲۹٫۱۷۵٫۷۴۵دلار 
 
رتبه ۹: برنامه‌نویس وب 
 
سمت: مهندس و برنامه‌نویس وب، در حوزه برنامه‌نویسی تحت وب به‌خصوص بخشهایی از وب‌سایت که در ارتباط با کاربران است، تخصص دارد. 
 
میانگین دستمزد سالانه: ۹۰٫۶۷۶ دلار 
 
ارزش اقتصادی: ۲۶۷٫۳۱۴٫۲۶۴ دلار 
 
رتبه ۸: مهندسی توسعه نرم‌افزار آزمایشی 
 
سمت: مهندس توسعه نرم‌افزار آزمایشی، وظیفه تست کردن نرم‌افزارها را به عهده دارد تا از عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل شود. 
 
میانگین دستمزد سالانه: ۸۶٫۵۵۳دلار 
 
ارزش اقتصادی: ۳۰۹٫۲۵۴٫۸۵۹ دلار 
 
رتبه ۷: برنامه‌نویس جاوا 
 
سمت: برنامه‌نویس جاوا، وی توانایی برنامه‌نویسی با زبان جاوا را دارد. 
 
میانگین دستمزد سالانه: ۸۳٫۰۰۹دلار 
 
ارزش اقتصادی: ۳۱۴٫۱۰۴٫۸۹۵دلار 
 
رتبه ۶: مهندسی داده 
 
سمت: مهندس داده، وظیفه‌ی طراحی ساختارهای داده‌ای را برای دیتابیس‌ها و پروژه‌های عظیم داده‌ای به عهده دارد. 
 
میانگین دستمزد سالانه: ۱۰۴٫۵۵۱دلار 
 
ارزش اقتصادی: ۳۲۱٫۲۸۶٫۱۵۹دلار 
 
رتبه ۵: مهندس شبکه 
 
سمت: مهندس شبکه، که طراحی و مدیریت شبکه‌های کامپیوتری را انجام می‌هد. 
 
میانگین دستمزد سالانه: ۸۳٫۸۷۳ دلار 
 
ارزش اقتصادی: ۳۲۵٫۵۹۴٫۷۵۳ دلار 
 
رتبه ۴: دانشمند در حوزه بیگ‌دیتا 
 
سمت: دانشمند داده با تکنولوژی‌های مختلف داده‌ای بزرگ سر وکار دارد و حجم زیادی از داده‌ها را تحلیل می‌کند. 
 
میانگین دستمزد سالانه: ۱۱۴٫۰۳۵ دلار 
 
ارزش اقتصادی: ۴۰۰٫۰۳۳٫۱۰۱ دلار 
 
رتبه ۳: مدیر محصول 
 
سمت: مدیر محصول، در واقع رابط بین مهندسان، برنامه‌نویسان با کاربران و مصرف‌کنندگان محصولات است. 
 
میانگین دستمزد سالانه: ۱۰۴٫۲۷۴ دلار 
 
ارزش اقتصادی: ۴۰۳٫۹۵۶٫۴۳۷دلار 
 
رتبه ۲: مهندسی سیستم‌ها 
 
سمت: مهندس سیستم، وظیفه طراحی و توسعه سیستم‌های پیچیده کامپیوتری را به عهده دارد. 
 
میانگین دستمزد سالانه: ۸۹٫۵۸۸ دلار 
 
ارزش اقتصادی: ۶۰۶٫۴۲۴٫۴۶۱دلار 
 
رتبه ۱: مهندسی نرم‌افزار 
 
سمت: مهندس نرم‌افزار، در واقع یک برنامه‌نویس کامپیوتر است. بطور معمول مهندسی نرم‌افزار سطوح مختلفی از مبتدی تا ارشد دارد. 
 
میانگین دستمزد سالانه: ۹۸٫۲۶۳دلار 
 
ارزش اقتصادی: ۱٫۲۹۶٫۸۷۱٫۹۸۵ دلار 


تاريخ : جمعه 6 اسفند 1395برچسب:, | 9:20 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 آژانس فضایی ناسا

 در جریان یک کنفرانس خبری که امشب ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران برگزار شد؛ اعلام کرد که پژوهشگران این آژانس با استفاده از تلسکوپ فضایی Spitzer Spacee، موفق به شناسایی هفت سیاره‌ی جدید در ابعاد زمین و در فاصله‌ی ۴۰ سال نوری از آن شده‌اند. علاوه‌ بر این طبق اعلام ناسا، سه نمونه‌ از این سیاره‌ها در ناحیه‌ی Goldilocks قرار دارند، به این مفهوم که احتمال سکونت‌پذیری آن‌ها وجود دارد.


این نخستین باری است که ستاره‌شناسان موفق به کشف یک سیستم ستاره‌ای با هفت سیاره شده‌اند که تمام سیارات آن ابعادی مشابه زمین دارند. علاوه‌بر این ناسا اعلام کرده است احتمال آن وجود دارد که با شرایط اتمسفری مناسب، تمام این سیاره‌ها دارای آب به فرم مایع روی سطح خود باشند؛ البته احتمال وجود این حالت، در سه سیاره‌ای که داخل ناحیه‌ی Goldilocks قرار دارند، بیشتر از چهار سیاره‌ی دیگر است.

توماس زوربوکن، یکی از اعضای هیئت‌مدیره‌ی مأموریت علمی ناسا در جریان این کنفرانس خبری گفت:

این اکتشاف می‌تواند یکی از قطعات کلیدی پازل شناسایی محیط‌های سکونت‌پذیر باشد؛ مکان‌هایی که می‌توانند موجب حیات شوند.

زمین و سیستم trappist-1

این گروه از سیاره‌ها که ناسا با نام Trappist-1 از آن‌ها یاد می‌کند، در سیستم Aquarius جای گرفته است؛ سیستمی که در فاصله‌ی ۳۸۰ تریلیون کیلومتری از سیستم ستاره‌ای ما قرار دارد. تصور می‌شود که تمام این هفت سیاره، به جای آنکه همانند مشتری گازی یا همانند سرس یخی باشند، همانند زمین، در دسته‌ی سیاره‌های خاکی قرار دارند.

تمام این سیاره‌ها، روی مدارهای خود به دور ستاره‌ی کوتوله‌ای می‌گردند که کوچک‌تر و کم‌فروغ‌تر از خورشید ما است. فاصله‌ی مدار این سیاره‌ها به ستاره‌شان، کمتر از فاصله‌ی عطارد به خورشید است. نزدیک‌ترین سیاره‌ها به ستاره‌ی این سیستم، مدار خود را به ترتیب در ۱.۵ و ۲.۴ روز تکمیل می‌کنند، این در حالی است که سیاره‌ی ششم، مدار خود را طی ۱۲ روز زمینی به اتمام می‌رساند. مدار بیرونی‌ترین سیاره، به‌طور کامل مشاهده نشده است؛ اما پیش‌بینی می‌شود که گردش این سیاره حدود ۲۰ روز به طول بینجامد.

مدارهای این سیاره‌ها به‌قدری نزدیک به هم است که اگر روی یکی از آن‌ها بایستیم، احتمالا خواص مبتنی بر زمین‌شناسی همسایه‌های آن‌ را خواهیم دید. خوشبختانه ستاره‌ی مجموعه‌ی Trappist ضعیف است؛ بنابراین با وجود مجاورت این سیاره‌ها، هنوز هم شانس خوبی برای وجود آب به فرم مایع روی سطح آن‌ها وجود دارد.

سیستم TRAPPIST-1

نیکول لوئیز، یکی از پژوهشگرهای ارشد، مطالعه‌ی هابل و از ستاره‌شناسان تلسکوپ فضایی موسسه‌ی علوم، طی بیانیه‌ای می‌گوید:

سیستم TRAPPIST-1 یکی از بهترین فرصت‌های دهه‌ی آتی را برای مطالعه‌ی اتمسفر سیاره‌هایی به ارمغان می‌آورد که ابعادی مشابه زمین دارند.

نام سیستم Trappist از نام تلسکوپ TRAPPIST یا «Transiting Planets and Planetesimals Small Telescope» در شیلی گرفته شده است. پژوهشگران مسئول این تلسکوپ در اصل سه سیاره از این سیستم را در ماه مه سال گذشته شناسایی و وجود آن‌ها را اعلام کردند. پژوهشگران مسئول تلسکوپ Spitzer ناسا به کمک پژوهشگران مسئول چند تلسکوپ زمینی دیگر، وجود دو نمونه از این سیاره‌ها را تایید و در ادامه‌، پنج سیاره‌ی دیگر را کشف کردند.


 

این خبر در برهه‌ای هیجان‌انگیز از جست‌و‌جو برای سیاره‌هایی منتشر شد که فراتر از منظومه‌ی شمسی ما قرار دارند. از ابتدای سال جاری میلادی، پژوهشگران موفق به تشخیص وجود آب روی سیاره‌ای شدند که در فاصله‌ی ۵۰ سال نوری از ما قرار دارد، تصویرساز سیاره‌های فراخورشیدی رصدخانه‌ی کِک فعال شد و تیمی از پژوهشگران از دانشگاه‌های بزرگ دنیا، مجموعه‌ای از داده‌های سودمند حاصل از مشاهدات تصویرساز HiRES رصدخانه‌ی کِک با قدمتی بیش از دو دهه را منتشر کردند. این می‌تواند شروع کار باشد. هفته‌ی گذشته ناسا، فرایند جمع‌سپاری را با هدف کمک‌ گرفتن از شهروندان جهت جست‌وجوی سیاره‌های فراخورشیدی آغاز کرد.




تاريخ : جمعه 6 اسفند 1395برچسب:, | 9:13 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

چرا حضرت فاطمه (س) زهرا لقب گرفت؟

از  احادیث بر می‌آید که نامگذاری فاطمه زهرا (س) به وسیله حکیم علی‌الاطلاق یعنی خدای عالمیان انجام گرفته است. 
 
از سوی دیگر «فاطمه از ماده «فطم» (بر وزن حتم) به معنی باز گرفتن کودک از شیر مادر است. سپس به هر گونه بریدن و جدایی اطلاق شده است.

در حدیثی از پیغمبر اکرم (ص) آمده است که فرمود: 
 
«انما سماها فاطمة لان اللّه فطمها و محبیها عن النار» 
 
«او را فاطمه نام نهاده؛ زیرا خداوند او و دوستانش را از آتش دوزخ بریده و دور نگه داشته است» 
 
از این تعبیر برداشت می‌شود که نامگذاری بانوی اسلام به این نام، از سوی خداوند صورت گرفته، و مفهومش این است که خدا وعده داده است او و کسانی که او را دوست دارند و در خط مکتب او باشند، هرگز به دوزخ نروند. 
 
در حدیث دیگری در «ذخائر العقبی» از علی (ع) می‌خوانیم:
 
رسول اللّه (ص) به فاطمه (س) فرمود: 
 
«یا فاطمه اتدرین لم سمیت فاطمة» 
 
ای فاطمه آیا می‌دانی چرا فاطمه نامیده شده‌ای؟ 
 
علی (ع) می گوید: من گفتم ای رسول خدا شما بفرمایید چرا نام او فاطمه است؟ 
 
فرمود: 
 
«ان اللّه عزوجل قد فطمها و ذریتها عن النار یوم القیامة» 
 
«خداوند بزرگ او و فرزندانش را از آتش دوزخ در قیامت باز می دارد» 
 
بدیهی است منظور از فرزندان در اینجا فرزندانی است که در خط این مادر بزرگوار باشند، نه همچون پسر نوح که خطاب شد «انه لیس من اهلک»؛ «او از خاندان تو نیست». 
 
و به همین دلیل در بعضی از روایات از احادیث «ذریه» و «محبان» هر دو با هم ذکر شده اند، و اینکه گمان کنیم مفهوم روایات فوق این است که اگر آن‌ها مرتکب انواع گناهان شوند و حتی کافر و مشرک باشند از عذاب الهی در قیامت در امانند، اشتباه بزرگی مرتکب شده ایم که با هیچ یک از معیارهای اسلامی نمی‌سازد؛ زیرا خود پیغمبر اکرم (ص) که اصل این شجره طیبه است، صراحتا در قرآن مجید به این خطاب شده است. 
 
«اگر (به فرض محال) مشرک شوی اعمال صالح تو نابود می‌شود و از زیانکاران خواهی بود» (زمر/65) 
 
و در جای دیگر می فرماید: «اگر او بر ما دروغ ببندد ما او را به سختی می گیریم و مجازات می‌کنیم و رگ قلب او را قطع می نماییم» 
 
آیا فرع زائد بر اصل ممکن است، آیا فرزندان رسول خدا از او برترند؟! 
 
البته هرگز پیغمبر نه راه شرک پویید، و نه العیاذ باللّه دروغی بر خدا بست. در حقیقت یک درس بزرگ برای همه امت است، تا بقیه حساب خود را برسند. 
 
و این منافات با مقام شامخ سادات و ارزش فوق العاده آن ها در امت اسلامی ندارد. 
 
از سوی دیگر در میان عرب معمول است که علاوه بر اسم کنیه ای نیز برای افراد انتخاب می‌کنند اگر مرد باشد - با - «اب» شروع می شود و اگر زن باشد با «ام». 
 
در روایات اسلامی در میان کنیه‌های فاطمه زهرا (س) کنیه عجیبی دیده می‌شود که چشم‌انداز دیگری از عظمت فوق العاده آن حضرت را ترسیم می‌کند. 
 
در «اسد الغابة» آمده است: «کانت فاطمة تکنی ام ابیها»: (کنیه فاطمه «ام ابیها» (مادر پدرش) بود. 
 
این معنی در کتاب «استیعاب» از امام صادق (ع) نیز نقل شده است. 
 
این تعبیر عجیب که نظیر آن درباره هیچ‌یک از زنان اسلام دیده نشده، نشان می‌دهد که این دختر با وفا آنچنان نسبت به پدرش محبت می‌کرد که گویی «یک مادر» برای او بود.

روایت مفصلی از امام صادق (ع) در شرح ولادت حضرت صدیقه کبری (س) نقل شده که ضمن آن فرمودند:

وقتی [مولود فرخنده خدیجه به دنیا آمد و] فاطمه دیده به جهان گشود، نوری از او درخشید که تا درون خانه های مکه نفوذ کرد و در شرق و غرب زمین هیچ جایی نماند مگر شعاع آن نور در آن تابید.

ابن عماره از پدرش گزارش نموده که گفت:

از امام صادق (ع) درباره حضرت فاطمه (س) پرسیدم که چرا زهرا نامیده شد؟

فرمودند: زیرا هرگاه در محرابش می ایستاد، نور او برای آسمانیان چنان می درخشید که نور ستارگان برای اهل زمین.

این فروغ جسم فاطمه (س) است که وقتی در محراب عبادت قرار می گرفت، روی تابناکش برای فرشتگان و ملکوتیان بدان گونه جلوه و تلألؤ داشت که ستارگان در شب برای زمینیان شکوه و درخشش دارند. از این رو آن بانوی مجللّه زهرا نامیده شد. 
 
ابو هشام گوید:

از حضرت عسکری (ع) پرسیدم: چرا فاطمه (س) زهرا نام گرفت؟ 
 
امام فرمودند:

چون رخسار او در آغاز روز، مانند خورشید که از مشرق سر برآورد و طلوع کند برای امیر مؤمنان (ع) می درخشید و در نیم روز بسان ماه تابان جلوه‌گری می نمود و هنگام غروب آفتاب همچون ستاره‌ای روشن می تابید. 
 

 می دانیم پیغمبر اکرم (ص) در همان کودکی مادر خود را از دست داد، ولی این دختر از همان خردسالی از هیچ گونه محبت و دلسوزی درباره پدر بزرگوارش فروگذار نکرد.  



تاريخ : جمعه 6 اسفند 1395برچسب:, | 9:11 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |