با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ کم‌خونی‌های ویتامینی
زیارت عاشورا

کم خونی به حالتی اطلاق می‌شود که میزان گلبول‌های قرمز و یا هموگلوبین کمتر از حد نرمال باشد که این حالت در اثر یک یا چند اشکال در سنتز یا بالغ شدن گلبول قرمز به وجود می‌آید. اندازه طبیعی گلبول‌های قرمز حدود 8-6 میکرون می‌باشد.

علائم کم‌ خونی

کم‌ خونی‌ها از هر نوع که باشند تقریباً دارای یک سری عوارض ظاهری مشترک هستند. علائم کم‌خونی در ابتدا می‌تواند ملایم و آرام باشد و با علائم بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته شود. از مهم‌ترین علائم مشخصه این بیماری خستگی زودرس و بی‌حالی، ضعف و سستی، نفس‌های کوتاه و با فشار، رنگ‌پریدگی پوست، سردرد، ضربان قلب سریع همراه با درد قفسه سینه، افزایش حساسیت به عفونت، ناخن‌های شکننده، سرگیجه، زودرنجی و بدخلقی را می‌توان نام برد.

 



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 2 خرداد 1394برچسب:, | 17:26 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

حداقل 10 بیماری با روزه داری درمان می شود

 



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 2 خرداد 1394برچسب:, | 1:35 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

یکی از نشانه‌های اطمینان از سلامت بیماران اندازه‌گیری فشار خون است؛ فشار خون طبیعی هر انسانی باید ۸۰/ ۱۲۰ باشد یا به عبارت دیگر، فشار بزرگ یا سیستولی ۱۲۰ میلی‌مترجیوه و فشار کوچک یا دیاستولی ۸۰ میلی‌متر جیوه است.

 
 

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 2 خرداد 1394برچسب:, | 1:19 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

یکی دیگراز اعضای گروه ویتامینهای محلول درآب ویتامینB6ونام علمی آن پریدوکسین* است.


آمپولهای تقویتیB کمپلکس حاویB6 هستند . بسیاری از داروها که برای تقویت اعصاب تجویز می شوند ، دارایB6 هستند .B6عضو مهم دیگری از خانواده ویتامینهایB است که نام آنرا زیاد شنیده اید . در ادامه ی مطالب آنرا بیشتر به شما معرفی خواهیم کرد .



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 25 ارديبهشت 1394برچسب:, | 20:58 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مجله همشهری تندرستی - آزاده جلالوند: مثل همیشه از خواب بیدار می شوید و همه چیز عادی به نظر می رسد تا اینکه احساس می کنید در کمرتان یک درد نسبتا خفیف ایجاد شده است و آن را چندان جدی نمی گیرید. مشغول آمده شدن برای رفتن به محل کارتان هستید که یک مرتبه درد کمرتان شدیدتر می شود، آن قدر شدید که حتی نمی توانید تکان بخورید اول تصور می کنید که این مشکل یک کمردرد ساده است و برای تسکین آن قرص می خورید ولی بعد از گذشت مدت زمانی طولانی، تغییر چندانی در شدت درد احساس نمی کنید برای همین به پزشک مراجعه می کنید و پس از انجام آزمایش های مختلف و سونوگرافی متوجه می شوید که به سنگ کلیه مبتلا هستید.

شکستن سنگ ها بدون سروصدا!



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 20 ارديبهشت 1394برچسب:, | 6:51 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

زمانی که در حال نوش جان کردن میوه یا سبزی خوش رنگ و لعابی بوده اید چقدر به رنگ آن توجه کرده اید؟ مثلا از خودتان پرسیده اید سیب سرخی که رنگ زیبایش هر کسی را به خوردن آن برانگیخته می کند، چه ویژگی های تغذیه ای دارد یا پرتقال توسرخ یا نارنجی رنگی که آدم را یاد رنگ زیبای خورشید دم غروب می اندازد، اصلا چرا این رنگی و این رنگ بیانگر چه ویژگی های تغذیه ای است؟ و اصلا چرا متخصصان تغذیه تنوع غذایی را پیشنهاد کرده و معتقدند بهترین رژیم غذایی، برنامه ای است که تنوع غذایی در آن رعایت شده باشد؟ همین حالا جواب همه این سوال ها را می خوانید.

رعایت تنوع غذایی بهترین الگوی تغذیه ای است. به این دلیل که ترکیبات غذایی لازم در اختیار بدن قرار می گیرد. انتخاب و مصرف انواع میوه و سبزی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به این معنی که با خوردن میوه ها و سبزی های مختلف نیاز بدن به انواع ترکیب های ضروری تامین می شود، اما با آگاهی از ترکیب هر یک از میوه ها و سبزی ها می توانید برنامه متنوعی داشته باشید. یکی از راه های شناخت ویژگی های تغذیه ای میوه ها و سبزی ها، رنگ آنهاست. در علم تغذیه رعایت تنوع غذایی از روی رنگ مواد غذایی به "تغذیه رنگین کمانی" معروف است. به همین دلیل رنگ های اصلی موادغذایی را به هفت رنگ اصلی تقسیم بندی می کنند.

 



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 19 ارديبهشت 1394برچسب:, | 13:50 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

در زندگی روزمره بهتر است از غذاهایی که ارزش غذایی ندارند بپرهیزید، غذاهایی که فقط سبب چاقی شما می‌شوند، نه تنها حافظه شما را تقویت نمی‌کنند بلکه کلسترول خونتان را نیز بالا می‌برند. در ادامه ایمیل به 10 نوع خوراکی اشاره شده که برای تقویت هوش بسیار مفید است.
 


اسفناج

 



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 13 ارديبهشت 1394برچسب:, | 10:14 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
شیگلوزیس ، بیماری عفونی واگیرداری است که این روزها فرد به فرد در استان های اصفهان و چهار محال بختیاری می گردد و تاکنون بیش از 500 نفر از مردم استان اصفهان را مبتلا به این بیماری شده‌اند.
 



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 5 ارديبهشت 1394برچسب:, | 14:14 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مرد روس در اتاق انتظار عجیب ترین جراحی دنیا؛ پیوند سر زنده به بدن فردی مرده

یک مرد فلج روس داوطلب شده اولین نفر برای عمل خارق العاده پیوند سر باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،والری اسپیریدونوف، مرد جوان روس که از ناحیه دست و پا فلج است، خود را برای یکی از پر خطر ترین و هیجان انگیز ترین عمل های پیوند در جهان آماده می کند.

قرار است سر این بیمار به بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده پیوند زده شود.

او در این باره می گوید: "من فکر می کنم که چنین جراحی ممکن است شانس بسیاری خوبی باشد تا من بتوانم زندگی طولانی تری داشته باشم.اما اگر بدشانسی بیاورم این گونه نخواهد شد. من می دانم که پس از عمل جراحی اطلاعات زیادی حاصل خواهد شد که ممکن است برای موفقیت پزشکان در آینده مفید باشد."

دکتر سرجو کاناورو جراح ایتالیایی که قرار است تابستان امسال، در آکادمی جراحان اعصاب و ارتوپد آمریکا این پروژه را آغاز کند، پیشتر اعلام کرده بود این کار تا دو سال دیگر امکان پذیر خواهد شد.

او می گوید این کار را با تیغهای بسیار پیشرفته تر و برنده تر جراحی کنونی انجام خواهد داد و خواهد توانست بین سی تا شصت درصد فیبر ها را که برای کشش لازم است احیا کند.

منبع: یورونیوز



تاريخ : شنبه 5 ارديبهشت 1394برچسب:, | 14:4 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خواص لبنیات

915 بررسی مواد غذایی خانواده لبنیات

یکی از گروه های غذایی که مصرف آن برای بدن بسیار مهم و ضروری است ، خانواده ی لبنیات نام دارد. توصیه می شود که روزانه ۲ الی ۴ واحد از این خانواده در رژیم غذایی افراد گنجانده شود. این خانواده از لحاظ ارزش غذایی در بالای هرم قرار دارند.

ماست به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می کند، پنیر می تواند جای گوشت را بگیرد و کره و خامه کالری فراوانی دارند و دوغ یکی از نوشیدنی های مغذی و دارای املاح فراوانی است.

 



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 4 ارديبهشت 1394برچسب:, | 16:29 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

برای بیشتر میوه و سبزیجات درسته که خامشون سالم تره، اما نه همه شون. پختن برخی سبزیجات ساختار سخت سلولی اونا رو میشکنه و جذب مواد مغذیشون رو برای بدن راحت تر میکنه. البته این سبزیجات باید با روش درستی بپزن. کلم پیچ پخته ممکنه از کلم پیچ خام سالم تر باشه، اما اگه به روش نادرست و بیش از حد سرخ بشه دیگه سالم نیست. و اگه سالاد کلم خام رو دوست دارین پس نمیتونین در مقابل سالاد کلم پیچ بخار پز شده مقاومت کنین! پس بهتره تفکرتون درباره اینکه سبزیجات خام همیشه سالم تره رو عوض کنین.



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 3 ارديبهشت 1394برچسب:, | 21:28 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

افراد از نظر نوع مزاج به چهار دسته تقسیم می شوند: 1)افراد صفراوی مزاج 2) افراد سوداوی مزاج 3) افراد بلغمی مزاج 4) افراد دموی مزاج

افراد از نظر نوع مزاج به چهار دسته تقسیم می شوند: 1)افراد صفراوی مزاج 2) افراد سوداوی مزاج 3) افراد بلغمی مزاج 4) افراد دموی مزاج

صفراوی

صفرا ترشحات کبد است که رنگ آن زرد که جزء آتش بوده گرم و خشک است و گرما زیاد تولید می کند.ph~8.5 است

بیماری صفرا

کسانی که صفرا زیاد تولید می کنند - سر درد - شقیقه نبض میزند -زردی سفیدی چشم - سیاهی رفتن چشم - سرگیجه - طعم دهانشان تلخ شده ترش کردن گلو وقتی صفرا داخل معده بیاید -تشنگی- سوزش جگر زیر دنده راست آنها خیلی گرم است و حداقل دو درجه تب دارند و لبهای آنها دچارخشکی بوده پوست سرشان ترک خورده و می سوزد و بعنوان شوره و حتی ریشه مژه و دور پلک سوخته و پوسته پوسته می شود - پوست زبر - رنگ ادرار زرد تیره -ابرو میریزد - علاقه زیاد به آب یخ و یخ - تند خو بهانه گیر -موها تکه تکه میریزد. - دیدن خواب هولناک افتادن از بلندی جنگ و ستیز

علت:

غذاهای چرب و شیرین صفرا را زیاد می کند.

غذای مضر برای صفرا مزاج ها:

پرخوری - بعد از غذای مختصر دوباره غذا خوردن - آش رشته - ماکارونی سیر (مطلقا نخورید مزاج کبد گرم و تر است و سیر تبدیل به آتش شده و بیمار حالش بد می شود)-شیرینی

درمان:

انار و شاتوت بهترین دارو است - زرشک - تمشک - زردآلو - هلو - خیار کاهو - هویج - روغن زیتون - کنجد - سیب - گلابی - سوپ جو - کدو خورشتی - خوراک قارچ - کدو حلوایی - اسفناج - گشنیز - نخود فرنگی - عدس - ماش - جو دو سر - لیمو عمانی

سوداوی

سودا سرد و خشک از جنس خاک و رسوب خون است و PH=6 است و در طحال تولید می شود و طحال را فعال می کند. PH خون باید بالای 7 باشد و اگر به 7 برسد به حالت اغماء و غش می رود) اگر سودا زیاد شود طعم دهان شور می شود - بوی عفونت دهان و کابوس می بیند و دچار افسردگی و خستگی - خود خوری - فکر زیاد بدون آنکه بداند - لاغری - بی نشاطی - یبوست شدید هفته ای یک بار- مدفوع قیری و سیاه - سوزش هنگام دفع ادرار - ادرار تیره خاکستری می شود - حالت تهوع- حس تاریکی چشم و شب کوری - تیرگی رنگ پوست و صورت - سوزش معده- خارش زیاد بدن وترک خوردن پوست - قلنج معده

علت

غذا های مانده و بیات و شور و نمک سود سودا را زیاد می کند

غذای مضر برای سوداوی مزاج ها

عدس - نوشابه با غذا - ماهی دودی - غذای مانده و بیات - نمک سود - خیار شور - گوشت پیر (رنگ قرمز تیره) - پنیر نباید بخورند

درمان

خوردن غذای گرم و تر - ملین - سوپ جو (با پاچه گوسفند - کمی زنجبیل زعفران) بعد از سلامتی عسل و قدومه شیرازی مرتب استفاده کنید - توت با آب گرم طهارت کند- -انجیر - خرما - کشمش - هل - دارچین - زیره زعفران

بلغمی

بدن علیه خودش انقلاب می کند و رماتیسم مفصلی می آورد .مثل کشک و آب یا سفیده تخم مرغ است ومربوط به سیستم لنفاوی یا سیستم ایمنی یا است.از جنس آب وسرد و تر است و کسانی که سردی زیاد بخورند (ماست ترشی)بلغم فعال می شود. وزیر چشم پف کرده - مزه دهانشان ترش می شود - پوست شل و ول و سفید و آبکی می شود - پوست مقطعی سفید می شود (برص) و موها زود سفید می شود و مو - لک قهوه ای در سفیدی چشم و سردی دست وپا و پا درد و زانو درد - لرزش دست و پا (پارکینسون) دیر هضم شدن غذا - درد معده - تنگی نفس موقع خوردن غذا - قلنج می کنند و دوست دارند ماساژ بدهند و درد کمر و بین شانه ها و گرفتگی ماهیچه پشت گردن - کسل و خواب آلود - جاری شدن آب از دهان در خواب - دچار تپش قلب وقتی از خواب بیدار می شود - رقیق بودن آب بینی - ترشح بینی - سرفه زیاد - فراموشی - دفع ادرار زیاد همراه با فشار ضعف مثانه .

علت:

غذاهای لبنیات و ترشی و سرکه بلغم را زیاد می کند.

غذای مضر برای بلغمی مزاج ها:

لبنیات - ترشی - لیته - شور - سیب زمینی - عدس - قارچ - گوشت گاو و گوساله - گوشت سفید(برای رماتیسمی ها بد بوده و درد را زیاد می کند)- چای - قهوه - نسکافه - میوه ترش و کال - نارنگی - کیوی - گرمک(سرد است) - خیار پوست کنده - لیمو شیرین - سوپ جو با زنجبیل

درمان:

گوشت (شتر - گوسفند - کبوتر - سار - گنجشک) - ادویه جات (هل - دارچین - زنجبیل - زیره - زعفران - زنیا - سرنجان - خولنجان - سیر- موسیر - خردل) - سبزیجات(کرفس - نعناع - ریحان - جعفری - ترخون - مرزه) - کلم - مارچوبه - هویج - کدوحلوایی - لیمو ترش - گندم - نخود - گردو هندی - قدومه شیرازی

دموی

از جنس هوا و گرم وتر است وبرای رساندن غذا واکسیژن به سلولها است.و اگر زیاد شود مزه دهان شیرین می شود- سر سنگین شده - - چرت زدن کم حواس -کش آمدن آب دهان - زبان قرمز می شود مثل آنکه رب انار یا زرشک خورده باشد و بدن دچار خارش و دمل و جوش ریز بیشتر در گردن بین کتف شده از لثه خون می آید و مضطرب میشود.

علت :

پرخوری وخوردن بیش از حد خون را زیاد می کند

غذای مضر برای دموی مزاج ها:

پر خوری - بادنجان - غذای نشاسته ای - آب یخ -شیرینی - غذای ممنوعه

درمان:

ناشتا (خاک شیر - بالهنگ - تخم ریحان - تخم مل - قدومه شیرازی - بالنگو - اسفرزه) یکی از اینها را در آب بریزید حجمش زیاد می شود و بخورید حرکات دودی روده را زیاد کرده و روده براحتی کار می کند - استفاده از ترشی طبیعی فصل (شاتوت - زرشک - لیمو ترش - آب نارنج - مرکبات) - سوپ جو - نان جو - سالاد با روغن زیتون و آب لیمو قبل از غذا - جوانه ها - سبزی - میوه

منبع : خبرگزاری فارس -سایت طب قرآنی



تاريخ : جمعه 28 فروردين 1394برچسب:, | 15:49 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

آلوئه ورا ( آلوورا ):

آلوئه ورا ( آلوورا ) یا صبر زرد گیاهی است علفی و چند ساله با برگ‌های ضخیم، گوشتی و دراز. حاشیه‌ برگ‌های آن کمی پیچ و خم‌دار و دارای تیغ است. گل‌های آن‌ به‌صورت خوشه‌ای زیبا در انتهای محور ساقه گل‌دار و به رنگ سبز مایل به زرد قرار دارند.

آلوئه ورا خاص مناطق آفریقایی است که به آن زنبق بیابانی یا صحرایی هم می‌گویند. در برخی کشورها با نام‌هایی چون «گیاه جاودانگی»، «گیاه دارویی»، «گیاه ملکه» و … نامیده می‌شود.

نخستین بار مصری‌ها  گیاه آلوئه ورا ( آلوورا )را برای درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها و عفونت‌ها به کار می‌گرفتند. پس از آنها یونانی‌ها، اسپانیایی‌ها و آفریقایی‌ها به شیوه‌ها و منظورهای مختلف از  گیاه آلوئه ورا ( آلوورا ) استفاده می‌کردند.



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 28 فروردين 1394برچسب:, | 13:31 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

روزه فواید جسمی و روحی فراوانی برای انسان در بردارد و روزه داری، شفا بخش جسم و همچنین توان بخش، جان انسان است. تحقیقات ثابت می‌کند روزه داری درست که با کاهش 20 تا 30 درصد مصرف غذا همراه است، نتایجی چون کم شدن چربی‌های ذخیره، کم شدن میزان چربی خون و کلسترول و نیز فعال شدن سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد.

سفره افطار در رمضان

به گفته پزشکان، در مدت روزه داری، دستگاه گوارش برای چندین ساعت خالی می‌ماند و در واقع این دستگاه و سایر دستگاه‌هایی که به گونه‌ای در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند، استراحت کرده و پس از روزه داری به شیوه بهتری اعمال خود را انجام خواهند داد.

روزه در حقیقت باعث استراحت معده می‌شود. در حالت روزه، اسید معده به جای غذا به وسیله صفرا، خنثی می‌شود و زخم معده ایجاد نمی‌شود. به همین دلیل افراد روزه دار باید بدانند که پرخوری، خود موجب زیان‌های چشم گیری برای دستگاه هاضمه می‌شود.

پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد.

 



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 28 ارديبهشت 1394برچسب:, | 1:0 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

گروهی از دانشمندان موفق به شناسایی مداری در مغز موش ها شدند که تشنگی را تنظیم می کند، زمانی که مجموعه ای از این سلول ها در مدار فعال شوند؛ موش ها بلافاصله احساس تشنگی کرده و شروع به نوشیدن آب می کنند. این در حالی است که مجموعه ای دیگر از سلول ها تمایل موش ها به نوشیدن را سرکوب می کنند.

احساس تشنگی

احساس تشنگی



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 25 فروردين 1394برچسب:, | 13:45 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

تغذیه مناسب نقش مهمی در بهبود عملکرد فیزیکی بدن دارد اما آیا می دانستید مصرف برخی غذاها عملکرد مغز را بهبود می دهد؟ اگر حافظه تان ضعیف شده یا اینکه قدرت تمرکز بالایی ندارید، وقت آن رسیده است که در برنامه غذایی تان تجدیدنظر کنید.

کربوهیدرات های پیچیده

به نقل از روزنامه نیوزویک، این نوع کربوهیدرات ها باعث رها شدن آرام گلوکز در مغز می شود. این تنها قندی است که مغز قادر به جذب کردن آن است. گلوکز برای سوخت رسانی به سلول های مغز لازم است. عملکرد سلول های مغز در زمینه تمرکز و یادگیری است. منابع خوب این نوع کربوهیدرات ها؛ جودوسر، برنج سبوس دار، میوه و انواع سبزی است
.



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 25 فروردين 1394برچسب:, | 6:44 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خواص کنگر،چه میزان با خاصیت کنگر و نحوه مصرف کنگر آشنایی دارید؟

کنگر يكي از فراوان ترين گياهان مناطق كوهستاني و استيپي ايران است. انتشار جغرافيايي تقريباً در كليه مناطق كوهستاني ايران ،در دامنه هاي الوند ،بين همدان و تويسركان ، همدان و كرمانشاه،كوه هاي آذربايجان ،بختياري ، لرستان، فارس ،كردستان ،خراسان وجنوب البرز بصورت خودرو به فراواني مي رويد.کنگر در كشورهاي اطراف درياي مديترانه و كشور هاي آفريقايي وآسيايي نيز وجود دارد.

خواص کنگر و خاصیت کنگر و نحوه مصرف کنگر



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 22 فروردين 1394برچسب:, | 18:9 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

تکنیک های کلی پزشکان بر این پایه بنا شده ” تا جایی که امکان دارد به بدن بیمار صدمه ای وارد نشود” ولی با مطالعه بر روی روش های درمانی که در طول تاریخ رواج داشته به نتیجه ای می رسیم که این سخن چندان هم رعایت نمی شده است .با اینکه پزشکان باستان از نظر علم طب و شناخت بیماری ها در درجه ی بالایی نسبت به سایر علوم قرار داشتند ولی در مواردی به متد هایی بر پایه ی خرافات و گمراهی متوسل می شدند که نه تنها سلامتی را برای فرد بیمار به همراه نداشت بلکه در بعضی موارد باعث تسریع در فوت شخص هم می شد .

مته کاری

1-Pic[NayabFun.CoM]



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 18 فروردين 1394برچسب:, | 9:28 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

به نقل از باشگاه خبرنگاران : گفتنی است، براساس پژوهش‌های جدید صورت گرفته بیماری‌های عفونی به دلیل تغییرات آب و هوایی بسیار سریعتر از گذشته می‌توانند منتقل شوند.

اخبار,اخبار علمی , گرم شدن زمین



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 15 فروردين 1394برچسب:, | 7:31 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

کلم بنفش

بعضی خوراکی‌ها دردسر ساز هستند؛ یعنی این که خوردن آن‌ها تبعات ناخوشایندی را به دنبال دارد! خانواده کلم‌ها جز همین گروه از خوراکی‌ها هستند؛ چون خوردن آن‌ها باعث نفخ و دل درد و… می‌شود اما به خاطر خواصشان باید آن‌ها را خورد؛ به ویژه اگر در کلان شهری چون تهران زندگی کنیم که وضعیت هوا در معرض «هشدار» قرار گرفته است.



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 15 فروردين 1394برچسب:, | 7:23 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

تاج‌خروس, گیاه تاج‌خروس, خواص گیاه تاج‌خروس, خاصیت تاج‌خروس, خواص درمانی تاج‌خروس, خاصیت درمانی گیاه تاج‌خروس, روغن تاج‌خروس

گیاه تاج‌خروس عضو خانواده گیاهان گل‌دار تاج‌خروسیان است که شامل چغندر، اسفناج و کینوا می‌شود. وجه مشخصه این خانواده سرعت‌بالای رشد و طبیعت رقابتی آن‌ها است.



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 15 فروردين 1394برچسب:, | 7:21 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

10 خوراکی مفید برای پاکسازی رگ ها

 مواد غذایی و نوع تغذیه نقش موثری در سلامت بدن دارد. مصرف برخی مواد غذایی و بخصوص زیاده روی در آن به مرور به مسدود شدن رگ ها منجر می شود و مشکلات اساسی در گردش خون و ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ایجاد می کند.
 

بدون شک خودتان نیز بهتر می دانید که یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در بین مردم جهان بیماری های قلبی عروقی است. در مقابل، مواد غذایی مفیدی نیز وجود دارد که به پاکسازی و تمیزی رگ ها کمک می کنند و گنجاندن آن ها در برنامهٔ روزانه مانع از ابتلا به بیماری های گوناگون می شود. در این مطلب شما را با مواد غذایی تمیزکنندهٔ رگ ها بیشتر آشنا می کنیم.

نتایج برخی از پژوهش ها نشان می دهد که تصلب شرایین (گرفتگی رگ های خونی) یکی از بیماری های رایجی است که سالانه جان تعداد بیشماری از مردم را در سرتاسر جهان می گیرد. این بیماری یکی از مشکلات پیچیده ای است که مناطقی از بدن مانند سیستم ایمنی و غیره را درگیر می کند. البته زمانیکه رگ ها دچار گرفتگی می شوند علاوه بر تصلب شرایین، مشکلات دیگری مانند پرفشاری خون و بیماری های قلبی نیز دامن فرد را می گیرد؛ در نتیجه یادتان باشد که داشتن تغذیهٔ مناسب می تواند روش خوبی برای پیشگیری از این بیماری ها باشد.

سیر

خوراکی

سیر مادهٔ غذایی شماره یک برای پاکسازی رگ ها محسوب می شود. اگر نمی خواهید رگ هایتان به این زودی ها دچار انسداد شود و مشکلات بعدی را به بار بیاورد سیر را در برنامهٔ روزانه تان بگنجانید. چون این مادهٔ غذایی حاوی خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی می باشد که می تواند با اثرات منفی رادیکال های آزاد مقابله کند. علاوه بر این، سیر باعث کاهش کلسترول بد خون شده و افزایش دهندهٔ کلسترول خوب خون محسوب می شود. این خواص سیر باعث می شود که جریان خون در رگ ها به خوبی انجام شده و با فشار خون بالا مقابله شود.

 



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 14 فروردين 1394برچسب:, | 13:25 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

کلیه | Kidney

۱. بافت‌های مخروطی کلیوی
۲. سرخرگ‌های میان بافتی
۳. سرخرگ کلیوی
۴. سیاه‌رگ کلیوی
۵. ناف کلیه
۶. لگنچه کلیوی
۷. میزنای
۸. فرورفتگی فرعی
۹. کپسول کلیوی
۱۰. بخش پایینی کپسول کلیوی
۱۱. بخش بالایی کپسول کلیوی
۱۲. سیاه‌رگ میان بافتی
۱۳. نفرون
۱۴. فرورفتگی فرعی
۱۵. فرورفتگی اصلی
۱۶. برآمدگی کلیوی
۱۷. ستون برتین یا ستون کلیوی

منبع:tizhoshan2.blogfa.com



تاريخ : پنج شنبه 13 فروردين 1394برچسب:, | 9:12 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
آزمایش شمارش سلول‌های خون یا همان CBC چیست؟
در این آزمایش انواع سلول‌های خون و تعداد آنها بررسی می‌شود. CBC می‌تواند برای کمک به تشخیص بیماری به کار رود یا به عنوان یک آزمایش غربالگری از جانب پزشک درخواست شود.

چند نوع سلول در خون داریم؟
سلول‌های قرمز خون (RBC): غذا و اکسیژن را در سراسر بدن حمل کرده و به بافت‌ها می‌رسانند و مواد زاید را از بافت‌ها می گیرد. سلول‌های قرمز خون حاوی هموگلوبولین (HBG) هستند


ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, | 23:15 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

1- مهمترين آنها گياهي است به نام گُزَل معروف به كُزَل ، با نام علمي ديپلوتنيكا دماونديكا، در كوههاي شمال دماوند رويش دارد.گياهي بسيار معتبر كه گذشتگان ما براي خوشبو كردن پنير ازآن استفاده مي كردند. اين گياه به جهت تركيبات شيميايي كه دارد بر روي بدن بيشتر افراد حساسيت شديد ايجاد مي كند. شايد 80 درصد مردم به اين گياه حساس هستند يعني اگر از كنار اين گياه حتي عبور كنند دچار مسموميت و تهوع و سرگيجه و ناراحتيهاي شديد پوستي خواهند شد.اگر كسي از اين گياه به هر قسمت بدنش سرايت كند يعني يك تماس كوچك پيدا كند بعد از گذشت ساعتي به صورت تاولهاي شديد مانند بيماران شيميايي اثر كرده و در حالتهاي خيلي شديد بسيار خطرناك خواهد بود وبايد سريعا به پزشك رسانده شود.

اين گياه به صورت جعفري در اندازه هاي مختلف 20 سانتي متر الي 2 متر در منطقه وجود دارد كه در حال نابودي است.اين گياه ماده موثر بسيار با ارزش دارويي دارد كه براساس تحقيقات يكي ازدانشجويان كارشناسي ارشد ، يكي از صادرات كشور ژاپن ماده موثر اين گياه است كه برابر با كل صادرات نفت ما در سال است.

گزل عطر بسيار جالبي دارد و نيز خواص دارويي بسيار زيادي دارد كه بيشترآن هنوز ناشناخته باقي مانده است. تحقيقات نشان داده اين گياه روي بيماري برص يا پيسي كه بيمار دچار ناراحتي پوستي شده و يا لكه هاي سفيد بزرگ روي صورت و دست هاي او مشاهده شده تاثير مطلوبي دارد.

2- گياه دومي به نام دماوند به ثبت رسيده به نام ايرسا دماوند يكا كه نوعي زنبق وحشي است كه زيستگاه آن در دره اشنه در كنار قله هاي زيباي اشنه در مي باشد كه در بهار رويش دارند.

لازم به ذكر است كه خداوند چه حكمتي دارد كه كنار هر كوه بلند نوعي گل زيبايي هم به وجود آورده مثلا كوه دماوند شقايق هاي سرخ ، كوه سبلان لاله هاي سرنگون كه دردنيا بي نظير است و كوه اشنه در كه " ايرسا دماونديك" را رويانده است. در فصل بهار عظمت خداوند دراين دره نمايان مي شود. يك شاخه گل كه از وسط برگها بيرون مي آيد با چندين رنگ قرمز، آبي، صورتي، سبز آسماني، زودو بنفش كه زيبايي خاصي را پديدار مي نمايد. در اين زمينه داستاني وجود دارد كه در روي كوه زرين كوه كه بالاي اشنه در است گلي زيبا مي رويد كه عرفا و حكما يا درويشها در گذشته دور به عشق ديدن اين گل روزها وشبها در انتظار مي نشستند. چون اين گل در سال يكبار در بهار مي آيد و روز رويش آن مشخص نيست. عاشقان مي بايست روزها و شبها به انتظار بنشينند. گفته شده فقط در هنگام طلوع آفتاب و سحر تنها چند دقيقه يا كمتر باز شده و بعد از بين خواهد رفت. با ديدن اين گل نوري متصاعد شده كه آثار بسياري دارد كه گويا انسان را از خود بي خود مي كندو در عشق عجيبي فرو رفته و مست خواهند شد.

3- سومين گياه بومي دماوند كه نام فارسي آن به نام كلاه ميرحسن مي باشد ، گياهي است شبيه به نوعي گون كه در فصل پاييز گلهاي ريزي به رنگهاي مختلف درآن ظاهر مي شود از جمله سفيد تنها، سفيد و قرمز، سفيدو صورتي، سفيدو قهوه اي، سفيدو نارنجي كه بسيار فراوان مي رويد كه در تصويربرداري از آن نمونه گيري شده است.

  • چهل گياه

دماوند از لحاظ گياهان خوراكي و سنتي سرمايه هاي ارزشمندي در دل خود دارد كه در حال از بين رفتن است.

از قديم الايام رسم بود كه مردم در بهار به چيدن سبزي صحرايي مي رفتند كه هم ورزش بود و هم تفريح و هم يك نوع كار اقتصادي محسوب مي شود.

اين گياهان به چهل گياه معروف بودند. گياه شنگ براي ناراحتي هاي دستگاه گوارش و مجاري ادرار مفيد مي باشد.

اجداد ما هر وقت كه به بيماري شديدي دچار مي شدند دنبال گياهي به نام علف كيميا ( كيميا) مي رفتند .امروزه بزرگترها و افراد سال خورده هم شايد اين گياه را فراموش كرده باشند. در يك سفر همراه آقاي دكتر جاويد حاج علي اكبري براي تحقيق حركت كرديم. تنها آدرس و مشخصه اي كه از اين گياه داشتيم اين بود كه در كوهها رويش دارد و گلهاي زردي هم در بالاي اين گياه است.با تلاش زياد در زير كوههاي دشت مشاء اين گياه را پيدا كرديم كه نامش گل هوفاريقون يا راعي يا هزار چشم مي باشد. چون تحقيقات نشان مي دهد اين گياه آنتي بيوتيك فوق العاده قوي دارد كه حتي از طريق جلدي يا پوستي هم جذب بدن مي شود و تاثير بسيار شگرفي رويو بيماريها مي گذارد. تنها اشاره كنم كه سالهاي گذشته كشور آمريكا براي درمان بيماريهاي مهلك ايدز از اين گياه استمداد گرفته و به درمان بيماران ايدزي پرداختند كه تاثير بسيار زيادي روي آنان داشته است يا از جمله در درمان ناراحتي هاي مفاصلي و داخلي و پوستي و سوختگيها و ... بسيار موثر است.

  • آويشن يا خاصين يا خاصيند

در تاريخ آمده وقتي خداوند حضرت عيسي (ع) را به حضرت مريم عنايت كرد شايد هيچ بيماري اي به سراغ حضرت عيسي نمي آمد. بعدها ديگران يا اطرافيان برايشان سوال شد كه چرااين كودك مريض نمي شود؟ به جستجو پرداختند . در آخر فهميدند كه هر چه هست از لحاظ وتشك و بالش اين كودك مي باشد كه بوي خوبي هم از آن بلند مي شود.آنها را پاره پاره كردند، ديدند كه در داخل آنها پوشيده يا پر شده از خاصيند يا آويشن مي باشد.همين گياهي كه همه كوههاي اطراف شهر ما را پوشانده و روزي مردم ازاين گياه استفاده غذايي زيادي مي كردند. ولي امروزه فقط استفاده دارويي مي شود. اين گياه كه داراي سي الي چهل نوع متنوع است تاثير بسيار فراواني روي بيماري هاي مختلف مانند گوارشي، مجاري و تنفسي دارد.

  • دم اسب

يكي از گياهاني كه براي درمان بسياري از بيماري ها موثر است، گياهي است به نام دم اسب. اين گياه كه دركنار جويها و رودخانه ها فراوان در سطح منطقه رويش دارد، درصد بالايي از آن را مواد معدني به ويژه طلا تشكيل مي دهد. يعني در هر يك تن از اين گياه 120 گرم طلاي خالص وجود دارد.

شايد بهترين گياهي باشد يا تنها گياهي باشد كه مواد موثر آن را طلا تشكيل مي دهد. اين گياه از طلاهاي موجود در آب يا خاك و يا فعل و انفعال هاي شيميايي حاصله مي تواند در خود طلا را ذخيره كندو براي بسياري از بيماريها شايد مثل آرتروز و ... كاربرد فراوان دارد. خانمها شايد اگربدانند از اين گياه پذيرايي خاصي كنند.



تاريخ : یک شنبه 3 اسفند 1393برچسب:, | 8:35 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مقدمه:

آلِرژی یا حَسّاسیَت، (به انگلیسی: allergy) واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل گوناگون است. کسانی که دچار حساسیت هستند، دارای دستگاه ایمنی فوق هوشیار هستند که نسبت به مواد ظاهراً بی ضرر موجود در محل زندگیشان، واکنشی بیش از حد معمول نشان می‌دهند.



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 2 اسفند 1393برچسب:, | 9:33 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

محققان در آخرین تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که ایجاد صدای ناخوشایند در هنگام صبح به دلیل متورم شدن تارهای حنجره می باشد.

در طول خواب مایعی در بافت گلو جمع شده که موجب تغییر صدا در هنگام صبح می شود؛ البته پرخوری قبل از خواب و هم چنین نفس کشیدن از راه دهان از جمله دلایل تغییر صدا در هنگام صبح محسوب می شود.

صدای انسان

صدای انسان

محققان برای پیش گیری از بم شدن صدا در هنگام صبح پیشنهاد می کنند که افراد در هنگام خواب از بالشت های بلندتری استفاده کنند و در هنگام صبح قهوه یا چای و مقداری آبلیمو بنوشند و دوش آب گرم بگیرند.

عفونت مزمن تنفسی، سرماخوردگی، سیگار کشیدن، آلرژی، بازگشت اسید معده به نای و … با تأثیر گذاشتن بر روی تار های صوتی موجب گرفتگی صدا در هنگام صبح می شوند.



تاريخ : شنبه 2 اسفند 1393برچسب:, | 9:31 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

گروهی از محققان انگلیسی موفق به تولید فناوری شده اند؛ که وضعیت بیماران مبتلا به فشار خون بالا را به طور چشمگیری بهبود می بخشد.

این فناوری که Coupler نامگذاری شده است؛ در واقع یک ابزار کاشتی به اندازه یک گیره کاغذ است و بین رگ های موجود در قسمت بالایی ران، تحت شرایط بیهوشی، قرار می گیرد.

 

نتایج آزمایشات نشان می دهد بیمارانی که با این ابزار کاشتی درمان شده اند، کاهش مداومی را در فشار خون شان تجربه کردند اما این ابزار علاوه بر مزیت های فراوان، دارای یک عیب می باشد و آن هم ورم کردن ران پای افراد درمان شده بوده که برای رفع این عارضه از استنت استفاده می کنند. ( استنت یک لوله توری مصنوعی است که از جنس فلز بوده و در مجرا های طبیعی بدن نظیر رگ نصب شده و برای رفع نقص ناشی از انقباضات موضعی جریان درون آن مجرا به کار برده می شود.)

نتایج مربوط به این دستاورد، در نشریه Lancet به چاپ رسیده است.



تاريخ : دو شنبه 27 بهمن 1393برچسب:, | 23:39 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

گروهی از محققان در آخرین مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که دانه های گوجه فرنگی می تواند جایگزین قرص آسپرین شود.

در واقع در دانه های گوجه فرنگی ماده ای وجود دارد که موجب پیشگیری از لخته شدن خون در بدن شده و به گردش طبیعی خون انسان کمک می کند و در حقیقت عملکرد قرص آسپرین را شبیه سازی می کند.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی

مصرف داروی آسپرین دارای عوارض بسیار زیادی از جمله خونریزی معده می باشد.

آزمایشات نشان می دهد که سه ساعت پس از مصرف گوجه فرنگی، گردش خون به حالت طبیعی بازگشته و ۱۸ ساعت در بدن باقی می ماند.

البته این تحقیقات به معنی قطع خودسرانه مصرف آسپرین نمی باشد.



تاريخ : پنج شنبه 23 بهمن 1393برچسب:, | 23:32 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

گروهی از محققان آمریکایی در آخرین مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که ادویه کاری از ذخیره خاطرات ترسناک در مغز پیشگیری کرده و آن ها را از مغز پاک می کند.

این محققان با آزمایش بر روی موش ها به این نتیجه رسیدند که موش هایی که غذای مملو از ادویه کاری خورده بودند؛ هیچ گونه نشانی از ترس در آن ها دیده نمی شد.

ادویه کاری

ادویه کاری

زردچوبه و ادویه کاری غنی از کورکومین بوده و این ماده دارای تأثیر ضد التهابی بر بدن می باشد.

البته هنوز مشخص نیست که کورکومین چگونه خاطرات ترسناک را از مغز پاک می کند و نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است.

ادویه هم چنین در درمان بیماری های قلبی، سرطان، افسردگی و آرتروز نیز مؤثر می باشد.



تاريخ : پنج شنبه 23 بهمن 1393برچسب:, | 23:30 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

اولین دستگاه رگ یاب نوزادان توسط شرکت والا اندیشه پایا، در شیراز با حمایت محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ساخته شد. این دستگاه با استفاده از تکنیک تابش نوری Trans illumination کار می کند.

نوزاد

نوزاد

دستگاه رگ یاب که VeinTech نام دارد ، نسبت به نمونه های خارجی مشابه آن دارای کیفیت بسیار بالا و در عین حال قیمت بسیار پائین تر می باشد و کاهش درد و عفونت برای نوزادان از جمله ویژگی ها و مزایای دیگر آن محسوب می شود.

این دستگاه از باتری داخلی لیتیومی و قابل شارژ استفاده می کند و تک کاربره بودن آن از دیگر ویژگی های مثبت آن محسوب می شود.

دستگاه رگ یاب VeinTech، آماده ارائه به بیمارستان ها و مراکز درمانی سراسر کشور می باشد.



تاريخ : دو شنبه 20 بهمن 1393برچسب:, | 23:47 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

تقریبا همه مى دانند که باید در طول روز تا جایى که مى توانند (دست کم 5 بار در روز) از میوه، سبزى و محصولات طبیعى استفاده کنند. به نظر مى رسد بشقاب سبزى و سالاد ما مى تواند به اندازه برنامه ریزى براى یک سفر، جالب و هیجان انگیز باشد.

بنابر نتایج تحقیقى که اخیرا در کشور انجام شده مردم ایران آنطور که باید در طول روز از رنگ هاى مختلف میوه و سبزى استفاده نمى کنند.69 درصد مردم کشور به حد کافى سبزی ها و میوه های سبز رنگ نمى خورند، 78 درصد قرمز، 86 درصد سفید، 88 درصد آبى ارغوانى و 79 درصد زرد نارنجى.

در واقع نباید فقط یک رنگ خاص میوه یا سبزى را به طور مداوم خورد. نتایج این قبیل تحقیقات نشان داده، مردم با رعایت نکردن اصل خوردن میوه هایى از رنگ هاى متفاوت نه تنها خود را از خوردن مزه هاى متفاوت محروم مى کنند، بلکه خود را از مواد شیمیایى منحصر به فردى که فقط در یک رنگ خاص میوه یا سبزى یافت مى شوند هم محروم مى کنند.

این ترکیبات مختلف و متفاوت در بهبود سلامت ما تاثیرات خاص خود را دارند؛ مثلا اگر فقط فلفل دلمه اى قرمز بخورید بهره مندى شما از مواد مغذى محدود مى شود، زیرا رنگ هاى دیگر را به بدن نمى رسانید.

خواص هر رنگ میوه را بشناسید



وقتى صحبت از ارزش غذایى رنگ ها مى شود، باید گفت هیچ رنگى بر رنگ هاى دیگر برترى ندارد؛ براى این کار به طیف کاملى از رنگ ها احتیاج داریم تا ببینیم هر رنگ چه فوایدى دارد. در ادامه خواص رنگ های میوه ها و سبزیجات را بیان می کنیم:سبز
غذاهاى سبز رنگ حاوى مواد شیمیایى ضد سرطان هستند مثل انواع ایزوتیوسیانیت ها. در عین حال آنها حاوى لوتئین و زیزانتین هستند که این دو آنتى اکسیدان خطر از بین رفتن شبکیه را که یکى از علل اصلى نابینایى است، کاهش مى دهند.

 

زرد:غذاهاى زرد مملو از ویتامین سی هستند و در عین حال برخى از صدمات ناشى از رادیکال هاى آزاد روى پوست را کاهش مى دهند

 

نارنجى:

 این میوه ها حاوى بتاکاروتن هستند که باعث تقویت سیستم ایمنى می شوند و از آسیب هاى ناشى از رادیکال هاى آزاد که باعث پیرى زودرس مى شوند پیشگیرى مى کنند. مواد مغذى میوه هاى خانواده سیتروس (مرکبات) باعث بهبود سلامت دهان مى شوند

 

قرمز:

مواد غذایى قرمز رنگ لیکوپن دارند. این ماده یک ضد سرطان شناخته شده است. اسید الاجیک موجود در این محصولات نیز خطر آسیب دیدن دی ان ای را کاهش مى دهد. فلاوینوئیدها که عمدتا در گیلاس، آلبالو و خانواده توت (تمشک و شاتوت و بلوبرى) یافت مى شوند، قدرت تدافعى آنتى اکسیدان ها را افزایش می دهند، از سلول ها در برابر صدمات ناشى از رادیکال هاى آزاد محافظت مى کنند. به حفظ عملکرد قواى استدلال و منطق در مغز کمک می کنند و جلوى پیرى را مى گیرند.

 

بنفش:
انگور و کلم بنفش حاوى آنتوسیانین هستند که از سلول ها در برابر آسیب هاى اکسیداسیون محافظت مى کنند و در نتیجه آن ظهور علائم پیرى به تاخیر مى افتند. این مواد مغذى که مسئول رنگ تیره میوه ها هستند به فرآیند درک و استدلال کمک می کنند و سایر آنتى اکسیدان هاى موجود در آنها نیز ضد سرطان هستند.

 

 

سفید:

 پیاز، سیر، پیازچه و موسیر حاوى آلیسین و کوئرستین هستند که هر دو آنها خطر حمله قلبى را کاهش می دهند و به عملکرد سیستم ایمنى بهبود مى بخشند. گل کلم نیز حاوى سولفورافان است که یک ماده ضد سرطان به شمار می رود.

 



تاريخ : یک شنبه 19 بهمن 1393برچسب:, | 10:25 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

.:: بهترین خوراکی های قوی برای بچه ها ::.



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 13 بهمن 1393برچسب:, | 6:50 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

قلب فقط یك تلمبه برای خون رسانی نیست بلكه بیشتر از آن عمل می‌كند. امروزه دانشمندان از وجود یك مغز در قلب سخن می‌گویند كه دارای 40000 سلول عصبی می‌باشد كه به آن "عقل" می گویند كه در مركز قلب قرار دارد و نظارت بر كار مغز را بر عهده دارد.



 

جالب اینجاست كه قرآن در مورد این حقیقت علمی فرموده:

"آیا در زمین به گردش و تماشا نرفتند تا دلهایی داشته باشند كه با آن دریابند"

(سوره الحج آیه 46)

این آیه بر این موضوع تأكید دارد كه قلب فكر و درك می‌كند پاك و منزه پرورد

 



تاريخ : یک شنبه 12 بهمن 1393برچسب:, | 19:1 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

اعضای بدن شما گيرنده‌های قابل لمسی در كف دست هاو پاها دارند كه با ماساژ دادن اين نقاط، می‌توانيد از دردها و خستگی‌های آن اعضا بكاهيد.

ماساژ هنر شفا بخش باستانی است که بر روی دستگاه های بدن فواید بسزایی داشته و موجب آرامش و تسکین دردهای عصبی و گرفتگی های عضلانی می گردد و با تشدید جریان خون فشار وارد بر رگ ها و سیاه رگ ها را کم کرده و از ناراحتی های قلبی می کاهد.

 

آموزش ماساژ کف پا

ماساژ هنر شفا بخش باستانی است که بر روی دستگاه های بدن فواید بسزایی داشته و موجب آرامش و تسکین دردهای عصبی و گرفتگی های عضلانی می گردد و با تشدید جریان خون فشار وارد بر رگ ها و سیاه رگ ها را کم کرده و از ناراحتی های قلبی می کاهد

 

ماساژ درمانی چیست؟

ماساژ درمانی عبارتست ازدست ورزی به روی بافت های نرم بدن، ماساژ درمانی به رهایی از استرس و فشار عضلانی و درد ناشی از صدمات و سرعت بهبود ناراحتی های حاد و مزمن کمک می کند. امروزه میلیون ها نفر در سراسر جهان از ماساژ درمانی به عنوان یک روش مراقبت بهداشتی استفاده می کنند.

معمولاً انواع ماساژورها با یک مکانیسم مشابه به روی بدن اثر می گذارند. زمانیکه ماهیچه ها بیش از حد فعالیت دارند، تجمع مواد زاید از جمله اسید لاکتیک می تواند باعث درد وگرفتگی و حتی اسپاسم عضلانی شود، ماساژ سبب می شود که گردش خون و جریان لنفاوی بهبود یابد و مواد غذایی و اکسیژن تازه به بافت های مزبور رسیده و به خروج مواد سمی از بدن کمک می کنند.

 

ماساژ کف پا

ماساژ کف پا یکی از انواع ماساژ است. ماساژ یكی از سریع ‌ترین و راحت‌ترین راه‌ها برای رهایی از درد است. افراد در زمان‌های مختلف دست به این كار می‌زنند. اگر دقت كرده باشید، گاهی وقت‌ها كه در بخشی از بدن احساس درد و ناراحتی می‌كنیم، ناخودآگاه آن نقطه را ماساژ می‌دهیم یا زمانی كه سردرد داریم، شروع به ماساژ شقیقه و پیشانی خود می‌كنیم.  ماساژ، واكنشی طبیعی و غریزی به وجود درد یا عارضه‌ در بدن است كه گهگاه به آن رو می‌آوریم.

 

با این كه افراد تصور می‌كنند برای انجام ماساژ درمانی، حتماً باید هزینه زیادی را بپردازند، باید گفت كه هركس می‌تواند ماساژ درمانی را بدون تقبل هیچ هزینه‌ای روی خود انجام دهد. بسياري از افرادي كه مي‌گويند به هيچ وجه دست زدن به پاهايشان را دوست ندارند از يك ماساژ محكم و ريتميك پا لذت مي‌برند.

 

آموزش ماساژ کف پا

آموزش ماساژ کف پا

 

اگر زائو در بخش عمده‌اي از زمان زايمان در تخت خود نشسته يا دراز كشيده باشد، ماساژ پا مي‌تواند يك گزينه ايده‌آل باشد. همراه زائو مي‌تواند از قوزك تا نوك انگشتان را محكم ماساژ دهد يا دايره‌هاي كوچكي با انگشتانش در كف پاهاي زائو بكشد. زائو ممكن است در زمان زايمان احساس كند كه پاهايش بسيار سرد شده‌اند؛ در اين صورت ماساژ پا مي‌تواند به گرم شدن آنها كمك كند.

 

آموزش ماساژ کف پا:

-برای انجام ماساژ پاها، روی یک صندلی کوتاه بنشینید و تمام قسمت های کف پا، رویه پا، پاشنه پا و انگشتان پا را به آرامی ماساژ دهید.

 

-برای ماساژ پا یك دست خود را روی پا و دیگری را زیر كف پا قرار دهید و به آرامی‌ از انگشتان پا به سمت قوزك ماساژ دهید و این حركت را به سمت انگشتان ادامه داده و تكرار كنید.

 

-پا را با یك دست نگه داشته و با دست دیگر انگشتان هر پا را محكم فشار داده و به آرامی ‌بكشید.

-با انگشت شست از قسمت بالایی كف پا، به صورت خطی فشار محكم به مركز كف پا وارد كنید و در قوس و برآمدگی پا، فشاری چرخشی اعمال كنید. این حركت را در 2 كف پا انجام دهید.

-یك پا را نگه داشته و به پای دیگر آرام مشت بزنید و با حركات انگشتان دست در سراسر كف پا حركات چرخشی انجام دهید.

-از قوزك پا تا ناحیه ران را با دستان خود ماساژ داده و آن را 5 بار تكرار كنید.

-زانو را با فشار چرخشی انگشتان در ناحیه كاسه زانو ماساژ دهید. ماساژ پا پس از یك ایستادن طولانی می‌تواند عضلات پا را آرام كرده و به حالت اول بازگرداند. ماساژ منظم ران، سیستم لنفاوی را تحریك كرده و ظاهر ران‌ها را بهبود می‌بخشد.

علاوه بر ایجاد آرامش و رفع تنش، متخصصین رفلکش زون تراپی می توانند با استفاده از تحریک نقاط خاصی در کف پا به درمان برخی از بیماری ها بپردازند.

 



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 11 بهمن 1393برچسب:, | 14:0 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

دانشمندان سوئدی موفق به طراحی نوعی فناوری پوشیدنی شده اند که باعث تعادل بیماران مبتلا به پارکینسون می شود .

این سیستم پوشیدنی باعث تحریک سیستم دهلیزی بیمار شده و تعادل بیمار را فراهم می کند .(سیستم دهلیزی یک سیستم حسی در میان گوش داخلی است و مغز از آن برای حفظ تعادل بدن استفاده می کند.)

بیمار مبتلا به پارکینسون

بیمار مبتلا به پارکینسون

این دستگاه با تولید نویز های محرک به تحریک سیستم دهلیزی کمک کرده و موجب حفظ تعادل بیمار می شود . این محصول به راحتی در جیب بیمار جا شده و محققان امیدوارند که این محصول تا پنج سال آینده به بازار عرضه شود .

یکی از علائم بیماری پارکینسون عدم تعادل فرد مبتلا می باشد که معمولا در سنین پس از ۶۰ سالگی بروز می کند اما گاهی در جوانان هم این بیماری مشاهده شده است .

نتایج گسترده مربوط به این دستاورد در نشریه Brain Stimulation منتشر شده است .

در آخر هم اطلاعاتی در مورد بیماری پارکینسون،در اختیار شما می گزاریم.

پارکینسون

بیماری پارکینسون (Parkinson’s Disease یا PD) برای اولین بار توسط دانشمند بریتانیایی دکترجیمز پارکینسون (James Parkinson) در سال ۱۸۱۷ میلادی توصیف شد او نام این بیماری را “فلج‌لرزان” نامید که امروزه آن را تحت عنوان بیماری پارکینسون می‌شناسند.
بیماری پارکینسون یک بیماری دستگاه عصبی مرکزی در بزرگسالان مسن تر که مشخصه آن سفتی عضلانی پیشرونده تدریجی ، لرزش و از دست رفتن مهارت های حرکتی است . این اختلال هنگام رخ می دهد که نواحی خاصی از مغز توانایی خود در تولید دوپامین (یکی از ناقلین عصبی در مغز) را از دست می دهند.
پارکینسون از جمله بیماریهای مغز و اعصاب در سنین بعد از ‪ ۶۰‬سالگی است از هر ‪ ۱۰۰‬نفر بالای ‪ ۶۰‬سال یک نفر به پارکینسون مبتلا می‌شوند.البته این بیماری گاه در افراد جوانتر هم دیده می‌شود که پنج تا ‪ ۱۰‬درصد بیماران را تشکیل می‌دهند.



تاريخ : سه شنبه 7 بهمن 1393برچسب:, | 8:39 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 در دوره‌ی سرماخوردگی برای خودتان جوشانده‌های مناسب و سوپ مرغ،  تهیه و میل کنید.
آب ریزش بینی، بی حالی، کیپ شدن دماغ و غیره از علائم شایع سرماخوردگی است که احساس ناخوشایند به همه می‌دهد. در این مقاله چند روش سریع برای درمان این علائم ارائه می‌دهیم.

تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی

 

تصاوير زيباسازی|www.RoozGozar.com|تصاویر زیباسازی



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 23 دی 1393برچسب:, | 7:59 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

  یک تحقیق در آمریکا نشان داد خوردن تعدادی بادام در روز چربی شکم را از بین می‌برد.

 
به گفته محققان دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا مصرف 42 گرم بادام در روز باعث از بین رفتن چربی‌های شکم و صاف شدن آن، کاهش کلسترول و مشکلات قلبی می‌شود.
 
محققان برای رسیدن به این نتیجه طی 12 هفته بر روی 52 فرد چاق آزمایش انجام دادند؛ در ابتدا این افراد به دو گروه تقسیم شدند، آنها یک رژیم غذایی عادی داشتند اما برای میان وعده به گروه اول یک کیک موز و به گروه دوم تعدادی انگشت شمار بادام داده می‌شد که هر دو میان وعده به یک اندازه یعنی 160 کالری داشتند.
 
محققان پس از بررسی مشاهده کردند گروه دوم، چربی شکم، پهلو و ران آنها کمتر شده بود و سطح کلسترول آنها نیز کاهش پیدا کرده بود.
 
همچنین این مطالعه نشان داد ارتباط بین چربی ذخیره شده، کلسترول بد و بیماری‌های قلبی عروقی وجود دارد و این افراد در معرض خطر هستند.
منبع: فارس


تاريخ : دو شنبه 22 دی 1393برچسب:, | 9:0 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 سن از فاکتورهای موثر در ابتلای افراد به سرطان معده است.

در صورت مراجعه به موقع بیمار به پزشک می‌توان این نوع از سرطان را که کشنده‌ترین نوع است تشخیص و درمان کرد. حسین محرابی گفت: علائم سرطان معده به گونه‌ای است که ممکن است در ابتدا مشخص نباشند به همین دلیل بروز هر نشانه‌ای می‌تواند زنگ خطر محسوب شود.
با این وجود رایج‌ترین علائم این سرطان، احساس ناراحتی در معده، احساس سیری یا نفخ پس از یک وعده غذایی کوچک، حالت تهوع و استفراغ و کاهش وزن است.
سن از فاکتورهای موثر در ابتلای افراد به سرطان معده است چراکه بسیاری از بیماران مبتلا 70 سال به بالا هستند. همچنین مردان بیش‌ از زنان به سرطان معده مبتلا می‌شوند به همین دلیل این سرطان در مردان رتبه اول و در زنان پس از سرطان سینه در رتبه دوم قرار دارد. افرادی که غذاهای دودی، شور یا ترشی بسیار مصرف می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان معده هستند.با انجام آزمایش خون یا معاینه فیزیکی از سوی پزشک ،عکس‌برداری، آندوسکوپی و نمونه‌برداری می توان وجود سلول‌های سرطانی در معده را تشخیص داد.
 


تاريخ : دو شنبه 22 دی 1393برچسب:, | 9:0 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 تحقیقات اخیر دانشمندان در دانشگاه نیوسات ولز حاکی از آن است که ریه ها ارگان اصلی برای دفع چربی و کاهش وزن می باشند .

سلول های چربی انسانی به شکل تری گلیسیرید ذخیره می شود که خود از سه اتم اکسیژن ، کربن و هیدروژن ساخته شده است ، بنابراین در هنگام کاهش وزن و آب شدن چربی ها بدن مجبور به باز کردن این سه اتم در مولکول های تری گلیسیرید می باشد که در واقع این فرآیند اکسیداسیون نام دارد .

دفع چربی های بدن

دفع چربی های بدن

تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که بیش از ۸۰ درصد این چربی ها به شکل دی اکسید کربن از طریق ریه ها خارج شده و مابقی آن به آب تبدیل می شود ؛ که این آب تولید شده از طریق تعرق ، تنفس ، ادرار ، اشک و سایر مایعات از بدن خارج می شود .

نتایج مربوط به این پژوهش در مجله ی علمی BMJ به چاپ رسیده است .

در آخر هم اطلاعاتی در مورد چربی،در اختیار شما می گزاریم.

چربی

به نقل از ویکی پدیا:

چربیطیف وسیعی از ترکیبات آلی گویند که در بسیاری از مواد روزمره همانند گوشت، زرده تخم مرغ، فراورده‌های لبنیاتی، و روغن‌ها بطور طبیعی یافت می‌شوند.

چربی‌ها معمولاً از ترکیباتی بنام اسیدهای چربی تشکیل یافته‌اند، و معمولاً در آب (بدلیل خواص غیرقطبی خود) نامحلولند.

اغلب چربی‌های خون به شکل تری گلیسیرید (دارای سه زنجیره اسید چرب)، کلسترول (حلقوی) و لیپوپروتئین دیده می‌شوند. چربی یک منبع ذخیره انرژی است. یک واحد چربی بیش از دوبرابر پروتئین و نشاسته هموزون خود انرژی دارد.انسان چربی گیاهی مورد نیاز خود را عمدتاً از دانه و میوه گیاهان که منبع ذخیره چربیها هستند تامین می کند.



تاريخ : دو شنبه 15 دی 1393برچسب:, | 13:32 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 مقدمه:

یکی از زیباترین و مفیدترین درختان جهان، درخت نخل نارگیل می باشد که دارای تنه بلند و باریک، ساقه یکنواخت، تاج انبوه، برگ های زیاد و خوشه های میوه می باشد. درخت نارگیل، از حدود ۳ هزار سال پیش در جنوب آسیا کشت می شده و در حال حاضر در تمام مناطق استوایی وجود دارد. این درخت به طور قائم رشد می کند و ارتفاع آن تا سی متر و قطر تنه آن تا یک متر می رسد. برگ های این درخت دراز و به طول ۴ تا ۵ متر و مرکب از چند برگچه باریک و دراز ( حدود یک متر) و به رنگ سبز روشن است. میوه این درخت مانند خوشه و شامل چندین نارگیل به اندازه های مختلف است.

بقیه را در ادامه ی مطالب ببینید



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 13 دی 1393برچسب:, | 23:56 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 وضو بگیرید تا آرام شوید. محققان در دنیا با دین های مختلف به خواص وضو اعتراف کرده اند چرا که برای به جریان انداختن راه خون بسیار مفید است همچنین وضو میتواند سردرد شما را از بین برده و آرامش خاصی را در بدن به وجود اورد.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران،  سردرد مشکلی است که بر اثر فشار کاری زیاد یا استرس های مختلف به وجود می آید البته سردرد دلایل دیگری هم دارد. این مشکل به راحتی با چند راهکار ساده قابل حل است. تنها کافی است بهترین راهکار را انتخاب کنید.

** وضو بگیرید تا آرام شوید. محققان در دنیا با دین های مختلف به خواص وضو اعتراف کرده اند چرا که برای به جریان انداختن راه خون بسیار مفید است همچنین وضو میتواند سردرد شما را از بین برده و آرامش خاصی را در بدن به وجود اورد.

** این روزها که هوا به سمت سرما می رود دقت داشته باشید که بیشتر در معرض سردرد قرار گرفته اید. حس خوب یک دوش آب گرم هنگام صبح می تواند به سرعت باعث سردرد شما شود پس از اینکار اجتناب کنید.

** در رختخواب بمانید تا سردردتان بهبود پیدا کند این دقیقا اولین راهکاری است که می توان به آن اشاره کرد. بهتر است در محیطی تاریک باشید  تا سردرد بیشتر نشود. بسیاری از پزشکان برای افرادی که سر و گردنشان درد می کند آرامش را تجویز می کنند این دردها معمولا بر اثر عصبانیت یا استرس به وجود می آید.

** آب و چای را فراموش نکنید چرا که بخشی از سردردها بر اثر خشک شدن اندام های داخلی بدن به وجود می آید. هرگاه سردردهای شدید گرفتید بهتر است از آب یا چای استفاده کنید. یک لیوان چای سبز می تواند برای درمان سردرد در دودقیقه بسیار عالی باشد. از نوشیدن روزانه ۵ لیوان آب اصلا دریغ نکنید.

** داروهای ساده را نیز می توانید برای از بین بردن سردرد استفاده کنید. برخی از دارو و قرص هایی که تاثیرات زیادی ندارند برای رفع سردرد خوب هستند البته دقت داشته باشید که بهتر است برای دردهای شدید حتما به پزشک مراجعه کرده و خودتان را به متخصص نشان دهید. استفاده بیش از اندازه از داروهای شیمیایی خود می تواند عاملی برای افزایش بیماری شما باشد.



تاريخ : شنبه 13 دی 1393برچسب:, | 23:55 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

  

قدرت باروری همیشه موضوع داغ محافل علمی بوده،‌ گاه و بیگاه محققانی عوامل محیطی موثر بر باروری و سلامت بدن را مورد بحث قرار می‌دهند. چنان که در یکی از تحقیقات اخیر تاکید شده پوشیدن شلوارهای فاق کوتاه و چسبان، جریان خون دستگاه تناسلی را مختل می‌کند. همین یک جمله کافی بود تا باعث شود نظر یکی از بر‌ترین متخصصان نازایی را در این زمینه و مسائل مشابه آن جویا شویم تا حقیقت و شایعه از هم جدا شود.

شلوارهای تنگ عفونت‌ها را تشدید می‌کند
یکی از مشکلات شایعی که شلوارهای تنگ برای خانم‌ها ایجاد می‌کند عفونت‌های قارچی است. این شلوار‌ها مانع از تبخیر می‌شوند و وقتی ناحیه تناسلی مرطوب باشد احتمال بروز عفونت‌های قارچی از قبیل "کاندیدیاز" بیشتر می‌شود. علاوه براین، عفونت‌های میکروبی ناحیه مقعد در محیط مرطوب راحت‌تر می‌توانند به قسمت جلو بیایند و تکثیر پیدا کنند. از طرف دیگر این شلوار‌ها به علت سایشی که با ریشه مو‌ها دارند بخصوص موهایی که قبلا اپیلاسیون شده‌اند و کوتاه هستند، ممکن است باعث ایجاد عفونت در ریشه مو‌ها شوند. این عفونت "فولیکولیت" نام دارد و به صورت جوش چرکی دردناک خود را نشان می‌دهد.

لباس زیر تنگ هم نپوشید

لباس زیرهای تنگ و آنهایی که از جنس شیمیایی هستند معمولا ظاهر قشنگتری دارند اما تنگ بودن و عدم امکان بخار شدن رطوبت و جنس‌های شیمیایی به کار رفته در آن‌ها می‌توانند شما را به دردسر بیندازند. الیاف طبیعی مانند پنبه معمولا خلل و فرج کوچکی دارند که اجازه می‌دهند رطوبت تبخیر شود اما این خلل و فرج در الیاف شیمیایی یا کم هستند یا اصلا وجود ندارند بنابراین عفونت‌ها تشدید می‌شوند. علاوه براین مواد شیمیایی به کار رفته در آن‌ها ممکن است حساسیت‌زا باشند. درکل لباس زیرهای تنگ می‌توانند فولیکولیت یا‌‌ همان عفونت ریشه مو و سایر عفونت‌ها را تشدید کنند.

شستن لباس زیر راه و رسم مخصوص دارد

هر بار که لباس زیر یا هر لباس جدید دیگری خریداری می‌کنید باید آن را قبل از استفاده بشویید. اگر جنس لباس از نخ باشد می‌توانید آن را با درجه حرارت بالا حدود ۸۰ تا ۹۰ سانتی‌گراد بشویید اما بیشتر الیاف شیمیایی در این دما فرم اولیه و حالت کش دارشان را از دست می‌دهند بنابراین این لباس‌ها را بهتر است برای اولین بار در دمای ۴۰ تا ۵۰ درجه شست‌وشو دهید. نکته دیگر اینکه لباس‌های زیر را قبل از شست‌وشو از سایر لباس‌ها جدا کنید و لباس زیر هر گروه سنی و جنسی را جدا از هم داخل ماشین لباسشویی بیندازید. پس از شست‌وشو نیز بهتر است آن‌ها را جلوی آفتاب خشک کنید. در صورت امکان قسمت وسط آن‌ها را نیز اتو بکشید.

هر یک ساعت از جای خود بلند شوید

نشستن‌های طولانی مدت و بی‌حرکت می‌تواند احتمال ایجاد عفونت‌های قارچی را در خانم‌ها بیشتر کند، به همین دلیل توصیه می‌شود خانم‌هایی که شغل‌های پشت میزی دارند و مجبورند ساعت‌های طولانی در یک مکان بنشینند همیشه همراه با خود محلول شست‌وشو بانوان داشته باشند و یک یا دوبار در روز از آن استفاده کنند یا اینکه اگر ممکن است در هر ساعت یک بار حداقل از جای خود بلند شوند و برای ۵ دقیقه راه بروند. این راه رفتن خود باعث تهویه و کاهش احتمال عفونت می‌شود.

گرمای زیاد، واریس و بواسیر را تشدید می‌کند

گرما به اندازه‌ای که برای آقایان مضر است برای خانم‌ها خطر ندارد. برخلاف تخمدان‌ها در خانم‌ها، بیضه‌ها در آقایان خارج از بدن قرار دارد و دمایشان باید کمتر از ۳۷ سانتی‌گراد باشد. با این حال استفاده از درجه حرارت بالا برای خانم‌ها نیز توصیه نمی‌شود. از این لحاظ که بالا رفتن درجه حرارت معمولا باعث می‌شود رگ‌های پا نیز درجه حرارتشان بالا رود و درنتیجه هم در ناحیه تناسلی و هم در سطح پا‌ها احتمال ایجاد واریس افزایش می‌یابد. این واریس‌ها حتی ممکن است در بارداری با خونریزی همراه باشند. استفاده از صندلی‌های گرمکن‌دار اتومبیل نیز اگر مکرر و طولانی باشد می‌تواند واریس و بواسیر را در خانم‌ها تشدید کند، بنابراین بهتر است گرمکن همیشه روشن نباشد و به مدت زیاد استفاده نشود. درمقابل گرما، سرما به تنهایی مشکلی برای ناحیه تناسلی خانم‌ها ایجاد نمی‌کند.

رفتار والدین به ویژه مادر نقش بسیار مهمی در سلامت روانی فرزندان در آینده دارد. تحقیقات نشان می دهند کسانی که در دوره کودکی از محبت مادری کافی برخوردار بوده اند در بزرگسالی بهتر می توانند از پس مشکلات و فشارهای روحی برآیند. در آغوش گرفتن و ابراز محبت کلامی به کودکان موجب افزایش مقاومت روحی و عاطفی در بزرگسالی می شود.

برای انجام این تحقیق ۵۰۰ فرد امریکایی از دوره کودکی تا بزرگسالی مورد بررسی قرار گرفتند. رفتار مادران در حوالی ۸ ماهگی کودکان سنجیده شد. سپس در ۳۰ سالگی فرزندان از آنها خواسته شد پرسشنامه ای را درباره شرایط روحی، عاطفی و اجتماعی خود پاسخ دهند.

نتایج نشان داد کودکانی که محبت کافی از مادرانشان دریافت کرده بودند استرس کمتری دارند و این نوع محبت موجب کاهش فشارهای روحی و بهبود مهارت های زندگی و روابط اجتماعی در آنها می گردد. این تحقیق ثابت می کند رفتار والدین به ویژه مادر نقش بسیار مهمی در سلامت روانی فرزندان در آینده دارد، البته نقش سایر عوامل از جمله نحوه تربیت، مدرسه و جامعه را نیز نمی توان نادیده گرفت.

برای درس خواندن باید ذهن شما تمركز كافی داشته باشد و خوردن یك صبحانه سالم و مقوی به شما كمك می كند كه در طول روز پرانرژی تر بوده و تمركز و قدرت ذهنی بالاتری داشته باشید. كار اصلی دانش آموز، همان طور كه از اسمش پیداست یادگیری مطالب علمی جدید و درس خواندن است. برای درس خواندن باید ذهن شما تمركز كافی داشته باشد و خوردن یك صبحانه سالم و مقوی به شما كمك می كند كه در طول روز پرانرژی تر بوده و تمركز و قدرت ذهنی بالاتری داشته باشید. حتما تجربه كرده اید روزهایی كه صبحانه نمی خورید در طول روز زودتر خسته می شوید و تمركز كمتری دارید.

صبحانه مناسب
حالا كه اهمیت صبحانه خوردن مشخص شد مرحله بعد این است كه بدانیم چه چیزی بخوریم و چه صبحانه ای برای ما مناسب تر است. اول از همه بهتر است صبح كمی زودتر بیدار شویم تا وقت كافی برای صبحانه خوردن داشته باشیم و تندتند و نجویده صبحانه نخوریم. بعد هم یك كدام از گزینه های زیر و یا تركیب آنها را برای صبحانه انتخاب كنیم.

عدسی

عدس پخته با كمی روغن زیتون و آبلیمو یك صبحانه مفید برای انجام فعالیت ذهنی در طول روز است. خوردن یك پیاله عدسی داغ در روزهای سرد پاییزی خیلی می چسبد.

نان و پنیر

البته بدون چای شیرین. نان و پنیر صبحانه ای است كه معمولا بیشتر استفاده می شود. ترجیحا از نان های سبوس دار مثل نان سنگك یا نان جو استفاده كنید. اگر لقمه نان و پنیرتان را با چند برگ سبزی خوردن و یا چند برش خیار و گوجه و یا میوه هایی مثل انگور میل كنید، خیلی بهتر است.

تخم مرغ
خوردن یك تخم مرغ در روز برای افراد هفت تا هجده سال، نه تنها بی ضرر بلكه مفید است. تخم مرغ را كامل بپزید و وقتی زرده و سفیده آن كاملا سفت شد و خوب حرارت دید، آن وقت آماده خوردن است. تخم مرغ نیم پز ممكن است مسمومیت غذایی ایجاد كند.

جگر

چند تكه جگر كباب شده با نان یك صبحانه مقوی است.

سیب زمینی

یك سیب زمینی آب پز با كمی كره و نمك یك صبحانه سالم و خوشمزه است.

باقیمانده غذای شام

گاهی وقت ها هم می توانید كمی از غذای شام را برای صبحانه در یخچال كنار گذارید.انواع غذاهایی مثل كتلت، كوكو و ماكارانی هم اگر خوب گرم شوند و خیلی هم چرب نباشند برای صبحانه مناسب هستند.

نوشیدنی ها

نوشیدنی های مناسب برای صبحانه شامل شیر و آبمیوه های طبیعی بدون قند اضافی هستند. چای هم كه دیگر احتیاج به معرفی ندارد. بهتر است چای صبحانه را شیرین نكنید و اگر خیلی دوست دارید چای شیرین بخورید، چای را با عسل و یا مقدار خیلی كمی شكر شیرین كنید. بهتر است از قندهای طبیعی مثل عسل و خرما استفاده كنید.خوردن مواد قندی به خصوص قندهای ساده برای صبحانه توصیه نمی شود چون مصرف مواد قندی باعث افزایش موقتی قند خون شده و بعد از آن احساس خستگی به شما دست می دهد بنابراین تر جیحا مقدار قند و شیرینی ها را در برنامه غذاییتان به حداقل برسانید.بهتر است در هر وعده از تمام گروه های غذایی به نسبت مناسب استفاده كنید.

میان وعده ها

زنگ تفریح به صدا در می آید و وقت آن رسیده است كه كمی استراحت كنید و خوراكی هایتان را با دوستانتان تقسیم كنید. در انتخاب خوراكی های زنگ تفریح بهتر است از مواد غذایی فاسد شدنی استفاده نكنید. چون این مواد در دمای بیرون یخچال فاسد می شوند و تعداد باكتری های آنها هر بیست دقیقه دو برابر می شود. بهتر است از میوه ها و سبزیجات استفاده كنید. میوه هایی مثل سیب و پرتقال و یا سبزیجاتی مثل هویج و خیار میان وعده های مناسبی هستند.

خشكبار و مغزهایی مثل گردو، فندق، پسته و بادام و میوه های خشك مثل انجیر خشك و كشمش و برگه های هلو و زردآلو هم خوراكی های سالم و مفیدی برای زنگ تفریح هستند اما مغزها به دلیل كالری زیادی كه دارند، بهتر است به مقدار كمتری مصرف شوند. یك مشت كوچك، اندازه مناسبی برای هر میان وعده است. نوع بدون نمك و خام آنها نسبت به انواع شور و بوداده ترجیح دارد.

كیك و كلوچه، شكلا ت، چیپس و پفك و مواد غذایی چرب و شور را به مقدار كم و با احتیاط بیشتری مصرف كنید. بهتر است برای بهداشت بیشتر، مواد غذایی را در كیسه كاغذی پلاستیكی و یا ورقه های نازك آلومینیوم بگذارید.

آب بنوشید

بدن ما به مقدار زیادی آب نیاز دارد و باید هر روز شش تا هشت لیوان و یا حتی بیشتر آب به بدنمان برسانیم. شما كه در سن رشد هستید و حدودا نیمی از روز را در مدرسه می گذرانید، بهتر است در هر زنگ تفریح آب بنوشید.

بهداشت فردی

صابون خمیری یا كاغذی، چند برگ دستمال كاغذی و لیوان آب شخصی همراه داشته باشید.
هنگام عطسه كردن جلوی دهانتان را با دستمال بگیرید.
قبل از خوردن غذا و بعد از دستشویی رفتن دستهایتان را با آب گرم و صابون با دقت و حداقل به مدت بیست ثانیه بشویید.
بهداشت دهان و دندان را رعایت كنید. شب قبل از خواب و صبح بعد از خوردن صبحانه مسواك بزنید. بعد از خوردن شیرینی و شكلات و مواد قندی دندان هایتان را مسواك بزنید و یا با آب بشویید.

هنگام بیماری

اگر سرما خورده اید یا گلودرد دارید، سریع به پزشك مراجعه كنید و در صورت لزوم چند روز در خانه بمانید و استراحت كنید اگر با داشتن بیماری به مدرسه بروید ممكن است بقیه همكلاسی ها و دوستان شما هم بیمار شوند.

در چند روزی كه در خانه استراحت می كنید با دوستانتان تماس بگیرید و در مورد درس ها و تكالیف جدید خبر بگیرید. تكالیفتان را انجام بدهید تا از درس عقب نمانید.برای ارتقای سلامت خود و دوستانتان در تمیز نگهداشتن كلاس و محیط مدرسه كوشا باشید.

هر وقت احساس كردید دیدتان ضعیف شده و خوب تخته را نمی بینید، سریع به پدر و مادرتان اطلاع بدهید و برای تهیه عینك اقدام كنید. عینك تان را همیشه مخصوصا در كلاس درس به چشم داشته باشید.

وقتی به خانه می آیید اول دست هایتان را با آب و صابون بشویید و بعد سر میز غذا بنشینید. دست ها از مهمترین عوامل انتقال آلودگی به بدن ما هستند. اتاقتان را همیشه تمیز نگه دارید. گاهی باقی ماندن گرد و غبار روی فرش باعث رشد میكروب ها و قارچ ها و ایجاد مشكلات بهداشتی و ناراحتی های تنفسی می شود.

 



تاريخ : شنبه 13 دی 1393برچسب:, | 17:0 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

دكتر فرامرز اميري افزود: كندي در حركات، راه‌رفتن و غذاخوردن، لرزش در اندام‌ها كه عمدتا هنگام استراحت رخ مي‌دهد، سفتي عضلاني، زمين‌خوردن‌هاي مكرر كه بعضا منجر به ايجاد شكستگي‌هايي مي‌شود و همچنين قفل شدن پاها از جمله نشانه‌هاي ابتلا به اين بيماري است.اميري گفت: البته صرف لرزيدن پاها و دست‌ها مقدمه ابتلا به پاركينسون نيست، بلكه يك فرد مبتلا به اين بيماري بايد مجموعه‌اي از علائم را داشته باشد، اما مي‌توان گفت شايع‌ترين علت لرزش دست و پا در سالمندان بيماري «ترمور اسانسيل» است.اين متخصص مغز و اعصاب با بيان اين كه عوارض ناشي از سن، شايع‌ترين علت ابتلا به پاركينسون است، عنوان كرد: ضربات مغزي، برخي بيماري‌هاي متابوليك و ارثي مغزي نيز مي‌توانند زمينه‌ساز ابتلا به اين بيماري باشند.وي با بيان اين كه پاركينسون در افراد بالاي 65 سال بيشتر مشاهده مي‌شود، گفت: نوعي از پاركينسون ناشي از مصرف داروهاست. داروهاي روانگردان و اعصاب و روان از اين دسته‌اند كه با مصرف آنها دوپامين مغز كاهش نمي‌يابد، بلكه داروها مانع از اثربخشي دوپامين مي‌شوند و با قطع اين داروها علائم برگشت پيدا مي‌كنند.اميري به ايسنا گفت: علاوه بر درمان‌هاي معمول، رژيم غذايي مناسب و انجام فعاليت فيزيكي مناسب به اندازه دارو موثر است. توصيه ما به مبتلايان به پاركينسون انجام 2 بار پياده‌روي و نرمش در روز به مدت نيم‌ساعت است.

منبع : www.PersianMob.Net



تاريخ : جمعه 12 دی 1393برچسب:, | 22:57 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

دمنوش گیاهی دمنوش های گیاهی مفید دمنوش های مفید دمنوش های گیاهی برای سلامتی

 

دمنوش فلفل سیاه

دمنوش فلفل سیاه جزو درمان‌های طب سنتی چین و همچنین پزشکی فولکلور انگلستان نو محسوب می‌شود که برای درمان سرفه‌های خلطی مورد استفاده می گیرد.

فلفل سیاه باعث تحریک جریان خود در مخاط می‌شود و عسل نیز به عنوان آنتی بیوتیک و یک ماده ی طبیعی ضدسرفه تاثیر این دمنوش را چند برابر می‌کند.

برای بهره‌مندی از این دمنوش کافیست یک قاشق چای‌خوری فلفل سیاه آسیاب شده را با دو قاشق غذاخوری عسل در یک فنجان آب جوش به مدت 15 دقیقه دم کنید. دمنوش تان را صاف و جرعه جرعه میل کنید.

 

دمنوش گیاهی دمنوش های گیاهی مفید دمنوش های مفید دمنوش های گیاهی برای سلامتی

 

دمنوش آویشن

آویشن یک ماده ی ضدعفونی کننده ی طبیعی است که می‌تواند التهاب و دردهای مبتلایان به بیماری نقرس و آرتریت را کاهش دهد. تهیه ی یک دمنوش از ترکیب آویشن و نعنا یک روش طبیعی و موثر برای تسکین دردها سینوزیتی است.

آویشن باعث تسکین سینوس ها می‌شود و نعنا نیز مانند یک ماده ضداحتقاق طبیعی عمل می‌کند. برای بهره مندی از خواص حداکثری می‌توانید با بخار این دمنوش بخور نیز بگیرید.

اگر پاهایتان درد می‌کند می‌توانید دو قاشق غذاخوری آویشن خشک را در یک نصف فنجان آب جوش ریخته و به مدت 20 دقیقه با حرارت ملایم بجوشانید. محلول را داخل یک ظرف دیگر ریخته و بگذارید خنک شود. سپس پاهایتان را به مدت 5 تا 20 دقیقه در این محلول قرار دهید.

دمنوش گیاهی دمنوش های گیاهی مفید دمنوش های مفید دمنوش های گیاهی برای سلامتی

 

 دمنوش گیاه مریم گلی

مریم گلی شهرت زیادی برای تسکین گلودرد و بازکردن صدا دارد. علاوه بر این، گیاه مریم گلی حاوی عناصر موثری برای مقابله با ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها است. در نتیجه یک گیاه دارویی فوق العاده محسوب می‌شود.

برای تسکین گلودرد یا لارنژیت می‌توانید با دمنوش مریم گلی غرغره کنید. همچنین می‌توانید دمنوش مریم گلی تهیه و با عسل شیرین کنید.

نوشیدن این دمنوش به واسطه‌ی دارا بودن خواص ضدعفونی کنندگی باعث تسکین گلودرد و التهاب آن می‌شود. گفتنی است که مریم گلی شهرت زیادی نیز در تسکین گرگرفتگی شبانه ی خانم‌های یائسه دارد.

 

دمنوش پوست پرتقال

برای تسکین اسهال به سراغ دم کرده ی پوست پرتقال بروید. چند عدد پرتقال ارگانیک را پوست بگیرید. توجه داشته باشید که پرتقال های غیرارگانیک ممکن است که به آفت کش ها آلوده باشند و باعث تشدید مشکل تان شوند. پوست پرتقال را خرد کنید و در یک ظرف حاوی آب جوش بریزید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید دم بکشد و سرد شود. کمی عسل به دمنوش تان بزنید و میل کنید.

 

دمنوش گیاهی دمنوش های گیاهی مفید دمنوش های مفید دمنوش های گیاهی برای سلامتی

 

دمنوش بادرنجبویه

متخصصان طب سنتی به بادرنجبوبه «گیاه وجد و نشاط» می گویند. از قرن ها پیش این گیاه که از خانواده‌ی نعنا است برای درمان افسردگی، اضطراب و اختلالات خواب مورد استفاده قرار می‌گرفت.

بادرنجبویه همچنین حاوی دو ترکیب مفید است که با تبخال مقابله می‌کند. برای بهبود اضطراب و استرس‌هایتان دمنوش بادرنجبویه میل کنید. اگر احساس می‌کنید که در حال تبخال زدن هستید بلافاصله این دمنوش را تهیه و میل کنید. همچنین می‌توانید یک گلوله پنبه به آن آغشته کرده و به طور مستقیم روی تب‌خال بگذارید. این کار باعث سرعت بخشیدن به روند بهبود و درمان تب‌خال می‌شود.

 

دمنوش گیاهی دمنوش های گیاهی مفید دمنوش های مفید دمنوش های گیاهی برای سلامتی

دمنوش گیاه قاصدک

گیاه قاصدک نیز جزو آن گیاهان درمانگر است که می‌شود به راحتی از خواص آن بهره‌مند شد. این گیاه خواص دیورتیکی دارد؛ یعنی ادرارآور است. علاوه بر این، گیاه قاصدک تحریک کننده ی جریان خون به سمت کلیه‌هاست و این کار نیز به سم زدایی و پاکسازی کلیه‌ها و کبد کمک زیادی می‌کند. در واقع گیاه قاصدک طبیعی‌ترین پاک کننده کلیه‌ها و کبد محسوب می‌شود. این گیاه همچنین برای افراد پرخور سودمند است. اگر قبل و بعد از یک وعده ی غذای سنگین و چرب دمنوش گیاه قاصدک میل کنید به هضم بهتر غذایتان کمک خواهد کرد. این گیاه شهرت زیادی در کاهش حالت احتباس آب در بافت‌ها دارد و همچنین برای دفع سنگ‌های ریز کلیه‌ها موثر است.



تاريخ : پنج شنبه 11 دی 1393برچسب:, | 21:17 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 چگونه مي توان تغذيه درست داشت؟

 

شرط اصلي سالم زيستن، داشتن تغذيه صحيح است.

تغذيه صحيح يعني رعايت دو اصل تعادل و تنوع در برنامه غذايي روزانه.تعادل به معني مصرف مقادير كافي از مواد مورد نياز براي حفظ سلامت بدن است وتنوع يعني مصرف انواع مختلف مواد غذايي كه در 4 گروه اصلي غذايي معرفي مي شوند.
بهترين راه اطمينان از تعادل و تنوع در غذاي روزانه استفاده از هر 4 گروه اصلي غذايي است.

چهار گروه اصلي غذايي عبارتند از: گروه نان و غلات، گروه ميوه ها وسبزي ها، گروه شير و لبنيات، گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها.
مواد غذايي هر گروه، داراي ارزش غذايي تقريبا" يكسان هستند و مي توان از يكي به جاي ديگري استفاده كرد.
مقايسه مقدار مصرف روزانه از گروه هاي غذايي را مي توان با استفاده از شكل يك هرم نشان داد.

هرم غذايي چيست؟
هرم غذايي نشان دهنده گروه هاي غذايي و موادي است كه در هر گروه جاي مي گيرند.
قرار گرفتن موادغذايي در بالاي هرم كه كمترين حجم را در هرم اشغال مي كند به اين معني است كه افراد بزرگسال بايد از اين دسته از مواد غذايي كمتر مصرف كنند (مانند قندها و چربي ها)
هر چه از بالاي هرم به سمت پايين نزديك مي شويم حجمي كه گروه هاي غذايي به خود اختصاص مي دهند بيشتر مي شود كه به اين معني است كه مقدار مصرف روزانه اين دسته از مواد غذايي بايد بيشتر باشد.
شناسايي گروههاي غذايي به عنوان راهنمايي براي تعذيه كليه گروههاي سني در جامعه ضروري است و پايه و اساس برنامه ريزي غذايي همه افراد مي باشد كه البته در گروههاي سني مختلف قابل انطباق با شرايط ويژه آن گروه بوده و در فصل مربوطه به تفاوت در سهم گروههاي غذايــي و توصيه هاي تغذيه اي خاص آن اشاره شده است.

گروه نان و غلات
اين گروه شامل انواع نان، برنج، ماكاروني، گندم و جو است.
مواد مغذي مهم: انرژي، بعضي از انواع ويتامين هاي گروه ب، آهن و مقداري پروتئين.
واحد اندازه گيري: هر واحد از اين گروه برابر است با يك برش 30 گرمي از انواع نان (به اندازه يك كف دست از نان سنگك، بربري يا تافتون در مورد نان لواش چهار كف دست معادل 30 گرم است)، نصف ليوان ماكاروني يا برنج خام معادل يك ليوان از شكل پخته آن ها، نصف ليوان غلات خام معادل يك ليوان پخته غلات.
مقدار مصرف: براي افراد بزرگسال سالم مصرف روزانه 12-10 واحد توصيه مي شود. اين گروه براي تامين انرژي، رشد و سلامت دستگاه عصبي لازم است.

نكات مهم در استفاده از گروه نان و غلات
1- بهتر است برنج به صورت كته مصرف شود.
2- بيشتر از نان هاي حاوي سبوس (مثل نان جو و سنگك) استفاده شود.
3- براي كامل كردن پروتئين گروه نان و غلات بهتر است آن ها را به صورت مخلوط با حبوبات مصرف كرد (مثلا" عدس پلو، باقلا پلو، عدسي با نان و غيره).

گروه ميوه ها و سبزي ها

اين گروه شامل موارد زير است:
الف- سبزي ها و ميوه هاي غني از ويتامين C (مثل سبزي هاي برگي، گوجه فرنگي وفلفل دلمه اي و ميوه هايي مثل مركبات).
ب- سبزي ها و ميوه هاي غني از ويتامين A شامل سبزي ها و ميوه هاي به رنگ زرد، نارنجي، قرمز و سبز تيره و سبزي هاي برگي (مثل اسفناج، هويج، گوجه فرنگي، طالبي، زردآلو و شليل).
ج- ساير سبزي ها يا ميوه ها (مثل سيب، موز، هلو، گلابي، انواع توت ها، گيلاس، انگور، هندوانه، كرفس، بادمجان، كدو، سبزي خوردن، قارچ، پياز و كاهو).

مواد مغذي مهم: انواع ويتامينها، انواع املاح و فيبر.

واحد اندازه گيري: هر واحد از اين گروه برابر است با يك عدد ميوه متوسط (يك عدد سيب يا پرتقال يا هلو) يا يك چهارم طالبي متوسط يا نصف ليوان حبه انگور يا 3 عدد زردآلو يا نصف ليوان آب ميوه و يا يك ليوان سبزي برگي مثل: كاهو و سبزي خوردن يا نصف ليوان سبزي پخته يا يك ليوان سبزي خام خرد شده.
مقدار مصرف: بـــراي افـــراد بزرگسال سالم روزانه 4 -2 واحد ميوه و 5-3 واحد سبزي توصيه مي شود. اين گروه براي حفظ مقاومت بدن در برابر عفونت ها، ترميم زخم، بهبود ديد در تاريكي و تقويت بينايي و سلامت پوست ضروري است.

نكات مهم در استفاده از گروه ميوه ها و سبزي ها
1- روزانه يك واحد يا بيشتر از ميوه ها و سبزي هاي غني از ويتامين C و يك واحد از ميوه ها يا سبزي هاي غني از ويتامين A مصرف شود.
2- قبل از مصرف سبزي ها و ميوه ها بايد آن ها را به دقت شست و ضد عفوني كرد.
3- براي شستن سبزي ها پس از پاك كردن و شستشوي اوليه ابتدا بايد آن را در 5 ليتر آب ريخته و نصف قاشق چاي خوري (5 قطره) مايع ظرفشويي به آن اضافه كرد و به هم زد. پس از 5 دقيقه كفاب جدا شود و سبزي با آب سالم شسته شود. اين كار براي جدا شدن تخم انگل از سبزي ها ضرورت دارد. براي ضد عفوني نمودن بايد نصف قاشق چاي خوري پودر پركلرين در 5 ليتر آب اضافه كرد، سبزي را 5 دقيقه در آن قرار داد سپس مجددا" با آب سالم شسته و مصرف كرد.
4- ميوه هايي كه پوست آن ها خوردني است بهتر است با پوست مصرف شود البته لازم است پوست اين ميوه ها قبل از مصرف كاملا" شسته شود.
5- براي پختن سبزي ها از آب كم استفاده شود، آب حاصل از پختن سبزي ها در غذا استفاده شود.
6- هنگام پختن سبزي در ظرف را بايد بست.
7- سبزي ها تازه مصرف شود و پس از خرد كردن بلافاصله پخته شود.
8- پس از جدا كردن پوست ميوه از قرار دادن آن در مجاورت هوا خودداري شود زيرا ويتامين هاي آن مخصوصا" ويتامين C از بين مي رود.
9- بهتر است سبزي ها به صورت خام مصرف شوند چون ويتامين هاي آن بيشتر حفظ مي شود.

گروه شير و لبنيات

اين گروه شامل شير، ماست، پنير، كشك و بستني است.
مواد مغذي مهم: پروتئين، كلسيم، فسفر، بعضي از انواع ويتامين هاي گروه B و ويتامين A.
واحد اندازه گيري: هر واحد از اين گروه برابراست با يك ليوان شير يا يك ليوان ماست يا 60-45 گرم پنير (دو قوطي كبريت پنير) يا يك ليوان كشك پاستوريزه يا يك و نيم ليوان بستني.
مقدار مصرف: براي افراد بزرگسال سالم مصرف روزانه 3-2 واحد توصيه مي شود. اين گروه براي رشد، استحكام استخوان ها و دندان ها، و سلامت پوست لازم است.

نكات مهم دراستفاده از گروه شير و لبنيات
1- حتي الامكان از شيرهاي پاستوريزه كم چربي (5/2 درصد يا كمتر) استفاده شود.
2- در صورت دسترسي نداشتن به شير پاستوريزه به شير تازه مقداري آب اضافه شود و به مدت بيست دقيقه جوشانده شود.
3- حتي الامكان از پنيرهاي تهيه شده از شير پاستوريزه استفاده شود.
4- پنير تازه را بايد به مدت حداقل 2 ماه در آب نمك نگهداري كرد و سپس مصرف كرد.
5- بستني هاي تهيه شده از شير پاستوريزه و يا جوشيده مصرف شود.
6- حتما" قبل از مصرف هر نوع كشك بايد مقداري آب به آن اضافه كرد و حداقل 10-5 دقيقه در حال به هم زدن جوشاند.

گروه گوشت، حبوبات، مغزها و تخم مرغ

انواع مواد اين گروه عبارتند از:
گوشت هاي قرمز (گوسفند و گوساله) گوشت هاي سفيد (مرغ، ماهي و پرندگان) امعاء و احشاء ‌(جگر، دل، قلوه، زبان و مغز)‌، تخم مرغ، حبوبات (نخود، لوبيا، عدس، باقلا، لپه و ماش) و مغزها (گردو، بادام، فندق، پسته و انواع تخمه).
مواد مغذي مهم:‌ پروتئين، آهن، روي و بعضي از انواع ويتامين هاي گروه B.
واحد اندازه گيري: هر واحد از اين گروه برابر است با 60 گرم گوشت لخم پخته (دو قطعه خورشتي) يا دو عدد تخم مرغ و يا يك ليوان حبوبات پخته (معادل نصف ليوان حبوبات خام) يا يك ليوان انواع مغزها (گردو، فندق، بادام، پسته و تخمه).
مقدار مصرف: براي افراد بزرگسال و سالم، مصرف روزانه 3-2 واحد از اين گروه توصيه مي شود. اين گروه براي رشد، خون سازي و سلامت دستگاه عصبي لازم است.

نكات مهم در استفاده از گروه گوشت، حبوبات، مغزها و تخم مرغ
1- پيش از پختن گوشت قرمز تا حد امكان چربي قابل رويت آن جدا شود.
2- قبل از طبخ گوشت مرغ، پوست آن جدا شود، زيرا حاوي چربي فراواني است.
3- تا حد امكان از سرخ كردن گوشت خودداري شود.
4- مغز، زبان، كله پاچه حاوي كلسترول بالايي هستند. تا حد امكان مصرف اين گونه مواد غذايي محدود شود.
5- براي طبخ گوشت يخ زده بايد بلافاصله بعد از خارج كردن از فريزر آن را پخت. اگر به هر دليلي لازم است گوشت از حالت يخ زده خارج شود، 24 ساعت قبل از طبخ بايد آن را از فريزر خارج و در يخچال نگهداري نمود.
6- بهتر است بيشتر از گوشت هاي سفيد مانند مرغ و ماهي به جاي گوشت قرمز استفاده شود.
7- براي بزرگسالان سالم مصرف حداكثر 5-4 تخم مرغ در هفته به شكل ساده يا داخل كوكو و املت منعي ندارد. در صورت ابتلا به هايپركلسترولمي، ديابت، سابقه فشارخون بالا و چاقي حداكثر تعداد تخم مرغ مجاز 3 عدد در هفته مي باشد.
8- مصرف حبوبات به علت دارا بودن فيبر و پروتئين زياد، توصيه مي شود.
9- انواع مغزها (گردو، فندق، بادام و پسته) ميان وعده هاي مناسب براي تامين پروتئين، انرژي و برخي از مواد مغذي مانند آهن هستند.
10- بهتر است مغزها (گردو، فندق، بادام و پسته) به شكل خام استفاده شوند و در صورت استفاده از نوع بو داده، به شكل كم نمك مصرف شود.

گروه متفرقه:
اين گروه شامل انواع مواد قندي و چربي ها است. برخي اقلام گروه متفرقه مانند كره، خامه، روغن مايع و شيريني جات، منبع خوبي براي تامين انرژي در كودكان كه به انرژي بيشتري جهت رشد نياز دارند، مي باشند. توصيه مي شود افراد بزرگسال در برنامه غذايي روزانه از اين گروه كمتر مصرف كنند.

انواع مواد غذايي اين گروه عبارتنداز:
الف- چربي ها (روغن هاي جامد و روغن هاي مايع، پيه، دنبه، كره، خامه، سرشير و سس هاي چرب مثل مايونز)
ب- شيريني ها و مواد قندي (مثل انواع مربا، شربت، قند و شكر، انواع شيريني هاي خشك و تر، انواع پيراشكي، آب نبات و شكلات)
پ- ترشي ها، شورها و چاشني ها (انواع ترشي و شور، فلفل، نمك، زردچوبه، دارچين و غيره).
ت- نوشيدني ها (نوشابه هاي گازدار، چاي، قهوه، انواع آب ميوه هاي صنعتي و پودرهاي آماده مثل پودر پرتقال و غيره).

چند توصيه:
- از مصرف روغن جامد پرهيز شود و از روغن مايع معمولي (روغن نباتي) براي پخت وپز و از روغن مخصوص سرخ كردني براي سرخ كردن مواد غذايي و يا تهيه غذا در حرارت بالا استفاده شود.
- از حرارت دادن روغن ها با شعله بالا و به مدت طولاني خودداري و براي سرخ كردن از روغن مايع مخصوص سرخ كردن استفاده شود.
- مصرف چربي ها، شيريني ها، و چاشني ها بسيار محدود شود.
- مصــرف نـوشيـدني هاي ذكر شده در گروه متفرقه محدود شود و به جاي آن ها نوشيدني هاي سالم مثل آب، شير، آب ميوه تازه و دوغ كم نمك ميل شود.
- براي رفع تشنگي، نوشيدن آب ساده بر هر آشاميدني ديگري ترجيح دارد.
- مصرف چيپس به دليل داشتن چربي و نمك زياد، بايد محدود شود.
- نمك بايد به ميزان كم مصرف شود و از نوع نمك يددار باشد.

گروه متفرقه در برنامه غذايي كودكان كه براي رشد به انرژي بيشتري نياز دارند ازاهميت ويژه اي برخوردار است.

دریافت فایل پیوست

منبع:معاونت بهداشتی داشنگاه علوم پزشکی



تاريخ : یک شنبه 7 دی 1393برچسب:, | 9:28 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 زمانی که در حال نوش جان کردن میوه یا سبزی خوش رنگ و لعابی بوده اید چقدر به رنگ آن توجه کرده اید؟ مثلا از خودتان پرسیده اید سیب سرخی که رنگ زیبایش هر کسی را به خوردن آن برانگیخته می کند، چه ویژگی های تغذیه ای دارد یا پرتقال توسرخ یا نارنجی رنگی که آدم را یاد رنگ زیبای خورشید دم غروب می اندازد، اصلا چرا این رنگی و این رنگ بیانگر چه ویژگی های تغذیه ای است؟ و اصلا چرا متخصصان تغذیه تنوع غذایی را پیشنهاد کرده و معتقدند بهترین رژیم غذایی، برنامه ای است که تنوع غذایی در آن رعایت شده باشد؟ همین حالا جواب همه این سوال ها را می خوانید.


رعایت تنوع غذایی بهترین الگوی تغذیه ای است. به این دلیل که ترکیبات غذایی لازم در اختیار بدن قرار می گیرد. انتخاب و مصرف انواع میوه و سبزی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به این معنی که با خوردن میوه ها و سبزی های مختلف نیاز بدن به انواع ترکیب های ضروری تامین می شود، اما با آگاهی از ترکیب هر یک از میوه ها و سبزی ها می توانید برنامه متنوعی داشته باشید. یکی از راه های شناخت ویژگی های تغذیه ای میوه ها و سبزی ها، رنگ آنهاست. در علم تغذیه رعایت تنوع غذایی از روی رنگ مواد غذایی به "تغذیه رنگین کمانی" معروف است. به همین دلیل رنگ های اصلی موادغذایی را به هفت رنگ اصلی تقسیم بندی می کنند.
 
هر رنگ، یک نشانه
هر رنگ، بیانگر ویژگی خاصی در خوراکی هاست، اما همه رنگ ها نشانه وجود نوعی آنتی اکسیدان در خوراکی مورد نظر است. در واقع هر یک از رنگ ها متعلق به نوعی آنتی اکسیدان است. اگر یادتان رفته، یادآوری کنیم که آنتی اکسیدان ها اصلی ترین عوامل از بین برنده رادیکال های آزاد (از عوامل اصلی ابتلا به سرطان) هستند. بنابراین با رعایت تنوع رنگی در مصرف میوه ها انواع آنتی اکسیدان ها را دریافت خواهید کرد، اما هر رنگ ویژگی خاصی دارد و در پس رنگ هر یک از میوه ها، یک دنیا حرف ناگفته نهفته است.
 
بقیه در ادامه ی مطالب


ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 7 دی 1393برچسب:, | 8:47 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

عطسه کردن از اعصابتان شروع می‌شود. این را نیل کائو متخصص آلرژی و آسم در مرکز آسم و آلرژی گرین ویل می‌گوید.

او اینطور توضیح می‌دهد که سیستم عصبی همه افراد به یک طریق یکسان سیم‌کشی شده است اما پیام‌هایی که در طول این عصب‌ها حرکت می‌کنند، راه‌های متفاوتی برای رفت‌و‌آمد به مغز انتخاب می‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود عادت عطسه کردن در افراد مختلف متفاوت باشد.

او می‌گوید، «این انتقال عصب‌هاست که به مغزتان می‌گوید که چیزی در بینی شما هست که باید بیرون بیاید!»

۲. عطسه کردن از بدنتان محافظت می‌کند. دکتر کائو می‌گوید، «عطسه کردن بخش مهمی از فرایند ایمنی بدن است که کمک می‌کند سالم بمانید.»

عطسه با پاک کردن بینی از باکتری‌ها و ویروس‌ها از بدنتان محافظت می‌کند. وقتی چیزی وارد بینی شما می‌شود یا با محرکی روبه‌رو می‌شوید که مرکز عطسه که در پایین ساقه مغز قرار گرفته‌است در مغزتان را تحریک می‌کند، پیام‌هایی سریعاً برای بستن گلو، چشم‌ها و دهانتان فرستاده می‌شود. سپس، عضلات سینه‌تان شدیداً منقبض می‌شوند و بعد عضلات گلویتان به سرعت باز و آزاد می‌‌شوند. درنتیجه این، هوا — به همراه بزاق و ماده مخاطی — با شدت از دهان و بینیتان بیرون می‌آید. و همین می‌شود که عطسه می‌کنید.

۳. عطسه سریع اتفاق می‌افتد. عطسه‌ها با سرعت ۱۶۱ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند. یک عطسه می‌تواند ۱۰۰، ۰۰۰ میکروب را وارد هوا کند.

۴. برداشتن ابرو ممکن است موجب عطسه شود. برداشتن ابرو روی عصبی در صورتتان که مسیر بینی را تامین می‌کند اثر می‌گذارد. و در نتیجه عطسه می‌کنید.

۵. هیچوقت در خواب عطسه نمی‌کنید. وقتی می‌خوابید، اعصاب عطسه هم می‌خوابند و این یعنی وقتی خوابید معمولاً عطسه نمی‌کنید.

۶. ورزش ممکن است عطسه‌تان بیندازد. دکتر کائو اعتقاد دارد که ورزش موجب عطسه کردن می‌شود. او می‌گوید، وقتی بیش از حد به جسمتان فشار می‌آورید، تنفستان زیاد می‌شود و درنتیجه، بینی و دهانتان خشک می‌شود. به این ترتیب، بینی شما با شروع به ترشح که موجب عطسه می‌شود به این مسئله واکنش می‌دهد.

۷. طولانی‌ترین عطسه: ۹۷۸ روز که توسط دونا گرفیت از انگلستان به ثبت رسیده است.

۸. نور آفتاب موجب عطسه کردن می‌شود. نورآفتاب باعث می‌شود که یکی از هر سه نفر به عطسه بیفتند. البته حساسیت به نورآفتاب مسئله‌ای ارثی است — این هم یک چیز دیگر که می‌توانید گردن پدر ‌و ‌‌مادرتان بیندازید!

۹. رابطه جنسی هم می‌تواند محرک عطسه باشد. بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید اتفاق می‌افتد. محققان باور دارند که تحریک سیستم عصبی پاراسمپاتیک در برخی افراد پیام‌هایی ارسال می‌کند که نه فقط باعث می‌شود این افراد از رابطه جنسی خود لذت ببرند، بلکه بعد از اتمام آن عطسه کنند.

۱۰. پرعطسه‌ترین حیوان: ایگوانا. طبق تحقیقات ایگوانا بیشتر از سایر حیوانات عطسه می‌کند. عطسه کردن معمولاً برای بیرون کردن برخی نمک‌های خاص که از محصولات فرعی فرایندهای گوارشی آنهاست اتفاق می‌افتد.

۱۱. چطور عطسه را متوقف کنید؟ بااینکه هنوز ثابت نشده است اما نفس کشیدن از راه دهان و گرفتن بینی در آن زمان می‌تواند چاره‌ساز باشد.

خرافات مربوط به عطسه
گذشته از این واقعیت‌های عجیب درمورد عطسه، خرافات زیادی هم درمورد عطسه وجود دارد.

بعنوان مثال، درست نیست که وقتی عطسه می‌کنید قلبتان می‌ایستد. وقتی سینه‌تان به خاطر عطسه منقبض می‌شود، جریان خونتان هم موقتاً منقبض می‌شود. درنتیجه، ریتم قلبتان تغییر می‌کند اما توقف نمی‌کند.

و وقتی عطسه می‌کنید کره چشمتان بیرون نخواهد پرید. بعضی افراد موقع عطسه کردن به طور طبیعی چشم‌هایشان را می‌بندند اما اگر بتوانند آنرا باز نگه دارند، چشم‌هایشان بیرون نخواهد پرید! دکتر کائو می‌گوید، «بااینکه فشارخون پشت چشم موقع عطسه کردن کمی بالا می‌رود اما آنقدر زیاد نیست که چشم‌هایتان را از حدقه بیرون کند.»

خیلی‌ها هم عقیده دارند وقتی عطسه می‌کنید باید کاری که مشغول انجام آن هستید را متوقف نموده و صبر نمایید برخی نیز اعتقاد دارند دوستی به ملاقاتتان می‌آید و اگر گربه‌تان عطسه کند باران خواهد آمد.

درمورد گفتن واژه عافیت باشید بعد از عطسه به همدیگر، دکتر وود توضیح می‌دهد که واژه عطسه به یونانی «pneuma» به معنای روح می‌باشد.

او می‌گوید، دعای خیر عافیت باشد بعد از عطسه از عقاید قدیمی است. در گذشته عطسه را تجربه‌ای نزدیک به مرگ می‌پنداشتند و تصور می‌کردند که دعای خیر روح فرد را از بیرون شدن از بدنش نجات می‌دهد و از وارد شدن شیطان به بدنش جلوگیری می‌کند.


عصرايران



تاريخ : جمعه 5 دی 1393برچسب:, | 9:48 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |


برشهایی از مغز یکی از نوابغ بزرگ قرن بیستم در موزه ای در فیلادلفیا به نمایش گذاشته شده است، برشهایی که بسیاری از محققان با مطالعه بر روی آن به اسراری از دلیل هوش بالای انیشتین پی برده اند.

درصورتی که علاقمندید بدانید مغز یک نابغه چه شکلی دارد، بهتر است سفری به فیلادلفیا داشته باشید، زیرا در آنجا می توانید برای اولین بار 46 قطعه از مغز آلبرت انیشتین، فیزیکدان نظری که نظریه نسبیت عمومی را مطرح کرد، از نزدیک ببینید.

این قطعات از مغز یکی از نابغه ترین فیزیکدانان جهان در موزه "موتر" و کتابخانه "پزشکی تاریخی" برای 9 روز به نمایش گذاشته خواهند شد. علاقمندان می توانند 46 قطعه از مغز این نابغه را به همان شکل که هست مشاهده کرده و بخشهایی از آن را نیز در زیر میکروسکوپ مشاهده کنند.

این برشها از مغز انیشتین از سال 1955 که وی در سن 76 سالگی دار فانی را وداع گفت، سفر طولانی و عجیبی داشته اند. "توماس هاروی" آسیب شناسی که کالبد شکافی انیشتین را انجام داد، طی یکی از مراحل استاندارد کالبد شکافی بخشی از مغز انیشتین را از جمجمه اش خارج کرد اما نتوانست آن را به جای خود بازگرداند. وی بعدها اظهار داشت که پسر انیشتین به وی اجازه داده تا این بخش از مغز را بردارد اما خانواده انیشتین این ادعا را رد کرده اند.

هاروی در افتضاحی که در پی این رویداد به بار آمد، کار خود را از دست داد اما مغز انیشتین را نگه داشت. طی سالها او بخشهایی از مغز را برای عصب شناسانی که تلاش در درک ساختار مغزی داشتند که انیشتین را به یک نابغه تبدیل کرده بود، ارسال می کرد.

هاروی برای آموزش تکنیک برش به فیلادلفیا سفر کرد و در آنجا بود که قطعه به جا مانده از مغز انیشتین در لابراتوار آسیب شناسی به نام "ویلیام اریک"برش خورده و به قطعات مختلفی تقسیم شدند. هاروی به عنوان تشکر از اریک که این فن را به او آموخته و نمونه مغز را در لابراتوارش برش داده بود، 46 برش از آن را به وی هدیه داد. ضخامت هر یک از این برشها 20 تا 50 میکرون است.

زمانی که اریک در سال 1967 درگذشت، همسرش قطعات را به پزشکی دیگر به نام "الن استینبرگ" اهدا کرد و در نهایت وی نیز برشها را به "لوسی رورک آدام" عصب-آسیب شناس بیمارستان کودکان فیلادلفیا سپرد. وی نیز به تازگی تصمیم گرفته است تا این برشها را به موزه موتر اهدا کند.

محققانی که بر روی مغز این نابغه مطالعه کرده اند می گویند تعیین عاملی ویژه در مغز انیشتین که منجر به بروز نبوغ باورنکردنی اش شده بسیار دشوار است، با این همه شاید ساختار میکروسکوپی مغز انیشتین که پس از مرگش به صورت غیر طبیعی جوان به نظر می رسید یکی از این عوامل باشد.

بر اساس گزارش لایو ساینس، محققان بر این باورند که مغز او توان ساخت "لیپوفوسین"، پسماند سلولی که با سالخوردگی در ارتباط است را نداشته و عروق خونی در مغز او نیز از ساختار و شکل بسیار خوبی برخوردار بوده اند به طوری که محققان می گویند مغز او در زمان مرگ ساختار مغز فردی جوانتر از 76 سال را داشته است، عواملی که شاید در نبوغ انیشتین تاثیرگذار بوده اند.

 



تاريخ : جمعه 5 دی 1393برچسب:, | 9:29 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

دماغ تک‌تک انسان‌ها دروغ را لو می‌دهد، درست مثل پینوکیو!

 



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 5 دی 1393برچسب:, | 9:13 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد