با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ واسپاری مدارس دولتی به بخش خصوصی و معلمان
زیارت عاشورا

مجید انصاری

معاون پارلمانی رئیس جمهور، با اشاره به اینکه دولت به دنبال کاهش مدارس دولتی نیست، گفت: واسپاری مدارس دولتی به بخش خصوصی بویژه معلمان و بدنه آموزش و پرورش مد نظر است.

به نقل از تسنیم:مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور امروز در حاشیه گردهمایی روسای مدارس غیردولتی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم در خصوص سیاست دولت یازدهم در رابطه با بحث توسعه مدارس غیردولتی و خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی، اظهار داشت: خرید خدمات آموزشی توسط دولت به معنای واسپاری مطلق آموزش و پرورش به بخش غیردولتی نیست و این به معنای نادیده گرفتن نظارت دولت بر مراکز غیردولتی و خدماتی که ارائه می‌دهند، نیست.

وی افزود: تجربه نشان داده که بخش غیردولتی با محدودیت کمتری مواجه است و ابتکار عمل در شیوه‌های آموزشی و کاهش هزینه‌ها را در برنامه‌های خود داشته است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: نگاه به ترکیب آموزش و پرورش نشان می‌دهد که بخش بزرگی از بودجه این وزارتخانه ستادی است و با کاهش تصدی‌گری دولت می‌توان این بودجه ستادی را آزاد کرد.

انصاری ادامه داد: تجربه استفاده از خدمات بخش غیردولتی در آموزش و پرورش در آغاز راه است ولی با نهادینه شدن آن و برپایی نشست‌های مدارس غیردولتی در این زمینه می‌توان اشکالات را اصلاح کرد و بر اساس دستورالعمل‌های صادره به‌گونه‌ای اقدام کرد که از کیفیت آموزش کاسته نشود.

وی افزود: تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که استفاده از خدمات بخش خصوصی در آموزش و پرورش با افت کیفیت آموزش همراه نبوده است. البته ممکن است بحث نخبه‌گزینی در برخی از مدارس مطرح باشد اما با سازوکارهایی که در بحث نظارت طراحی می‌شود می‌توان مشکلات را حل کرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور عنوان کرد: در سیاست‌های دولت واسپاری و مشارکت با بخش غیردولتی مدنظر است و این به منزله کاهش مدارس دولتی نیست بلکه تاکید رئیس جمهور بر این بوده که در هر جایی که دولت میدان را باز می‌کند باید میدان رقابت حفظ شود.

انصاری گفت: باید مدارس غیردولتی را با استانداردهای مطلوب داشته باشیم تا مردم قدرت انتخاب داشته باشند. در حقیقت مدارس دولتی و غیردولتی باید برای ارتقاء کیفیت تلاش کنند تا مردم بتوانند از بین آنها دست به انتخاب بزنند.

وی افزود: در حوزه راه نیز دولت بر این مسئله تاکید دارد که از مشارکت بخش غیردولتی استفاده کند. باید توجه داشت که استفاده از مشارکت بخش غیردولتی در آموزش و پرورش در آغاز راه است و امیدواریم دولت با برنامه‌ریزی به اهدافی که در این زمینه مد نظر دارد برسد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور عنوان کرد: در بخش واسپاری مدارس دولتی می‌توان از ظرفیت معلمان استفاده کرد و واسپاری الزاما نباید به بیرون از بدنه آموزش و پرورش باشد بلکه می‌توان مدارس را به افرادی که در بدنه آموزش و پرورش قرار دارند مانند معلمان واگذار کرد و از مشارکت آنها بهره برد.



تاريخ : شنبه 31 مرداد 1394برچسب:, | 16:54 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

1438598188691_q (10).JPG

وزیر آموزش و پرورش گفت: اولویت اصلی وزارت آموزش و پرورش، ساماندهی نیروی انسانی است.
به نقل از ایسنا:علی اصغر فانی در جمع فرمانداران و روسای آموزش و پرورش لارستان، گِراش، خُنج ، اِوَز ، بِیرم و جویُم، اظهارکرد: بیش از 98 درصد بودجه وزارت آموزش و پرورش صرف هزینه های جاری دستگاه تعلیم و تربیت کشور می‌شود و به همین دلیل یکی از اولویت‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش موضوع ساماندهی و به سازی نیروی انسانی است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توزیع نامتوازن نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش گفت: سیاست بومی گزینی یکی از راه‌های حل این مشکل است.

وی با اشاره به اینکه، بر اساس قوانین موجود تاسیس بیش از دو پردیس دانشگاه فرهنگیان در هر استانی ممنوع است اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص این منطقه، تمام تلاش خود را انجام خواهم داد تا یک مرکز ویژه دختران، در منطقه جنوب فارس تاسیس کنیم.

فانی ضمن تاکید بر ارتقای کیفیت آموزشی، پرورشی و پژوهشی دانش آموزان، خطاب به مسئولان این شهرستانها تصریح کرد: به هر میزان که فضا برای تاسیس پژوهش سرا در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد، تجهیز کامل آن پژوهش سرا را، به عهده خواهیم گرفت.



تاريخ : شنبه 31 مرداد 1394برچسب:, | 16:53 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
در زندگی همه ما پیش آمده که برخی اصطلاحات را بدون دانستن ریشه و وجه تسمیه اش بکار ببریم و یا یک رسم و آداب خاص را به صرف تقلید از پیشینیان خود، بدون اینکه بدانیم چیست و از کجا آمده انجام داده باشیم.
 
در زندگی همه ما پیش آمده که برخی اصطلاحات را بدون دانستن ریشه و وجه تسمیه اش بکار ببریم و یا یک رسم و آداب خاص را به صرف تقلید از پیشینیان خود، بدون اینکه بدانیم چیست و از کجا آمده انجام داده باشیم. شاید اصلاً این موضوع برای شما اهمیت نداشته باشد و از بکار بردن اصطلاح و انجام دادن آن رسم بدون دانستن اصل و ریشه آن هم راضی بوده باشید، ولی جالب بودن قضیه و اینکه شاید دانستن آن برای شما هم جذاب باشد، ما را بر آن داشت که مطلبی با عنوان «دانستنی های جالب» را به صورت سریالی برای شما تدارک ببینیم و در اختیارتان قرار بدهیم.


 این مطلب علاوه بر پرداختن به موضوعات بالا، دانستنی ها و نکات جالب، به برخی از باورهای غلطی که بین مردم رایج است نیز پرداخته و سعی در اصلاح آنها خواهد داشت. امیدواریم مورد استقبالتان قرار بگیرد.

مثل همیشه ما را با نظراتتان یاری کنید.

*******
فضولترین پرندگان و حیوانات یعنی مرغ عشق ها بیستر از انسانها طلاق میگیرند.

علت اصلی بالا بودن نسبت طلاق در میان مرغ عشق ها، متهم شدن مرغ عشق های ماده از سوی مرغ عشق های نر به تخم گذاری کم است، به همین دلیل مرغ عشق های نر پس از طلاق به دنبال مرغ عشق های ماده ای می گردند که آمادگی بسیار برای تخم گذاری داشته باشند

دانستنی‌ های جالب (8)


عنکبوت ها عاشق بوی بد پا و خون انسان هستند.

بر اساس آزمایشات دانشگاه کانتربری در نیوزلند، پای انسان نسبت به جوراب، بو را مدت بیشتری نگه می دارد و نوعی از عنکبوت ها عاشق این بود هستند. دانشمندان این دانشگاه این عنکبوت ها در یک شیشه قرار دادند طوری که آنها اجازه حرکت داشتند و سعی کردند بوی پای برهنه و پای دارای جوراب را وارد منطقه عنکبوت ها کنند و متوجه شدند عنکبوت ها به دنبال بوی پای برهنه رفته و ۱۰ تا ۳۰ دقیقه بیشتر برای این شکار صبر کردند

دانستنی‌ های جالب (8)


بلندی و کوتاهی صدا از احساسات خبر می دهد. زنها اگر مجذوب کسی شوند با صدای پایین تر و آرامتر صحبت می کنند در حالیکه مردان برعکسند و در صورت علاقه با صدای بلندتری حرف میزنند.

دانستنی‌ های جالب (8)


یک گرم سم مار کبری قادر است 150 نفر انسان را بکشد.

دانستنی‌ های جالب (8)


اگر بعد از 11 روز نخوابیدن خوابتان ببرد خواهید مرد.

دانستنی‌ های جالب (8)


دلفین ها حیواناتی هستند که همدیگر را با اسم صدا میزنند.

دانستنی‌ های جالب (8)


جغدها دوربین هستند و قادر به دیدن چیزهای در چند سانتی متری چشم خود نیستند. چشم های جغد حتی در نور خیلی کم نیز می تواند ببیند و به همین دلیل خوب شکار می کند.

دانستنی‌ های جالب (8)


کانادا یک واژه هندی به معنی روستای بزرگ است.

دانستنی‌ های جالب (8)


بغل کردن درخت در چین ممنوع است.

علت این است که چند سال پیش در Zhongnanhai یک عده جنبشی را برای حمایت از محیط زیست شروع کردند به نام Tree huggers. خیلی زود این جنبش خوب تبدیل به سوژه ای عکاسی، ازدحام و آسیب به درختها شد. دولت هم اینکار را ممنوع کرد.

دانستنی‌ های جالب (8)


تنها در طول زمانی که این جمله را می خوانید 50 هزار سلول بدنتان می میرند و سلول های جدید جایگزین میشوند.

دانستنی‌ های جالب (8)


85 درصد از حیات در سیاره ما در اقیانوس هاست.

دانستنی‌ های جالب (8)


آرنولد در فیلم ترمیناتور 2 در ازای هر کلمه دیالوگش 21 هزار دلار دستمزد دریافت کرد.

دانستنی‌ های جالب (8)


دانشمندان مدعی هستند که انگشت کوچک پای انسان به مرور زمان ناپدید خواهد شد، چرا که ما کمترین استفاده از آن را داریم.

دانستنی‌ های جالب (8)


ما در طول زندگیمان 18 کیلو پوست می اندازیم.

دانستنی‌ های جالب (8)


30 برابر جمعیتی که امروزه بر روی کره زمین است در زیر خاک مدفون اند.

دانستنی‌ های جالب (8)


داغ ترین نقطه زمین در دالول اتیوپی است که دمای هوا در سایه 94 درجه است.

دانستنی‌ های جالب (8)

 



تاريخ : شنبه 31 مرداد 1394برچسب:, | 16:26 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

اصطلاح هنگ کردن این روزها برای انبوه جمعیت دارندگان گوشی های هوشمند تلفن همراه، امری آشنا بوده و رهایی از این مشکل دغدغه ای همه گیر شده است.

هنگ کردن گوشی های تلفن همراه موضوعی است که مشترکان در بسیاری موارد آن را به برند گوشی خود نسبت می دهند، اما به گفته کارشناسان، یکی از بزرگترین مشکلاتی که به نارضایتی مردم از گوشی ها منجر می شود پایین بودن اطلاعات مردم هنگام خرید گوشی های تلفن همراه است.

به عنوان مثال برخی افراد گوشی هایی با CPU پایین خریداری کرده و اطلاعات فراوان بر روی آن می ریزند که همین مساله باعث پایین آمدن سرعت گوشی و هنگ کردن آن می شود. البته در برخی موارد خرید گوشی های تقلبی و یا برندهای نامناسب هم می تواند به این مشکلات دامن بزند اما در موارد بسیاری هنگ کردن گوشی های تلفن همراه به بحث استفاده از آن ها بازمی گردد.

بسیاری از افرادی که از سیستم عامل اندروید استفاده می کنند از برنامه هایی مانند بازار و غیره استفاده کرده و بازی ها یا برنامه های متعددی را برروی گوشی های خود نصب می کنند، درنتیجه حافظه گوشی آن ها پر می شود و این مساله سرعت گوشی را به شدت کاهش می دهد.

علاوه بر این گاهی برخی گوشی ها علاوه بر حافظه خود گوشی، از رم جانبی هم کمک می گیرند که در این موارد مشکل هنگ کردن گوشی می تواند بیشتر شود. به همین دلیل لازم است افراد زمانی که گوشی می خرند دقت داشته باشند که سرعت CPU آن از چه قرار است و چه قدر حجم آن گوشی برای فعالیت آن ها کفایت می کند

به عنوان مثال اگر یک گوشی دو گیگ حافظه دارد، نباید بیش از ۱.۵ گیگ آن پر شود چرا که در غیر این صورت سرعت گوشی به شدت کاهش پیدا می کند و بر همین اساس برنامه ها را دیر باز می کند و فرد مجبور می شود اطلاعات خود را پاک کرده و یا نسبت به فلش کردن گوشی اقدام کند.

نکته دیگر آن که آلوده شدن گوشی به ویروس ها و بدافزارها نیز می تواند این مشکل را افزایش دهد و بر همین اساس لازم است برای گوشی های تلفن همراه هر چند وقت یک بار حافظه خارجی یا گوشی خود را با نرم افزارهای ویروس یاب، ویروس کشی کنید. برای این کار نیاز به هزینه ندارید و لازم نیست حتما دیگران این کار را انجام دهند بلکه تنها کافی است یکی از آنتی ویروس های قوی را دانلود و نصب کرده و سپس گوشی خود را به سیستم متصل کرده و ویروس یابی را انجام دهید.

علاوه بر این تا جایی که می توانید سعی کنید نرم افزارهای فیلترشکن رایگان را بر روی گوشی خود نصب نکنید چراکه این نرم افزارها علاوه بر مشکلات امنیتی، مشکلات نرم افزاری نیز برای گوشی ایجاد می کنند.

با تمام این تفاسیر ممکن است همچنان در مواردی با مشکل هنگ کردن گوشی مواجه شوید. گاهی نیز این مشکل چنان جدی است که گوشی شما هیچ فعالیتی انجام نداده و برای مدتی به طور کامل از کار باز می ماند. در گذشته که اغلب گوشی های تلفن همراه باطری های جدا داشتند این امکان وجود داشت که زمان ایجاد چنین مشکلی با خارج کردن باطری و جاگذاری مجدد آن دستگاه را وادار به تنظیم مجدد کرد. اما اکنون در موارد متعدد برخی گوشی های پرطرفدار تلفن همراه به گونه ای طراحی شده اند که باطری آنها داخل ساختار گوشی قرار داشته و امکان جداسازی آن وجود ندارد.

کارشناسان مختلف برای حل این مشکل نیز پیشنهاداتی داشته و بر اساس برند گوشی راهکارهایی ارائه کرده اند. طبق این توصیه ها در شرایطی که گوشی شما به گونه ای هنگ کرده که امکان هیچ فعالیتی را به شما نداده و حتی قادر به خاموش کردن آن هم نیستید، احتمالا با به کار بستن این راهکارها می توانید گوشی تلفن همراه خود را خاموش کنید تا با روشن کردن مجدد آن دستگاه مجبور به تنظیم مجدد شود.

بدین ترتیب در برندهای مختلف می توان برای گوشی هایی که باطری آن ها در داخل ساختار وجود دارد به شیوه های ذیل اقدام کرد:

آیفون : کلید پاور و خانه را تا خاموش شدن گوشی پایین نگه دارید. سپس مجددا به حالت عادی گوشی خود را روشن کنید.

سامسونگ، ال جی، هوآوی، ایسوس (مدل های اندروید) – کلید پاور را تا زمانیکه گوشی خاموش شود پایین نگه دارید. سپس بار دیگر گوشی خود را به حالت عادی روشن کنید.

سونی، اچ تی سی (مدل های اندروید) – کلید پاور و بلند کردن صدا را را با هم پایین نگه دارید تا زمانیکه گوشی خاموش شود. در صورت نیاز، کلید پاور را برای روشن کردن آن فشار دهید. به خاطر داشته باشید برخی گوشی های سونی دارای دکمه تنظیم مجدد تعبیه شده هستند. برای مثال در مورد Sony Xperia Z2، این دکمه در کنار محل سیم کارت زیر درپوش تعبیه شده است.

موتورولا، تمام گوشی های نوکیا لومیا – کلید پاور و کم کردن صدا را تا خاموش شدن گوشی با هم پایین نگه دارید. سپس در صورتیکه به طور خودکار روشن نشد، به حالت معمولی آن را روشن کنید.

اما هرگاه هنگ کردن های گوشی بیش از حد متعارف شده و امکان استفاده مناسب از گوشی و برنامه های آن فراهم نبود لازم است نسبت به ریست کردن گوشی خود اقدام کنید که دراین خصوص سه راهکار وجود دارد.

در مرحله اول شما می توانید گوشی خود را به طور معمولی ریست کنید اما اگر با این اقدام مشکل شما برطرف نشد، در مرحله دوم می توانید گوشی خود را به طور کلی ریست کرده و تنظیمات آن را به حالت کارخانه درآورید.

البته لازم است قبل از این مرحله از تمام اطلاعات لازم یک کپی تهیه کنید چراکه با این اقدام تمام اطلاعات گوشی شما از بین رفته و گوشی همان طور که گفته شد به حالت تنظیمات کارخانه باز می گردد.

منبع:جام جم



تاريخ : شنبه 31 مرداد 1394برچسب:, | 16:20 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

برنامه جالبی روانه بازار فناوری شده که به کاربرانش اجازه می دهد تصاویر متفاوت و کروی شکل بگیرند.

هر روزه برنامه های بسیاری تولید و روانه بازار فناوری می شوند، برخی از این برنامه ها جنبه سرگرمی داشته تا ویرایش یا بازی با تصاویر را در اختیار کاربرانشان قرار دهند.

اپلیکیشن جدیدی با نام Fisheye Professional عرضه شده که تصاویر کروی شکل را به ثبت می رساند تا کاربرانش تجربه متفاوتی داشته باشند.

این برنامه اقدام به شبیه سازی لنزهای مختلف کرده تا در دنیای رقابت اپلیکیشن ها بتواند نگاه های بیشتری را با خود همراه سازد.

بسیاری از کاربران به ویرایش عکس با سبک ها و حالات جدید علاقه مند هستند، این برنامه قابلیت جدیدی را برای ویرایش در اختیار کاربرانش قرار می دهد.

ثبت و گرفتن عکس های کروی در اصطلاح FishEye نامیده می شود اما ثبت چنین تصاویری تنها با کمک نصب برنامه های مخصوصی امکان پذیر است.

برنامه Fisheye Professional یکی از برنامه هایی است که با داشتن این قابلیتی می تواند چنین تصاویری را ثبت کند.

این اپلیکیشن همانند لنزهای فیزیکی دوربین ها عمل کرده با وجود اینکه کیفیت خروجی آن در حد لنزهای فیزیکی نیست اما می تواند تجربه ای متفاوت باشد.

کاربران این برنامه نیز همانند سایر اپلیکیشن ها می توانند از دوربین و گالری اسمارت فون استفاده کنند.



تاريخ : شنبه 31 مرداد 1394برچسب:, | 16:18 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

روستای فیل بند از توابع بخش بندپی غربی شهرستان بابل در استان مازندران ایران به دلیل قرار گرفتن در بالاترین نقطه در استان گویی در دل آسمان است و بر فراز ابر ها قرار دارد به نحوی که اغلب روزها ابر ها همچون دریایی آبی و آرام تا بی کرانه ها چشم را می نوازد و خیره می کند و به همین دلیل معروف به بام مازندران است.

فیل بند از چشمه های کوچک و بزرگ متعددی بهره مند است چشمه کوچک موسوم به لار دارای املاح معدنی فراوانی است که برای درمان درد کلیه مفید است. گفته می شود که وجود فلوئور کافی در آب چشمه های این منطقه در استخوان بندی مردمش تاثیر بسزایی گذاشته است.

تنها مسیری که به فیل بند ختم می شود، مسیر فرعی چلاو در جاده هراز است که از روستای ییلاقی سنگچال هم می گذرد . البته مسیر های مالرو و خاکی نیز در بندپی شرقی برای رسیدن به این روستا وجود دارد .

روستای فیل بند در جنوب غربی شهرستان بابل و در بخش بندپی غربی، از جنوب به روستاهای ورزنه و نشل، از جنوب شرقی به روستاهای شیخ موسی، نیراسم و پاریجان و از شمال غربی به روستای سنگ چال ختم می شود.

تبیان زنجان

تبیان زنجان



تاريخ : جمعه 30 مرداد 1394برچسب:, | 23:48 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

با سلام واحترام . با توجه به اینکه اکثر قریب به اتفاق معلمان در موسسات آموزش عالی وابسته به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ومراکز آموزش ضمن خدمت آموزش و پرورش در رشته های مدیریت آموزشی و رشته های آموزگاری ودبیری برای اخذ مدرک کاردانی و کارشناسی اقدام نموده اند و هم اکنون براساس آئین نامه شماره 77633/2-28/5/92که به دانشگاهها ارسال شده فقط کسانی حق ادامه تحصیل در مقطع بالاتر را دارند که تا سال 77مدرک گرفته اند و کسانی که بعداز 77مدرک ارائه داداه اند نمی توانند در مقطع بالاتر ادامه تحصیل دهند و همین امر موجب مشکلاتی شده و همچنین براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده ای به شماره 708/93-25/1/93امکان ادامه تحصیل فرهنگیان دارای مدرک معادل بعداز 77 فراهم شده ولی متاسفانه تاکنون از سوی مسئولان امضاء نشده و به دانشگاهها برای اجرا ابلاغ نگردیده است.
باتوجه به اینکه جمع کثیری از فرهنگیان بخاطر ادامه تحصیل به استناد این ماده واحده در آزمون کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاهها ثبت نام نموده ودر کنکور قبول شده اند نمی توانند در دانشگاه قبول شده ثبت نام کنند. مزید امتنان خواهد بود پیگیری فرمایید.



تاريخ : جمعه 30 مرداد 1394برچسب:, | 20:27 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مدیرعامل شرکت خدمات مسافرتی و جهانگردی زاگرس جزئیات تورهای سیاحتی و زیارتی اقساطی ویژه فرهنگیان و اعطای وام دو میلیون تومانی گردشگری به آنها را تشریح کرد.

خبرگزاری پانا+

 

سید شمس‌الدین انوار در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پاتا در خصوص تسهیلات گردشگری فرهنگیان اظهار داشت: فرهنگیان می توانند با استفاده از تورهای جهانگردی شرکت خدمات مسافرتی و جهانگردی زاگرس، وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان، با پرداخت 40 درصد مبلغ به صورت نقدی، برای 60 درصد باقی مانده مبلغ تور از تسهیلات مورد نظر استفاده کنند که بازپرداخت آن برای تورهای زیارتی 6 ماهه و برای سایر سفرها 5 ماهه خواهد بود.

وی درخصوص وام گردشگری فرهنگیان گفت: فعلا در صدد ایجاد همکاری با یکی از بانک ها هستیم تا عاملیت اعطای وام را برعهده بگیرد که سقف وام فعلا 2 میلیون تومان است و ممکن است تا 5 میلیون تومان برای هرنفر افزایش یابد. این وام به فرهنگیان همه استان ها اعطا خواهد شد.

انوار سپس به تورهای سیاحتی و زیارتی خارج کشور شرکت زاگرس اشاره کرد و گفت:در حال حاضر تورهای خارجی ما شامل تور زیارتی عتبات (عراق)، ترکیه (مناطق مختلف)، ارمنستان، آذربایجان، چین، مالزی، هندوستان، روسیه و نخجوان است که با توجه به استقبالی که خصوصا از سوی فرهنگیان استان های مازندران و سیستان و بلوچستان از تورهای عتبات ما شده، از این استان ها نیز اعزام مستقیم داریم.

مدیرعامل شرکت خدمات مسافرتی و جهانگردی زاگرس ادامه داد: 85 درصد استفاده کنندگان از خدمات شرکت زاگرس فرهنگیان هستند و بقیه نیز کسانی هستند که از خدمات فروش بلیت های ما استفاده می کنند.

وی به برنامه های ویژه تابستان شرکت زاگرس اشاره کرد و گفت: چند تور خاص برای امسال تعریف کردیم که عبارتند از تورهای دانش آموزی، تورهای یک روزه تهران گردی ویژه بانوان فرهنگی، تورهای جوانان و تورهای فرهنگیان بازنشسته؛ همچنین تفاهم نامه ای با شرکت سرمایه گذاری ایران گردی و جهانگردی امضا کردیم تا از تسهیلات ویژه سفرکارت این شرکت استفاده کنیم، علاوه بر آن مهمانسراهای ایرانگردی و جهانگردی در اختیار زاگرس قرار گرفته تا از تخت های خالی این مهمانسراها برای فرهنگیان استفاده کنیم.

 



تاريخ : جمعه 30 مرداد 1394برچسب:, | 20:25 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

پیشنهاد می شود طرح رتبه بندی به گونه ای اجرا شود که حداقل قابل قبولی برای همه معلمان تخصصیص داده شود، باشد که باری از دوش آنان بردارد و از تبعیض های موجود، چه در بین معلمان و چه در بین سایر دستگاه ها، کاسته شود…

معیشت معلمان

روزی نیست که در اخبار ، رسانه ها و سایت های گوناگون از طرح رتبه بندی و ارتقا معیشتی معلمان صحبتی به میان نیاید. اما راستی تا به حال از خود پرسیده اید معلمانی که در رتبه “پایه” قرار می گیرند و کمترین میزان حق شغل را دریافت می کنند، با افزایش ۱۵ درصدی این کمترین، چگونه ممکن است ارتقا معیشت، شان و منزلت را احساس کنند؟ مگر مخارج و هزینه های کمر شکن و تورم افسار گسیخته با شیبهای تند و ملایم سالهای اخیر برای همه یکسان نبوده و نیست؟ آیا چنین افزایش قطره ای و اندکی را می توان ارتقا معیشت نامید و هر روز در شیپورها جار زد؟

آقایان نماینده، تصمیم گیر و اجرا کننده این چه ارتقا معیشتی است؟ شاید، این طرح برای آلام و دردهای تعداد قلیلی از معلمان فرهیخته ، دلسوز و رنج کشیده ی ایران اسلامی کمی تسکین دهنده باشد، البته شاید، اما برای اکثریت آنان آبنباتی بیش نیست. اجازه دهید کمی مصداقی تر بیان کنیم، با ۱۵۰ هزار تومان افزایش در ماه، شاید بتوان یک جفت کفش و یا یک دست لباس ساده برای فقط و فقط یکی از افراد خانواده تهیه کرد. آیا شما این قابلیت را ارتقا معیشت میدانید؟ یعنی شان ما معلمین همین است؟ مثال دیگر اینکه، می توان با این مبلغ یک لنگه برنج معمولی ایرانی و ۲ یا ۳ کیلو گوشت تهیه کرد. شما این را ارتقا منزلت ما می دانید؟

آنچه بیان شد، خدای نا کرده در راستای کم ارزش جلوه دادن تلاش های دلسوزان معلمین کشورم نبوده و نیست. اما چاره ای نیست، حقیقت گاهی تلخ و گزنده است. پیشنهاد می شود طرح رتبه بندی به گونه ای اجرا شود که حداقل قابل قبولی برای همه معلمان تخصصیص داده شود، باشد که باری از دوش آنان بردارد و از تبعیض های موجود، چه در بین معلمان و چه در بین سایر دستگاه ها، کاسته شده و حتی بهتر آنکه، تبعیض ها برداشته شود و تمامی کارمندان دولت عادلانه و متناسب با مسؤلیت ها و زحماتشان حقوق دریافت کنند.



تاريخ : جمعه 30 مرداد 1394برچسب:, | 20:22 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

پیشنهاد استخدام

رییس سازمان امور دانشجویان از پیشنهاد استخدام "دانشجویان نمونه"در دستگاه‌های اجرایی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خبر داد.
به نقل از ایلنا:صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان درباره آخرین وضعیت پرونده صندوق رفاه و پول‌های برگردانده شده به صندوق توضیح داد و گفت: تاکنون توانسته‌ایم؛ از محل ضمانت‌نامه‌های بانکی 4 میلیارد تومان را به صندوق بازگردانیم و 28  میلیارد تومان دیگر باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه کماکان پرونده‌ها به نوبت در دادگاه بررسی می‌شود، خاطرنشان کرد: تاکنون جلسات دادگاه منظم برگزار شده، بطوریکه هر یک ماه و نیم، یک جلسه برگزار شده است.

رییس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: تمام تلاش خود را برای بازگرداندن 32 میلیارد به صندوق رفاه از طریق ضمانت‌نامه‌های بانکی می‌کنیم، اما از سود پول خبری نیست.

صدیقی همچنین درباره امتیازات وزارت علوم برای دانشجویان نمونه، با اشاره به اینکه معتقدیم؛ دانشجویان نمونه باید از امتیازات شغلی برخوردار شوند، گفت: در این رابطه پیشنهاد خود را برای استخدام دانشجویان نمونه کشوری به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خواهیم داد.



تاريخ : جمعه 30 مرداد 1394برچسب:, | 20:21 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

زرافشان

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به ساماندهی معلمان مازاد دوره متوسطه دوم در دوره متوسطه اول و ابتدایی گفت: معلمانی که به دوره ابتدایی می‌روند در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی ساماندهی می‌‌شوند.

به نقل از تسنیم:علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش امروز در نشست خبری که به صورت مجازی با اصحاب رسانه برگزار شد در پاسخ به سؤالی در خصوص طرح مجلس برای جذب پیش‌دبستانی‌ها و استفاده از آنها به صورت حق التدریس در آموزش و پرورش، اظهار کرد: مصوبه مجلس در مورد استخدام پیش‌دبستانی‌ها به طور طبیعی با توجه به توزیع منابع انسانی در آموزش و پرورش و نیاز این وزارتخانه نسبت به جنسیت و رشته نیروهای انسانی است.

وی افزود: پیش دبستانی‌ها اگر قرار باشد در آموزش و پرورش مشغول به خدمت شوند باید در همان بخشی که قبلاً در آن حوزه تدریس می‌کردند، مشغول خدمت شوند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: آنچه که امروز تحت عنوان ساماندهی در آموزش و پرورش مدنظر است ساماندهی نیروهای موظف و رسمی در دوره‌های دوم متوسطه، اول متوسطه و ابتدایی است.

** تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به نیازهای مدارس شبانه روزی

زرافشان در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت نامناسب مدارس شبانه روزی به ویژه در بحث تغذیه و مسائل بهداشتی و اقدامات آموزش و پرورش در خصوص حمایت بیشتر از این مدارس، عنوان کرد: مدارس شبانه روزی یکی از راه‌حل‌های دسترسی به آموزش است. آموزش و پرورش می‌تواند دو راه را در این زمینه دنبال کند. نخست آنکه از طریق مدارس شبانه روزی امکان تحصیل را برای دانش آموزان مناطق محروم فراهم کند یا با توجه به اینکه امکان تأسیس دبیرستان در مناطق روستایی کم جمعیت وجود ندارد دانش آموزان از تحصیل محروم شوند.

وی افزود: کاستی‌های موجود در مدارس شبانه روزی، مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش است اما شرایط موجود از ترک تحصیل دانش آموزان مناسب‌تر است. در دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به مدارس شبانه روزی صورت گرفته است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: علاوه بر تخصیص 7 میلیارد تومان برای برطرف کردن کاستی‌های موجود در مدارس شبانه روزی، امسال با همراهی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در فصل تابستان تجهیزات گرمایشی و وسایل سرمایشی این مدارس  تکمیل می‌شود.با گزارشی که در جلسه شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش اعلام شد، کارگروه ویژه‌ای برای مناطق محروم و بخصوص نیازهای مدارس شبانه روزی با حضور تمام دستگاه‌هایی که به خدمات رسانی در این زمینه مشغول هستند به ریاست وزیر‌ آموزش و پرورش و دبیری آقای رضوی معاون مناطق محروم ریاست جمهوری تشکیل شد که در این جلسه توجه ویژه به مدارس شبانه روزی از جمله بحث تغذیه آنها صورت گرفته است.

** کمک خیران و سازمان بهزیستی به وضعیت تغذیه و نیازهای مدارس شبانه روزی

زرافشان ادامه داد: در بحث تغذیه سازمان بهزیستی کمک‌هایی را به مدارس شبانه روزی می‌کند و مرکز آموزش خدمات علمی رزمندگان نیز سال گذشته برای کیفیت بخشی به این مدارس حمایت‌هایی داشت. امسال زیرمجموعه‌ای در مجموعه خیرین مدرسه ساز تحت عنوان مجمع خیرین مدارس شبانه روزی تشکیل خواهد شد که این خیران به مدارس شبانه روزی رسیدگی خواهند کرد.

وی گفت: بنده در طول دو سالی که در معاونت آموزش متوسطه حضور داشتم از مدارس شبانه روزی بازدید کرده‌ام و هفته گذشته نیز از یکی از دبیرستان‌های شبانه روزی دخترانه در استان خراسان جنوبی بازدید کرده و از وضعیت خوابگاه دانش آموزان، امکانات تغذیه‌ای، آموزشی و تربیتی آنها مطلع شدم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: در مدارس شبانه روزی با تلاش مدیران شرایط مناسبی برای اسکان دانش آموزان فراهم می‌شود اما کاستی‌هایی نیز وجود دارد که برای برطرف کردن آنها مشارکت همه جانبه نیاز است.

** اعزام نیروهای مازاد دوره متوسطه به ابتدایی

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص مازادشدن معلمان متوسطه و کوچ اجباری آنها به دوره ابتدایی عنوان کرد: یکی از نکاتی که به عنوان واقعیت آموزش و پرورش باید به آن توجه داشت، پیامدی است که با استقرار ساختار 6.3.3 ایجاد شده است. در سه سال گذشته با اضافه شدن پایه ششم مشکلی که امروز در دوره دوم متوسطه را داریم، در دوره اول متوسطه داشتیم. زمانی‌که پایه ششم به دوره ابتدایی اضافه شد ورودی به دوره متوسطه اول را نداشتیم و 48 هزار معلمی که در متوسطه اول مشغول به تدریس بودند و حدود یک میلیون دانش آموز را آموزش می‌دادند، فرصت کاری خود را از دست دادند.

وی افزود: آموزش و پرورش برای اینکه بتواند از ظرفیت این معلمان استفاده کند و کمبود شدید نیروی انسانی که در دوره ابتدایی وجود داشت را برطرف کند، ساماندهی دوره اول متوسطه و ابتدایی را با هم انجام داد و بخشی از نیروهای متوسطه اول را به دوره ابتدایی فرستاد البته همان زمان بخشی از نیروهای متوسطه دوم نیز به دوره ابتدایی اعزام شدند و این گروه افرادی بودند که علاقه مند بودند از این فرصت استفاده کنند برای اینکه مشکل خود را برای نقل و انتقال حل کنند. 

** یک میلیون دانش‌آموز به اول دبیرستان نمی‌روند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: درسال تحصیلی 94-95 این مسئله مجدد تکرار خواهد شد به این معنا که پایه نهم در دوره اول متوسطه را خواهیم داشت و به ازای آن ورودی به دوره دوم متوسطه را نداریم یعنی همکارانی که نزدیک به یک میلیون دانش آموز پایه اول دبیرستان را آموزش می‌دادند فرصت کاری خود را از دست خواهند داد. دانش آموزان در پایه نهم نیاز به معلم دارند بنابراین آموزش و پرورش از این فرصتی که فراهم شده ابتدا به ساماندهی معلمان در دوره دوم متوسطه پرداخته و افرادی که دارای امتیاز بیشتری هستند در این دوره مشغول به تدریس می‌شوند.

زرافشان اظهار داشت: با توجه به اینکه در دوره دوم متوسطه بحث پرداخت اضافه تدریس را داریم طبیعتا بخشی از معلمان متوسطه دوم جایگزین معلمان حق التدریسی خواهند شد و هدف این است که اکثریت معلمان متوسطه دوم تا جایی که مقدور است در همان دوره مشغول به خدمت شوند اما اگر با ساماندهی باز هم نیروی مازاد داشتیم آنها را در دوره متوسطه اول ساماندهی خواهیم کرد و بعد از ساماندهی دوره متوسطه اول در صورتی که بازهم نیروی اضافه بر سازمان داشته باشیم از این همکاران در دوره ابتدایی البته با تدابیری که اتخاذ شده و در دستورالعمل ساماندهی ذکر شده استفاده خواهیم کرد.

** معلمان متوسطه در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی ساماندهی می‌شوند

وی عنوان کرد: معلمان متوسطه که در دوره ابتدایی ساماندهی می‌شوند در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم به صورت خوشه‌ای دروس تخصصی خود را تدریس می‌کنند. برای آموزش این معلمان برنامه ریزی شده است و برای ساماندهی آنها از یک سال گذشته اقدامات جدی در سطح استان‌ها صورت گرفته است به گونه‌ای که در حال حاضر وضعیت نیروی انسانی مشخص است. دوره های آموزش در استان‌ها آغاز شده تا معلمان بتوانند با آمادگی لازم در کلاس‌های درس حضور یابند و بتوانیم شاهد آموزش همراه با کیفیت باشیم.

** ثبت‌نام بیش از 11 میلیون دانش‌آموز در مدارس

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص وضعیت ثبت نام در مدارس عنوان کرد: امسال استقبال برای انجام ثبت نام در مدارس نسبت به سال گذشته بهتر بوده است. طبق آماری که مربوط به هفته گذشته است تاکنون 11 میلیون و 682 هزار و 493 نفر در مدارس ثبت نام کرد‌ه‌اند که از این تعداد 6 میلیون و 948 هزار و 432 نفر در دوره ابتدایی، دو میلیون و 730 هزار و 735 نفر در دوره متوسطه اول و یک میلیون و 783 هزار و 528 نفر در دوره متوسطه دوم ثبت نام شده‌اند.

زرافشان گفت: 167 هزار و 511 نفر در دوره پیش دبستانی و 52 هزار و 266 هزار نفر در مدارس استثنایی ثبت نام شده‌اند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اجرای طرح تعالی مدیریت در مدارس کشور عنوان کرد: این طرح سال گذشته در 5 هزار و 900 مدرسه اجرا شد. دستورالعمل مربوط به سال تحصیلی 95-94 هفته گذشته به استان‌ها ابلاغ شد، در مورد مدارسی که در حال حاضر مجری طرح هستند و چگونگی فعالیت این مدارس و استمرار فعالیت آنها در دستورالعمل مربوطه توضیحاتی ارائه شده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: برنامه تعالی یک برنامه مستمر است به همین جهت مدارسی که سال قبل تحت پوشش بودند امسال ادامه فعالیت می‌دهند و مدارسی که برای سال تحصیلی جدید داوطلب هستند به مجموعه مدارس اضافه می‌شوند. پیش بینی ما این است که امسال نیز 5 هزار و 700 مدرسه به مجموعه این مدارس اضافه شود.

زرافشان تصریح کرد: در دستورالعمل طرح تعالی مدیریت مدرسه عنوان کرده‌ایم که در شهریورماه یک دوره آموزشی 150 ساعته برای آموزش 150 نفر از مدرسان استانی برگزار شود و دوره آموزشی دیگری نیز برای 150 نفر از مدرسان و ارزیابانی که به ما در زمینه ارزیابی مدارس کمک می‌کردند برگزار شود که در مجموع 300 نفر آموزشهای لازم را دریافت خواهند کرد. طرح تعالی مدیریت مدرسه جای خود را در آموزش و پرورش بازکرده و به تدریج در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ است و بسیاری از مدارسی که تحت پوشش این برنامه نیستند داوطلبانه مشغول اجرای آن شده‌اند. 

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص ارزیابی از آزمون استخدامی آموزش و پرورش گفت: برگزاری این آزمون برعهده سازمان سنجش است و با توجه به تجربه این سازمان در برگزاری آزمون‌های استخدامی و همکاری آموزش و پرورش برای تعیین دروس و مداد آموزشی امیدواریم این آزمون به نحو مطلوبی اجرا شود.

** هدایت تحصیلی از سال تحصیلی جدید در پایان پایه نهم

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص انجام هدایت تحصیلی دانش آموزان در پایان پایه نهم از سال تحصیلی جدید گفت: هدایت تحصیلی از سال تحصیلی جدید برای دانش آموزان پایه نهم اجرا خواهد شد که دو مرحله‌ای خواهد بود. همچنین وضعیت ساماندهی رشته‌های تحصیلی دوره متوسطه در مرحله پایانی است و توافق کلی انجام شده که باید در مراجع بالادستی تصویب شود تا امکان اجرای آن فراهم شود.

** وضعیت پنجشنبه‌‌های مدارس

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت پنج شنبه‌های مدارس برای سال تحصیلی جدید عنوان کرد: به نظر می‌رسد در دوره متوسطه دوم باید تغییری در خصوص وضعیت پنج شنبه‌های مدارس انجام شود. در دوره متوسطه اول تعطیلی پنج شنبه‌ها با کاهش ساعات دروس بوده یعنی از 36 ساعت به 30 ساعت رسیده است ولی در دوره متوسطه دوم این اتفاق نیفتاده و ساعت آموزشی از 33تا 37 ساعت است و طبیعی است که این تعداد ساعت در 5 روز نمی‌گنجد چراکه به طور متوسط حدود 7 ساعت آموزش در طول روز باید وجود داشته باشد و این قابل اجرا نیست.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: باید یادآوری کنم که هیچ وقت قرار نبوده مدارس 5 شنبه‌ها تعطیل شوند. در آیین نامه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش آمده است مدارس کشور 6 روز هفته را باز هستند ولی 5 روز اول برای دروسی که در جدول مواد درسی آمده فعالیت می‌کنند و روز پنج شنبه اختصاص به فعالیت‌های فوق برنامه و برگزاری جلسات انجمن اولیا و مربیان دارد.

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص صدور احکام رتبه بندی معلمان از مهرماه و روند تدوین شاخص‌های مربوطه گفت: وزارت آموزش و پرورش کار رتبه بندی را به شکل جدی دنبال می‌کند و اگر هم در خصوص رتبه بندی اخباری اعلام می‌شود در برابر پرسش‌هایی است که از مسئولان پرسیده می‌شود. با توجه به فرصت کوتاهی که ما در اختیار داشتیم این برنامه در چند مرحله طراحی شد و به کارگروه دولت برای تأیید دستورالعمل ارسال شده است. معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش هر هفته جلساتی در این زمینه دارد تا مصوبه مربوطه را دریافت و در شهریور ماه احکام معلمان صادر کند. 

** 36 میلیارد تومان برای تامین تجهیزات هنرستان‌ها

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص جذب 1800 استادکار در استخدام اخیر آموزش و پرورش و تدابیر این وزارتخانه برای توجه به کیفیت و تجهیزات هنرستان‌ها گفت: در هنرستان‌ها برخی افراد نقش چشمگیری دارند که می‌توان به استادکارها و سرپرستان بخش که مسئول بخش عملی و مهارتی آموزش‌ها در هنرستان‌ها هستند، اشاره کرد. آموزش هنرستانی برای اینکه دارای کیفیت باشد باید به شکل عملی و مهارتی ارائه شود. هنر آموزان مباحث را به صورت نظری مطرح می‌کنند اما این بحث‌ها باید در کارگاه به شکل عملی ارائه شود که استادکاران این مسئولیت را برعهده دارند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: چند سال بود که جذب استادکار در آموزش و پرورش نداشتیم اما از طریق آزمون استخدامی 1800 استادکار برای هنرستان‌ها جذب خواهند شد که مطمئنم با ورود آنها به هنرستان‌ها کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ارتقا می‌یابد. در زمینه تجهیز هنرستان‌ها امسال در ردیف بودجه‌های مصوب ردیف مستقلی در این زمینه داریم که سال گذشته بودجه این ردیف 26 میلیارد تومان بود که با افزایش 40 درصدی امسال به 36 میلیارد تومان می‌رسد، امیدورایم قبل از شروع سال تحصیلی این اعتبار در اختیار هنرستان‌ها قرار بگیرد.

** در دوره دوم متوسطه توجه بیشتر به ساخت هنرستان‌ها

زرافشان بیان کرد: با توجه به کاهش یک پایه در دوره دوم متوسطه از شاخه نظری و افزایش یک پایه به آموزش‌های مهارتی، سیاستی را که در وزارت آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم این است که در طول سالهای آینده بیشتر ظرفیت سازمان نوسازی مدارس را در دوره دوم متوسطه به تأسیس و راه اندازی هنرستان‌های جدید و تجهیز هنرستان‌ها موجود اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: برای توجه به مهارت استادکاران جذب شده در آموزش و پرورش باید اعلام کنم که آزمون استخدامی آموزش و پرورش دو مرحله‌ای است که یک بخش از آن مربوط به دانش عملی است و آموزش و پرورش سوالاتی را در این زمینه پیشنهاد داده و بخشی دیگر مصاحبه است که از طریق آن تخصص افراد تأیید می‌شود.

** اقدامات آموزش‌وپرورش درخصوص اعتیاد دانش‌آموزان دبیرستانی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص بحث اعتیاد و مصرف الکل در میان دانش آموزان دبیرستانی عنوان کرد: پاسخ این سوال را باید معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اعلام کند اما باید بگویم که این وزارتخانه با تشکیل بخش آسیب‌های اجتماعی در معاونت سلامت به انواع آسیب‌هایی که دانش آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد پرداخته است.

زرافشان عنوان کرد: دفتر بررسی آسیب‌های اجتماعی وظیفه دارد به این آسیب‌ها بپردازد و جنبه پیشگیرانه را مدنظر داشته باشد البته در بین صاحب نظران در خصوص فراوانی اعتیاد ومصرف الکل در بین دانش آموزان اختلاف نظرهایی وجود دارد ولی آموزش و پرورش مستقل از این اختلاف نظرها مراقبت‌های لازم را وظیفه خود می‌داند. ممکن است دانش آموزان در بحث اعتیاد و الکل دچار آسیب نباشند اما از آسیب‌های دیگری رنج ببرند به عنوان مثال دانش آموزان طلاق نیاز به رسیدگی دارند یا دانش آموزانی که در مناطق آسیب زا زندگی می‌کنند نیاز به توجه ویژه‌تری دارند.

وی افزود: آسیب‌هایی که در محیط پیرامونی آموزش و پرورش قرار دارد و باعث می‌شود دانش آموزان تحت تأثیر آن قرار بگیرند در وزارت آموزش و پرورش مورد توجه است و در سه بخش انجمن اولیا و مربیان، دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و دفتر مشاوره و هدایت تحصیلی به این آسیب‌ها می‌پردازیم.

** دسترسی برابر دختران و پسران به آموزش

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر آمار دختران بازمانده از تحصیل گفت: در آموزش و پرورش ایران آموزش دختران آنگونه که در جهان مطرح است، نیست. حتی سازمان‌های بین المللی مانند یونسکو و یونیسف که در بحث عدالت جنسیتی در آموزش و پرورش کارهای عمده‌ای انجام داده‌اند از گذشته در رابطه با ایران به این نکته اذعان داشتند که در آموزش و پرورش ایران تفاوت فاحشی در بحث دسترسی به آموزش بین دختران و پسران وجود ندارد.

زرافشان ادامه داد: در دوره ابتدایی تقریبا، دسترسی برابر است و مقدار اندک تفاوت به تفاوت ترکیب جمعیتی کشور مربوط است که در کشور درصد پسران بیشتر از دختران است. در دوره متوسط اول و دوم فاصله بسیار کم است و علت آن ناشی از چند موضوع است به عنوان مثال در بسیاری از روستاهای کوچک امکان تأسیس دبیرستان وجود ندارد.

وی افزود: در پروژه آموزش برای همه برای ایجاد دسترسی به آموزش در دوره متوسطه به روش‌های جایگزین اشاره شده است که در آموزش و پرورش ایران از روش‌های جایگزین همچون آموزش از راه دور، مدارس شبانه روزی و روستامرکزی بهره می‌بریم تا دسترسی به آموزش برای دختران و پسران در مناطق محروم و روستایی فراهم شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: امسال در کارگروهی که برای مناطق محروم تشکیل شده است، معاون مناطق محروم ریاست جمهوری قصد دارد تعدادی ماشین برای روستاها تهیه کند که امکان رفت و آمد به روستا را فراهم کند، مقرر شده است که دانش آموزان در اولویت استفاده از این سرویس‌های رفت و آمد قرار بگیرند.

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش درخصوص ترمیم نمرات امتحانات نهایی دانش آموزان بیان کرد: با قانون حذف کنکور نمرات نهایی دانش آموزان سهم تأثیرگذاری را در ورود به دانشگاه‌ها دارد. ممکن است بخشی از فارغ التحصیلان که در سالهای گذشته این قانون وجود نداشت نسبت به نمرات امتحانات نهایی خود حساس نبودند به همین دلیل آموزش و پرورش فرصتی را برای جبران و ترمیم نمرات امتحانات نهایی در اختیار آنها قرار داد.

وی عنوان کرد: دروس مربوطه همه دروسی است که امتحانات آنها نهایی است به عنوان مثال در پایه سوم دبیرستان 10 درس در رشته تجربی و انسانی و 11 درس در رشته ریاضی امتحاناتشان به صورت نهایی برگزار می‌شود. دانش آموزانی که در گذشته این دروس را امتحان داده و نمره خوبی را کسب نکردند می‌توانند یک بار دیگر در امتحانات نهایی شرکت کنند. هر درسی که نمره آن جزو سوابق تحصیلی قلمداد می‌شود می‌تواند جزو دروسی باشد که داوطلب متقاضی شرکت در امتحانات نهایی باشد البته آیین نامه مربوطه در این زمینه باید تنظیم و تصویب شود.

** اقدامات آموزش و پرورش برای حمایت از تحصیل دانش‌آموزان روستایی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص تقسیم عادلانه امکانات آموزشی و توجه به مدارس روستایی گفت: تقسیم عادلانه امکانات آموزشی به معنای تقسیم مساوی نیست بلکه با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد و متناسب با این شرایط باید به دانش آموزان خدمات لازم را ارائه دهیم. این طبیعی است که نمی‌توانیم امکانات شهر تهران را به یک روستا ببریم چرا که روستا اقتضائات خاص خودرا دارد. اما باید بتوانیم برای دانش آموزان روستایی امکانات آموزشی را فراهم کنیم.

زرافشان عنوان کرد: آموزش و پرورش از گذشته‌های دور در خصوص دسترسی عادلانه به آموزش اقداماتی را انجام داده است به عنوان مثال اولین گام در دهه شصت قانون مدارس غیردولتی برای ارائه خدمات به دانش آموزان مستعد مناطق محروم بود که این قانون کمک کرد دانش آموزان مستعد این مناطق از آموزش خوب همراه با کیفیت بهره مند شوند. در همان سال‌ها با توجه به اینکه برخی از روستاها با مدرسه فاصله داشتند و امکان تأسیس یک مدرسه برای همه روستاها نبود اقدام به ساخت مدارس روستامرکزی کردیم.

وی افزود: براین اساس یک روستا را انتخاب کردیم و با امکان رفت و آمد برای دانش آموزان این امکان را فراهم کردیم که بتوانند به مدارس روستامرکزی آمده و عصرها به خانه خود بازگردند. تأسیس مدارس شبانه روزی نیز از سایر اقداماتی بود که برای دسترسی دانش‌آموزان روستایی به آموزش انجام شد و در سال‌های اخیر بحث آموزش از راه دور به این مجموعه اضافه شده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در وزارت آموزش و پرورش برای تقسیم عادلانه امکانات آموزشی قدم‌های خوبی را برداشته‌ایم هرچند که ممکن است این قدم‌ها کافی نباشد و باید اقدامات بیشتری انجام دهیم.

** به مدارس اجازه داده نمی‌شود بیش از سقف تعیین شده دانش‌آموز در کلاس درس قرار دهند

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص تراکم بالای دانش آموزان در کلاسهای درس افزود: امسال موفق شدیم نسخه تحت وب سامانه بگفا را تهیه کنیم و از سامانه قبلی استفاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: قبلاً نیز در دستورالعمل ساماندهی سقفی را برای تشکیل کلاس‌های درس تعیین می‌کردیم اما چون در سامانه بگفای قبلی امکان کنترل این موضوع وجود نداشت در برخی مواقع مناطق اقدام به تشکیل کلاس درس با بیش از سقف موجود می‌کردند اما امسال در سامانه جدید وقتی کلاس بندی انجام می‌شود فقط به مدرسه اجازه داده می‌شود که در حد آنچه که در سامانه اعلام شده به کلاس دانش آموز اختصاص دهد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: با توجه به بحث تراکم نیرو در دوره متوسطه امسال آموزش و پرورش می‌تواند کلاس‌ها را با ظرفیت کمتری تشکیل دهد.

زرافشان در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش و پرورش واقعاً با نیروی مازاد عنوان کرد: این نکته بدیهی است که در آموزش و پرورش نیروی مازاد داریم. چرا که توزیع نیروی انسانی در آموزش و پرورش متناسب با سه عامل جنسیت، رشته و منطقه اتفاق نمی‌افتد به عنوان مثال در تهران بیش از 80 درصد معلمان را زنان تشکیل می‌دهند. به طور طبیعی در این وضعیت جنسیت زن در شهر تهران نیروی مازاد داریم و در جنسیت مرد با کمبود مواجه هستیم.

وی ادامه داد: این موضوع دلایل مختلفی دارد از جمله استخدام‌های بی‌رویه‌ای که در آموزش و پرورش انجام شده است. به عنوان مثال هم ‌اکنون آموزش و پرورش در جنسیت زن در بسیاری از نقاط کشور دچار اضافه نیرو است و بازهم قرار است نیروهای جدیدی استخدام شوند که این به بحران نیروی انسانی در آموزش و پرورش بیش از گذشته دامن خواهد زد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص توزیع متوازن رشته‌ها و تمایل بیشتر دانش آموزان به رشته تجربی گفت: با توجه به مواد 96 تا 100 آیین نامه آموزش دوره متوسطه تعیین میزان و سهم رشته‌ها وظایف ادارات کل آموزش و پرورش است اما در مورد فرم هدایت تحصیلی پیشنهاد تغییر این فرم را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کرده‌ایم و منتظر اقدام لازم در این زمینه هستیم.

زرافشان بیان کرد: به طور قطع تغییر فرم هدایت تحصیلی کار توزیع دانش آموزان در شاخه‌ها و رشته‌ها را با توجه به 4 عامل استعداد، علاقه، نیاز و امکانات منطقی می‌کند و برای خانواده‌ها و دانش آموزان راهگشاتر خواهد بود. 

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص ضرورت تجدید نظر اساسی در ساماندهی و بازتوزیع مناسب منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: استقرار پایه نهم می‌توانست یک تهدید برای آموزش و پرورش باشد اما آن را تبدیل به فرصت کردیم و یک بار به طور کامل سه دوره تحصیلی را با یکدیگر ساماندهی کردیم از این طریق به وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش و نیروهای مازاد که در بخش‌های مختلف داشتیم سامان بخشیدیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ساماندهی اساسی نیروی انسانی در آموزش و پرورش به این موضوع برمی‌گردد که اجازه داده شود جذب نیرو و ساماندهی آن صرفاً براساس نیاز آموزش و پرورش انجام شود و از دخالت عوامل بیرونی در این زمینه خودداری شود تا آموزش و پرورش در مناطق و جنسیتی که نیاز دارد از نیروها استفاده کند. جهت گیری وزیر آموزش و پرورش این است که بتوانیم تناسبی بین تعداد فرهنگیان و دانش آموزان داشته باشیم و نسبتی که امروز به ازای 11 دانش آموز یک معلم داریم معقول‌تر شود به گونه‌ای که به ازای هر 15 دانش آموز یک معلم داشته باشیم.



تاريخ : جمعه 30 مرداد 1394برچسب:, | 20:17 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

آموزش و پرورش به تحصیل دانش آموزان در مناطق محروم و کم بهره و همچنین مدارس شبانه روزی در سال تحصیلی جدید توجه بیشتری خواهد داشت.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان:در نشست خبری صبح امروز علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص توجه به مناطق محروم و کیفیت آموزشی در این مناطق گفت: به مناطق محروم به ویژه در سال تحصیلی جدید توجه ویژه ای شده است تا دانش آموزان از امکانات تحصیلی بی بهره نمانند. 

 
وی در ادامه درخصوص رعایت عدالت آموزشی در مناطق کم بهره افزود:  تقسیم عادلانه به معنای مساوی نیست، با توجه به شرایط  ارائه خدمات داشته باشیم تا امکان آموزش را فراهم می کنیم.در این راستا مدت هاست که اقداماتی نظیر تاسیس مدارس غیردولتی برای حمایت از دانش آموزان مستعد روستایی و مواردی این چنینی انجام شده است، همچنین پس از آن اقدام به ساخت روستا مرکزی در دستور کار بوده است که امکان تحصیل دانش آموزان در یکی از روستاها انجام شود.
 
تامین وسایل رفت و  آمد برای دانش آموزان روستایی
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درخصوص شرایط آموزشی و رعایت عدالت جنسیتی گفت:در مساله آموزش دختران، عملکرد مناسبی داشتیم و حتی سازمان های یونسکو و یونیسف که به  موضوع عدالت اجتماعی می پردازند به این نکته اذعان داشتند.
 
وی تفاوت در تعداد دانش آموزان از لحاظ جنسیتی را متفاوت بودن نسبت آنان دانست و افزود: در مقاطع تحصیلی مختلف به علت برخی مسائل نظیر عملکرد تخصصی معلمان در مقطع متوسطه اول و دوم شرایط تحصیلی با مسائلی روبرو می شوند، چراکه برای تحصیل در مقطع تحصیلی ابتدایی می توان از آموزش های چند پایه بهره گرفت، اما در سایر مقاطع این شرایط عملی نخواهد بود.
 
 زرافشان در ادامه برای حل این مشکلات هم به ارائه راهکارهایی اشاره داشت و خاطر نشان کرد: برای تحقق هدف آموزش برای همه از روش های جایگزین استفاده می شود که این روش ها شامل آموزش از راه دور ، روستا مرکزی ، مدارس شبانه روزی خواهد بود.
 
وی به این نکته هم اشاره داشت که یکی دیگر از مسائل پیش رو در آموزش مناطق محروم بعد مسافت است که برای رفع این مشکل کارگروه مناطق محروم به ارائه وسایل رفت و آمد برای دانش آموزان اقدام کرده اند.
 
اختصاص 7 میلیارد اعتبار برای مدارس شبانه روزی
زرافشان همچنین از تاسیس و توسعه مدارس شبانه روزی هم در مناطق محروم خبر داد و یادآور شد: مدارس شبانه روزی یکی از راههای دسترسی به آموزش است تا افراد از تحصیل محروم نمانند.
 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به این مدارس شده است که علاوه بر اختصاص 7 میلیارد اعتبار برای تجهیز این مدارس بخشی از بودجه فروش گاز نیز به مدارس شبانه روزی اختصاص می یابد.
 
وی در ادامه یادآور شد: با گزارشی که در شورای معاونین وزارتخانه انجام شد، کارگروه ویژه ای برای ساماندهی به مناطق محروم تعیین  شده است که با حضور دستگاه های مربوطه و وزیر آموزش و پرورش و رضوی معاون مناطق محروم، رییس جمهور اجرایی می گردد که در این میان به وضع تغذیه از سوی بهزیستی و همچنین بحث کیفیت بخشی آموزشی از سوی مرکز آموزش رزمندگان توجه شده است.
 
زرافشان از برنامه جدیدی در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: امسال زیر مجموعه ای به خیرین مدرسه ساز  با عنوان "خیرین شبانه روزی" اضافه می شود که بر اداره و حمایت از این مدارس توجه خواهند داشت.
 
ساماندهی وضعیت معلمان براساس اعلام نیاز مناطق
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص ساماندهی وضعیت معلمان در مناطق تحصیلی مختلف گفت : طبق مصوبه مجلس استخدام نیروهای پیش‌دبستانی با توجه به توزیع نیروی انسانی و نیاز آموزش و پرورش خواهد بود، بنابراین نیروها باید در هر محلی که اعلام نیاز شده است به فعالیت برپردازند. 
 
وی در ادامه افزود: در حال حاضر الویت ساماندهی نیروها، معلمین دوره دوم و اول متوسطه و در نهایت دوره ابتدایی خواهد بود.
 
پیامدهای تغییر نظام آموزشی به وضعیت 3-3-6
زرافشان در خصوص وضعیت معلمان با توجه به تغییر نظام آموزشی گفت: یک از پیامدهای این تغییر وضعیت وجود نیروهای مازاد و همچنین تراکم نیرو در برخی مقاطع تحصیلی است.
 
 وی در ادامه با اشاره به وضعیت کمبود معلمان هنگام اضافه‌شدن پایه‌ی ششم گفت: برای استفاده از ظرفیت معلمان و همچنین جبران کمبود نیرو معلمانی از دوره اول متوسطه در دوره ابتدایی مشغول فعالیت شدند، در همین راستا برای جبران کمبود نیرو در سال تحصیلی جدید هم این وضعیت برای معلمان متوسطه دوم ایجاد خواهد شد.
 
زرافشان خاطرنشان کرد: معلمان دوره دوم متوسطه که تغییر مقطع می‌دهند، از وضعیت دریافتی بالاترین نسبت به معلمان این پایه بهره‌مند می‌شوند، با توجه به این هدف، این معلمان جایگزین نیروهای حق‌التدریسی می‌شوند.
 
وی تصریح کرد: با ساماندهی نیروهای متوسطه دوم در متوسطه‌ اول چنانچه در وضعیت معلمان متوسطه با مازاد نیرو مواجه بودیم این نیروها به دوره ابتدایی منتقل می‌شوند و با تمرکز بر پایه‌های پنجم و ششم به تدریس دروس تخصصی می‌پردازیم.
 
 گفتنی است، برای این معلمان برنامه‌های آموزشی کاملی در نظر گرفته شده است که در حال حاضر اجرا می‌شود. 
 
زمینه‌هی کارآفرینی در دانش‌آموزان تقویت می‌شود
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص وضعیت کارآفرینی و برنامه‌های در نظر گرفته شده برای برگزیدگان طرح پایش کارآفرینی گفت: یکی از جهت‌گیری‌هایی کلان نظام توسعه، فرهنگ کارآفرینی در جامعه است که وزارت آموزش و پرورش برای تحقق این سیاست برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته است.
 
وی در ادامه افزود: برنامه جامع کارآفرینی  با همکاری دانشکده کارآفرینی  برگزار شد که با استقبال یک میلیون ششصد و هشتاد هزار دانش آموز مواجه شد.
 
زرافشان با اشاره به اینکه این طرح بر مبنای شاخص‌های کارآفرینی ایرانی دنبال می‌شود، تصریح کرد: یکی از اهداف نهایی طرح پایش پرورش افرادی با مهارتهای کارآفرینی است.
 
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از ارائه کارنامه‌های کارآفرینی دانش‌آموزان به خود و همچنین مدارس خبر داد و گفت: در حاشیه جشنواره نوجوان خوارزمی از این دانش‌آموزی که بالاترین رتبه را کسب کرده بود تجلیل شد.
 
وی در ادامه در خصوص برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این طرح تصریح کرد: سعی داریم 200 نفر از دختران و 200 نفر از پسران برگزبده را در اردوهای کارآفرینی شرکت کنند، همچنین با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی اقدام به آموزش‌های مجازی کارآفرینی خواهیم کرد.
 
زرافشان در پایان از گفتگو با برخی از بیمه‌ها برای ارائه خدمات مالی به کسانی که قصد فعالیت‌های کارآفرینی داشته باشند خبر داد و گفت: این برنامه پایش کارآفرینی طرحی طولانی مدت است و امیدواریم با توسعه هر چه بیشتر آن فرهنگ کارآفرینی در جامعه گسترش یابد.


تاريخ : جمعه 30 مرداد 1394برچسب:, | 20:16 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خبرگزاری پانا+

وزیرآموزش و پرورش در سفر استانی به هرمزگان به مجموعه های مختلف این وزارتخانه تاکید کرد که احکام رتبه بندی معلمان تا قبل از مهرماه و بازگشایی مدارس صادر شود.

به نقل از پانا:علی اصغر فانی در نشست مشترک شورای معاونین اداره کل و روسای آموزش و پرورش استان هرمزگان اظهارکرد: طرح رتبه بندی آغاز یک راه برای پاسخ به خواسته معلمان باهدف ایجاد زمینه ارتقای مهارت های حرفه ای، افزایش حقوق و مزایا به نسبت سایرکارکنان دولت و ارتقای منزلت و جایگاه معلمان در سطح جامعه اجرایی می شود.

طرح رتبه بندی و کاری هفت ماهه

وزیرآموزش و پرورش تصریح کرد: این طرح نتیجه هفت ماه تلاش آموزش و پرورش در دولت بود که با نگاه ویژه دولت به ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش، در 27 اسفندماه سال گذشته به تصویب رسید و دولت در گام اول یک هزار و350 میلیارد تومان را به این امراختصاص داد.

صدور احکام قبل از مهر

وی با بیان این که احکام معلمان باید قبل از مهرماه در آستانه بازگشایی مدارس صادر شود ، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح تلاش های دولت درجهت پاسخ به مطالبات فرهنگیان شریف عینی تر خواهد شد.

 

شروعی خوب اما ناکافی

فانی گفت: اگر چه این امر یک شروع خوبی است اما کافی نیست وباید تلاش کنیم آنچه شایسته این قشرشریف است محقق شود.

معیارهای رتبه بندی

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جزییات این طرح نیزخاطرنشان کرد: معلمان در طرح رتبه‌بندی، بر اساس مدرک تحصیلی‌، سابقه، سنوات خدمتی، تشویقات و دیگر معیارها و ملاک‌های مورد طبقه‌ بندی و تقسیم‌بندی واقعی قرار می‌گیرند که در حقیقت ارتقای منزلت و جایگاه معلمان هدف گذاری شده است.

تمرکززدایی در حال اجرا است


وی با بیان اینکه سیاست تمرکززدایی درآموزش و پرورش با قوت و قدرت درحال اجراست، بیان کرد: اگرچه هنوز کار جدی در این رابطه صورت نگرفته است وابتدای راه هستیم اما ازآنجاییکه این مهم زمینه بروزخلاقیت ها و نوآوری ها را در مناطق ایجاد خواهد کرد و باعث پویایی نظام تعلیم و تربیت خواهد شد در شمار اولویت های وزارت آموزش و پرورش قراردارد.

ارتقای مدیریت آموزشگاهی

فانی همچنین ارتقای مدیریت آموزشگاهی را از دیگر سیاست‌های این وزارتخانه برشمرد و اظهارکرد: افزایش توانمندی ، انگیزه و اختیارات مدیران مدارس از مزایای این طرح است که راه آورد آن نیز ارتقای مدیریت آموزشگاهی خواهد بود.

وزیرآموزش و پرورش دستاوردهای آموزش و پرورش استان را مورد تقدیر قرار داد و گفت: بخشی از دستاوردها که در قالب نمایشگاه مورد بازدید قرارگرفت نشان می دهد نگاه برنامه محور می تواند دستاوردهای خوبی را به همراه داشته باشد و وزرات آموزش و پرورش از این نگرش و روند حمایت جدی خواهد کرد.

وی با اشاره به نشست شورای اداری استان واعلام حمایت از روند توسعه زیرساخت های آموزش و پرورش بیان کرد: دراین نشست وزارت آموزش و پرورش متعهد شد به هر میزانی که از اعتبارات عمرانی استان به امر خطیر مدرسه سازی اختصاص یاید معادل ریالی آن را آموزش و پرورش مشارکت کند که این امر می تواند تحول خوبی را در توسعه زیر ساخت های آموزش و پرورش ایجاد کند.

فانی سیاست از بوم تا بوم را درراستای تامین نیروی انسانی ماندگار از جمله برنامه های محوری وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: این طرح زمینه کاهش مشکلات ناشی از نقل و انتقال معلمان را به دنبال دارد و باعث ثبات بیشتری در ساماندهی نیروی انسانی خصوصا در مناطق کمتر توسعه یافته خواهد شد.



تاريخ : جمعه 30 مرداد 1394برچسب:, | 20:15 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

کلاس درس

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهارداشت: در دوره متوسطه دوم باید تغییری در خصوص وضعیت تعطیلی پنج شنبه‌های مدارس انجام شود.

به نقل از مهر:علی زرافشان روز جمعه در نشست خبری که به صورت مجازی با اصحاب رسانه برگزار شد در پاسخ به سئوالی در خصوص طرح مجلس برای جذب پیش‌دبستانی‌ها و استفاده از آنها به صورت حق التدریس در آموزش و پرورش، اظهار داشت: مصوبه مجلس در مورد استخدام پیش‌دبستانی‌ها طبیعتاً با توجه به توزیع منابع انسانی در آموزش و پرورش و نیاز این وزارتخانه نسبت به جنسیت و رشته نیروهای انسانی است.

وی افزود: پیش دبستانی‌ها اگر قرار باشد در آموزش و پرورش مشغول به خدمت شوند باید در همان بخشی که قبلاً در آن حوزه تدریس می‌کردند، مشغول خدمت شوند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: آنچه که امروز تحت عنوان ساماندهی در آموزش و پرورش مدنظر است ساماندهی نیروهای موظف و رسمی در دوره دوم، دوره اول متوسطه و دوره ابتدایی است.

زرافشان در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت نامناسب مدارس شبانه روزی به ویژه در بحث تغذیه و مسائل بهداشتی و اقدامات آموزش و پرورش در خصوص حمایت بیشتر از این مدارس، عنوان کرد: مدارس شبانه روزی یکی از راه‌حل‌های دسترسی به آموزش است. آموزش و پرورش می‌تواند دو راه را در این زمینه دنبال کند. نخست آنکه از طریق مدارس شبانه روزی امکان تحصیل را برای دانش آموزان مناطق محروم فراهم کند یا با توجه به اینکه امکان تأسیس دبیرستان در مناطق روستایی کم جمعیت وجود ندارد دانش آموزان از تحصیل محروم شوند.

وی افزود: آنچه در مدارس شبانه روزی وجود دارد دچار کاستی است، مورد تایید وزارت آموزش و پرورش نیز هست اما شرایط موجود از ترک تحصیل دانش اموزان مناسب‌تر است. در دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به مدارس شبانه روزی صورت گرفته است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: علاوه بر تخصیص ۷ میلیارد تومان برای برطرف کردن کاستی‌های موجود در مدارس شبانه روزی، امسال با همراهی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در فصل تابستانی وسایل گرمایشی و سرمایشی مدارس و تجهیزات تکمیل شود.با گزارشی که در جلسه شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش اعلام شد، کارگروه ویژه‌ای برای مناطق محروم و بخصوص نیازهای مدارس شبانه روزی با حضور تمام دستگاه‌هایی که به خدمات رسانی در این مشغول هستند به ریاست وزیر‌آموزش و پرورش و دبیری آقای رضوی معاون مناطق محروم ریاست جمهوری تشکیل شد که در این جلسه توجه ویژه به مدارس شبانه روزی از جمله بحث تغذیه آنها صورت گرفته است.

زرافشان ادامه داد: در بحث تغذیه سازمان بهزیستی کمک‌هایی را به مدارس شبانه روزی می‌کند و مرکز آموزش خدمات علمی رزمندگان نیز سال گذشته برای کیفیت بخشی به این مدارس حمایت‌هایی داشت هاست و امسال یک زیرمجموعه در مجموعه خیرین مدرسه ساز تحت عنوان مجمع خیرین مدارس شبانه روزی تشکیل خواهد شد که این خیران به مدارس شبانه روزی رسیدگی خواهند کرد.

وی گفت: بنده در طول د وسالی که در معاونت آموزش متوسطه حضور داشتم از مدارس شبانه روزی بازدید کرده‌ام و هفته گذشته نیز از یکی از دبیرستان‌های شبانه روزی دخترانه در استان خراسان جنوبی بازدید کرده و از وضعیت خوابگاه دانش آموزان، امکانات تغذیه‌ای، آموزشی و تربیتی آنها مطلع شدم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: در مدارس شبانه روزی با تلاش مدران شرایط مناسبی برای اسکان دانش آموزان فراهم می‌شود اما کاستی‌هایی نیز وجود دارد که برای برطرف کردن آن مشارکت همه جانبه نیاز است.

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص مازادشدن معلمان متوسطه و کوچ اجباری آنها به دوره ابتدایی عنوان کرد: یکی از نکاتی که به عنوان واقعیت آموزش و پرورش باید به آن توجه وشد پیامدی است که با استقرار ساختار ۶.۳.۳ ایجاد شده است. در طول سه سال گذشته با اضافه شدن پایه ششم مشکلی که امروز در دوره دوم متوسطه را داریم، در دوره اول متوسطه داشتیم. زمانیکه پایه ششم به پایه ابتدایی اضافه شد ورودی به دوره متوسطه اول را نداشتیم و معلمانی که در متوسطه اول مشغول به تدریس بودند و حدود یک میلیون دانش آموز را آموزش می‌دادند که در مجموع حدود ۴۸ هزار معلم را تشکیل می‌دادند، فرصت کاری خود را از دست می‌دادند.

وی افزود: آموزش و پرورش برای اینکه بتواند از ظرفیت این معلمان استفاده کند و کمبود شدید نیروی انسانی که در دوره ابتدایی وجود داشت را برطرف کنند، ساماندهی دوره اول متوسطه و ابتدایی را با هم انجام داد و بخشی از نیروهای متوسط اول را به دوره ابتدایی فرستاد البته همان زمان بخشی از نیروهای متوسط دوم نیز به دوره ابتدایی اعزام شدند و این گروه افرادی بودند که علاقه مند بودند از این فرصت استفاده کنند برای اینکه مشکل خود را برای نقل و انتقال حل کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: درسال تحصیلی ۹۴-۹۵ این مسئله مجدد تکرار خواهد شد به این معنا که پایه نهم در دوره اول متوسطه را خواهیم داشت و به ازای آن ورودی به دوره دوم متوسطه را نداریم یعنی همکارانی که نزدیک به یک میلیون دانش آموز پایه اول دبیرستان را آموزش می‌دادند فرصت کاری خود را از دست خواهند داد. دانش آموز در پایه نهم نیاز به معلم دارند بنابرین آموزش و پرورش از این فرصتی که فراهم شده ابتدا به ساماندهی معلمان در دوره دوم متوسطه پرداخته و افرادی که دارای امتیاز بیشتری هستند در این دوره مشغول به تدریس می‌شوند.

زرافشان اظهار داشت: با توجه به اینکه در دوره دوم متوسط بحث پرداخت اضافه تدریس را داریم طبیعتا بخشی از معلمان متوسطه دوم جایگزین معلمان حق التدریسی خواهند شد و هدف این است که اکثریت معلمان متوسطه دوم تا جایی که مقدور است در همان دوره مشغول به خدمت شوند اما اگر با ساماندهی باز هم نیروی مازاد داشتیم آنها را در دوره متوسط اول ساماندهی خواهیم کرد و بعد از ساماندهی دوره متوسطه اول در صورتی که بازهم نیروی اضافه بر سازمان داشته باشیم از این همکاران در دوره ابتدایی البته با تدابیری که اتخاذ شده و در دستورالعمل ساماندهی ذکر شده استفاده خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: معلمان متوسطه که در دوره ابتدایی ساماندهی می‌شوند در پایه‌های چهارم، پنجم و ششم به صورت خوشه‌ای دروس تخصصی خود را تدریس می‌کنند. برای آموزش این معلمان برنامه ریزی شده است و برای ساماندهی آنها از یک سال گذشته اقدامات جدی در سطح استان‌ها صورت گرفته است به گونه‌ای که در حال حاضر وضعیت نیروی انسانی مشخص است. دوره های آموزش در استان‌ها آغاز شده تا معلمان بتوانند با آمادگی لازم در کلاس‌های درس حضور یابند و بتوانیم شاهد آموزش همراه با کیفیت باشیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص وضعیت ثبت نام در مدارس عنوان کرد: امسال استقبال برای انجام ثبت نامه در مدارس نسبت به سال گذشته بهتر بوده است. طبق آماری که مربوط به هفته گذشته است تاکنون ۱۱ میلیون و ۶۸۲ هزار و ۴۹۳ نفر در مدارس ثبت نام کرد‌ه‌اند که از این تعداد ۶ میلیون و ۹۴۸ هزار و ۴۳۲ نفر در دوره ابتدایی، دو میلیون و ۷۳۰ هزار و ۷۳۵ نفر در دوره متوسطه اول و یک میلیون و ۷۸۳ هزار و ۵۲۸ نفر در دوره متوسطه دوم ثبت نام شده‌اند.

زرافشان گفت: ۱۶۷ هزار و ۵۱۱ نفر در دوره پیش دبستانی و ۵۲ هزار و ۲۶۶ هزار نفر در مدارس استثنایی ثبت نام شده‌اند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اجرای طرح تعالی مدیریت در مدارس کشور عنوان کرد: این طرح سال گذشته در ۵ هزار و ۹۰۰ مدرسه اجرا شد. دستورالعمل مربوطه با سال تحصیلی ۹۵-۹۴ هفته گذشته به استان‌ها ابلاغ شد، در مورد مدارسی که در حال حاضر مجری طرح هستند و چگونگی فعالیت این مدارس و استمرار فعالیت آنها در دستورالعمل مربوطه توضیحاتی ارائه شده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: برنامه تعالی یک برنامه مستمر است به همین جهت مدارسی که سال قبل تحت پوشش بودند امسال ادامه فعالیت می‌دهند و مدارسی که برای سال تحصیلی جدید داوطلب هستند به مجموعه مدارس اضافه می‌شوند. پیش بینی ما این است که امسال نیز ۵ هزار و ۷۰۰ مدرسه به مجموعه این مدارس اضافه شود.

زرافشان تصریح کرد: در دستورالعمل طرح تعالی مدیریت مدرسه عنوان کرده‌ایم که در شهریورماه یک دوره آموزشی ۱۵۰ ساعته برای آموزش ۱۵۰ نفر از مدرسان استانی برگزار شود و دوره آموزشی دیگری نیز برای ۱۵۰ نفر از مدرسان و ارزیابانی که به ما در زمینه ارزیابی مدارس کمک می‌کردند برگزار شود که در مجموع ۳۰۰ نفر آموزشهای لازم را دریافت خواهند کرد. طرح تعالی مدیریت مدرسه جای خود را در آموزش و پرورش بازکرده و به تدریج در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ است و بسیاری از مدارسی که تحت پوشش این برنامه نیستند داوطلبانه مشغول اجرای آن شده‌اند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص ارزیابی از آزمون استخدامی آموزش و پرورش گفت: برگزاری این آزمون برعهده سازمان سنجش است و با توجه به تجربه این سازمان در برگزاری آزمون‌های استخدامی و همکاری آموزش و پرورش برای تعیین دروس و مداد آموزشی امیدواریم این آزمون به نحو مطلوبی اجرا شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص افزایش سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجویان به ۸۵ درصد و پیش نیازهای لازم برای تحقق این موضوع عنوان کرد: قرار است سهم سوابق تحصیلی به شکل سالانه اضافه شود تا جایی که منجر به حذف کنکور در ۸۵ درصد ظرفیت‌های دانشگاه ها شود. اما باید توجه کرد که قرار نیست کنکور به طول کامل حذف شود. همانطور که در قانون سنجش و پذیرش دانشجو آمده است ورود دانشجویان به دانشگاه‌های کشور به سه روش انجام خواهد دش که روش نخست صرفاً براساس سوابق تحصیلی است که در این روش سهم سوابق تحصیلی برای کنکور ۹۴، ۲۵ درصد بود و پیش بینی ما این بود که این رقم برای کنکور ۹۵ به ۳۵ درصد افزایش یابد.

زرافشان ادامه داد: روش دوم ورود دانشجو به دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصیلی و آزمون دروس عمومی است و روش سوم سوابق تحصیلی، دروس عمومی و اختصاصی را با یکدیگر مدنظر دارد که در حال حاضر برای دانشگاه‌های دولتی اعمال می‌شود و روش اول که صرفاً تحصیلی است در دانشاه‌ها پیام‌نور، غیردولتی و دانشگاه آزاد اعمال می‌شود.

وی اظهار داشت: آموزش و پرورش طبق توافق با وزارت علوم از چند سال قبل آمادگی لازم را برای این موضوع فراهم کرده و در حال حاضر در دوره پیش دانشگاهی امتحانات ۴ درس به صورت نهایی برگزار می‌شود همچنین سوابق تحصیلی دانش اموزان موجود است که هر زمان قرار باشد سوابق دروس پیش دانشگاهی نیز اعمال شود آمادگی لازم داریم تا آن را در اختیار سازمان سنجش و وزارت علوم قرار دهیم.

زرافشان ادامه داد: برای کنکور ۹۵ آنچه که آموزش و پرورش پیشنهاد داده که سهم سوابق تحصیلی به ۳۵ درصد برسد که ۲۵ درصد از آن مربوط به دروس نهایی پایه سوم دبیرستان و ۱۰ درصد مربوط به دروس نهایی دوره پیش دانشگاهی است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: در گذشته یک میلیون و ۵۰۰ داوطلب در کنکور شرکت می‌کردند که این تعداد هم اکنون به حدود ۸۰۰ هزار نفر رسیده است و این نشان دهنده آن است ک تعداد افراد علاقه مند ورود به دانشگاه کاهش یافته است. ۴۰۰ هزار دانش آموز پایه سوم در شاخه فنی و حرفه ای و کارودانش تحصیل می‌کنند که پس از فارغ التحصیل شدن یا به بازار کار وارد می‌شوند و یا به مقطع کاردانی دانشگاه ها می‌روند و این افراد از تعداد داوطلبان کنکو حذف شده ‌اند. طبق آنچه که سازمان سنجش اعلام کرده است امسال در رشته ریاضی ۱۲۰ هزار صندلی خالی وجود داشت. در رشته انسانی تعداد صندلی‌های خالی زیاد بود وتنها در رشته تجربی رقابت برقرار است که از هر دو نفر یک نفر در دانشگاه قبول می‌شود.

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص انجام هدایت تحصیلی دانش آموزان در پایان پایه نهم از سال تحصیلی جدید گفت: هدایت تحصیلی از سال تحصیلی جدید برای دانش آموزان پایه نهم اجرا خواهد شد و دو مرحله‌ای خواهد بود. همچنین وضعیت ساماندهی رشته‌های تحصیلی دوره متوسطه در مرحله پایانی است و توافق کلی انجام شده که باید در مراجع بالادستی تصویب شود تا امکان اجرای آن فراهم شود.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت پنج شنبه‌های مدارس برای سال تحصیلی جدید عنوان کرد: به نظر می‌رسد در دوره متوسطه دوم باید تغییری در خصوص وضعیت پنج شنبه‌های مدارس انجام شود. در دوره متوسطه اول تعطیلی پنج شنبه با کاهش ساعات دروس بوده یعنی از ۳۶ ساعت به ۳۰ ساعت رسیده است ولی در دوره متوسطه دوم این اتفاق نیفتاده و ساعت آموزشی از ۳۳ تا ۳۷ ساعت است و طبیعی است که این تعداد ساعت در ۵ روز نمی‌گنجد چون به طور متوسط حدود ۷ ساعت آموزش در طول روز باید وجود داشته باشد و این قابل اجرا نیست.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: باید یادآوری کنم که هیچ وقت قرار نبوده مدارس پنج شنبه‌ها تعطیل شوند. در آیین نامه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش آمده است مدارس کشور ۶ روز هفته را باز هستند ولی ۵ روز اول برای دروسی که در جدول مواد درسی آمده فعالیت می‌کنند و روز پنج شنبه اختصاص به فعالیت‌های فوق برنامه و برگزاری جلسات انجمن اولیا و مربیان دارد.

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص صدور احکام رتبه بندی معلمان از مهر ماه و روند تدوین شاخص‌های مربوطه گفت: وزارت آموزش و پرورش کار رتبه بندی را به شکل جدی دنبال می‌کند و اگر هم در خصوص رتبه بندی اخباری اعلام می‌شود در برابر پرسش‌هایی است که از مسئولان پرسیده می‌شود. با توجه به فرصت کوتاهی که ما در اختیار داشتیم این برنامه در چند مرحله طراحی شد و به کارگروه دولت برای تأیید دستورالعمل ارسال شده و معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش هر هفته جلساتی در این زمینه دارد تا مصوبه مربوطه را دریافت کند و احکام را در شهریور احکام معلمان صادر

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص بحث اعتیاد و مصرف الکل در میان دانش آموزان دبیرستانی عنوان کرد: پاسخ این سوال را باید معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اعلام کند اما باید بگویم که این وزارتخانه با تشکیل بخش آسیب‌های اجتماعی در معاونت سلامت به انواع آسیب‌هایی که دانش آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد پرداخته است.

زرافشان عنوان کرد: دفتر بررسی آسیب‌های اجتماعی وظیفه دارد به این آسیب‌ها بپردازد و جنبه پیشگیرانه را مدنظر داشته باشد البته در بین صاحب نظران در خصوص فراوانی اعتیاد ومصرف الکل در بین دانش آموزان اختلاف نظرهایی وجود دارد ولی آموزش و پرورش مستقل از این اختلاف نظرها مراقبت‌های لازم را وظیفه خود می‌داند. ممکن است دانش آموزان در بحث اعتیاد و الکل دچار آسیب نباشند اما از اسیب‌های دیگری رنج ببرند به عنوان مثال دانش آموزان طلاق نیاز به رسیدگی دارند یا دانش آموزانی که در مناطق آسیب زا زندگی می‌کنند نیاز به توجه ویژه تری دارند.

وی افزود: آنچه در محیط پیرامونی آموزش و پرورش قرار دارد و باعث می‌شود دانش آموزان تحت تأثیر آن قرار بگیرند در وزارت آموزش و پرورش مورد توجه است. و در سه بخش انجمن اولیا و مربیان، دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و دفتر مشاوره و هدایت تحصیلی به این آسیب‌ها می‌پردازیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر آمار دختران بازمانده از تحصیل گفت: در آموزش و پرورش ایران آموزش دختران آنگونه که در جهان مطرح است، نیست. حتی سازمان‌های بین المللی مانند یونسکو و یونیسف که در بحث عدالت جنسیتی در آموزش و پرورش کارهای عمده‌ای انجام داده‌اند از گذشته در رابطه با ایران به این نکته اذعان داشتند که در آموزش و پرورش ایران تفاوت فاحشی در بحث دسترسی به آموزش بین دختران و پسران وجود ندارد.

زرافشان ادامه داد: در دوره ابتدایی تقریبا، دسترسی برابر است و مقدار اندک تفاوت به تفاوت ترکیب جمعیتی کشور مربوط است که در کشور درصد پسران بیشتر از دختران است. در دوره متوسط اول و دوم فاصله بسیار کم است و علت آن ناشی از چند موضوع است به عنوان مثال در بسیاری از روستاهای کوچک امکان تأسیس دبیرستان وجود ندارد.

وی افزود: در پروژه آموزش برای همه برای ایجاد دسترسی به آموزش در دوره متوسط به روش‌های جایگزین اشاره شده است که در آموزش و پرورش ایران از روش‌های جایگزین همچون آموزش از راه دور، مدارس شبانه روزی و روستامرکزی بهره می‌بریم تا دسترسی به آموزش برای دختران و پسران در مناطق محروم و روستایی فراهم شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: امسال در کارگروهی که برای مناطق محروم تشکیل شده است، معاون مناطق محروم ریاست جمهوری قصد دارد تعدادی ماشین برای روستاها تهیه کند که امکان رفت و آمد به روستا را فراهم کند، مقرر شده است که دانش آموزان در اولویت استفاده از این سرویس‌های رفت و آمد قرار بگیرند.

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش ترمیم نمرات امتحانات نهایی دانش آموزان بیان کرد: با قانون حذف کنکور نمرات نهایی دانش آموزان سهم تأثیرگذاری را در ورود به دانشگاه‌ها دارد. ممکن است بخشی از فارغ التحصیلان که در سالهای گذشته این قانون وجود نداشت نسبت به نمرات امتحانات نهایی خود حساس نبودند به همین دلیل آموزش و پرورش فرصتی را برای جبران و ترمیم نمرات امتحانات نهایی در اختیار آنها قرار داد.

وی عنوان کرد: دروس مربوطه همه دروسی است که امتحانات آنها نهایی است به عنوان مثال در پایه سوم دبیرستان ۱۰ درس در رشته تجربی و انسانی و ۱۱ درس در رشته ریاضی امتحاناتشان به صورت نهایی برگزار می‌شود. دانش آموزانی که در گذشته این دروس را امتحان داده و نمره خوبی را کسب نکردند می‌توانند یک بار دیگر در امتحانات نهایی شرکت کنند. هردرسی که نمره آن جزو سوابق تحصیلی قلمداد می‌شود می‌تواند جزو دروسی باشد که داوطلب متقاضی شرکت در امتحانات نهایی باشد البته آیین نامه مربوطه در این زمینه باید تنظیم و تصویب شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص تقسیم عادلانه امکانات آموزشی و توجه به مدارس روستایی گفت: تقسیم عادلانه امکانات آموزشی به معنای تقسیم مساوی نیست بلکه با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد و متناسب با این شرایط باید به دانش آموزان خدمات لازم را ارائه دهیم. این طبیعی است که نمی‌توانیم امکانات شهر تهران را به یک روستا ببریم چرا که روستا اقتضائات خاص خودرا دارد. اما باید بتوانیم برای دانش آموزان روستایی امکانات آموزشی را فراهم کنیم.

زرافشان عنوان کرد: آموزش و پرورش از گذشته‌های دور در خصوص دسترسی عادلانه به آموزش اقداماتی را انجام داده است به عنوان مثال اولین گام در دهه شصت قانون مدارس غیردولتی برای ارائه خدمات به دانش آموزان مستعد مناطق محروم بود که این قانون کمک کرد دانش آموزان مستعد این مناطق از آموزش خوب همراه با کیفیت بهره مند شوند. در همان سالها با توجه به اینکه برخی از روستاها با مدرسه فاصله داشتند و امکان تأسیس یک مدرسه برای همه روستاها  نبود اقدام به ساخت مدارس روستامرکزی کردیم.

وی افزود: براین اساس یک روستا را انتخاب کردیم و با امکان رفت و آمد برای دانش آموزان این امکان را فراهم کردیم که بتوانند به مدارس روستامرکزی امده و عصرها به خانه خود بازگردند. تأسیس مدارس شبانه روزی نیز از سایر اقداماتی بود که برای دسترسی دانش اموزان روستایی به آموزش انجام شد و در سالهای اخیر بحث آموزش از راه دور به این مجموعه اضافه شده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در وزارت آموزش و پرورش برای تقسیم عادلانه امکانات آموزشی قدم‌های خوبی را برداشته‌ایم هرچند که ممکن است این قدم‌ها کافی نباشد و اقدامات بیشتری انجام دهیم.

زرافشان در پاسخ به پرسشی در خصوص تراکم بالای دانش آموزان در کلاسهای درس افزود: امسال موفق شدیم نسخه تحت وب سامانه بکفا را تهیه کنیم و سامانه قبلی استفاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: قبلاً نیز در دستورالعمل ساماندهی سقفی را برای تشکیل کلاس های درس تعیین می‌کردیم اما چون در سامانه بکفای قبلی امکان کنترل این موضوع وجود نداشت در برخی مواقع مناطق اقدام به تشکیل کلاس درس با بیش از سقف موجود می‌کردند اما امسال در سامانه جدید وقتی کلاس بندی انجام می‌شود فقط به مدرسه اجازه داده می‌شود که در حد آنچه که در سامانه اعلام شده به کلاس دانش آموز اختصاص دهد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: با توجه به بحث تراکم نیرو در دوره متوسطه امسال آموزش و پرورش می‌تواند کلاس‌ها را با ظرفیت کمتری تشکیل دهد.

زرافشان در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش و پرورش واقعا با نیروی مازاد روبه رو است عنوان کرد: این نکته بدیهی است که در آموزش و پرورش نیروی مازاد داریم. چرا که توزیع نیروی انسانی در آموزش و پرورش متناسب با سه عامل جنسیت، رشته و منطقه اتفاق نمی‌افتد به عنوان مثال در تهران بیش از ۸۰ درصد معلمان را زنان تشکیل می‌دهند. به طور طبیعی در این وضعیت جنسیت زن در شهر تهران نیروی مازاد داریم و در جنسیت مرد با کمبود مواجه هستیم.

وی ادامه داد: این موضوع دلایل مختلفی دارد از جمله استخدام‌های بی‌رویه‌ای که در آموزش و پرورش انجام شده است. به عنوان مثال هم کانون آموزش و پرورش در جنسیت زن در بسیاری از نقاط کشور دچار اضافه نیرو است و بازهم قرار است نیروهای جدیدی استخدام شوند که این به بحران نیروی انسانی در آموزش و پرورش بیش از گذشته دامن خواهد زد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی در خصوص توزیع متوازن رشته‌ها و تمایل بیشتر دانش آموزان به رشته تجربی گفت: با توجه به مواد ۹۶ تا ۱۰۰ آیین نامه آموزش دوره متوسطه تعیین میزان و سهم رشته‌ها وظایف ادارات کل آموزش و پرورش است اما در مورد فرم هدایت تحصیلی پیشنهاد تغییر این فرم را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کرده‌ایم و منتظر اقدام لازم در این زمینه هستیم.

زرافشان بیان کرد: به طور قطع تغییر فرم هدایت تحصیلی کار توزیع دانش آموزان در شاخه‌ها و رشته‌ها را با توجه به ۴ عامل استعداد، علاقه، نیاز و امکانات منطقی می‌کند و برای خانواده‌ها و دانش آموزان راهگشاتر خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص ضرورت تجدید نظر اساسی در ساماندهی و بازتوزیع مناسب منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: استقرار پایه نهم می‌توانست یک تهدید برای آموزش و پرورش باشد اما آن را تبدیل به فرصت کردیم و یک بار به طور کامل سه دوره تحصیلی را با یکدیگر ساماندهی کردیم از این طریق به وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش و نیروهای مازاد که در بخش‌های مختلف داشتیم سامان ببخشیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: ساماندهی اساسی نیروی انسانی در آموزش و پرورش به این موضوع برمی‌گردد که اجازه داده شود جذب نیرو و ساماندهی آن صرفاً براساس نیاز آموزش و پرورش و از دخالت عوامل بیرونی در این زمینه خودداری شود تا آموزش و پرورش در مناطق و جنسیتی که نیاز دارد از نیروها استفاده کند. جهت گیری وزیر آمزوش و پرورش این است که بتوانیم تناسبی بین تعداد فرهنگیان و دانش آموزان داشته باشیم و نسبتی که امروز به ازای ۱۱ دانش آموز یک معلم داریم معقول‌تر شود به گونه‌ای که به ازای هر ۱۵ دانش آموز یک معلم داشته باشیم.



تاريخ : جمعه 30 مرداد 1394برچسب:, | 20:14 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
۱۰ درصد مدارس کشور دو نوبته است

اخبار آموزش و پرورش : مرتضی رییسی روز پنجشنبه در حاشیه آیین ساخت سه مدرسه جدید روستایی در شهرستان آمل ، آمار مدارس فعال کشور را بیش از ۱۰۷ هزار مدرسه واحد اعلام کرد.
وی مقاوم سازی و افزایش ضریب ایمنی مدارس را یکی از دغدغه های جدی برشمرد و گفت : امسال حدود سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای نوسازی مدارس فرسوده و قدیمی کشور اختصاص می یابد .
رییس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور به خبرگزاری فرهنگیان گفت: با توجه به این که حدود یک سوم دانش آموزان کشور در مدارس نیازمند مقاوم سازی در حال تحصیل هستند ، نیاز است تا اعتبارات مورد نیاز مقاوم سازی مدارس که بسیار زیاد است بموقع و به طور کامل اختصاص داده شود.
رییسی همچنین به وجود حدود پنج هزار و ۴۰۰ طرح نیمه تمام آموزشی در کشور اشاره کرد و گفت : این پروژه ها که از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردارند از محل اعتبارات ملی و مشارکت خیران درحال اجرا است که امیدواریم تا پایان امسال تعدادی از آنها بهره برداری شود.
وی یادآورشد : با تکمیل و افتتاح این تعداد مدارس نیمه کاره در کشور حدود ۴۰ هزار کلارس درس جدید به ظرفیت فضاهای آموزشی کشور افزوده خواهد شد.
امروز با حضور رییس سازمان نوسازی مدارس کشور ساخت سه مدرسه در روستاهای محمدآباد ، کلاکسر و نوآباد شهرستان آمل با اعتبار حدود هفت میلیارریال آغاز شد.



تاريخ : جمعه 30 مرداد 1394برچسب:, | 9:56 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
سیاحت خورشید (نگاهی به زندگی شیخ بهایی)
محمد(شیخ بهایی) در خاندانی دانشور و پارسا که همگی از بزرگان معروف جهان اسلام بودند بزرگ شد. در بین یاران امیرالمومنین(ع) به تخصص در دانش فقه و ارث، معروف بود. ملامحسن فیض کاشانی،محقق سبزواری، مجلسی اول، ملاصالح مازندرانی، سبد بحرانی، ملاصدرا، ملاخلیل قزوینی، نظام الدین ساوجی، میرزا رضای نایینی زواره ای طباطبایی و....از پرورش یافتگان مکتب او هستند.
شیخ بهایی، ستاره ای پرفروغ که آزادگی و ساده زیستی را به زر، زور و تزویر برتری داد و با سلاح علم و ایمان از مرزهای مکارم ناب اهل بیت(ع) پاسداری کرد. مورخین و شرح حال نگاران شیخ را مانند اقیانوس مواجی می دانند که امواج فضیلت را به سوی دشت های تشنه دانایی عصر صفوی جاری کرد. جامعیت و گستردگی معلومات و اطلاعات او به گونه ای بود که به قول خودش توانایی هضم و پذیرش همه علوم و فنون را به دست آورد و در مباحث علمی و مناظره ها بر هر صاحب فنی چیره گردد. در وصف او نوشته اند:"شیخ بهایی استاد فقیهان، پرورش دهنده حکیمان، رییس ادیبان، علامه روزگار، نابغه عصر و شیخ الاسلام مسلمین است. او فقیهی است اصولی، محدثی رجالی، مفســر ریاضیدان، حکیم متکلم، شــاهد ماهر، جامع علوم عقلی و نقلی و مسلط بر دانش های غریبه که در معارف متنوع، گوی ســبقت را ازهمگان ربوده است. جلالت مقامش را موافق و مخالف عوام و خواص تأیید کرده اند".
محمد(شیخ بهایی) در خاندانی دانشور و پارسا که همگی از بزرگان معروف جهان اسلام بودند بزرگ شد. این سلسله در جبل عامل لبنان می زیستند و نسبشان حارث بن‌عبدالله همدانی(متوفی65 هجری) می رسید. او از یاران باوفای حضرت علی(ع) بود که علاوه بر ایمان و پرهیزگاری و مجاهدت در راه خدا، در بین یاران امیرالمومنین(ع) به تخصص در دانش فقه و ارث، معروف بود. پدرشیخ شاگرد و یار و همراه شهید ثانی بود که بعد از شهادت استادش به دست دربار عثمانی از لبنان به ایران هجرت کرد و در اصفهان به تدریس مشغول بود تا آنکه توسط شاه طهماسب صفوی به قزوین(مرکزحکومتی این سلسله) فراخوانده شد و یه سمت شیخ الاسلامی دولت صفویه منصوب گردید. او مدت هفت سال در این مقام باقی ماند. شیخ عزالدین هشت سال در منطقه هرات معارف اهل بیت(ع) را برای مردم بیان کرد و با تلاش و اهتمام او بسیاری از مردم این منطقه با مبانی تشیع آشنا شدند. زندگی در خانه پدری پارسا و عالم و معاشرت با عالمان عصر و تلاش های مداوم زمینه مساعدی برای یادگیری و ادامه راه او که نوجوانی باهوش و مستعد بود فراهم کرد.
پدر، نخستین استاد شیخ بهایی بودکه زبان و ادبیات عرب، تفسیر و حدیث را به او آموخت. علوم عقلی را در قزوین در محضر ملاعبدالله قزوینی، عالمی که در دانش و تقوا کم نظیر بود و با مقدس اردبیلی ارتباطی تنگاتنگ داشت، فرا گرفت. حساب، هندسه، جبر، مقابله، هیئت و نجوم را پیش ملاعلی مذهب شاگردی کرد. هم‌زمان شیخ بهایی محضر مولانا افضل قاضی را که در تدریس قانون ابوعلی سینا تبحر داشت، درک کرد.
ملامحسن فیض کاشانی،محقق سبزواری، مجلسی اول، ملاصالح مازندرانی، سبد بحرانی، ملاصدرا، ملاخلیل قزوینی، نظام الدین ساوجی، میرزا رضای نایینی زواره ای طباطبایی و....از پرورش یافتگان مکتب او هستند. نیک می بینیم که کاروانی از اهالی دیار فضل وادب و خرد هر کدام به فراخور لیاقت و همت خود از گلستان معرفت و دانش شیخ، گلی چیده است. شیخ بهایی بیشتر عمر خود را در سیر و سیاحت و مهاجرت های ﻣﺆثر و با برکت گذراند.
در سفر حج با پدر همراه شد و با فوت ایشان به ایران بازگشت. مدتی در مشهد ادامه تحصیل داد و بعد از آن در هرات به جای پدرخود، مقام شیخ الاسلامی را عهده‌دار شد. بعد از فوت شیخ علی منشار(پدرزن شیخ بهایی و شیخ‌الاسلام اصفهان) این منصب به او رسید. برای همین در اصفهان اقامت گزید تا آنکه به شوق کعبه و سیاحت، سفری طولانی به عتبات عراق، بیت المقدس،شام، مصر و مکه را آغاز کرد. در این سفرها اغلب به صورت ناشناس با دانشمندان اهل تسنن ﻣﺄنوس شد و حقایقی را برایشان بازگو می کرد. مدت سیاحت او را سی سال ذکر کرده اند.
شیخ بهایی دانش تفسیر را در سطح عالی آموخت و از راه تدریس و نگارش به ترویج این علم کمک کرد. آثار قرآنی او عبارتند از: عروه الوثقی(تفسیر سوره حمد) عین الحیوه، شرح تفسیر بیضاوی،حل حروف القرآن، حواشی تفسیر کشاف و مشرق الشمسین نام برد.
او مضامین عمیق دعا و اثر شگفت نیایش‌ها را خوب می‌شناخت و تلاش می کرد تا مردم را بیشتر با این سلاح معنوی ﻣﺄنوس کند، به همین دلیل شرح دعای صباح، شرح دعای ملاک و مفتاح الفلاح را نگاشت. شــیخ بهایی از کودکی به آموزش ریاضی روی آورد و بعدها خود در این رشــته آثاری چون خلاصه الحســاب، بحرالحساب، جبر و مقابل و رساله ای در حساب فارســی را تألیف کرد. آگاهی او در نجوم، هیئت، کرویت زمین و مباحث ســالک و ممالک نیز گسترده بود و در این‌باره نیز نوشته‌های متعددی از او باقی است. این فقیه فرزانه برای آشــنایی مردم با موازین و مبانی شرعی و فقهی تلاش فراوانی کرد. حاصل اهتمام او در این عرصه عبارتند از: جامع عباسی (از قدیمی‌ترین و جامع‌ترین رساله‌های فقهی فارسی)، حبل المتین(در حدیث و فقه)، رساله فی الفقه(الصلوه)، حاشــیه بر مختلف‌الشیعه علامه حلی، حاشیه بر قواعدالکلیه شهید اول و رساله های گوناگون در احکام قبله، نماز، ارث و...
شــیخ بهایی به رســول اکــرم«ص» و اهل بیت ایشان اشــتیاق و ارادت فوق العاده‌ای داشت کــه از بصیرت و معرفــت او سرچشمه می‌گرفت. او با این عروه الوثقی و حبل المتین، کمــالات معنــوی و مراتــب روحانی بسیاری را به دست آورد.
مضمون ســروده از او بــه زبان عربی چنین است:
از شــوق دیدار ســرزمین پاک مدینه دیدگانم اشک می ریزند
آن کسی که در روضة پاک رسول الله باشد
گام زدن بر بال فرشتگان را اندک می شمارد
در جایی دیگر می گوید:
درصدد هستم برای نگهداری کفش های زائرین حــرم مقــدس امیرمؤمنان علــی«ع» در نجف اشــرف جایگاهی بسازم و این سروده را بر سر در آن بنویسم:
اینجا افق مبین در برابرت هویداست
خاضعانه گونه هایت را بر خاک نه
اینجا حرم عزت علوی است
کفش از پای درآور
سرانجام این فرزانه عالم تشیع در 12شوال1030 هجری درگذشت و بنا به وصیتش بعد از فوت در رواق زیبای شیخ بهایی به خاک سپرده شد.

رواق شیخ بهایی



-------------------------------------------------------------
منابع:
اصفهانی، عبدالله،" گذری بر زندگی و اندیشه شیخ بهایی"،مجلۀ پایدار اسلام، س 33، ش 387-388، اردیبهشت و خرداد 1393
حسینی، سید ظاهر،"بررسی آثار معماری شیخ بهایی"، مجلۀ سخن تاریخ، ش9،تابستان 1389
ذاکری،مصطفی،"شیخ بهایی، زندگی و آثار او"، کتاب ماه دین، ش149، اسفند 1388


تاريخ : جمعه 30 مرداد 1394برچسب:, | 9:50 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

نسخه چاپ عکس یک جلد قرآن با دستخط امام علی علیه السلام که اصل آن در کتابخانه سلطنتی انگلیس نگهداری می شود، توسط یک ناشر پاکستانی به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شده است. عشق و ارادت به خاندان اهل بیت علیهم السلام انگیزه این ناشر برای انجام چنین کاری بوده است.
نسخه نفیس چاپ عکس قرآن منسوب به دستخط مبارک حضرت علی(ع) که اصل آن در کتابخانه ملی بریتانیا نگهداری می شود، توسط یکی از چاپخانه داران سرشناس پاکستان به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شده است.
این نسخه که از طرف آقای بختیارالدین احمد در سال 1390 هجری شمسی به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا شده است، بر روی ورق پوست آهو نوشته شده است.


 
اندازه این قرآن، 8/5 در 5 سانتی متر است. دو صفحه اول این قرآن دارای تذهیب بوده و جدولها در هر صفحه طلاکاری شده است. صفحه اول قرآن 4 سطری و بقیه صفحه ها 5  سطری می باشد و دارای اعراب گذاری می باشد. این قرآن کوچک شامل سوره های یایسن، صافات و زمر است.
در پایان این قرآن عبارت «کتبه علی بن ابیطالب» و مُهر یکی از امیران وابسته به دربار «شاه جهان» و یادداشت فرماندار انگلیسی لاهور، چارلز ریکس در سال 1854 میلادی آمده است.
این قرآن به همراه دیگر قرآن های نفیس منسوب به ائمه اطهار علیهم السلام، در زمان اشغال پنجاب توسط انگلیسی ها از قلعه لاهور به لندن منتقل شده است.
آقای بختیارالدین احمد درباره این اقدام خود می گوید: از روز اولی که این قرآن را در کتابخانه بریتانیا دیدم، نتوانستم از آن دل بکنم و ده سال تلاش کردم تا توانستم اجازه خارج کردن این نسخه از کتابخانه را بگیرم و آن را به چاپ برسانم. خوشحالم که حالا هر کسی می تواند یک نسخه از قرآن امام علی علیه السلام را داشته باشد.
کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با بیش از صد نسخه قرآن کتابت شده بر روی پوست آهو، شانزده هزار نسخه قرآن و جزوه قرآنی خطی و با مجموع 85 هزار نسخه قرآن و کتاب خطی، به عنوان یکی از غنی ترین گنجینه های کتب آسمانی در منطقه و جهان اسلام به شمار می آید.



تاريخ : جمعه 30 مرداد 1394برچسب:, | 9:48 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مورخین در مورد مسیر حرکت امام رضا (علیه السلام) با یکدیگر اختلاف نظر داردند ...





ولی بعد ازتحقیقات گسترده ای که به صورت حضوردر مناطق مختلف وتحقیقات میدانی وبررسی منابع تاریخی توسط گروه پژوهشی راه ولایت انجام گرفته مسیر اصلی حضرت مسیر(مدینه ـ نقره ـ بصره ـ اهوازـ اقلیدـ ابرقوه ـ یزدـ رباط پشت بادام ـ طبس ـ نیشابورـ ده سرخ ـ سناباد (طوس) ـ مرو. ) به تایید رسیده است. دلیل انتخاب این مسیر از طرف مأمون این بوده که کمتر علویان وشیعیان در مسیر راه امام قرار بگیرند.  

     به شهادت تاریخ امام (علیه السلام) از مکانهای مختلفی که عبور می کردند مورد استقبال  بسیارگرم مردم قرار می گرفتند. این تصویر نقشه مسیر عبور وهجرت امام رضا علیه السلام از مدینه به مرو را نشان می دهد که در سال 200 هجری قمری مأمون علیه العنه برای دستیابی به اهداف شوم وننگینش از جمله دور ساختن امام از کانون نهضتهای احتمالی وکسب محبوبیت در میان دوست داران اهل بیت (علیهم السلام)، حضرت و تعدادی از علویون را مجبور به این امر کرد.



تاريخ : جمعه 30 مرداد 1394برچسب:, | 9:47 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

تخم مرغ های فاسد شده و بد بو می توانند به عنوان یک عامل درمانی در بیماری های خودایمنی بدن مانند ام اس مورد استفاده قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، دانشمندان در مطالعات خود دریافتند وجود ماده سمی سولفید هیدروژن که در تخم مرغ های فاسد وجود دارد، در تنظیم عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش داشته و کاهش این ماده در «سلول های T» موجب بروز بیماری هایی مانند ام اس می شود.

پژوهش های جدید دانشمندان نشان می دهد که تخم مرغ های فاسد شده و بد بو می توانند به عنوان یک عامل درمانی در بیماری های خودایمنی بدن مانند ام اس مورد استفاده قرار گیرند. بر این اساس وجود مقادیر زیادی از سولفید هیدروژن در تخم مرغ های گندیده می تواند در مداوای این گروه از بیماری ها موثر باشد.

این مواد با تاثیرگذاری روی سیستم ایمنی بدن و به طور ویژه روی عملکرد تنظیم سلول های T و سلول های  Tregs در درمان بیماری هایی از قبیل ام اس تاثیرات مثبتی دارند. پژوهش های انجام شده نشان می دهد که سلول های مذکور (سلول های T و سلول های  Tregs) در موارد متعددی از بیماری های خودایمنی دچار اختلال شده و قادر به انجام دقیق وظایف خود نیستند.

در همین رابطه «سونگ تائو شی»، پژوهشگر دانشگاه پنسیلوانیا، می گوید: «سولفید هیدروژن H2S نقش مهمی در بدن انسان ایفا می کند. اگرچه میزان زیاد این ماده سمی بوده و گازی زیان آور است ولی بدن انسان به آن نیاز داشته و همواره به تولید میزان معینی از این گاز در سلول های خود می پردازد.»



تاريخ : جمعه 30 مرداد 1394برچسب:, | 9:40 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
امت من چهار گروه هستند
به گزارش گروه فرهنگی "رویکرد" پیامبر عظیم الشأن اسلام در حدیثی زیبا امت مسلمان را به چهار دسته تقسیم کردند که آنرا در زیر می خوانیم.
پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله: امت من (مسلمانان) چهار گروه هستند:
۱. گروهی نماز می خوانند، ولی در نمازشان سهل انگارند “ویل” برای آن هاست، و “ویل” نام یکی از طبقات زیرین جهنم است. خداوند فرمود: (فویل للمصلین الذ ینهم عن صلاتهم ساهون) پس “ویل” برای نمازگزاران است، آن هایی که در نمازشان سهل انگارند.
سوره ی ماعون آیه ی ۴ و ۵
۲. گروهی گاهی نماز می خوانند و گاهی نمی خوانند، پس “غی” مال آن هاست، و “غی” نام یکی از طبقات پایین جهنم است. خداوند متعال فرمود: (فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوه و اتبعوا الشهوات فسوف یلقون غیا) سپس جانشین آن مردم خدا پرست قومی شدند که نماز را ضایع کرده و از شهوات پیروی کردند، و اینها به زودی در “غی” افکنده خواهند شد.
سوره ی مریم آیه ی ۵۹
۳. گروهی هیچ وقت نماز نمی خوانند، “سقر” برای آنهاست، “سقر” هم نام یکی از طبقات زیرین جهنم است که خداوند متعال فرمود: (ما سلککم فی سقر قالوا لم نک من المصلین) اهل بهشت از اهل جهنم سوال می کنند چه چیزی شما را به سقر کشاند؟ در جواب می گویند: ما از نمازگزاران نبودیم.
سوره ی مدثر آیه ی ۴۲
۴. گروهی همیشه نماز می خوانند، و در نمازشان خشوع دارند. خداوند متعال فرمود: (قد افلح المومنون الذین هم فی صلاتهم خاشعون) مومنان رستگار شدند، آنهایی که در نمازشان با خشوع هستند.
سوره ی مومنون آیه ی ۱ و ۲
منبع: المواعظ العددیه، باب چهارم ، ص ۱۲۲


تاريخ : جمعه 30 مرداد 1394برچسب:, | 9:29 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

وزیر آموزش و پرورش از توسعه خدمات دندانپزشکی فرهنگیان خبر داد و گفت: درمانگاه‌های فرهنگیان علاوه بر یونیت‌هایی که از قبل داشته‌اند به یونیت‌های جدید دندانپزشکی مجهز می‌شوند.

علی‌اصغر فانی در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به پرسشی درباره تسهیلات رفاهی ویژه فرهنگیان در سال تحصیلی پیش رو اظهار کرد: درمانگاه‌های فرهنگیان در سراسر کشور علاوه بر ارائه خدمات معمول درمانی، خدمات دنداپنزشکی خود را ارتقاء می‌دهند.

وی افزود: درمانگاه‌ها علاوه بر یونیت‌هایی که از قبل داشته‌اند به یونیت‌های جدید دندانپزشکی مجهز می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مذاکراتی را با دانشگاه‌های علوم پزشکی که رشته دندانپزشکی دارند، انجام خواهیم داد، گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه‌های علوم پزشکی امکان بهره‌مندی بیشتر از این خدمات را برای فرهنگیان فراهم می‌کنیم.

فانی ادامه داد: تقریبا حدود 50 درصد تخفیف استفاده از خدمات دندانپزشکی برای فرهنگیان در نظر گرفته خواهد شد.



تاريخ : پنج شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, | 21:6 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مشهد-ایرنا-مدیر کل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش کشور گفت: معلمان چند پایه در ایجاد شادی نقش تاثیر گذاری دارند لذا استفاده از روش های متفاوت برای جذابیت کلاس های چند پایه است.

صادق صادق پور روز چهارشنبه در آیین اختتامیه همایش مدرسان کلاس های چند پایه کشور در تالار عطار دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور اظهار کرد: معلمان چند پایه رسالت سنگینی دارند و استفاده از روش های متفاوت هدف نهایی برای جذابیت کلاس های چند پایه است.
وی افزود: تحقق این مهم مستلزم شادی آفرینی معلم است و دانایی، زیبایی و نیکویی که همان علم ،هنر و اخلاق است از راه های تولید شادی در جامعه است .
صادق پور بیان کرد: تا زمانی که خودمان شاد نباشیم قادر به انتقال شادی به دیگران نیستیم و اگر انگیزه نداشته باشیم نمی توانیم به کسی انگیزه بدهیم.
وی گفت: معلمین چند پایه یکی از پاکترین ،بارزترین و موثرترین اقشار جامعه هستند و ویژگی های شخصیتی معلم در یادگیری دانش آموزان به مراتب اثرگذارتر است.
این مقام مسوول اظهار کرد : همه معلمان در ایجاد شادی موثرند اما معلمان چند پایه تاثیرگذاری بیشتری دارند و برای اینکه بتوانیم شادی و انگیزه را به بهترین شکل ممکن به دانش آموزان انتقال دهیم باید به همه نیاز های وجودی خود پاسخ بدهیم و بین آنها تعادل برقرار کنیم.
مدیر کل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: اگر تعادل بین نیازها برقرار باشد خط ما خط موازی خواهد بود و آن وقت است که می توانیم بگویم به شادی رسیدیم.
وی افزود:باید به کلاس های چند پایه به شکل یک فرصت نگاه کنیم و به جای نالیدن،به آن ببالیم.
به گفته صادق پور برای رسیدن به اهداف خاص باید هدفمند بود در واقع بارش اراده ها در عمل اتفاق می افتد.
معاون مدیر کل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش نیز در این همایش گفت: معلمین چند پایه کشور پاک و زلال هستند و در عین خلوص در حال رفع تشنگی فرزندان برومند این سرزمین اسلامی می باشند.
شیرین ملکی افزود: امیدواریم که بتوانیم در مقابل این همه خلوص و پاکی همکاران عزیز در کلاس های چند پایه قدم مثبتی در جهت اعتلای فرهنگ ناب اسلامی و گام موثری در جهت تحقق اهداف آموزش و پرورش که همان جایگاه واقعی یک معلم ارزشی است برداریم.
وی افزود: هم اکنون در کشور بیش از 110 مدرسه تک دانش آموزی داریم که معلمین آنها با علاقه به انجام مشغول می باشند.
ملکی در پایان ضمن تقدیر از کلیه معلمین دلسوز به نظام مقدس جمهوری اسلامی تصریح کرد: هدایت نسل آینده به دست معلمان این جامعه است.
همایش سراسری مدرسان منتخب کلاسهای چندپایه در نیشابور از 26 مرداد ماه دراین شهرستان آغاز شده است.

 



تاريخ : پنج شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, | 21:5 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مدیرکل آموزش ابتدایی آموزش وپرورش بااشاره به تفاوت نظام «دوری» با «دوره‌ای»،گفت:نظام دوری در تعداد معدودی از مدارس در حال اجرا است که اگر بررسی‌های این طرح مثبت باشد، به دیگر مدارس تعمیم داده می‌شود.

صادق صادق‌پور در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تفاوت نظام دوری و دوره‌ای در وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: نظام «دوری» به نظامی که معلم از پایه اول تا سوم ابتدایی با دانش‌آموزان بوده است، گفته می‌شود.

وی افزود: نظام «دوره‌ای» نظامی است که سه پایه اول ابتدایی در یک مدرسه و سه پایه دوم دوره ابتدایی در مدرسه دیگر تحصیل می‌کنند.

مدیرکل دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: نظام دوری در تعداد معدودی از مدارس در حال اجرا است و ما موفقیت این طرح را بررسی خواهیم کرد.

صادق‌پور تصریح کرد: سال گذشته پژوهشی را درباره اجرای نظام دوری در مدارس انجام داده‌ایم که نتایج نسبتا موفق بوده است، اما با توجه به اینکه در این دوره بیشتر از معلمین منتخب استفاده شده است، احتمال اشتباه در این بررسی‌ها وجود دارد؛ چرا که بهترین معلم‌ها نتایج خوبی هم می‌گیرند.

وی یادآور شد: در گروه دیگری از مدارس ، نظام دوری در حال اجرا است که ما این مساله را ارزیابی می‌کنیم، اگر نتیجه‌ طرح موثر باشد، نسبت به ادامه و تعمیم این طرح اقدام می‌نماییم.



تاريخ : پنج شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, | 21:4 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

رئیس مرکز منابع انسانی وزارت آموزش‌ و پرورش با تشریح روش‌های جبران کمبود نیرو در دوره متوسطه اول گفت:‌ پیش‌بینی کرده‌ایم برای سال تحصیلی جدید ۳۰هزار نیرو کسر ساعت موظف داشته باشند که برنامه‌هایی برای حل آن طراحی شده است.

محمدحسین سلیمی‌جهرمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: در سال تحصیلی جدید نظام 6.3.3 تمام دوره‌های تحصیلی را در بر می‌گیرد، به‌گونه‌ای که در دوره متوسطه اول سه پایه را به‌صورت کامل داریم و بر این اساس در این دوره پایه‌های هفتم، هشتم و نهم را داریم و در دوره متوسطه دوم سال اول متوسطه را نداریم.حق التدریس

وی افزود: بر همین اساس در دوره متوسطه دوم با تورم نیروی انسانی مواجه خواهیم بود چرا که یک پایه کم شده است و در دوره متوسطه اول به‌دلیل تکمیل شدن هر 3 پایه و خروج تعدادی از نیروهای این دوره و ورود آنها به دوره ابتدایی با کمبود نیرو مواجه خواهیم بود.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد:‌ تغییر ساختار آموزش و پرورش به 6.3.3 باعث عدم توازن بیشتر در نیروی انسانی شده است. البته بر اساس سیاست‌های در نظر گرفته شده 85 تا 90 درصد نیروها در جای خود سازماندهی می‌شوند و 10 تا 15 درصد نیروها با نیاز ما متناسب سازی نشده‌اند.

سلیمی جهرمی با اشاره به "پیش‌بینی کرده‌ایم برای سال تحصیلی جدید،‌ 30هزار نیرو کسر ساعت موظف داشته باشند" گفت:‌ بخشی از این موضوع اجتناب ناپذیر است چرا که در مناطق روستایی به این میزان ساعت درس نداریم که به معلم ارائه کنیم بنابراین ممکن است یک معلم از 24 ساعت موظف 20 ساعت به کلاس برود و برای 4 ساعت دیگر ما درسی نداشته باشیم، در چنین شرایطی این معلم به افزایش کیفیت آموزشی و امور مدرسه کمک می‌کند که در محاسبات رسمی حساب نمی‌شود اما به‌لحاظ اجرایی از توان آن‌ها استفاده می‌کنیم.

رئیس مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد:‌کسری ساعتی که معادل دو، سه یا چهار ساعت است زمانی که با هم جمع شود معادل 30هزار نفر در کل کشور می‌شود، البته این ارقام برای آموزش و پرورش طبیعی است و مازاد بر آن نگران کننده است که این مشکل را تا حد زیادی حل کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که نیروهای مازاد دوره متوسطه دوم در کدام بخش‌ها ساماندهی می‌شوند، عنوان کرد: هر نیرویی ممکن است دو یا سه ساعت کسری ساعت موظف داشته باشد اما بعضی نیروها به‌طور کل بیش از 12 یا 13 ساعت کسر ساعت موظف دارند که می‌توان آنها را در سایر بخش‌ها به کار گرفت.

سلیمی جهرمی افزود:‌ به‌عنوان مثال در دوره متوسطه با حذف پایه اول دبیرستان برای معلمان این پایه کلاس درس نداریم و این نیروها با طی دوره‌های آموزشی در دوره متوسطه اول یا ابتدایی ساماندهی شوند که این متناسب‌سازی نیرو برای نیازهای جدید آموزش و پرورش تلقی می‌‌‌شود.

وی تأکید کرد:‌ تلاش می‌کنیم تا کمبود نیرو را از طریق پرداخت حق‌التدریس به همکاران جبران کنیم.



تاريخ : پنج شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, | 21:1 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

معاون اجرایی اردوی ملی پیش آهنگی از آموزش و عضوگیری مرییان پیش آهنگی در مدارس کشور از اول مهرماه خبر داد.

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، اردشیر دهقانی معاون اجرایی هشتمین اردوی ملی پیش آهنگان پیشتاز و فرزانه در بخش خواهران که در اردوگاه شهید باهنر تهران در حال برگزاری است، ضمن سپاسگزاری از مدیران سازمان دانش آموزی سراسر کشور و مربیان پیش آهنگی، ازآغاز فصل جدیدی در نظام تربیتی خبر داد.

وی افزود: در نظام تربیتی فصل جدیدی در رویش کار و تلاش و فعالیت های تربیتی آغاز شده است که این فصل جدید می تواند نظام تعلیم و تربیت را در حوزه پرورشی متحول کند که این هدف در سایه فعالیت های پیش آهنگی امکان پذیر است.
 
دهقانی ادامه داد: اولین دوره آموزش مربیان پیش آهنگی از اول مهر در مدارس آغاز به کار می کند و پس از آن عضوگیری در مدارس صورت می گیرد.


تاريخ : پنج شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, | 20:58 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

رعایت اعتدال و پرهیز از خطا سرلوحه کار گزینشگران قرار بگیرد

دبیر هئیت عالی گزینش کشور گفت : لزوم رعایت اعتدال و پرهیز از خطا سرلوحه کار گزینشگران قرار بگیرد.

به نقل از ایلنا:اسدالله وطنی در گردهمایی مدیران هسته های گزینش آموزش و پرورش سراسرکشور که در مشهد برگزار شد ، اظهار کرد: هئیت مرکزی گزینش آموزش و پرورش به لحاظ اهمیت آموزش و پرورش و نیز ارائه فعالیت هئیت ها ، نمونه است .

وی افزود : توسعه و پیشرفت کشور درگروی توجه به نظام تعلیم و تربیت است و کارگزینشگران آموزش و پرورش بسیار مهم است .

وطنی ادامه داد : لزوم رعایت اعتدال و پرهیز از خطا ها چه در رد افراد صالح و یا پذیرش افراد ناصالح بسیار مهم و حیاتی است .

دبیرهئیت عالی گزینش کشور با تاکید بر سرعت و دقت در رسیدگی به پرونده داوطلبان ورود به دستگاه های مختلف کشور ، خاطر نشان کرد : نباید به لحاظ کثرت پرونده ها ازکیفیت کار غافل شویم.


تاريخ : پنج شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, | 20:57 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

رییس اداره امور اداری و تشکیلات آموزش و پرورش استان کرمان از اعلام شرایط و آغاز درخواست متقاضیان فرهنگی انتقال اضطراری، موقت یکساله خارج از استان خبر داد.

به نقل از ایرنا:متقاضیان دارای شرایط و ضوابط با مراجعه به امور اداری و تشکیلات ادارات آموزش و پرورش منطقه مبداء خدمتی نسبت به درخواست انتقال خود از تاریخ 31 مرداد تا پنجم شهریور ماه جاری اقدام کنند.
وی گفت: ادارات آموزش و پرورش مناطق و شهرستان ها پس از بررسی و اعلام نظر درخواست متقاضیان در کمیته هماهنگی و برنامه ریزی آن اداره نسبت به ثبت درخواست متقاضی در سامانه hrm به نشانی hrm.medu.ir از تاریخ دو تا هشت شهریور اقدام نمایند.
رییس اداره امور اداری و تشکیلات آموزش وپرورش استان کرمان
گفت: زمان اعلام نظر کمیته هماهنگی و برنامه ریزی مقصد و اعمال آن در سامانه hrm از سوم تا 11 شهریور می باشد.
وی بیان کرد: انتقال به شرطی انجام می شود که هیچ بار حق التدریسی به استان مبدا یا مقصد تحمیل نشود.
اسماعیل زاده شرایط، ضوابط و مقررات انتقال اضطراری موقت یکساله خارج از استان را به شرح زیر اعلام کرد:
زنان فرهنگی که سه سال متوالی (منتهی به 31/6/94) به علت عدم وقوع تحقق انتقال به تبعیت از اشتغال یا سکونت همسر از انتقال موقت یا مرخصی بدون حقوق استفاده نکرده اند.
زوج فرهنگی که متقاضی انتقال به محل خدمت همسر فرهنگی خود می باشد.
بانوانی که به تبعیت از انتقال اجباری همسر نظامی خود (نیروهای نظامی و انتظامی که از 1/7/93 به بعد بدون درخواست خود و بر اساس نیاز سازمانی به محل جدید منتقل شده اند) و انتقال آن به لحاظ نیاز مبداء یا عدم نیاز مقصد محقق نشده است.
متقاضیانی که برای ادامه تحصیل خود در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر در رشته های مورد نیاز آموزش و پرورش در دانشگاه های دولتی (غیر از دانشگاه پیام نور) متقاضی انتقال به استان محل تحصیل هستند.
متقاضیانی که با تایید کمیسیون پزشکی استان برای درمان بیماری حاد خود، همسر یا فرزند نیاز به تغییر محل جغرافیایی به یکی از مناطق که امکان مداوا مهیا باشد.
متقاضیانی که سال قبل به دلیل مشکلات خاص بصورت موقت منتقل شده و مشکل آنان تاکنون رفع نشده و نیاز به تمدید انتقال موقت دارند.
متقاضیانی که دارای فرزند معلول جسمی حرکتی و ذهنی می باشند در صورت ارائه مدارک معتبر از مراجع ذیصلاخ، مشروط به عدم وجود مراکز آموزش کودکان استثنایی در منطقه محل خدمت.
متقاضیانی که به تشخیص منطقه مبدا دارای شرایط حاد و خاص هستند.



تاريخ : پنج شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, | 20:57 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خبرگزاری پانا+

مدیرکل دفتر وزارتی وزارت آموزش و پرورش درگردهمایی مدیران هسته گزینش گفت: ارتقای آگاهی گزینشگران درجذب نیروی انسانی توانمند بسیار ضروری است .

به نقل از پانا:محمد فاضل در گردهمایی مدیران هسته های گزینش آموزش و پرورش سراسرکشور که در مشهد برگزار شد ، اظهار کرد : هدایت و شناسایی منابع انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش ، به عنوان سرمایه های اصلی آموزش و پرورش برعهده هسته های گزینش است.

وی بر لزوم همکاری واحدهای مختلف آموزش و پرورش در جهت حفظ سرمایه های انسانی تاکید کرد و افزود : با کارگیزی شیوه های مناسب در امر گزینش ، استفاده و به کارگیری فناوری و تجهیزات روز آمد در پاسخگویی و پرهیز از افراط و تفریط باید سرلوحه کارگزینشگران آموزش و پرورش قرار گیرد.
 
مشاور وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر رعایت حقوق افراد و پرهیز از اعمال نظرهای شخصی ، تصریح کرد : ارتقای آگاهی گزینشگران درجذب نیروی انسانی توانمند بسیار ضروری است .


تاريخ : پنج شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, | 20:56 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه یک سوم فضاهای آموزشی کشور غیر استاندارد است، گفت: با یک حرکت جهادی و مشارکت خیرین باید با یک کار جهادی این تعداد مدرسه را استاندارد سازی کنیم.

به نقل از ایرنا:علی اصغر فانی چهارشنبه شب در ششمین جلسه شورای اداری استان هرمزگان در بندرعباس با بیان اظهارات فوق، افزود: در همین راستا مذاکراتی نیز با مسؤولان داشته ایم و قولهایی داده اند که در صورت نهایی شدن اعلام می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بودجه این وزارتخانه در طول دو سال خدمت دولت تدبیر و امید نسبت به سال 91 دست کم 50 درصد افزایش یافته است، اضافه کرد:
بودجه وزارت آمورش و پرورش از 120هزار میلیارد ریال در سال 91 به بیش از 247هزار میلیارد ریال در دومین سال فعالیت دولت تدبیر و امید رسیده است.
وزیر آموزش و پروش، بودجه این وزارتخانه را در سال جاری 250 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: با توجه به حجم کار از جمله پرداخت حقوق به حدود یک میلیون معلم و کارمند و همچنین مدیریت 13میلیون دانش آموز، دست کم 50 هزار میلیارد ریال کسری بودجه داریم.
فانی یادآورشد: روزی که دولت یازدهم آموزش و پرورش را تحویل گرفت، سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت 9 و یک دهم درصد بود که با گذشت دو سال این رقم با دو یک دهم درصد افزایش به یازده و دو دهم درصد رسیده که این نشان از توجه و اهمیتی است که دولت تدبیر و امید برای این وزارتخانه قائل است.
وی با اشاره به در نزدیکی سال تحصیلی 95-94 ابراز داشت: 130 میلیون جلد کتاب درسی برای دانش آموزان چاپ کرده ایم و برای اینکه کتابها بموقع به دست دانش آموزان برسد از هم اکنون کار چاپ کتابهای مورد نیاز مهر 95 آغاز شده است.
وزیر آموزش و پرورش از سند تحول آموزش و پرورش که اوایل مردادماه امسال رونمایی شد، به عنوان نقشه راه و سند تحول زیربنایی برنامه ششم نام برد که برای آن شش زیر نظام پیش بینی شده است.
فانی این زیرنظام ها را شامل فضا و تجهیزات، زیر نظام نیروی انسانی و مدیریت، منابع مالی و بودجه، پژوهش در آموزش و پرورش و برنامه های درسی عنوان و تأکید کرد: اگر این شش زیر نظام خوب طراحی و اجرا شود، آموزش و پرورش متعادلی خواهیم داشت.
وی در ادامه به فعالیت های این وزارتخانه در زمینه ساخت و ساز فضاهای آموزشی اشاره کرد و گفت: در طول سه دهه گذشته تاکنون 490 هزار کلاس درس احداث شده که 25 درصد آنان را خیرین ساخته اند که در دنیا نوعی رکورد به حساب می آید.
فانی همچنین با بیان اینکه رتبه بندی معلمان از اول مهر امسال اجرایی می شود، ابراز داشت: پنج هزار نیروی استخدامی جدید پس از گذراندن دوره یکساله آموزش روش های تدریس در دانشگاه فرهنگیان کار خود را از مهر ماه سال 95 در سطح استانهای کشور آغاز می کنند.
وی در ادامه از آموزش و پرورش به عنوان بزرگ ترین دستگاه اجرایی نام برد و گفت: بر اساس مطالعات جهانی و استناد کشورهای توسعه یافته اگر دنبال توسعه پایدار هستیم، باید به آموزش و پرورش توجه و عنایت خاصی داشته باشیم و بدانیم و مطمئن باشیم که هرچه هزینه شود، نوعی سرمایه گذاری است.
نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس، استاندار و همچنین مدیر کل آموزش و پرورش و مدیر کل نوسازی مدارس از دیگر سخنرانان ششمین جلسه شورای اداری این استان بودند که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد



تاريخ : پنج شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, | 20:54 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

25161.jpg

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور گفت: 600 هزار خیر مدرسه‌ساز در کشور وجود دارد.به نقل از ایسنا:محمدرضا حافظی در مراسم کلنگ‌زنی یک مجتمع آموزشی در این شهرستان، افزود: یک‌هزار خیر مدرسه‌ساز مقیم خارج از کشور در این امر سرنوشت‌ساز و خداپسندانه مشارکت دارند.

وی اظهار کرد: این مجمع بیش از 19 سال است که باهدف توسعه و تجهیز امکانات آموزشی در سراسر کشور و به‌ویژه در نقاط محروم فعالیت خود را آغاز کرده و توانسته خدمات قابل قبولی به سیستم آموزشی کشور ارائه دهد.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور تصریح کرد: وقتی حرکت خیرین برای امر مدرسه‌سازی در کشور آغاز شد، تعداد خیرین کشور انگشت‌شمار بود و هیچ‌گاه باور نمی‎کردیم این حرکت روزی در سطح کشور و جهان شکوفا شده و نمایش داده شود.

حافظی با اشاره به اینکه عباس مصلی‌نژاد یکی از بزرگ‌ترین خیرین مدرسه‌ساز در کشور است، اضافه کرد: این خیر تاکنون 120 میلیارد تومان در این عرصه هزینه کرده و در حال حاضر نیز شش پروژه آماده بهره‌برداری در دست کار دارد.

رئیس بنیاد خیرین نیز گفت: فرهنگ در جامعه به معنای حل مسائل به‎واسطه اهرم گفتمان است، حال آن‎که در صورت حل نشدن مسائل پس از طی مراحل به بحران تبدیل و مقابله با آن دشوارتر می‌شود.

عباس مصلی‌نژاد افزود: آموزش و پرورش مرهون و مدیون خیرین مدرسه‎ساز است که با آغاز و ادامه این حرکت بزرگ مسائل و کمبودهای این بخش را رفع کرده و از بروز بحران در آموزش و پرورش جلوگیری به عمل آورده است.



تاريخ : پنج شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, | 20:53 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
شايد خيلي از شما در زمان خريد كامپيوتر روميزي و لپ تاپ سردرگم شوید، امیدواریم با مطالبی که در اين گزارش به مرور آنها پرداخته ایم بتوانيد تصميم درست بگيريد و كامپيوتر مورد نظرتان را انتخاب كنيد.
به گزارش دريچه فناوري گروه فضاي مجازي باشگاه خبرنگاران جوان؛ انتخاب بین یک کامپیوتر لپ تاپ و دسکتاپ رومیزی می تواند تصمیم دشواری باشد. اساسی ترین جنبه این انتخاب به قابلیت "حمل پذیری" بر می گردد. اگر به قابلیت پرتابل بودن (حمل پذیری) نیاز دارید و یا مورد استفاده شماست، بدانید که لپ تاپ ابزار قدرتمندی برای این منظور است و ارزش پرداخت پول اضافی را دارد. اما اگر قصد دارید از کامپیوتر لپ تاپ خود به صورت یک رایانه دسکتاپ و در محل ثابت استفاده کنید که ندرتا نیاز به جابه جایی آن دارید، کامپیوتر دسکتاپ نیز انتخاب خوبی خواهد بود که بسیار ارزان تر تمام می شود.
لپ تاپ یا کامپیوتر خانگی؟
لپ تاپ
اصلي ترين ويژگي لپ تاپ قابليت حمل آسان (Portable بودن) است. شما مي توانيد همه جا لپ تاپ خود را با خود ببريد و از آن استفاده کنيد. در واقع تا لپ تاپ نداشته باشيد و از آن استفاده نکرده باشيد نمي توانيد به اهميت اين ويژگي پي ببريد. فرض کنيد کامپيوتر خانگي علاوه بر اشغال فضاي زياد در اتاقي است که مجبوريد به خاطر کار با کامپيوتر آنجا باشيد و نمی توانید کارها را همزمان انجام دهيد. اما وقتي لپ تاپ داريد مي توانيد همزمان هم تلويزيون تماشا کنيد و هم به کار خود با کامپيوتر بپردازيد و در عين حال کنار مهمانانتان باشيد و هم بر کارهاي کامپيوتري خود نظارت کنيد. مي توانيد آن را همراه خود به سفر ببريد و در آنجا از کارهايتان عقب نمانيد.

ويژگي ديگر خاصيت کار کردن بدون نياز به برق مستقيم مي باشد، لپ تاپ مي تواند بين يک ساعت و نيم تا ۳ ساعت با باطري کار کند، لذا مي توانيد در مکانهايي مانند اتوبوس، اتومبيل يا در قطار و اماکني که محدوديت دسترسي به برق شهري داريد استفاده کنيد. در واقع لپ تاپ براي کساني که مدام با کامپيوتر سروکار دارند يک دستگاه ضروري است کما اينکه داشتن يک سيستم خانگي در منزل يا محل کار در کنار لپ تاپ نيز مي تواند راحتي کارهاي روزمره شما را تکميل کند. شکيل و زيبا بودن لپ تاپ ها نيز يکي از دلايلي است کاربران بسيار به آن توجه مي کنند و همچنين بسياري از کاربران براي تظاهر به وضعيت مالي خوب و يا متخصص بودن اقدام به خريد لپ تاپ مي کنند!
 
 
لپ تاپ یا کامپیوتر خانگی؟
 
کارايي
يک لپ تاپ با قيمت حدود يک ميليون تومان در واقع کارايي يک PC با قيمت حدود پانصد هزار تومان را دارد و شما بايد به اين نکته توجه کنيد که آيا حاضريد به ازاي ويژگيهاي لپ تاپ اين مقدار هزينه اضافي بپردازيد؟ لپ تاپ براي کساني که مدام بازي هاي روز و جديد را خريداري و استفاده مي کنند مناسب نيست چراکه بازيها، روز به روز به قدرت پردازش و سخت افزارهاي قوي تري نياز دارند و ممکن است لپ تاپ شما قابليت اجراي همه نوع بازي را نداشته باشد(مگر آنکه بيش از ۲ميليون تومان هزينه کنيد).ضمن آنکه براي لپ تاپ ها نمي توانيد هاردهاي با سرعت بسيار زياد (مانند ۷۲۰۰ دور در دقيقه يا بالاتر) خريداري کنيد و اغلب داراي هاردهاي با سرعت ۵۴۰۰ دور در دقيقه مي باشند لذا ناگزير سرعتشان مقداري کمتر است.
 
 
لپ تاپ یا کامپیوتر خانگی؟
 
 

ارتقاء
با وجودي که در گذشته امکان ارتقاي نوت بوک ها بصورت بسيار محدود امکان پذير بود اما امروز ارتقاي رم و هارد و درايو نوت بوک ها به راحتي امکان پذير است. اما هنوز ارتقاي پردازشگر و کارت گرافيکي به سادگي امکان پذير نيست و در حد بسيار محدودي وجود دارد. اين موضوع در مورد پي سي ها بدين صورت مطرح نيست. پي سي ها قابليت ارتقاي بسيار بهتري دارند.
 
 
لپ تاپ یا کامپیوتر خانگی؟
 

سرقت
به دلیل كوچكی لپ تاپ و وزن كم آن، همیشه در معرض سرقت یا زورگیری می باشد و شما می بایست آن را همواره كنار خود نگه دارید و یا از كیفهای گمراه كننده و ضد سرقت استفاده كنید.
 
 
لپ تاپ یا کامپیوتر خانگی؟
 
 
اما دسکتاپ ها فواید دیگری دارند. با وجود آنکه قیمت لپ تاپ ها کاهش و کارایی آنها افزایش یافته است، اما بازهم بیشتر دسکتاپ ها در مقایسه با لپ تاپ ها نرخ Price-to-Performance کمتر یا در واقع بهتری دارند (یک مقیاس مهم در سنجش کارایی کامپیوترهاست که هرچه قیمت یک رایانه نسبت به کارایی آن کمتر باشد آن رایانه بهتر است و از این نظر معمولا دسکتاپ ها بهتر از لپ تاپ ها هستند).
 
 
لپ تاپ یا کامپیوتر خانگی؟
 
 
نتیجه گیری:
دسکتاپ ها راه حلی کم هزینه تر و راحت تر و همچنین کارایی بسیار قدرتمندی را در مکان های ثابت برای شما فراهم می کنند. لپ تاپ ها اما کارایی مورد نظر برای تامین نیازهای محاسباتی شما را در هر مکانی فراهم می کنند. لپ تاپ ها تقریبا یک سوم گرانتر هستند. اما اگر می خواهید از مزایای حمل پذیری و دسترسی پذیری لپ تاپ ها استفاده کنید، ارزش پرداخت پول بیشتر را دارد. ولی اگر حمل پذیری و دسترسی بیشتر لپ تاپ برای شما مهم نیست استفاده از دسکتاپ منطقی تر است.


تاريخ : پنج شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, | 20:51 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

این داستان حقیقی یا دروغ است؟
شما حدس بزنید.
- احتمال قطع کل اینترنت کشور وجود دارد.
حالا لحظه حقیقت فرا رسیده.
«حقیقت»
این داستان اینترنتی حقیقت دارد. وزیر ارتباطات گفت: مخابرات بابت خرید پهنای باند اینترنت، ۴۰۰ میلیارد تومان به شرکت زیرساخت بدهکار است و این در حالی است که این شرکت باید همین مقدار پول را بابت خرید پهنای باند به اپراتورهای بین‌المللی پرداخت کند. در صورتی که مخابرات این بدهی را پرداخت نکند، ارتباط کل کشور قطع خواهد شد. (مهر)
یعنی در عصری که تکنولوژی در جهان حرف اول را می‌زند، قرار است اینترنت ما کلا قطع شود. شاید به نظرتان این خبر، بسیار غم‌انگیز، اعصاب خردکن و حتی مضحک به نظر برسد، ولی راستش اگر دقت کنید می‌بینید درصورت وقوع چنین اتفاقی، ما بار دیگر منحصربه‌فرد و (به قول پلنگ‌ها) یونیک بودن خود را در عرصه گیتی به اثبات رسانده‌ایم. ما در خیلی موارد و مباحث، تکیم؛ مال ونکیم. اتفاق خوبی است که اینترنت‌مان قطع شود. الان می‌گویم چرا؛
قطع شدن اینترنت، آدم‌ها را به هم نزدیک می‌کند. فرزندان با پدر و مادرشان آشنا می‌شوند. در مهمانی‌های مُجاز، آدم‌ها به جای معاشرت مَجازی با آشنایانی که نیستند، به معاشرت حقیقی با آشنایانی که هستند می‌پردازند. آدم‌ها به جای قرار مجازی سر یک ساعت خاص، قرار حقیقی سر یک ساعت خاص می‌گذارند و دوباره جلوی داروخانه قانون میدان ونک، دم اون سکو پشتیه تئاتر شهر و چنین جاهایی رونق می‌گیرد (ببخشید که یک مقدار مطلب تهرانی شد، عوضش دو تا خاطره هم برایتان تعریف کردم!) که این اتفاق خوبی است.
مزیت دیگری که قطع اینترنت دارد، سنجش سواد آدم‌هاست. الان از هر کس چیزی بپرسی، 30 ثانیه بعدش اطلاعاتی فراوان درباره موضوع مدنظر به تو می‌دهد. بعضی‌ها نمی‌کنند لااقل جمله‌بندی ویکی‌پدیا را تغییر دهند. در صورت قطع، همه درباره همه چیز اطلاعات ندارند. فقط آنهایی که درباره‌اش کتاب خوانده‌اند یا اطلاعات میدانی دارند، حرف می‌زنند که این اتفاق خوبی است.
فضای روزنامه‌نگاری خلوت خواهد شد. درحال حاضر گروه بزرگی از روزنامه نگاران که همه آنها را تشکیل ‌می‌دهند، بدون اینترنت، مطلبی برای تولید نخواهند داشت. چند وقت پیش یکی از دوستان حوزه اجتماعی، در عرض یک ساعت، یک گزارش میدانی مفصل چهار صفحه‌ای درباره مشکلات مترو به رشته تحریر درآورد که خیلی هم قشنگ و جامع بود. یا یکی دیگر از دوستان ورزشی‌نویس برای یک ویژه‌نامه، در عرض نصف روز، سه گفت وگو با پله، مارادونا و مرحوم گارینشا گرفت. وقتی اینترنت نباشد، گزارش‌های میدانی واقعا باید میدانی شود وگفت وگوها نیز باید در کمال تعجب، واقعا با فرد گفت و گو شونده انجام شود که این اتفاق خوبی است.
پ.ن: خداراشکر ما طنز می‌نویسیم و این وصله‌های میدانی بهمان نمی‌چسبد!
خلاصه اتفاقات خوب بسیاری در پس قطع اینترنت هست که من فقط به چند مورد جزیی‌اش اشاره کردم. خیلی چیزها از حالت فانتزی درمی‌آید و به وقوع می‌پیوندد، از طرفی یونیک بودن ما در عرصه بین‌المللی نیز حفظ می‌شود که این اتفاق خوب تری است. ‌

(منبع:روزنامه قانون)



تاريخ : پنج شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, | 20:50 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
منشور جهانی اخلاقیات در گردشگری، موضوعی هست که به توسعه پایدار و ترغیب گردشگران به رفتارهای اخلاقی در مکان‌هایی که دیدن می‌کنند، اشاره دارد. آیا شما یک گردشگر با اخلاق هستید؟
 

 

 برترین ها: گردشگری، یکی از ابزارهای گسترش صلح و صمیمیت بین ملت‌ها و از ابزارهای جدی در توسعه پایدار به شمار می‌رود. سالانه صدها میلیون نفر در سراسر جهان، به هزاران نقطه سفر می‌کنند و این موضوع، علاوه بر آن که نقش زیادی در گردش مالی و رونق اقتصادی مقاصد گردشگری دارد، نقش مخربی در تولید بیش تر زباله و بعضاً تخریب آثار باستانی که میراث جهانیان هست، به دنبال می‌آورد. اگر گردشگری بتواند صلح را در دنیا نهادینه کند و ملت‌ها را با فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف در اشتراکات نزدیک کند و افتراقات را کاهش دهد، برگ برنده ملت‌ها در نیمه دوم قرن بیست و یکم خواهد بود. نیمه‌ای‌ که احتمالاً بحران آب و تولیدات کشاورزی، زنگ خطری را برای آینده کره زمین به صدرا در خواهد آورد.

آن زمان، شاید خیلی از ماها در قید حیات نباشیم، اما این صنعت گردشگری هست که باید بتواند سفیر صلح و دوستی و مصرف بهینه از کلیه منابع زمین توسط 7 میلیارد ساکن کره خاکی باشد. همانطور که امروزه، از شرکت‌های تولیدی و صنعتی، انتظار می‌رود تا بیانیه مسئولت اجتماعی منتشر کنند، و تجلی یک شهروند حقوقی (شهروند شرکتی) محسوب شوند، از گردشگران نیز انتظار می‌رود تا در راستای نیل به اهداف عالیه گردشگری که همان توسعه صلح و صمیمیت و شناخت مسالمت آمیز آدمیان در پهنه گیتی هست، بیش تر بکوشند. به نظر می‌رسد، گردشگری هم نیازمند منشوری است که همه گردشگران و علاقمندان به آن، باید آن را رعایت کنند.
 
منشور جهانی اخلاقیات گردشگری چه می‌گوید؟
(منشور جهانی اخلاقیات گردشگری)


شهر سانتیاگو در اکتبر 1999 میلادی، یعنی واپسین سال‌های قرن بیستم میلادی، قرنی که شاهد بزرگ‌ترین نبردهای تاریخ بشریت از جنگ‌های جهانی اول و دوم و جنگ تحمیلی بر ایران توسط صدام حسین تکریتی ملعون بود، منشوری را تصویب کرد. این منشور، نخستین بار در سال 1997 میلادی در مجمع عمومی سازمان بین‌المللی گردشگری، به رأی گذاشته شد و به تصویب اکثریت اعضا رسید. این منشور تلاشم یک‌اند تا اصول 10 گانه ای را برای توسعه گردشگری در دنیا، تعریف و تبیین کن د و از کشورهای عضو بخواهد در توسعه صنعت گردشگری، این منشور جهانی را رعایت کنند. البته این منشور نیز مانند دیگر منشورها، مانند منشور حقوق کودک و حتی منشور حقوق بشر ملل متحد، هیچ گاه توسط اعضا رعایت نشد!

برای کسب اطلاعات تکمیلی درباره کدهای اخلاقی گردشگری به نشانی سازمان جهانی گردشگری به نشانی وب: http://ethics.unwto.org/en/content/global-code-ethics-tourism مراجعه کنید.

در اصول ده گانه، به توسعه پایدار و حفظ محیط زیست به عنوان کلیدهای توسعه گردشگری اشاره می‌شود و از کشورها می‌خواهد، تا میراث داران خوبی برای آثار باستانی که میراث جهانیان هست، باشند. در اصل چهارم، منشور جهانی گردشگری به صراحت اعلام می‌کند که منابع گردشگری، میراث جهانی هست و حفظان بر تک تک شهروندان کره خاکی واجب هست. این یعنی چی؟ یعنی آن که هیچ حقی بر ما جاری و ساری نخواهد بود در تخریب آثار باستانی فلان کشور و تمدن، ولو این که با او در جنگ باشیم! قرن بیستم، به اندازه کافی، قرن خون و جنگ و تخریب بود. قرن بیست و یکم، دیگر جانی بر کره زمین نمانده است که آلوده تر شود. باید از عکس‌های زیر درس گرفت و با توسعه گردشگری و اجرای مفاد ده گانه آن، گردشگری را جایگزین تخریب و جنگ نمود.
 

منشور جهانی اخلاقیات گردشگری چه می‌گوید؟


یعنی فکر می‌کنید که آدولف هیتلر خونخوار جهانسوز نقاش نژاد پرست، با این آرمان‌ها، پاریس را همانند لندن، به خاک و خون نکشید و روبروی برج ایفل، عکس یادگاری گرفت یا در شانزلیزه، رژه تحقیر فرانسویان را در جنگ جهانی برگزار کرد؟
 

منشور جهانی اخلاقیات گردشگری چه می‌گوید؟
(میلیون‌ها نفر از گردشگران جهان، در همین نقطه ای که هیتلر این عکس تاریخی را گرفت، سلفی گرفتند!)


بعضی‌ها معتقدند که چون هیتلر، نقاش و هنرمند بود، نخواست تا پاریس و ابنیه و موزه‌های تاریخش چون لوور، همانند لندن، با خاک یکسان شود! شاید هم این گونه باشد. اما به هر حال، اروپای قرن بیستم، بارها با خاک یکسان شد. لندن و هامبورگ و شهرهای مختلف روسیه و لهستان و اکراین و ایتالیا، هنوز، آثار جنایت‌های متفقین و متحدین را در طول یکی از مرگبارترین قرون تاریخ بشریت (قرن بیستم) در خود جای دارد.
 

منشور جهانی اخلاقیات گردشگری چه می‌گوید؟
(تصویر بمباران لندن توسط ارتش نازی در 1940 میلادی)


منشور گردشگری تلاش می‌کند، تا با درس گرفتن از جنگ‌های مختلف، رویه ای را در دنیا نهادینه کند تا ملت‌ها، حافظ و پاسدار شهرهای مختلف جهان باشند و خود را یک شهروند جهانی بدانند، نه یک شهروند ملیت خاص!

اصول ده گانه به این شرح است:

-اصل اول:

در توسعه گردشگری باید درک توجه دو جانبه ای بین گردشگران و میزبانان وجود داشته باشد. با توجه به تنوع فرهنگ‌های جوامع، گردشگران و میزبانان باید ضمن احترام گذاشتن به ارزش‌ها، آداب و سنن یکدیگر سعی در شناخت آنان داشته باشد و با قوانین و مقررات کشورهای میزبان همخوانی داشته باشد و قبل از ورود باید گردشگران را توجیه نمود.

-اصل دوم:

«گردشگری محلی است جهت رشد و تکامل فردی و جمعی»: مسافرت با اهداف مذهبی، بهداشتی و سلامت، آموزش و فرهنگی از اشکال مفید گردشگری است که باید ترویج شود و در فعالیت‌های گردشگری باید عدالت بین زن و مرد، حقوق اقلیت‌ها، مردم بومی و کودکان مورد توجه باشد و بهره برداری ابزاری از انسان‌ها نشود.

-اصل سوم:

«گردشگری یکی از عوامل توسعه پایدار است»: گردشگران باید به حفظ محیط زیست متعهد و برنامه ریزان تمهیداتی بیندیشند که فشار کمتری در روزهای تعطیل برجاذبه ها وارد آید و همه افراد محدودیت در بهره برداری از منابع را بپذیرند.
 

منشور جهانی اخلاقیات گردشگری چه می‌گوید؟


-اصل چهارم:

«گردشگری ازمیراث فرهنگی نوع بشر استفاده می‌کند و عاملی برای تقویت آن است»: منابع گردشگری میراث عمومی نوع بشر است و سیاست‌ها باید با اصول معماری و میراث فرهنگی منطقه هماهنگ باشد و به گونه ای محافظت شود که نسل‌های آینده امکان استفاده از آن را داشته باشد و محصولات فرهنگی به شکل سنتی قابل عرضه و از استاندارد شدن آن پرهیز شود و حداقل بخشی از درآمدهای حاصله از بازدید گردشگران صرف نگهداری و مرمت جاذبه‌های فرهنگی و باستانی شود.

-اصل پنجم:

«گردشگری فعالیتی خیرخواهانه برای جوامع و کشورهای میزبان است»: جوامع محلی باید با فعالیت‌های گردشگری همگام و در پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن سهیم و در مشاغل مستقیم و غیرمستقیم از نیروهای محلی استفاده شود و سیاست‌های اجرا شده به رفع نیازهای مردم کمک کند و دستگاه‌های متولی اطلاعات لازم در خصوص طرح‌های توسعه در اختیار ساکنان قرار دهند.

-اصل ششم:

«تعهد افراد ذینفع به توسعه گردشگری»: سازمان‌ها و افراد فعال در صنعت گردشگری تعهد دارند در طول سفر و اقامت اطلاعات لازم در اختیار گردشگران گذارده و در مورد حفاظت آنان برابر حوادث، بیماری‌ها و غذای سالم تلاش کنند و دولت‌ها نیز در ایام مسافرت ملت‌هایشان به خارج در بحران‌ها مسئول حفاظت آنان می‌باشند.

-اصل هفتم:

«حقوق گردشگری»

همه انسان‌ها حق گردشگری دارند، استراحت، تفریح و محدودیت ساعت کاری و تعطیلات با حقوق برای همه در اصل 24 اعلامیه جهانی حقوق بشر تصریح شده است و گردشگری باید با حمایت نهادهای دولتی توسعه یابد و گردشگری جوانان و دانشجویان ترویج یابد.

-اصل هشتم:

«آزادی جابجایی گردشگران»

گردشگران باید براساس قوانین ملی و بین المللی ممالک خود با سایر کشورها باید بتوانند مسافرت کنند و بدون محدودیت و تبعیض از اماکن و جاذبه‌های فرهنگی دیدن کنند و به ارتباط داخلی و خارجی دسترسی و امکان ملاقات با سفرا و مقامات کشورشان را داشته باشند و در زمان اقامت در یک کشور از حقوق شهروندی برخوردار باشند.

-اصل نهم:

«حقوق کارکنان و کارآفرینان صنعت گردشگری»

حقوق پایه و دستمزد کارگران و سایر مشاغل در این صنعت با توجه به فصلی بودن کار باید تحت نظارت و تضمین دولت تعیین شود. کارآفرینان باید دسترسی به بخش گردشگری در قالب شرکت‌های مختلف با حداقل قوانین دست و پا گیر روبرو باشند و بین سازمان‌های صادر کننده و وارد کننده ارتباط برقرار و منافع حاصله عادلانه توزیع شود.

-اصل دهم:

ذینفعان (Stakeholders) بخش خصوصی و عمومی باید در توسعه صنعت گردشگری مشارکت داشته و بر اجرا و اثر بخشی و کاربرد این اصول نظارت کنند و نقش نهادهای بین المللی به ویژه سازمان جهانی گردشگری را شناسایی نمایند.
 

منشور جهانی اخلاقیات گردشگری چه می‌گوید؟


همه این‌ها، در یک چیز مشترک هست: تقویت فرهنگ گردشگری. یعنی اجرای این حقوق، توسط فرهنگ گردشگری و نهادینه کردنان، امکان پذیر خواهد بود و باید به آن به صورت عملی و اجرایی توجه نمود. فرهنگ گردشگری و گردشگری فرهنگی، دو مقوله ای هست که باید مورد توجه فعالان صنعت گردشگری قرار بگیرد. باید این مقوله را بیش تر در نظر داشت تا شاهد جنگ‌های خانمان سوز قرن بیستمی و نوزدهمی نباشیم.

-فرهنگ و گردشگری:

-فرهنگ چیست؟

تعریف فرهنگ: فرهنگ مجموعه ای از اندیشه‌ها، باورها، ارزش‌ها، معرفت‌ها و رفتارها که پایه مشترک کلیه اعمال اجتماعی را تشکیل می‌دهند فرهنگ زمینه ساز همه اعمال و مشخصات زندگی است.

معانی و مفاهیم فرهنگ:

با توجه به تنوع معانی و مفاهیم مورد نظر از واژه فرهنگ، تا کنون تعاریف متعددی از آن در علوم اجتماعی مطرح شده است از جمله:

1-    فرهنگ از لحاظ موضوعی: فرهنگ منطبق با موضوعات متعدد از جمله سازمان اجتماعی، مذهب یا اقتصاد است.

2-    فرهنگ از لحاظ تاریخی: فرهنگ میراث اجتماعی و سنت‌هایی است که به نسل آتی منتقل می‌شود.

3-    فرهنگ از لحاظ رفتاری: فرهنگ پدیده ایست مشترک بین افراد جامعه و روش زندگی

4-    فرهنگ از لحاظ هنجاری: فرهنگ عبارتست از آرمان‌ها، ارزش‌ها یا قواعدی برای زندگی

5-    فرهنگ از لحاظ کارکردی: فرهنگ روشی است که براساس آن انسان‌ها مشکلات خود را برای انطباق با محیط با زندگی باهم حل می‌کنند.

6-    فرهنگ از لحاظ ذهنی: فرهنگ ترکیبی آموخته شده از علائق و ایده‌ها که انسان را از سایر حیوانات متمایزمیسازد.

-گردشگری پاسخی به نیاز فطرت جستجو گر انسان به کشف اسرار زندگی گذشتگان، آشنایی با فرهنگ ملل دیگر و گریز از یکنواختی محیط کار و زندگی معمولی است از این رو گردشگری فعالیتی فرهنگی است. بسیاری از تحقیقات انجام شده دهه اخیر برجدایی ناپذیری فرهنگ و گردشگری و نقش فرهنگ در تشریح و توضیح فعالیت‌های گردشگری صحه گذارده‌اند با توجه به تاکیداتی که بر منافع و مزایا و بعد اقتصادی گردشگری می‌شود فرهنگ همچنان بیشترین نفوذ و تأثیر را دارد.

درباره اخلاقیات و گردشگری و فرهنگ، ویدئو زیر جالب خواهد بود

 


-گردشگری فرهنگی:

 گردشگری فرهنگی عبارتست از مسافرت افراد از محل سکونت خود به مکان‌هایی که جاذبه فرهنگی دارند این جابجایی بمنظور کسب اطلاعات و تجارت برای ارضای نیازهای فرهنگی افراد انجام می‌شود. براساس این تعریف گردشگری فرهنگی شامل همه دیدارها از جاذبه‌های فرهنگی از جمله موزه‌ها، مقبره‌های تاریخی، کارکردهای فرهنگی می‌باشد. برابر آمار سازمان جهانی گردشگری 37% گردشگری بین المللی با انگیزه فرهنگی انجام می‌شود وسالیانه در حال افزایش است.

-محصولات فرهنگی:

با توجه به رشد تقاضای گردشگری شواهدی دال بر هدایت این تقاضا بوسیله عرضه است و تعداد مکانهای فرهنگی و طبیعی در حال افزایش‌اند این تعداد درسال 1984 به 185 مکان و در سال 1994 به 409 مکان در سراسر دنیا رسیده و ثبت شده است (یونسکو) که تقریباً بیشتر آن مربوط به اروپاست بطوریکه 6/41%، 1984 و در 1994،56% مکانه‌ها از آن اروپاست.

تعداد آثار به افریقا 70 اثر، آسیا 102، استرالیا 13، اروپا 171، آمریکا شمالی و جنوبی 53، جمع 409 اثر فرهنگی ثبت میراث جهانی شده است.

موانعی که درروند افزایش موفقیت آمیز این بازار وجود دارد شامل:1- فقدان آگاهی دوجانبه 2- فقدان پیوندهای رسمی 3- فقدان نیروهای متخصص و بازاریابی محدود 4-ناآگاهی از آثار و منافع اقتصادی وگردشگری 5- فقدان منابع فرهنگی 6- شکل هرمی مسافت و سختی دسترسی به مکانهای فرهنگی

علاوه بر منشور جهانی گردشگری، منشور گردشگری فرهنگی نیز در دسترس هست که اصول آن به شرح زیر می‌باشد:

اصل 1:

حفاظت از محیط زیست باید فرصت‌های مسئولانه و هدایت شده ای را بمنظور کسب تجربه و شناخت از میراث و فرهنگ آن جامعه برای اعضاء به میزبان و بازدید کنندگان فراهم کند. و برنامه‌های توجیهی باید تک تک جنبه‌های طبیعی و فرهنگی را در سطح بالایی به آگاهی جامعه میزبان و بازدید کنندگان رسانیده و حمایت لازم برای حیات دراز مدت میراث فرهنگی به عمل آورد.

اصل 2:

رابطه بین مکانهای میراث و گردشگری رابطه ای پویاست که باید به شیوه ای پایدار برای نسل‌های امروز و فردا هدایت شود. حفظ و نگهداری دراز مدت فرهنگ‌های زنده مکانهای میراث باید عنصر اصلی سیاست‌گذاری توسعه گردشگری باشد و طرح‌ها به طریقی برنامه ریزی شود که در عین حال که پاسخگوی خواسته‌های گردشگران است نتایج مثبت داشته و آثار منفی بر میراث سبک زندگی جامعه میزبان را کاهش دهد.

اصل 3:

برنامه ریزی برای حفظ و نگهداری مکانهای میراث و ترویج گردشگری باید با کیفیت عالی ارائه تا بازدیدکنندگان ضمن لذت از بازدید از اهمیت ویژگی‌های میراث و ضرورت حفظ آن شناخت کافی به دست آورند و محترم شمردن قداست اماکن، رسوم و سنت‌های مذهبی برای همه اعم از مدیران اماکن، بازدیدکنندگان و برنامه ریزان بسیار مهم و ضروری است و می بایست آسایش امنیت و رفاه بازدید کننده مناسب باشد.

اصل 4:

جوامع میزبان و بومی باید در برنامه ریزی توسعه گردشگری و حفظ و نگهداری میراث شرکت داشته باشند و حقوق آنان بر املاک دارایی ها حفظ شود.

اصل 5:

فعالیت‌های گردشگری و حفظ و نگهداری منابع باید منبع جامعه میزبان باشد و سیاست گذاران باید از توزیع عادلانه منافع گردشگری در همه جای کشور جهت کاهش فقر حمایت کنند و منافع عادلانه برای مرد و زن جامعه میزبان در نظر گرفته شود از طریق آموزش، ایجاد شغل در محل، همچنین بخشی از درآمد هدف نگهداری و حفظ آثار فوق گردد و با جذب راهنمایان از میان افراد بومی و آموزش لازم سهیم بودن مردم محلی در نگهداری را افزایش دهد.

اصل 6:

برنامه‌های ارتقای گردشگری باید ویژگی‌های طبیعی و میراث را حفظ و تقویت کند و بازدیدکنندگان را واقع‌بینانه تشویق تا به بازدید از مکانهای مختلف پرداخته تا از ازدحام در برخی امکان‌ها کاسته شود، توزیع و فروش صنایع دستی محلی باید برای جوامع میزبان عواید قابل توجه اقتصادی و اجتماعی داشته باشد و انسجام فرهنگی آنان را خدشه دار نکند.

-برخی مفاهیم فرهنگی مرتبط با جهانگردی:

- شرف ستیزی:

جنبه‌های پنهان و پیچیده شرق اساساً ناشی از درک نکردن فرهنگ شرقی توسط جامعه غرب است و همین افسانه‌هاست که برتماس ها و روابط اثر می‌گذارد.

- بَدوّیت:

تبلیغ جوامع بدوی بعنوان جوامع ساده زیست و خوشبخت امری رایج و شایع در قرن نوزدهم بود این جوامع بعنوان جوامعی که در غم و شادی هم شریک‌اند و نسبت به هم احساس تعهد می‌کنند توصیف شده‌اند و جوامع غربی آن زمان بعنوان جامه خود خواه و خرد گرا و حریص و بی عاطفه معرفی شد. مکتب‌های کنونی انسان شناسی تغییر سریع زیرورو کننده جهان را پذیرفته‌اند و جهانگردی را بعنوان درهم شکننده جوامع بدوی می‌نگرند و حق مردم و بهره‌مندی از توسعه و مشارکت در دنیای جدید را ضروری می‌دانند.

- بیگانه گریزی:

بیان ترس یا نفرتی است غیر منطقی از غریبه‌ها و خارجی‌ها و تلاش جهت توسعه جهانگردی به احتمال زیاد تمایلات بیگانه گریزی را مشخص می‌کند البته در بخش مرفه بازار جهانگردی معمولاً این تمایلات کمتر دیده می‌شود و میزبانان معمولاً با دیدار کنندگانی که پول بیشتری خرج می‌کنند مخالفت نمی‌کنند و در صورتی که منافع اقتصادی به‌وضوح رویت شود این واکنش‌ها مغلوب می‌شود.

- نژاد پرستی:

این واژه باوری است دال بر اینکه گروهی یا فرهنگ نژادی خود ما برترین نژاد یا فرهنگ است بیشتر جهانگردان ناخودآگاه کشورهای مورد بازدید را با محل سکونت خود مقایسه می‌کنند و معمولاً چهارچوب مردم محدود و تنگ نظر است که با مسافرت بیشتر بر تجربیان فرهنگی‌شان افزوده شده و افق دیدشان گسترش می‌یابد و به‌تدریج واقع بینانه تر و احساس نژاد پرستی آن‌ها کاهش می‌یابد.

- نقش مذهب در جهانگردی:

یکی از مهم‌ترین کارکردهای گردشگری در روزگار ما، گردشگری مذهبی هست. باورهای مذهبی از جمله عمیق‌ترین احساسات هستند و در بسیاری از کشورها قوی‌ترین عامل مؤثر در رؤیایی با زندگی را تشکیل می‌دهند و قانون اساسی یک دین را به رسمیت می‌شناسد تا پیوندها کاملاً مشخص شود وقتی ممکن است یک وزارتخانه در امور مذهبی فعال باشد. در بحث جهانگردی به‌خوبی مشاهده می‌شود هنگامی‌که دیدار کنندگان پیرو یک مذهب و میزبانان پیرو مذهب دیگر دلایلی برای برخورد و تعارض وجود دارد. لذا مذاهب مختلف باید بردباری بسیار نشان دهند و تعهد بیشتری نسبت به مذاهب و ادیان دیگر احساس کنند زیرا تبادل افکار میان ادیان به همراه فعالیت‌های فرهنگی مختلف می‌تواند بخشی مثبت از جهانگردی را تشکیل دهد.

منشور جهانی اخلاقیات گردشگری چه می‌گوید؟


-    ایجاد افزایش جاذبه در مکان‌های فرهنگی:

1-    متفاوت بودن: در بازار پر رقابت گردشگری یک مورد فرهنگی اگر چیز خاصی داشته باشد یک برتری مهم برای جذب بودن خواهد بود. موارد مانند یک موزه‌های عامل موفقیت برای جذب بازدیدکنندگان از آن شهر است مانند موزه جدید هنرهای معاصر در اسکاتلند.

2-    حذف نام: اماکن و شهرهایی که ممکن است در جنگ نابود و هیچ آثاری باستانی برای بازدیدکنندگان نداشته و جاذبه فرهنگی موجود نباشد می‌توان از ساخت یک مجموعه با طراحی و تزیین زیبای معماری استفاده نمود و بر جذابیت گردشگری آن مکان افزود مانند موزه هنرهای معاصر در لوس‌آنجلس (برج دبی با برج عرب اولین هتل 7 ستاره دنیا، برج خلیفه 153 طبقه بلندترین برج دنیا 870 یا 780 متر)


3-    نوگرایی: تجدد و نوگرایی هرچند برای تعدادی از مردم نفرت انگیز است آ ما برای بسیاری از مردم جذابیت دارد مانند پارک تفریحی شهر «پواَتِید در فرانسه که دارای ساختمان‌های قرن بیست و یکم بوده و در آن تخیل، رویا و تکنولوژی دست بدست هم داده تا بازدید کنندگان بیشتری را جذب کند.

4-    بازسازی و عرصه: بازسازی و مرمت بناهای تاریخی و وجود نمایشگاه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های خاص در اطراف اماکن تاریخی می‌تواند عاملی برای جذابیت بیشتر منطقه باشد و پاسخگوی نیاز بازدیدکنندگان گردد که البته عرضه تسهیلات رفاهی ارزان قیمت در کنار آن نیز در این امر مؤثر می‌باشد هرچند تعداد زیادی از شهرک‌ها هستند که ممکن است اماکن مانند چشمه‌های آبگرم و معدنی داشته ولی بدلیل کم توجهی و عدم نوگرایی روز بروز از اهمیت و جذابیت آن کاسته می‌شود.

5-    حمل و نقل ارتباطات: تغییرات پدید آمده در وسایل ارتباطی و حمل و نقل موجب تغییرات در عادت‌های گردشگری نیز می‌شود به همین دلیل برای جذابیت گردشگری بجای خطوط راه آهن فرسوده و نیمه فعال از شبکه حمل و نقل مناسب عمومی بسیار سودمند خواهد بود احداث مسیر دور از سرو صدا برای پیاده روی، دوچرخه سواری غیره ضروری است مسلماً جزایری که دارای مسیرهای حمل و نقل با وسایل مناسب باشد دارای جذب بیشتر گردشگران می‌باشد.

6-    پیوستن و ارتباط: همکاری گوناگون میان افراد یا سازمان‌ها با گردآوردن توانائی‌ها برای ارتقاء جابجایی مربوط به ویژگی‌های جغرافیایی محل‌ها بطوریکه یک منطقه را بطور کل در کنار جاذبه‌های آن تبلیغ کنند بسیار سودمند خواهد بود اگر منابع موجود برای فعالیت یک محل به تنهایی نا کافی باشد. می‌توان از سایر منابع موجود در کنار جاذبه‌ها تبلیغ کرد مثلاً تبلیغ در مورد یک موزه با یک هتل در کنار آن (هتل لوکیچ بلگراد و موزه ابریشم مکلس میلد)

7-    اطلاعات مناسب:

تبلیغ از طریق علائم و اطلاعات یک ابزار ارزشمند برای جذب بازدیدکنندگان از یک محل است بخصوص هنگامی که به یک سبک و شکل استاندارد مورد استفاده قرارگیرد همچون علائم جاده که محل‌های جهانگردی سطح کشور را نشان می‌دهد.

در نهایت یک جاذبه باید با مکان، تماشاگران احتمالی و سبک عرضه آن مناسب داشته باشد زیرا دلیل عدم موفقیت برخی از کارهای فرهنگی این بوده که یا عرضه کننده مکان مناسبی را انتخاب نکرده یا مکان مورد نظر با شیوه تبلیغ و عرضه آن مناسبت نداشته و مردم این عدم تناسب رابخوبی دیده و احساس کرده‌اند. درحالی‌که سازمان جهانگردی جهانی پیش بینی می‌کند طی پانزده سال آینده گردشگران به اروپا 50% افزایش خواهد یافت لذا باید جاذبه‌های جدیدی ایجاد شود تا بار گردشگری متوازن توزیع شود و محل‌های پرطرفدار به نابودی کشانده نشود بعنوان مثال فرانسه همچنان مقصد نخست اروپا است و مجارستان که افت گردشگری را داشته با توجه به فضاهای موجود می‌تواند منابع گردشگری را افزایش دهد.

منشور جهانی اخلاقیات گردشگری می‌گوید که همه جای دنیا سرای من است! می‌گوید بنی آدم اعضای یک پیکرند، همه سخن منشور جهان قرن بیستمی، همان سخنانی بود که حافظ و فردوسی و نظامی، در هزار سال پیش گفتند و بران تاکید می‌کردند. فرهنگ و تمدن بزرگ سرزمین پارس، می‌تواند در آینده صنعت گردشگری و صلح جهانی، یک فرهنگ عالی و پیشتاز و پیش رو باشد. باید بکوشیم، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بکر تمدن بزرگ ایران را به دنیا بشناسانیم و از این رهگذر، همه اقتصاد کشور را شکوفا کنیم و هم در توسعه پایدار و گسترش صلح جهانی از طریق توان افزایی گردشگری، نقش آفرینی و فرصت آفرینی کنیم.



تاريخ : پنج شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, | 20:48 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
برنامه Airdroid جایگزینی مناسب برای کابل USB جهت اتصال تلفن همراه به رایانه و مدیریت آن از این طریق محسوب می شود. با استفاده از این برنامه، امکان انتقال فایل ها، ارسال پیام، پخش آهنگ، مشاهده عکس ها یا حتی مدیریت برنامه های نصب شده روی تلفن همراه بدون نیاز برای نصب برنامه های اضافی روی رایانه وجود دارد.
 

 

هفته نامه عصر ارتباط: برنامه Airdroid جایگزینی مناسب برای کابل USB جهت اتصال تلفن همراه به رایانه و مدیریت آن از این طریق محسوب می شود. با استفاده از این برنامه، امکان انتقال فایل ها، ارسال پیام، پخش آهنگ، مشاهده عکس ها یا حتی مدیریت برنامه های نصب شده روی تلفن همراه بدون نیاز برای نصب برنامه های اضافی روی رایانه وجود دارد.

برنامه Airdroid و استفاده از آن کاملا رایگان بوده و در فضای آن حتی از تبلیغات نیز خبری نیست. این برنامه برای اتصال رایانه و تلفن همراه به یکدیگر از طریق شبکه ای که هر دو دستگاه همزمان به آن متصل اند عمل می کند. فرض کنید رایانه از طریق کابل شبکه و تلفن همراه با اتصال بی سیم به مودم ADSL متصل است و حالا شما حتی با قطع بودن اتصال اینترنت و تنها از طریق شبکه می توانید رایانه و تلفن همراه خود را به هم متصل کنید.

پس از نصب برنامه روی تلفن همراه و اجرای آن، از شما برای عضویت در باشگاه کاربران Airdroid دعوت خواهد شد که البته این عضویت کاملا دلخواه بوده و می توان از آن عبور کرد. با نمایش صفحه ابتدایی یک آدرس IP به همراه شماره پورت نظیر 192.168.1.101.8888 نمایش داده خواهد شد که با وارد کردن آن در مرورگر و باز شدن صفحه مخصوص، به سرعت می توان به محتویات و امکانات مختلف تلفن همراه نظیر تصاویر، موسیقی ها، فهرست تماس ها، تاریخچه تماس ها، صفحه پیام های کوتاه یا حتی دوربین دسترسی پیدا کرد.

اتصال رایانه به تلفن همراه بدون استفاده از کابل


دسترسی به اطلاعات تلفن همراه

با استفاده از گزینه اطلاعات می توان به شماره نسخه سیستم عامل اندروید نصب شده روی تلفن همراه، مدل آن، میزان باتری یا حتی حجم اشغال شده حافظه ها دسترسی پیدا کرد؛ ضمن اینکه در قسمت اطلاعات اضافی اطلاعاتی نظیر تعداد افراد موجود در فهرست تماس ها، تعداد پیامک های ذخیره شده، تعداد برنامه های نصب شده و تعداد فایل های موجود در هر دسته نمایش داده می شود.

فهرست تماس ها و پیامک ها

با کلیک کردن روی آیکون مخصوص فهرست تماس ها و باز شدن پنجره می توان با کمک رایانه با افراد موجود در فهرست تماس گرفت؛ ضمن اینکه همزمان امکان مدیریت فهرست تماس ها و جستجو در میان آنها وجود دارد.

گزینه Frequent نیز برای مشاهده فهرست افرادی که بیش از همه با آنها در تماس بوده اید به کار می آید. دسترسی به فهرست پیامک ها و مدیریت یا ارسال پیامک جدید با استفاده از صفحه کلید رایانه یکی از امکانات مفید Airdroid محسوب می شود؛ ضمن اینکه با دریافت هرگونه پیامک یا اطلاعیه از برنامه های مختلف به سرعت و در صفحه نمایش رایانه در جریان آن قرار خواهید گرفت.

مدیریت برنامه ها

آیکون Apps برای مدیریت برنامه ها و حذف یا دریافت و انتقال آنها به رایانه مورد استفاده قرار می گیرد. در این قسمت برنامه های نصب شده به دو دسته برنامه های کاربر و برنامه های سیستمی دسته بندی شده اند که البته طبیعتا امکان حذف برنامه های سیستمی وجود ندارد.

اتصال رایانه به تلفن همراه بدون استفاده از کابل


مدیریت تصاویر، ویدیوها و موسیقی ها

با استفاده از بخش مدیریت تصاویر، عکس های موجود روی حافظه های تلفن همراه به صورت دسته بندی شده نمایش داده می شوند تا با قابلیت انتخاب گروهی یا تکی آنها تصاویر مد نظر خود را حذف کرده یا به رایانه انتقال دهید؛ ضمن اینکه امکان انتقال تصاویر از رایانه به حافظه تلفن همراه نیز وجود دارد. با دو بار کلیک روی تصاویر، تصویر مد نظر در ابعاد بزرگتر نمایش داده می شود.

از دیگر امکانات این قسمت می توان به قابلیت تغییر تصویر پیش زمینه تلفن همراه از طریق رایانه اشاره کرد. بخش موسیقی برای مدیریت موسیقی های موجود در تلفن همراه و حتی پخش آنها بدون انتقال به رایانه مورد استفاده قرار می گیرد.

با استفاده از گزینه جستجوی بالای پنجره موسیقی ها نیز امکان جستجو میان موسیقی های موجود و یافتن گزینه مد نظر در سریع ترین زمان ممکن وجود خواهد داشت. قسمت ویدیوها نیز از امکاناتی شبه به پخش موسیقی و تصاویر برخوردار است تا با استفاده از آن بتوان به مدیریت ویدیوهای موجود روی حافظه تلفن همراه پرداخت.

تهیه اسکرین شات

نرم افزارهای زیادی برای تهیه اسکرین شات از صفحه تلفن همراه وجود دارد اما با استفاده از Airdroid از نصب برنامه های اضافی برای انجام این کار بی نیاز خواهید شد. پیش از استفاده از گزینه اسکرین شات باید به تنظیمات دستگاه خود مراجعه کنید و از آنجا اجازه دسترسی برنامه به این امکان را صادر کنید.

استفاده از دوربین

یکی از جالب ترین ابزارهای Airdroid، قابلیت استفاده از دوربین و فعال کردن آن با رایانه بدون نیاز به دسترسی مستقیم به تلفن همراه است. تلفن همراه خود را در موقعیت مناسب قرار دهید و سپس از فاصله دور و تنها با استفاده از رایانه، دوربین خود را فعال کرده و تصاویر زنده آن را مشاهده کنید. ضبط تصاویر، گرفتن عکس، تغییر دوربین، انتخاب محل ذخیره سازی تصاویر (روی تلفن همراه یا رایانه) یا حتی فعال کردن فلاش دوربین از جمله ابزارهای مفید و جالب این بخش محسوب می شوند.



تاريخ : پنج شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, | 20:47 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

ابراهیم آقا محمدی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۸ مردادماه) در نطق میان دستور خود گفت: از نمایندگانی که به طرح معلمان شرکتی و حق التدریسی رای دادند و التیامی  به سرگردانی و بلا تکلیفی آنها بخشیدند تشکر می کنم.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه این روزها بوی زمین خواری در لرستان به مشام می رسد ادامه داد:  دستگاههای مسئول مراقب باشند و علت برکناری مدیر کل منابع طبیعی را بررسی کنند. ضمن تشکر از زحمات وزیر راه در شروع راه آهن خرم آباد- پل دختر- اندیمشک را که راه آهن سراسری را از لرستان به خوزستان وصل می کند خواستارم.

وی در ادامه نطق خود گفت: وزیر آموزش و پرورش بی تفاوت ترین فرد به حقوق فرهنگیان است، عملکرد وی تقویت گر اهداف جریان فتنه در رسیدگی نکردن به مشکلات معیشتی فرهنگیان و دامن زدن به  نارضایتی آنها جهت ایجاد مشکل برای نظام است.

وی با دیدی تجاری به آموزش و پرورش نگاه می کند و به دنبال ریشه کن کردن تحصیل رایگان و ایجاد نظام طبقاتی و اشرافی گری در آموزش و نابود کردن استعداد فرزندان قشر مستصعف است.

آقا محمدی ادامه داد: تا ایشان وزیر است معلمان مثل امروز جلوی مجلس آواره هستند.

وی افزود: آقای وزیردر بحث تعلیم و تربیت از فردی استفاده می کند که آنقدر با انقلاب بیگانه است که می نویسد سال ۷۴ در عملیات کربلای ۵ در کردستان حضور داشته است. اگر چنین مسایلی در زیر مجموعه یک مدیر مارکسیست و لائیک هم بود شرف انسانی  ایجاب می کرد بررسی کند ولی شما تا کنون چنین کاری نکرده اید.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس اظهار داشت: اعضای خانواده منافقین را جایگزین نیروهای حزب اللهی می کنند

وی معتقد است اقدامات فانی اهانت به کسانی است که با دفاع از وی نمایندگان را از دادن رای استیضاح به وی به تردید انداخته اند. آیا آقایان حاضرند بار دیگر حیثیت خود را برای ایشان هزینه کنند؟

نماینده مردم خرم آباد وچگنی ،درادامه اظهاراتش گفت:

امروز سالگرد کودتای ۲۸ مرداد است و این درس بزرگ را برای ما دارد ،که خوش‌باوری به آمریکا عاقبتی بهتر از این ندارد.

وی با بیان اینکه اعضای تیم مذاکره‌کننده خدمت گزارند نه خائن؛ اما معصوم نیستند، گفت: بنابراین فضا را نبندید و بگذارید برجام در مجلس بررسی شود و تیم مذاکره‌کننده نیز مستند به برجام صحبت کند و از کلی‌گویی بپرهیزد.

آقامحمدی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه در روز اجرای توافق قرار بود تحریم‌ها یکجا لغو شود اما این در کدام بند برجام آمده است؟، بیان کرد: تحریم‌های آمریکا پس از انجام همه تعهدات و راستی آزمایی بدون سقف زمانی قرار است تعلیق شود و بعد از ۸ سال بخشی از آنها لغو شود و این بدان معناست که تحریم‌های آمریکا هرگز لغو نخواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه از این توافق آبی برای مردم گرم نمی‌شود، پرسید: چه کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است که برای بررسی برجام مقاومت می‌شود.

منبع:خانه ملت با اندکی تلخیص



تاريخ : پنج شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, | 20:46 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

حواس‌پرتی چیست؟

شاید شما تا به حال خیلی به “حواس‌پرتی” فکر کرده باشید و بارها از خود پرسیده باشید که چرا گاهی به هنگام مطالعه، حواس آدم پرت می‌شود؟ ما نمی‌دانیم که شما برای این سؤال خود چه جوابی پیدا کرده‌اید اما پاسخ صحیح این پرسش را به شما می‌گوییم: “حواس‌پرتی چیزی نیست جز تمایل ذاتی ذهن به درگیری و فعالیت. ”

ذهن شما همواره می‌خواهد درگیر و مشغول باشد. بنابراین اگر آنچه که اکنون انجام می‌دهید در شما درگیری و مشغولیت ذهنی ایجاد کند، فکر شما دیگر لزومی احساس نمی‌کند که به جای دیگر برود و در آنجا درگیر شود. اما اگر در انجام این کار، درگیری ذهنی ایجاد نشود، ذهن شما شتابان به جایی می‌رود که خود را در آنجا مشغول کند و این همان حواس‌پرتی است. برای روشن‌تر شدن موضوع، مثالی بزنیم: وقتی دوستتان با شما صحبت می‌کند، اگر بتواند با بیان خود در شما مشغولیت ذهنی و توجه و علاقمندی ایجاد کند، شما با تمرکز فراوان به تمام حرف‌هایش گوش می‌دهید. اما اگر او نتواند چنین تأثیری در شما بگذارد چون ذهن شما درگیر نمی‌شود به سرعت فکر دیگری به ذهنتان راه می‌یابد و شما در حالی که به مخاطب خود خیره شده‌اید، دارید به چیز دیگری فکر می‌کنید. چیزی که در شما درگیری ذهنی ایجاد می‌کند.

ذهن شما مدام به فعالیت نیازمند است و این نیازمندی را هنگامی که شما مشغول مطالعه کردن هستید، هم دارد. بنابراین اگر آنچه که می‌خوانید، در شما درگیری ذهنی ایجاد کند، شما مشتاق و متمرکز پیش می‌روید. در غیر این صورت چشمتان خطوط را دنبال می‌کند و ذهنتان در جایی دیگر مشغول می‌شود. به عبارت دیگر، حواستان پرت می‌شود.

راه چاره: شاه کلید مبارزه با حواس پرتی ایجاد علاقه است

پیش از هر چیز، باید به خاطر داشته باشید که این شما هستید که باید ذهن خود را با موضوع مطالعه درگیر کنید. معمولاً سبک نوشتاری کتاب تلاش می‌کند که در شما درگیری ذهنی ایجاد کند اما عمده کار با خود شماست. ما اکنون می‌خواهیم روش مطالعه متمرکز را به شما آموزش دهیم، برای آن که درگیری ذهنی شما پایدار بماند. می‌خواهیم ذهن شما با جمله جمله کتاب درگیر شود. می‌خواهیم که شما یک مطالعه کننده فعال باشید. روشهای سنتی مطالعه که شما پیش از این داشته‌اید، شما را از یک مطالعه متمرکز باز می‌دارد و باعث می‌شود که حواس شما مدام پرت شود.



تاريخ : پنج شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, | 20:46 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

فلفل دلمه‌ای حاوی ویتامین b6 و فولیك اسید است كه در گرفتگی رگ‌ها و بیماری قلبی

در افراد دیابتی تاثیر می‌گذارد.

به گزارش برای تشخیص جنسیت فلفل دلمه ای، آنها را وارونه کرده فلفل هايي که چهار

برجستگی در زير خود دارند ماده و آنهايي که سه برجستگی دارند نر هستند. فلفلهای ماده

پر از دانه، اما شیرین و برای مصرف خوراکی به صورت خام و فلفلهای نر برای آشپزی مناسب ترند.

فلفلهاي ماده پس از پخته شدن كمي تلخ ميشوند.

فلفل دلمه‌ای حاوی ویتامین ب 6 و فولیك اسید است كه در گرفتگی رگ‌ها و بیماری قلبی

در افراد دیابتی تاثیر می‌گذارد.هر دوی این ویتامین‌ها كه از خانواده ویتامین‌های ب هستند،

باعث كاهش هموسستئین می‌شوند.هموسستئین بالا باعث تخریب رگ‌های خونی شده و

باعث افزایش حمله قلبی و سكته می‌شود.

گفتني است فلفل دلمه ای علاوه بر اینكه سرشار از ویتامین ها و تركیبات مفیدی است كه

از ابتلا به انواع بیماری های پیشگیری می كند، طعم خوب و دلچسبی هم به غذاها می بخشد



تاريخ : پنج شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, | 16:30 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

به بالا آمدن آب و حرکت آن به سمت ساحل مد

و به پایین رفتن آب در سواحل، جزر گفته می شود.

 

هنگام مد آب به سمت ساحل پیش می آید و هنگام جزر به سمت دریا به عقب می رود.















تاريخ : پنج شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, | 16:22 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

نام گذاری دندانها

 



تاريخ : شنبه 29 مرداد 1394برچسب:, | 16:13 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

دانلود نکات مهمّ درس علوم پایه ی ششم

 

دانلود از پیکوفایل

غریب آشنا معلم

دانلود از پرشین گیگ
غریب آشنا معلم

آپلود از سایت آپلود
غریب آشنا معلم


تاريخ : چهار شنبه 28 مرداد 1394برچسب:, | 22:16 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

آمـــوزش ســـاده کـــردن کســـــر

کلاس چهارم ،پنجم ، ششم

 

 
آموزش ساده کردن کسر با فلش


تاريخ : چهار شنبه 28 مرداد 1394برچسب:, | 22:13 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |



تاريخ : چهار شنبه 28 مرداد 1394برچسب:, | 22:9 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

پژوهشگران آمریکایی در بررسی‌های خود دریافتند که کودکان از 5 سالگی افکار مثبت را درک می‌کنند و حتی بیش از بزرگسالان از فواید این افکار سود می‌برند

کودکان همیشه از قدرت بالایی برای شگفت زده کردن بزرگسالان برخوردارند. بزرگسالان اغلب فراموش می‌کنند که در کودکی چگونه رفتار می‌کردند و تا چه حد دقیق بودند.

در تئوری می‌دانیم که افکار مثبت فواید و مزایای بسیاری دارد، اما در عمل معمولاً از این افکار استفاده نمی کنیم.

این درحالی است که محققان دانشگاه کالیفرنیا کشف کردند کودکان از سن پنج سالگی افکار مثبت را یاد می‌گیرند و حس بهتری به دست می‌آورند.

 این دانشمندان به منظور دستیابی به این نتایج، 90 کودک بین سنین 5 تا 10 سالگی را مورد بررسی قرار دادند. در این آزمایشات کودکان به 6 داستان گوش دادند که در آنها دو شخصیت پس از تجربه کردن یک موضوع مثبت (دریافت یک حیوان خانگی به عنوان هدیه)، یک موضوع منفی (واژگون شدن بطری شیر) و یا مبهم (ورود یک معلم جدید) احساسات نشان می‌دادند.

پس از هر یک از این تجربیات، یکی از شخصیت‌ها خوش بینانه فکر می‌کرد و رویداد را با یک نور مثبت می‌دید درحالی که دیگری یک فکر بدبینانه داشت و واقعه را در نور منفی نشان می‌داد.

سپس محققان از کودکان خواستند که در مورد احساسات هر یک از این شخصیت‌ها قضاوت کرده و برای این احساسات توضیحی ارائه کنند.

پیش از این آزمایش، محققان با دقت سطح خوش بینی و امید هر یک از کودکان و والدین آنها را ارزیابی کرده بودند.

این بررسی‌ها نشان داد کودکان از 5 سالگی می‌فهمند که افراد پس از داشتن افکار مثبت و نه پس از افکار منفی احساس بهتری پیدا می‌کنند و اهمیت داشتن افکار مثبت در موقعیت‌های مبهم را به خوبی درک می‌کنند که این درک با افزایش سن عمیق‌تر می‌شود.

این درحالی است که کودکان به سختی درک می‌کنند که افکار مثبت چگونه می‌توانند روح کسی را که در یک موقعیت منفی مثل درد ناشی از به زمین افتادن درگیر است اوج دهند.

به طوری که در این موقعیت‌ها سطح خوش بینی و امید کودک نقش قابل توجهی در توانایی درک قدرت افکار مثبت ایفا می‌کند، اما نقش سطح خوش بینی والدین در این موارد بالاتر است.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "علاوه بر سن، مسئله‌ای که می‌تواند قدرت درک فواید افکار مثبت توسط کودکان را افزایش دهد، سطح امید و خوش بینی والدین است نه خود کودک."

درحقیقت، این نتایج بر نقش والدین در کمک به کودکان برای یادگیری استفاده از افکار مثبت برای داشتن حس بهتر در موقیعت‌های سخت تاکید می‌کند.



تاريخ : چهار شنبه 28 مرداد 1394برچسب:, | 22:4 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

نویسنده: گاتلیب، سوزانتبیان زنجان

مترجم: جعفری، زهرا

ناشر: صابرین ( کتاب های دانه)

نوبت چاپ: دوم 1384

شابک:

964-6181-65-1

تعداد صفحات: 228

نویسنده کتاب معتقد است:« کودکان سه ساله در مرحله شگفت آوری از رشد قرار دارند. آنان در حرکت های ابتدایی و اولیه، صحبت کردن و مراقبت از خود مهارت یافته اند و نسبت به خود و دستاوردهای شان احساس مثبتی دارند. آن ها مشتاق اند که دیگران را خوشحال کنند، کنجکاو هستند، خلق و خویی متعادل دارند و خوشبین هستند. کودک سه ساله دیدگاه های خوشایند و منحصر به فردی درمورد روابط، پدیده های طبیعی و اتفاق های روزانه ایجاد می کند. دیدن دنیا از دریچه ی چشم کودک سه ساله، سرگرم کننده ، شگفت و آموزنده است.»

بخش اول کتاب به آشنایی با دنیای درونی کودک اختصاص دارد. در این بخش رشد حرکتی، گفتاری و عاطفی، توانایی های ادراک و نوع خلق و خوی کودک مورد بررشی قرار گرفته است. بخش دوم کتاب، کودک را در متن خانواده مورد بررسی قرار می دهد و به موارد عملی مانند تغذیه، خواب، بازی و ایمنی می پردازد. مواردی مانند نظم و ترتیب، روابط با دیگران، عزت نفس، تولد توزاد جدید و مشکلات رفتاری تشریح می شوند. در این بخش، چندین فصل به تشریح راه های پرورش کودک تیزهوش، خلاق و علاقه مند به یادگیری اختصاص یافته است. در بخش سوم نیز به بررسی بعضی موقعیت خاص درباره ی رابطه کودک و جامعه پرداخته می شود: انتخاب مهدکودک، جشن تولد، مسافرت، روز اسباب کشی، تفاوت های ظاهری افراد؛ عناوین فصل های این بخش از کتاب است.



تاريخ : چهار شنبه 28 مرداد 1394برچسب:, | 22:3 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

ادبیات کودک و نوجوان یکی از تاثیرگذارترین انواع ادبی است که به فراخور سن پایین مخاطبان خود شکل گرفته است اما علی رغم سبک ساده و بی تکلف خود، در طول تاریخ برای ابراز ژرف ترین اندیشه های بشری به کار برده شده است.

با نظرسنجی از ده ها منتقد ادبی از سراسر جهان از نشریاتی چون تایمز، ساندی تایمز و همچنین دنیل هان نویسنده نسخه جدید راهنمای ادبیات کودک آکسفورد، برترین آثار در این ژانر ادبی معرفی شده اند.

منتقدان در این نظرسنجی بی بی سی به ۱۵۱ اثر مربوط به ادبیات کودک رای داده اند که شاید حضور برخی از آن ها در میان ۱۰ اثر برتر جالب توجه باشد.

چین و چروک زمان

۱۰. رمان چین و چروک زمان رمانی علمی تخیلی و فانتزی نوشته مدلین لانگل نویسنده آمریکایی برای اولین بار در سال ۱۹۶۳ منتشر شد و داستان آن درباره دختر کوچکی به نام مگ است که پدرش که مشغول کار در یک پروژه مرموز است ناگهان ناپدید می شود. این رمان کودک و نوجوان موفق به کسب چندین جایزه ادبی از جمله جایزه لوئیس کارول شد و در جوایز هانس کریستین اندرسن نیز نامزد کسب جایزه بود. در سال ۲۰۰۳ یک کمپانی فیلمسازی کانادایی اقتباسی تلویزیونی از این رمان ساخت که توسط دیزنی در آمریکا توزیع شد اما کمپانی دیزنی در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که حق ساخت این رمان را به دست آورده و قرار است فیملی با بودجه ۳۵ میلیون دلار براساس آن تولید کند.

جادوگری از دریای زمین

۹. جادوگری از دریای زمین نوشته اورسولا لوگوئین نویسنده آمریکایی فرانسوی است که برای اولین بار در یک نشریه کوچک در سال ۱۹۶۸ منتشر شد. داستان این رمان کلاسیک و فانتزی در مجمع الجزایری خیالی به نام Earthsea (دریا زمین) روی می دهد که روایتگر ماجرای پسری به نام گد است که برای آموزش به مدرسه جادوگری می رود و در این راه با اژدهای درون خود روبه رو می شود و سرانجام به دانایی می رسد.

اورسولا گوئین بعدها رمان های دیگری به نام های مقبره آتوان (۱۹۷۱)، دورترین ساحل (۱۹۷۲)، تهانو (۱۹۹۰) و همچنین بار دیگر (۲۰۰۱) را در دنباله رمان جادوگری از دریا زمین نوشت. مارگارت اتوود رمان جادوگری از دریا زمین را به عنوان یکی از منابع ادبیات فانتزی معرفی کرده است. این رمان با آثار مطرحی چون ارباب حلقه ها و جادوگر شهر اوز مقایسه می شود.

چارلی و کارخانه شکلات سازی

۸. چارلی و کارخانه شکلات سازی به قلم رولد دال نویسنده انگلیسی یکی از شناخته شده ترین آثار ادبیات کودک و نوجوان است که روایتگر ماجراهای کودک فقیری به نام چارلی در یک کارخانه شکلات سازی است که متعلق به شخصی به نام ویلی وانکا است. رولد دال در سال ۱۹۷۲ دنباله رمان خود را در کتابی تحت عنوان چارلی و آسانسور شیشه ای بزرگ منتشر کرد و حتی قصد داشت قسمت سوم این رمان را نیز منتشر کند اما هرگز آن را به پایان نبرد. دو فیلم ویلی وانکا و کارخانه شکلات سازی (۱۹۷۲) به کارگردانی مل استوارت و چارلی و کارخانه شکلات سازی (۲۰۰۵) به کارگردانی تیم برتون بر اساس این رمان به سینما آمده اند.

وینی دپو

۷. وینی دپو اولین کتاب از سری رمان های وینی دپو نوشته ای.ای میلن نویسنده انگلیسی است که در سال ۱۹۲۶ به بازار آمد. داستان این رمان درباره یک خرس قهوه ای به نام وینی دپو و دوستان او پیلگت ، ایور و اول و همچنین یک خرگوش زنده به نام رابیت است. فصل های این کتاب را می توان به صورت جداگانه خواند چرا که از لحاظ داستانی به هم وابسته نیستند. بعدها کمپانی دیزنی مجموعه داستان های پو را در قالب یک انیمیشن درآورد که با استقبال خوب مخاطبان روبه رو و به یکی از موفق ترین فیلم های دیزنی بدل شد.

شازده کوچولو

۶. شازده کوچولو سرآمد تمام رمان های آنتوان دوسنت اگزوپری نویسنده معروف فرانسوی است که به بیش از ۲۵۰ زبان ترجمه شده است. متن اصلی این اثر به زبان انگلیسی در سال ۱۹۴۳ در نیویورک منتشر شد و سال بعد نسخه ترجمه شده آن به کتاب فروشی های فرانسه راه یافت و چیزی نگذشت که این کتاب به زبان های مختلف ترجمه شد و در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفت. در این داستان اگزوپری به شیوه ای سوررئالیستی به بیان فلسفه خود از دوست داشتن و عشق و هستی می پردازد. طی این داستان سنت اگزوپری از دیدگاه یک کودک، که از سیارکی به نام "ب۶۱۲" آمده، پرسشگر سؤالات بسیاری از آدم ها و کارهای شان است.

زنان کوچک

۵. رمان معروف زنان کوچک نوشته لوئیس می الکات نویسنده آمریکایی در سال های ۱۸۶۸ و ۱۸۶۹ در قالب دو جلد روانه بازار ادبیات شد. این رمان روایتگر داستان زندگی چهار خواهر به نام های مگ ، بت ، جو و امی از دوران کودکی تا بزرگسالی است و تا حدودی بر اساس زندگی خود نویسنده و سه خواهرش نوشته شده است. رمان زنان کوچک به سرعت مورد اقبال منتقدان و مخاطبان قرار گرفت و همین امر موجب شد که لوئیس الکات به سرعت دنباله داستان را در رمان یگری با عنوان زنان خوب نیز منتشر کرد که بعدها و در سال ۱۸۸۰ این دو کتاب در یک جلد و با همان نام زنان کوچک ادغام شد.

دو رمان مردان کوچک (۱۸۷۱) و پسران جو (۱۸۸۶) نیز در دنباله این داستان ها به قلم نویسنده به این مجموعه اضافه شد. گرچه زنان کوچک یک رمان دخترانه است اما با آن چه امروز به عنوان ادبیات کودک و نوجوان می شناسیم تفاوت های قابل ملاحظه ای دارد و به سه مضمون اصلی "زندگانی خانگی"، "کار" و "عشق حقیقی" می پردازد. زنان کوچک تا کنون در سینما، تئاتر، تلویزیون و اپرا مورد اقتباس قرار گرفته است.

آلیس در سرزمین عجایب

۴. آلیس در سرزمین عجایب نوشته لوییس کارول یکی از ماندگارترین کتاب های دوران کودکی است. این رمان تخیلی که حتی برای بزرگسالان هم شگفت انگیز است ، جلد دومی دارد به نام آن سوی آینه . لوییس کارول با کشاندن خوانندگانش از لانه خرگوش به دنیای جادویی اش ، شاهکاری خلق کرده با موجوداتی عجیب و باورنکردنی که تا ابد در یادها باقی می ماند. آلیس در سرزمین عجایب و ادامه آن که آن سوی آینه (۱۸۷۲) نام دارد طی یک قرن و نیم تجدید چاپ شده و نه تنها در عرصه چاپ و نشر کتاب و تصویرگری بلکه در دیگر عرصه های هنر نظیر انیمیشن، فیلم، موسیقی، عکاسی و نقاشی نیز تاثیرگذار و الهام بخش بوده است.

جایی که موجودات وحشی هستند

۳. جایی که موجودات وحشی هستند کتابی مصور و از کلاسیک های ادبیات کودک به نویسندگی و تصویرگری هوریس سنداک هنرمند آمریکایی است. این فیلم تاکنون چندین بار مورد اقتباس قرار گرفته است که معروف ترین آن ها فیلم بلندی به همین نام به کارگردانی اسپایک جونز محصول سال ۲۰۰۹ است. این رمان تا سال ۲۰۰۹ میلادی ۱۹ میلیون کپی در سراسر جهان فروخته که ۱۰ میلیون نسخه آن در آمریکا به فروش رفت.

شیر، کمد و جادوگر

۲. رمان فانتزی شیر، کمد و جادوگر نوشته سی. اس. لوئیس در سال ۱۹۵۰ منتشر شد و به عنوان اولین کتاب از مجموعه هفت رمان نارنیا یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین رمان های تاریخ به حساب می آید. تخیل پررنگ قصه های نارنیا آن چنان شیرین است که خواننده دلش می خواهد باور کند یک کمد یا یک نقاشی می تواند دری باشد برای ورود به دنیایی دیگر. جهانی که لوییس خلق کرده خواننده را به ماجراجویی های بی پایانی در نقاط مختلف تاریخ تخیلی اش می برد و با خود همراه می کند.

دنیای شارلوت

۱. رمان مصور دنیای شارلوت نوشته ای. بی. وایت نویسنده آمریکایی است که در ۱۵ اکتبر ۱۹۵۲ منتشر شد و گرث ویلیامز تصویرگری آن را بر عهده داشته است. کتاب داستان دوستی یک خوک به نام ویلبور و یک عنکبوت به نام شارلوت را روایت می کند. این رمان متعلق به ادبیات کودک و نوجوان در نظرسنجی ای که با استفاده از نظرات منتقدان این حوزه صورت گرفته در صدر برترین آثار ادبیات کودک و نوجوان قرار گرفته است و تقریبا اکثر منتقدان آن را ستوده اند. در سال ۲۰۰۰ مجله ویکلی پابلیشرز رمان دنیای شارلوت را که با عنوان تار شارلوت نیز شناخته می شود به عنوان یکی از پرفروش ترین کتاب های کودک و نوجوان در تمام دوره ها معرفی کرد.

ترجمه حسین شایسته



تاريخ : چهار شنبه 28 مرداد 1394برچسب:, | 22:2 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مراسم بزرگداشت روز معلم در دبیرستان دخترانه نمونه دولتی دکتر حسابی شیراز

رئیس مرکز برنامه‎ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، گفت: از نیروهای موظف به صورت حق‎التدریس برای تامین کمبود معلم در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ استفاده می‎شود

محمدحسین سلیمی جهرمی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره کمبود ۵۰ هزار نیرو برای سال تحصیلی ۹۵-۹۴ اظهار کرد: تامین کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش پیش‌بینی شده است.

وی افزود: نیروی موظف همیشه در آموزش و پرورش کمتر از حد نیاز این وزارتخانه بوده است، بنابراین مابه‌التفاوت نیاز از نیروی موظف به صورت حق‌التدریس جبران می شود. برای امسال نیز همین روش را به کار می‌گیریم.

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات درباره کسری ساعات نیروهای موظف نیز گفت: برخی از نیروها بیش از ۱۲ ساعت کسری کار دارند، بنابراین به عنوان نیروهای بخش‌های دیگر می‌توانیم به کار گیریم.

وی تصریح کرد: نیروهای مازاد را که در متوسطه هستند، طی گذراندن دوره‌های آموزشی به مقطع ابتدایی یا متوسطه اول منتقل می‌شوند و این امر متناسب‌سازی نیروی انسانی برای نیازهای جدید آموزش و پرورش تلقی میشود.

 



تاريخ : چهار شنبه 28 مرداد 1394برچسب:, | 14:15 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ظهر امروز در دیدار با کارکنان سازمان ثبت احوال کشور، با اشاره به بحث کارت ملی هوشمند و توزیع آن تا پایان امسال، اظهار کرد: بحث تولید و توزیع کارت هوشمند تاکنون مسیر خوبی را پیش گرفته است اما کمی از برنامه‌های پنجم توسعه که تا پایان آن می‌بایستی این کارت‌ها تولید و توزیع می‌شد فاصله گرفته است که به کمبود امکانات ما باز می‌گشت اما به هر حال سازمان ثبت احوال کارش را با قدرت در این زمینه ادامه داد و تا حدودی از روند این فعالیت‌ها رضایت نسبی به وجود آمد اما لازم است این تلاش‌ها در آینده بیشتر نیز شود.

وی با اشاره به این‌که امکان استفاده از امکانات فضای مجازی در انجام فعالیت‌های انتخاباتی کم است،‌ افزود: امیدوارم بتوانیم در آینده از امکانات فضای مجازی هرچه بیشتر استفاده کنیم و عقب‌ماندگی‌هایمان را در این زمینه جبران نماییم.

وزیر کشور با اعلام این‌که از نرم‌افزار مربوط به رأی‌گیری رونمایی شده است،‌ گفت: با همت سازمان ثبت احوال نرم‌افزاری تهیه شد که امروز نیز رونمایی شد و قرار است با استفاده از آن بتوانیم به صورت آنلاین امکان نظارت بر شعب اخذ رأی را داشته باشیم و از نحوه رأی‌گیری‌ها اطمینان کافی را کسب کنیم و امیدواریم ان‌شاءالله در انتخابات اسفندماه این نرم‌افزار مورد بهره برداری قرار بگیرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه نظام اداری کشور نظامی نیست که از لحاظ ساختاری حق و حقوق پرسنل خودش را به شکل عادلانه، منصفانه و دقیق پرداخت نماید، افزود: معتقدم ساختار نظام اداری کشور با اندیشه‌های توحیدی و اعتقادی ما همخوانی ندارد و نحوه گزینش‌ها و نیز شیوه توجه به شایسته سالاری در نظام اداری رضایتی را از سوی کارکنانش به همراه ندارد.

وی ادامه داد: به صورت عمده در ساختار نظام اداری ما به بحث شایسته‌سالاری توجه کافی نمی‌شود و این سیستم اداری نیز چنین ظرفیتی را ندارد و در نهایت این ساختار موجب بی‌انگیزگی کارکنان می‌شود.

رحمانی فضلی با تأکید بر این‌که وقتی از حقوق کارکنان صحبت می‌شود تنها حقوق مادی آنها مدنظر نیست، اظهار کرد: در این نظام اداری نه تنها حق و حقوق مادی کارکنان به شکل منصفانه پرداخت نمی‌شود حتی حقوق معنوی آنها مثل شخصیت اعضای سازمان‌ها و احترامی که در روابط اداری بایستی وجود داشته باشد نیز چندان رعایت نمی‌شود و این سیستم بایستی در این زمینه‌ها خود را تقویت کند. باید در چارچوب انصاف و عدالت حق کارکنان سیستم اداری تأمین و پرداخت شود.

وزیر کشور خطاب به حاضرین در جلسه گفت: من یقین دارم آنچه به شما کارکنان پرداخت می‌شود آن چیزی نیست که حق شماست.

وی با اشاره به این‌که در آستانه هفته دولت قرار داریم و دولت نیز در طول دو سال فعالیتش با مشکلات بسیاری که از دولت گذشته منتقل شده به فکر جبران این خسارت‌ها و مشکلات بوده‌ است، گفت: حجم انبوه مشکلات به دولت منتقل شد و دولت نیز با علم به این مشکلات مسئولیت اداره کشور را بر عهده گرفته است. رئیس جمهور نیز در دوران نامزدی برای انتخابات شناخت و تحلیل درستی از کشور داشت و با علم به همین مشکلات بود که قبول مسئولیت کرد.

رحمانی فضلی همچنین به سیاست‌ خارجی دولت در 2 سال گذشته اشاره کرد و گفت: دولت در دو سال گذشته گام بلندی را در خروج از انزوای بین‌المللی ایران و خروج از حوزه تحریم‌ها و ایجاد روابط بهتر با سایر کشورها و تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها برداشته است و در زمینه امنیت داخلی نیز علیرغم تمام مشکلاتی که در منطقه وجود دارد امنیت کشور را تا حد مطلوبی تأمین کرده است و ما امروز در زمینه امنیت هیچ مشکلی نداریم و این به لطف خدا، حمایت مردم، تلاش‌های دولت و هدایت‌های رهبری بازمی‌گردد.

وی همچنین فضای دو سال گذشته را برای فعالیت روزنامه‌نگاران، انجمن‌های مردم نهاد و همچنین سایر تشکل‌های مدنی مطلوب توصیف کرد و افزود: ما در این دو سال آرامش توأم با نشاط را در کشور برقرار کرده‌ایم و همه کسانی که در حوزه سیاست داخلی فعالیت دارند به شکل مطلوبی برنامه‌های خود را پیش می‌برند.

رحمانی فضلی در پایان به وضعیت اقتصادی کشور در دوسال گذشته اشاره کرد و افزود: در آغاز کار دولت با تورم 40 تا 45 درصدی،‌رشد اقتصادی منهای 5 درصد و نیز بهره‌وری پایینی روبرو بودیم که دولت در طول این دو سال تلاش کرد در این حوزه رونقی نسبی را به وجود آورد و همچنان نیز برای رفع کامل تمام مشکلات اقتصادی کوشش خواهد کرد.



تاريخ : چهار شنبه 28 مرداد 1394برچسب:, | 14:12 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
عملیات گمانه زنی به منظور شناسایی و تعیین وضعیت اثر موسوم به آتشکده فردقان که گفته می شود محل تبعید و زندانی شدن ابوعلی سینا بوده است و ارایه راهکارهای رفع خطر در این محوطه تاریخی در دستور کار قرار گرفت.
 

وبسایت فرادید: عملیات گمانه زنی به منظور شناسایی و تعیین وضعیت اثر موسوم به آتشکده فردقان که گفته می شود محل تبعید و زندانی شدن ابوعلی سینا بوده است و ارایه راهکارهای رفع خطر در این محوطه تاریخی در دستور کار قرار گرفت.
 
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محسن کریمی سرپرست هیأت گمانه زنی فردقان امروز "یکشنبه"با اعلام این خبر تصریح کرد که آنچه در حال حاضر از اثر موسوم به آتشکده فردقان باقی مانده یک ستون سه وجهی ساخته شده از آجر و ساروج است که ارتفاع آن از کف فعلی به حدود 2 متر می رسد.

محل تبعید و زندانی‌شدن ابوعلی‌سینا


او افزود: به منظور شناسایی و تعیین وضعیت کلی اثر، دستیابی به ابعاد پنهان آن، تعیین کاربری اصلی بنا، تکمیل مدارک لازم در زمینه مطالعات گونه شناختی آتشکده های ساسانی در صورت اثبات آتشکده بودن بنا و ارایه راهکارهای رفع خطر از اثر یک برنامه گمانه زنی باستان شناسی پیش بینی شده و در حال انجام است.

این باستان شناس با بیان اینکه روستای فردقان از توابع بخش خنجین شهرستان فراهان در استان مرکزی است اظهار داشت: به لحاظ جغرافیایی روستا در انتهای یک دره و رودخانه ای که از جنوب به شمال جریان دارد قرار گرفته است.

به گفته او، این روستا در گذشته به دلیل وجود منابع آبی سرشار از وضعیت آب و هوایی بسیار خوبی برخوردار بوده و محل زیست طبیعی مناسبی برای استقرار گروههای انسانی محسوب می شده اما در سالیان اخیر به دلیل خشک شدن رودخانه و کمبود منابع آبی رونق گذشته را ندارد.
کریمی خاطر نشان کرد که بر اساس تحقیقات کتابخانه ای و نیز مطالعات میدانی صورت گرفته بقایای یک آتشکده دوره ساسانی در داخل این روستا قرار دارد.

به گفته او، بررسی صورت گرفته در بافت معماری روستا نشان می دهد که بقایای یک قلعه عظیم با دیوارهایی بلند در داخل روستا قرار دارد و بقایای آتشکده مورد نظر در مرکز قلعه و محل ثقل آن واقع شده است.

کریمی خاطر نشان ساخت که این اثر تاریخی به شماره 25019 در تاریخ 18/12/87 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این باستان شناس تصریح کرد: ابن فقیه همدانی نویسنده سده سوم هجری در کتاب مختصرالبلدان و محمدبن حسن قمی نویسنده کتاب تاریخ قم از روستای فردقان و آتشکده آن سخن به میان آورده اند.

سرپرست هیأت گمانه زنی فردقان افزود: نویسنده تاریخ قم در کتاب خود از فردقان با نام مزدجان یاد کرده و ضمن نقل قول از همدانی در مورد آتشکده فردقان به چگونگی ویرانی آن در سال 288 هجری توسط امیر قم پرداخته است.(قمی، 1361: 88-90)

به گفته او، تحقیقات مردم نگاری در محل اثر نیز از باور مردم در خصوص اینکه محل آتشکده فردقان محل تبعید و زندانی شدن ابوعلی سینا حکیم نامدار ایرانی بوده است حکایت دارد.

عملیات گمانه زنی در فردقان که با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است تا ابتدای مهرماه امسال ادامه دارد.



تاريخ : چهار شنبه 28 مرداد 1394برچسب:, | 11:14 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
در گوشه و کنار جهان، مکان های شگفت انگیز بسیاری برای پیاده روی و قدم زدن وجود دارد. جاهایی که به خاطر مناظر زیبا و چشم نواز یا آب و هوای مطبوع شان معروفند.

 

مجله همشهری دانستنیها - حسین رحمانی: در گوشه و کنار جهان، مکان های شگفت انگیز بسیاری برای پیاده روی و قدم زدن وجود دارد. جاهایی که به خاطر مناظر زیبا و چشم نواز یا آب و هوای مطبوع شان معروفند، اما اگر از آن دسته کسانی هستید که از ترس و هیجان لذت می برند و به خصوص دیوانه ارتفاعات بسیار بلند هستند، آن وقت این مسیرها برای شماست. فقط یادتان باشد که مسوولیت عبور از این مسیرها و گذرگاه ها، با خودتان خواهدبود و کسی شما را بیمه نخواهدکرد!

1- پلکان مرگ در هواینا پیچوی پرو

8 جایی که ماجراجوها حتما باید بروند


مسیر عبوری ای که بالای کوه «هواینا پیچو» در پرو ساخته شده و منظره ای از دژ «ماچو پیچو» یکی از سازه های باستانی قوم اینکا را در برابر دیدگان عابران می گذارد. در قسمتی از این گذرگاه باستانی، که به «پلکان مرگ» مشهور است. پله ها تنها از یک جهت داخل دیوار قرار گرفته اند و سمت دیگرشان به جایی وصل نیست. به همین دلیل، به این پله ها «پله های شناور» هم گفته می شود.


2- دروازه بهشت در چین

8 جایی که ماجراجوها حتما باید بروند


تصویر بالا مربوط به بازدیدکنندگانی است که از روی یک گذرگاه شیشه ای که روی صخره ای ساخته شده عبور می کنند. عکس، مربوط به مراسم افتتاح این گذرگاه در آوریل 2015 در منطقه خوش آب و هوای «لون گانگ» در استان «چونگ کینگ» چین است. این پل برای بازدیدکنندگان ساخته شده تا نمایی زیبا و البته هولناک، از پارک جنگلی رو به رو ببینند. مسافت این گذرگاه، که قسمتی از آن شبیه به نعل اسب است، به حدود یک کلیومتر می رسد. این بخش نعل اسبی بر بالای دره ای به ارتفاع بیش از دو کیلومتر قرار گرفته.


3- پل تیتلیس در سوئیس

8 جایی که ماجراجوها حتما باید بروند


پل معلق «تیتلیس» در سوئیس، مرتفع ترین پل پیاده رو در اروپاست. ارتفاع این پل حدود سه هزار متر گزارش شده است. این پل در سال 2012 و به عنوان یادبودی برای صدمین سالگرد ساخته شدن مسیر «انگل برگ- گرشنیالپ»ساخته شد: طول این پل، به اندازه طول یک زمین فوتبال است.


4- گذرگاه تیان مِن در چین

8 جایی که ماجراجوها حتما باید بروند


طول گذرگاه تیان من تنها 60 متر است، اما ارتفاعی نزدیک به یک و نیم کیلومتر دارد. اگر ترس از ارتفاع دارید و روزی مجبور شدید از این مسیر عبور کنید، کمی صبر کنید تا هوا مه آلود شود. در این صورت مه اجازه نمی دهد پایین گذرگاه را به خوبی ببینید و کمی از ترسناک بودن آن می کاهد.


5- ال کامینیتو دل ری در اسپانیا

8 جایی که ماجراجوها حتما باید بروند


«گذرگاه باریک شاه» که در زبان اسپانیایی «ال کامینیتو دل ری» خوانده می شود، در سال 1921 ساخته شد. این گذرگاه پنج مایلی (حدود 7.5 کیلومتری)، بالای رودخانه «گوالدال هورس» در جنوب اسپانیا قرار دارد. ال کامینیتو دل ری به دستور پادشاه وقت برای جا به جایی کارگران، خدمه و نیروهای شاه آلفونسوی هشتم ساخته شد. از آنجا که کاربری اصلی این گذرگاه برای پادشاه اسپانیا بوده، نام آن را «گذرگاه باریک شاه» گذاشته اند. عرض گذرگاه کمتر از یک متر است و در قسمت هایی از مسیر، به کمتر از 50 سانتیمتر هم می رسد. تاکنون چندین نفر در این گذرگاه جان خود را از دست داده اند.


6- کوه هزارتو در یوتای آمریکا

8 جایی که ماجراجوها حتما باید بروند


مسیر کوهستانی «هزارتو» که در پارک ملی «کنیون لندز» ایالت یوتای آمریکا واقع شده، یک هزارتوی سنگی است که آن را دور از دسترس، تقریبا عبورناپذیر و پر از خندق توصیف کرده اند. مسیر چهار کیلومتری این گذرگاه، از داخل پارک ملی شروع و تا ارتفاع 1762 متری ادامه می یابد. مردم محلی می گویند تنها فرشتگان می توانند از این گذرگاه عبور کنند و به همین دلیل، نام آن را «مسیر فرشتگان» گذاشته اند.


7- گذرگاه هواشان در چین

8 جایی که ماجراجوها حتما باید بروند


گذرگاه متزلزلی که در سینه کوه «هواشان»چین ساخته شده. ترکیبی از تخته های پوسیده، مهره های فلزی و زنجیر زنگ زده است. یکی از نویسندگان گاردین بعد از عبور از این گذرگاه، آن را «سرگیجه آورترین گذرگاه جهان» توصیف کرد. این گذرگاه، یکی از خطرناک ترین مسیرهای جهان است و تاکنون صدها نفر در تلاش برای عبور از آن جان خود را از دست داده اند. سطح ایمنی این گذرگاه «صفر» است.


8- پل رودخانه هوتزا در پاکستان

8 جایی که ماجراجوها حتما باید بروند


قسمتی از رودخانه «هوتزا» از منطقه ای کوهستانی در شمال پاکستان می گذرد. این منطقه «کاراگورام» نام دارد و منطقه ای مرزی بین پاکستان، هند و چین است. پل معلقی که روی این رودخانه ساخته شده و مردم محلی از آن استفاده می کنند، یکی از پرخطرترین گذرگاه های جهان محسوب می شود. وقتی از روی این پل می گذرید، بعید است بتوانید از تماشای منظره های اطراف لذت ببرید.



تاريخ : چهار شنبه 28 مرداد 1394برچسب:, | 11:10 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
کلید های F موجود در صفحه کیبورد وظایف خاصی را بر عهده دارند که با استفاده از آنها می توانید با سرعت بیشتری کارهایتان را انجام دهید.
به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کلید های F موجود در بالای صفحه کیبورد دستگاه شما که از F1 تا F12  ادامه دارد هر کدام وظیفه مشخصی دارند که در این گزارش برای شما وظیفه هر کدام را جداگانه شرح می دهیم.
 
 
کارکرد کلید های F
 

اگر شما هم دوست دارید از وظایف این کلیدها آگاه و از آنها به  صورت میانبر برای سرعت بخشیدن به انجام کارهای خود با کامپیوتر استفاده کنید این گزارش را تا انتها بخوانید.
 
 Help : F1
این کلید در برنامه ویندوزها جهت کمک رسانی به کاربر استفاده شده است.
 
کارکرد کلید های F
 
Rename : F2
اگر بخواهید نام یک فایل را تغییر دهید می توانید روی آن پوشه رفته پس از انتخاب دکمه F2 را زده و پس از تغییر نام نا زدن دکمه Enter یا کیک در بخش دیگری از صفحه نام تغییر یافته را ثابت کنید.

 
 
Search : F3
با زدن این دکمه پنجره در ویندوزهای xp به پایین باز می  شود و در ویندوز 8 نشانگر موس شما در کادر جستجوی بالای صفحه قرار می گیرد.
 
کارکرد کلید های F
F4:نمایش نشانی پنجره
F4 منوی نشانی پنجره باز روی صفحه فعال می شود تا شما بتوانید یک نشانی دیگر انتخاب کنید.
 
کارکرد کلید های F
 
Refresh : F5
 اطلاعات موجود در صفحه را بازخوانی و به روز رسانی می کند و تغییراتی که در صفحه رخ داده است را نشان می دهد.
F6 مانند کلید Tab عمل می‌کند و با استفاده از آن می توانیم بخش های مختلف پنجره فعال را انتخاب کنیم.
 
کارکرد کلید های F
 
F10 : انتخاب زبانه 
زبانه ها و منوی بالای پنجره را فعال می کند که با دکمه های مکان‌نما می توانیم بر روی منوها حرکت کرده و با زدن دوباره F10 یا Esc می‌توانید از این حالت خارج شوید.
 
Full screen : F11
که با انتخاب این دکمه پنجره فعال روبرو به حالت تمام صفحه نمایش میابد. 
 


تاريخ : چهار شنبه 28 مرداد 1394برچسب:, | 11:9 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |