با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ زهر زنبور، قاتل ویروس ایدز!!!
زیارت عاشورا

ورود سم حشرات به بدن می‌تواند آسیب‌زا یا حتی کشنده باشد؛ اما محققان اخیرا دریافته‌اند که در زهر زنبور ماده‌ای وجود دارد که می‌تواند با قرارگرفتن در یک کپسول نانو به جنگ ویروس HIV برود.



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 5 دی 1393برچسب:, | 9:4 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

چند وقتی است دمنوش های گیاهی و میوه ای مورد استقبال و مصرف برخی خانواده ها قرار گرفته است. البته این استقبال دلایل مختلفی دارد؛ برخی برای نفع درمانی از این دمنوش ها استفاده می کنند. تعدادی برای تنوع بخشیدن به نوشیدنی روزانه آن را جایگزین چای کرده اند و بعضی هم به خاطر آن که به اطرافیان ثابت کنند آدم شیک و باکلاسی هستند، جعبه آن را روی میز کارشان می گذارند یا برای پذیرایی استفاده می کنند، اما پرسش اینجاست چه تفاوتی میان دمنوش با جوشانده گیاهی وجود دارد؟ آیا به دمنوش ها رنگ و طعم اضافه می شود؟ دمنوش هایی که حاوی چند گیاه مخلوط است تاثیر بهتری دارد یا آنهایی که از یک گیاه تهیه شده است؟ آیا از دمنوش ها همچون چای می توان به صورت روزانه استفاده کرد؟ مصرف دمنوش ها به شکل کیسه ای بهتر است یا فله ای؟

فرق دمنوش با جوشانده در چیست؟

اغلب گیاهان بافت سفت و خشنی دارند که بدن قادر به هضم این بافت و دسترسی به ترکیبات مفید آن نیست. در نتیجه برای آنکه ما بتوانیم از این ترکیبات سودمند نفع ببریم با خیساندن گیاه در آب، دم کردن یا جوشاندن به اثرات مهم آن دست می یابیم. البته باید بدانید دم کردن و جوشاندن گیاهان دو روش مختلف است و نوشیدنی حاصل از هر روش، خاصیت و تاثیر جداگانه ای بر بدن می گذارد.

بیشتر ادویه ها، میوه ها، برگ، ساقه یا ریشه گیاهان را می توان خشک و پودر کرد و برای تهیه دمنوش استفاده کرد. در این روش گیاه را کوبیده و در آب جوشیده شده به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در حالی که در ظرف بسته است، روی بخار ملایم قرار می دهند و بعد صاف می کنند. نوشیدنی حاصل از برگ های چای، گل گاوزبان، گل ختمی، به لیمو، سنبل الطیب یا انواع چای میوه ای نوعی دمنوش گیاهی است، اما در مقابل اگر گیاه را مستقیم با آب سرد یا گرم بجوشانند جوشانده ای به دست می آید که خاصیت و اثر آن قوی تر از دمنوش است، چراکه حین جوشاندن مواد بیشتری از گیاه خارج می شود و توصیه آن است برای مصارف روزانه از دمنوش استفاده شود. البته به این معنا نیست که جوشانده بر دمنوش برتری دارد و تصمیم بگیرید هر نوع گیاهی را در آب بجوشانید تا نفع بیشتری از آن ببرید.

بسیاری از گیاهان باید به صورت دمکرده استفاده شود و اگر بر اثر ناآگاهی یا غفلت جوشانده شود خاصیت آن تغییر می کند و گاهی موادی از گیاه آزاد می شود که دارای عوارض ناگواری خواهد بود. در نتیجه از جوشاندن گیاهانی که به صورت فله ای عرضه و توسط افراد ناآگاه و بی تجربه برای درمان دردی پیشنهاد می شود، اجتناب کنید.

به دمنوش ها رنگ و طعم می زنند؟

گاهی هنگام مصرف برخی دمنوش های گیاهی یا میوه ای طعم و بوی تندی احساس می شود و در تماس با آب جوش رنگی قوی از آن تراوش می شود که به نظر می رسد سنتزی و مصنوعی باشد. در این خصوص لازم است بدانید برخی دمنوش های گیاهی مثل دمنوش نعناع یا دارچین به طور طبیعی رنگ یا اسانس تندی دارند و بخصوص آن که اگر بخوبی ریز شده و درون کیسه های کاغذی بسته بندی شده باشد، در تماس با آب جوشیده، رنگ یا ماده معطر آنها سریع استخراج می شود.

در واقع اغلب دمنوش ها بجز چای به دلیل آن که اسانس زیادی دارد کمتر دارای رنگ و طعم مصنوعی است، اما این نشان دهنده آن نیست که همه تولیدکنندگان متعهد بوده و درون دمنوش های کیسه ای از گیاه خالص استفاده می کنند.

اما چرا برخی دمنوش ها رنگ و بو ندارد و مزه آب می دهد؟ برخی گیاهان اسانس و رنگ ضعیفی دارند و باید مدت زمان بیشتری دم بکشند تا اسانس آن خارج شود، ولی اگر این مدت زمان سپری شد و اثری از رنگ و خاصیت نبود به تقلبی بودن محصول مشکوک شوید. دمنوش های کیسه ای چون حاوی گیاه پودر شده است طی پنج تا ده دقیقه دم کشیده و رنگ و اسانس شان خارج می شود، اما گیاهانی که به صورت برگ، ساقه و ریشه کامل هستند باید بیشتر و گاهی تا ۲۰ دقیقه دم بکشند.

خوب و بد دمنوش های مخلوط

شاید این پرسش مطرح شود آیا گیاهان یا میوه هایی که برای تهیه چای گیاهی یا همان دمنوش با هم مخلوط می شود، می تواند بر هم تاثیر منفی گذاشته یا از اثرات یکدیگر بکاهد؟ با توجه به این که بر اثر مخلوط کردن چند گیاه، خاصیت درمانی، اثرات تقویت کنندگی و آرام بخشی دمنوش ها افزایش یافته و گاهی هم از میزان عوارض جانبی گیاهان کاسته می شود، اما باید بدانید در مواردی هم تداخل اثر چند گیاه با یکدیگر می تواند از خواص دمنوش کاسته یا با ایجاد سمیت موجب بروز عوارض جزئی یا شدید در مصرف کننده شود.

در نتیجه بدون آگاهی، از مخلوط کردن چندین نوع گیاه با یکدیگر بپرهیزید. دمنوش های ترکیبی که به صورت صنعتی تولید و دارای مجوز بهداشت است، اغلب تحت نظارت مسئولان مربوط کنترل شده و قابل اعتماد است.

نوشیدن روزانه دمنوش عارضه دارد؟

با توجه به این که اغلب دمنوش ها حاوی رنگدانه، آنتی اکسیدان و ترکیبات ضدسرطان، ضددیابت، ضدفشارخون و ضدبیماری های قلبی ـ عروقی هستند و برخی از آنها باعث کاهش خستگی و تمدد اعصاب شده و برخی تقویت کننده معده، روده، کلیه و کبد است اغلب به صورت روزانه استفاده شده و گاهی در مصرف آن زیاده روی می شود، اما باید بدانید دمنوش ها همچون برخی داروهای گیاهی یا شیمیایی امکان دارد همچون شمشیر دولبه عمل کرده و علاوه بر مزایای سودمند، اثراتی همچون کاهش یا افزایش قند یا فشار خون از خود نشان دهند یا سبب بروز رخوت شوند یا با غذاهای مصرفی یا داروهای شیمیایی سازگار نبوده و به نفع شما نباشد. در نتیجه دمنوش ها باید به میزان متعادل و در صورت بیماری با مشورت پزشک مصرف شود.

به گفته متخصصان مصرف روزانه دمنوش هایی مانند زیره، رازیانه و گشنیز به مقدار مناسب بدون اشکال است، اما دمنوش گل گاوزبان که می تواند سبب کاهش یا افزایش فشار خون یا دیگر فاکتورهای خونی شود محدودیت مصرف دارد و باید روی بسته بندی دمنوش ها مقدار، نوع مصرف، خواص درمانی و عوارض احتمالی آن درج شود.

دمنوش فله ای بهتر است یا کیسه ای؟

برگ های خشک شده گیاهانی همچون گل گاوزبان، آویشن، اسطوخودوس، نعناع، چای کوهی و... به صورت فله ای در بیشتر عطاری ها به فروش می رسد و بیشتر نسل قدیمی ها از طرفداران پر و پا قرص آن هستند، اما پرسش این است که مصرف دمنوش به شکل کیسه ای بهتر است یا فله ای؟

با توجه به این که گیاهان دم کردنی به دو شکل کیسه ای و فله ای در بازار موجودند و هر کدام طرفداران خاص خود را دارند، پیشنهاد می شود برخی گیاهان مثل دارچین، رازیانه و زیره را به شکل فله ای تهیه و خودتان به میزان مورد نیاز پودر کنید، زیرا پس از خرد شدن، مواد موثر گیاه به مرور از بین می رود. در مورد سایر دمنوش های فله ای نیز چون از نظر کیفیت، رنگ و بو بیشتر قابل بررسی است اگر از محل معتبری تهیه شود بهتر از انواع دمنوش های کیسه ای است، اما اگر مصرف دمنوش کیسه ای برایتان راحت تر است انواعی را که به تاریخ تولید نزدیک ترند انتخاب کنید.

دمنوش ها حاوی ترکیبات مفیدی است که بر اثر گذشت زمان با اکسیژن هوا وارد فعل و انفعالات شده و از مزیتشان کاسته می شود. دمنوش ها در محیط خشک، خنک و در سایه دو تا سه ماه قابل نگهداری بوده و بیش از این زمان اگرچه طعم آن تغییر نمی کند و فاسد نمی شود، اما به مرور از فواید آن کاسته می شود.

مصرف دمنوش سرد بجز برای برخی گیاهان خاص توصیه نمی شود، زیرا بر اثر سرد شدن، برخی مواد مؤثر دمنوش از بین می رود و اثر نوشیدنی کم می شود. بهتر است دمنوش حداکثر ظرف یک تا دو ساعت میل شود.



تاريخ : پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:, | 21:28 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

سیر و لیمو ترش

اگر دچار گرفتگی رگ های قلبی شده اید، نیازی به عمل قلب باز ندارید، زیرا گرفتگی رگ ها پس از این، شما را آزار نخواهد داد. فقط کافی است، روزی نصف استکان (معادل 30 سی سی) از این نوشیدنی غلیظ و طبیعی را میل نمایید تا مشکل تان به کلی برطرف گردد.

 

افرادی که مشکل چربی خون بالا دارند و میزان کلسترول بد (LDL) در آنها بالاست و رگ های بدن آنها در اثر رسوب چربی ها دچار گرفتگی شده است ، پس از مصرف این محلول می توانند شب ها بدون پریشانی خاطر، خواب راحت و آسوده ای داشته باشند.

 

همچنین مصرف این محلول، برای کسانی که سایش دندان (دندان قروچه) و یا جرم دندان دارند، مفید است.

طرز تهیه:

30 عدد حبه ی سیر را پوست بگیرید و همراه با 5 عدد لیمو ترش (شیرازی) با پوست که قبلا هسته های آنها را گرفته اید، در هم زن (میکسر) بریزید. پس از آن که همه ی محتویات در میکسر له شد، با یک لیتر آب مخلوط نموده و بجوشانید (نکته ی مهم: فقط و فقط، یک بار جوش بخورد).

پس از سرد شدن، آن را از صافی رد نمایید و محتویات را داخل یک شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

طرز مصرف:

روزانه نصف استکان از این نوشیدنی (به اختیار خودتان قبل یا بعد از غذاهای اصلی) را میل نمایید. پس از گذشت سه هفته ، احساس جوانی و شادابی در تمام وجودتان قابل لمس خواهد بود، زیرا تمامی گرفتگی های رگ های بدن و سایر عوارض آن مثل دید کم و سنگینی گوش برطرف خواهد شد.

به یاد داشته باشید، بعد از مصرف یک دوره ی سه هفته ای، باید هشت روز استراحت کرده و سپس دومین دوره ی مصرف سه هفته ای را شروع کنید. به این ترتیب یک تاثیر مطلوب را تجربه خواهید کرد. این دوره ی درمان ارزان و بی ضرر را می بایست هر ساله تکرار کنید.

البته باید گفت که با خوردن این نوشیدنی، هیچ کس بوی نامطلوب سیر را از شما احساس نخواهد کرد.

(اگر مشکل قلبی دارید، بهتر است قبل از مصرف این مخلوط با پزشک خود مشورت کنید).

منبع : سایت دانشکده پزشکی دانشگاه اِرلانگن آلمان



تاريخ : سه شنبه 25 آذر 1393برچسب:, | 19:6 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
كفش‌های چرمی مناسب ترین جنس كفش است، زیرا انتقال هوا بین پوست و خارج از كفش برقرار می‌شود. اما كفش‌هایی كه جنس آنها صد درصد پلاستیك است باعث ایجاد عرق در پا شده و با جلوگیری ازجریان هوا زمینه بروز اختلالات و ناهنجاریهای پوستی فراهم می شود.
دكتر فرزانه تركان متخصص طب فیزیكی و توان بخشی با بیان این مطلب گفت: كفش راحت، كفشی است كه دارای ارتفاع مناسب بوده و پا در كفش احساس راحتی كند. معمولا نباید كفه كفش سفت بوده و فشار را فقط به یك نقطه منتقل كند.
وی درباره بهترین شكل و نرم كفش گفت: توزیع یكسان وزن بدن به جلو و عقب پا بهترین شكل كفش می‌باشد البته كفش‌های پاشنه بلند باعث انتقال بیشتر وزن به جلوی پا ‌شده و توصیه می‌شود كه به مدت طولانی درطول روز استفاده نشود.
دكتر تركان با اشاره به استفاده از كفش‌های لژدار كه ارتفاع كفه كفش از قسمت پاشنه تا پنجه پا ادامه دارد و اختلاف آن یك تا دو سانت نیست، اظهار داشت: معمولا نوك باریك و پاشنه بلند كفش‌ باعث انتقال وزن بدن به جلوی پا و تغییر شكل درانگشتان و بیرون زدگی استخوان پا به خارج می شود.
وی ادامه داد: تداوم در استفاده از این كفش‌ها باعث جمع شدن استخوان پا شده و به طرف مخالف كشیده می شود.این ناهنجاریها معمولا دردهای ناراحت كننده‌ای را درافراد ایجاد ‌می كند كه تغییر شكل استخوان پا برگشت ناپذیر است و در نتیجه فرد مجبور به پوشیدن كفش سفارشی می‌شود.
این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی با بیان اینكه بر خلاف تصور مردم به خصوص زنان كه صندل و دمپایی را راحت ترین كفش می‌دانند، كفش‌ مناسب كفشی است كه كاملا پا را در برگیرد، توصیه كرد كه خرید كفش حتی الامكان در ساعات بعد ازظهر كه پا به بزرگترین حجم خود رسیده انجام شود. زیرا تورم و افزایش حجم عضلات پا در بعدازظهر در بزرگ ترین حالت آن است.
وی با بیان اینكه بیشترین دردها و ناراحتی‌های كمر و پا به خاطر كفش نامناسب است، تصریح كرد: در مجموع تنها درصد بسیار كمی از كفش‌ها استاندارد هستند و معمولا از نظر جنس، مدل، قرارگیری پاشنه ونحوه توزیع وزن مناسب نیستند اما متاسفانه بیشتر مردم از كفش‌های روتین استفاده می‌كنند.
تركان با اشاره به كفش‌های ورزشی و یا شبیه اسپرت كه راحت ترین كفش‌هاست، اعلام كرد: كفش‌های چرمی مناسب ترین جنس كفش است، زیرا انتقال هوا بین پوست و خارج از كفش برقرار می‌شود. اما كفش‌هایی كه جنس آنها صد درصد پلاستیك است باعث ایجاد عرق در پا شده و با جلوگیری ازجریان هوا زمینه بروز اختلالات و ناهنجاریهای پوستی فراهم می شود.
وی با بیان اینكه نباید كفش را بدون جوراب پوشید، گفت: جوراب‌ها باید نخی باشد چون كه باعث تسریع در انتقال هوا می‌شود. همچنین نباید پا به مدت طولانی در كفش قرار گیرد حتی كفش‌هایی كه خیلی راحت هستند.
دكتر فرزانه تركان درباره نرمش‌ و جابه جا كردن عضلات برای رفع خستگی پا اظهار داشت: این حركات باعث جریان خون به نقاط مختلف پا می‌شود كه می‌توان مچ پا را به سمت بالا كشید و نگه داشت. تكرار این حركات باعث می‌شود تا ورمی كه در قسمت‌های پا ایجاد شده كمتر شده و سیستم پمپاژ و انتقال خون به قسمت قلب جریان پیدا كند.
وی در پایان توصیه كرد: مردم بیشتر از آن كه به زیبایی كفش توجه كنند باید به راحتی كفش اهمیت دهند.
منبع :سایت آفتاب




تاريخ : شنبه 22 آذر 1393برچسب:, | 16:45 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

 اگر یک سبد دستتان بدهند و به شما بگویند آن را با ده میوه و سبزی برتر از نظر تغذیه ای پر کنید، دست روی چه خوراکی هایی می گذارید؟ موز، سیب، گیلاس و لیموترش؟ به نظر شما این خوراکی ها باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟ بیایید همراه هم به بازار میوه و سبزی برویم و از بین همه خوراکی هایی که می بینیم، ده خوراکی برتر را انتخاب کنیم. راهنمای ما در انتخاب این خوراکی های مفیدتر، انجمن بین المللی تغذیه و صنایع غذایی آمریکاست. به گفته این انجمن، از این ده خوراکی حداقل باید پنج خوراکی هر روز در سبد غذایی خانواده قرار داشته باشد تا همیشه سلامت باشید.


گوجه فرنگی، دشمن سرطان

 

رنگ قرمز زیبای آن نشان می دهد این خوراکی سرشار از یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها یعنی لیکوپن است. بنابراین مصرف این خوراکی مانع ابتلا به سرطان می شود. البته این ویژگی در دیگر خوراکی های حاوی آنتی اکسیدان نیز وجود دارد اما لیکوپن یکی از تاثیرگذارترین این خوراکی هاست. دلیل آن نیز تاثیر این آنتی اکسیدان روی رادیکال های آزاد است. این خوراکی منبع انواع ویتامین ها بویژه ویتامین C و K است. مصرف گوجه فرنگی میزان فشار خون را تنظیم می کند. بنابراین مصرف آن برای همه افراد بویژه افراد مبتلا به فشار خون بالا بسیار مناسب است.

میزان مصرف: روزانه دو عدد متوسط یا روزانه ده عدد گوجه گیلاسی
شیوه مصرف: به صورت خام




کلم بروکلی، دوست معده

 

در بین گیاهان خانواده صلیبی یا چلیپاییان، کلم بروکلی حاوی قوی ترین آنتی اکسیدان است. نکته مهم تر این که مصرف آن به طور خاص مانع ابتلا به سرطان ریه، معده و مقعد می شود. این سبزی با وجود رنگ سبزی که دارد، حاوی بتاکاروتن، پیش ساز ویتامین A، ویتامین C و فولات است. بنابراین مصرف آن باعث حفظ سلامت پوست، جلوگیری از ابتلا به زکام و سرماخوردگی می شود. فولات موجود در این خوراکی نیز برای آرامش اعصاب مناسب است. علاوه براین که فولات موجود در این سبزی باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود.

میزان مصرف: روزانه یک شاخه
شیوه مصرف: به صورت خام در سالاد یا بخارپز به عنوان مخلفات غذا




فلفل دلمه ای، دوست قلب

فلفل دلمه ای طعم خوبی دارد و باعث خوش عطر و طعم شدن غذاها می شود. فلفل دلمه ای حاوی لیکوپن و اسید فولیک است. بنابراین خوردن آن به عملکرد بهتر قلب کمک می کند. پژوهش های جدید نشان می دهد مصرف روزانه فلفل، مانع ابتلا به سرطان ریه، کولون، لوزالمعده و خون می شود. رنگ این فلفل نشان می دهد این خوراکی سرشار از انواع آنتی اکسیدان هاست. بنابراین مصرف آن علاوه برجلوگیری از ابتلا به سرطان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

میزان مصرف: روزانه نصف یک عدد فلفل دلمه ای
شیوه مصرف: به صورت خام در سالاد یا همراه غذا به عنوان طعم دهنده انواع خورشت ها، مرغ و گوشت




هویج، دوست مو

شاید از شنیدن این جمله که هویج دوست مو است، تعجب کنید. به این دلیل که آن را بیشتر دوست چشم می شناسیم، اما هویج باعث حفظ سلامت موها هم می شود. این خوراکی با رنگ زیبای نارنجی اش نشان می دهد سرشار از آنتی اکسیدان کاروتن و ویتامین A است. بنابراین به سلامت چشم و پوست نیز کمک می کند و ویتامین C موجود در هویج دستگاه گردش خون را در مقابل سکته قلبی بیمه می کند.

میزان مصرف: روزانه یک تا دو عدد متوسط
شیوه مصرف: به صورت خام در سالاد یا بخارپز به عنوان مخلفات غذا



 

سیب زمینی شیرین،‌ هضم بهتر غذا

این خوراکی پرخاصیت حاوی ترکیب های ضد سرطان یعنی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین A، C و منگنز است. این خوراکی برای افراد کم خون نیز مفید است به این دلیل که سرشار از آهن است. فیبر موجود در سیب زمینی نیز به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می کند. از طرفی ساختار و بافت سیب زمینی به هضم بهتر غذا کمک می کند. البته بعضی از پژوهشگران دلیل آن، یعنی تاثیر سیب زمینی در هضم بهتر غذا را به شیرینی طبیعی آن نسبت می دهند.

میزان مصرف: روزانه نصف سیب زمینی متوسط
شیوه مصرف: به صورت آب پز همراه غذا، به عنوان شام همراه با گوجه فرنگی و پنیر و سوپ سیب زمینی و هویج و آب مرغ




اسفناج، دوست کم خون ها

اگر دنبال منبع انواع ویتامین ها هستید، علاوه بر کلم بروکلی می توانید اسفناج مصرف کنید. این سبزی ویژه حاوی انواع ویتامین هاست. ازطرفی اسفناج حاوی آهن است؛ بنابراین مصرف آن برای افراد کم خون مناسب است. فیبر موجود در اسفناج باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود و مصرف آن به دلیل ترکیب هایی که دارد مانع ابتلا به سرطان روده و پوکی استخوان می شود.

میزان مصرف: روزانه یک فنجان
شیوه مصرف: سالاد اسفناج، بورانی اسفناج، به صورت بخارپز به عنوان مخلفات غذا و به عنوان سبزی آش




کلم بروکسل، ویژه مادران باردار

اگر قرار باشد یک خوراکی خاص از بین سبزی ها هر روز در برنامه غذایی مادران باردار قرار گیرد، آن کلم بروکسل است. این خوراکی کپسول طبیعی حاوی اسید فولیک و ویتامین B است. در دوران بارداری یکی از نیازهای ضروری مادران باردار مصرف مکمل اسید فولیک و مواد غذایی حاوی این ترکیب مهم است. این سبزی حاوی ویتامین K است. بنابراین مصرف آن برای درمان اختلال های کبدی موثر است. ویتامین C موجود در این خوراکی نیز به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و بدن را در مقابل تاثیر منفی عوامل بیماری زا بیمه می کند. پتاسیم موجود در این خوراکی نیز برای قلب مفید است. فیبر موجود در کلم بروکسل به عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند و مانع ابتلا به یبوست می شود. این سبزی منبع اسید چرب امگا۳ گیاهی است. بنابراین مصرف کلم بروکسل باعث کاهش و کنترل میزان چربی خون می شود.

میزان مصرف: روزانه ده عدد
شیوه مصرف: به صورت خام در سالاد یا همراه ماست یا به صورت بخارپز به عنوان مخلفات غذا




بادمجان، خوراک مغز

در نگاه اول این خوراکی بی خاصیت به نظر می رسد، اما بادمجان حاوی نوعی آنتی اکسیدان خاص به نام نازونین یا ناسونین است. این آنتی اکسیدان به صورت خاص پیری سلول های مغز را به تعویق می اندازد. بنابراین مصرف بادمجان مانع از ابتلا به آلزایمر می شود. این خوراکی حاوی فیبر فراوانی است. بنابراین خوردن آن هرچند باعث بروز نفخ می شود، اما به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک کرده و مانع چسبندگی روده می شود. بادمجان حاوی پتاسیم است. بنابراین مصرف بادمجان مانع سکته مغزی و قلبی و زوال عقل می شود.

میزان مصرف: روزانه یک عدد متوسط
شیوه مصرف: به صورت کبابی همراه با نان و به صورت کبابی همراه با ماست یا تهیه خورشت بادمجان به شرطی که بادمجان ها کبابی شده باشد




پیاز، دوست استخوان ها

خوراک خوشبویی نیست، اما اگر بدانید چه ویژگی خاصی دارد، خوردن آن را ترک نمی کنید. پیاز حاوی ترکیبی است که روند از دست دادن کلسیم در بدن را کند کرده و مانع پوکی استخوان می شود. بنابراین مصرف آن برای همه افراد بویژه زنان پس از شروع دوره یائسگی بسیار مفید است. ویتامین C و فولات موجود در آن بدن را در مقابل ابتلا به پوکی استخوان بیمه می کند.

میزان مصرف: روزانه نصف عدد متوسط
شیوه مصرف: به صورت خام همراه با غذا، به عنوان طعم دهنده انواع غذاها و خرد شده همراه با ماست و خیار

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



تاريخ : جمعه 21 آذر 1393برچسب:, | 12:9 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
کم خونی به حالتی اطلاق می‌شود که میزان گلبول‌های قرمز و یا هموگلوبین کمتر از حد نرمال باشد که این حالت در اثر یک یا چند اشکال در سنتز یا بالغ شدن گلبول قرمز به وجود می‌آید. اندازه طبیعی گلبول‌های قرمز حدود 8-6 میکرون می‌باشد.

علائم کم‌ خونی

کم‌ خونی‌ها از هر نوع که باشند تقریباً دارای یک سری عوارض ظاهری مشترک هستند. علائم کم‌خونی در ابتدا می‌تواند ملایم و آرام باشد و با علائم بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته شود. از مهم‌ترین علائم مشخصه این بیماری خستگی زودرس و بی‌حالی، ضعف و سستی، نفس‌های کوتاه و با فشار، رنگ‌پریدگی پوست، سردرد، ضربان قلب سریع همراه با درد قفسه سینه، افزایش حساسیت به عفونت، ناخن‌های شکننده، سرگیجه، زودرنجی و بدخلقی را می‌توان نام برد.

 انواع کم‌ خونی‌های تغذیه‌ای

* کم‌ خونی ناشی از کمبود مس

* کم‌ خونی ناشی از کمبود آهن

* کم‌ خونی ناشی از کمبود پروتئین

* کم‌ خونی ناشی از کمبود ویتامین‌ها (E,C,B2,B6,B9,B12)

در این مقاله به بررسی کم‌ خونی‌هایی که با کمبود ویتامین‌ها مرتبط هستند، می‌پردازیم.



تاريخ : شنبه 1 فروردين 1388برچسب:, | 15:17 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

علایم کم خونی چیست ؟

کم خونی مشکلی است که بین خانم ها شایع است و آمار آن در زنانی که فعالیت بیشتری دارند، بالاست. اما علایم کم خونی چیست و چگونه می توان فهمید که دچار کمبود آهن شده ایم. فرشته همیشه از خستگی زیاد گلایه داشت.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، رنگ و رویش پریده بود، به توصیه های افراد بسیاری عمل کرده بود اما نتیجه ای نداشت. بالاخره با یک آزمایش خون ساده متوجه شد که کم خونی دارد. مشکلی که بین خانم ها شایع است و آمار آن در زنانی که فعالیت بیشتری دارند، بالاست.

اما علایم کم خونی چیست و چگونه می توان فهمید که دچار کمبود آهن شده ایم.

-خستگی مفرط:

بدن با استفاده از هموگلوبین آهن تولید می کند. هموگلوبین اکسیژن را در بدن حمل می کند. با کم شدن آن، فرد احساس خستگی مفرط می کند.

-مشکل در تمرکز کردن:

کمبود آهن می تواند در ساخت انتقال دهنده های پیام های عصبی اختلال ایجاد کند و این امر به افت کارایی حافظه و تمرکز منجر می شود.

-کم آوردن نفس:

این مشکل ممکن است در باشگاه ورزشی یا هنگام راه رفتن رخ دهد، با کمبود آهن، بدن به اکسیژن نیاز بیشتری پیدا می کند .

-رنگ پریدگی غیرعادی:

این حالت می تواند بر اثر کاهش جریان خون و گلبول های قرمز به وجود بیاید.

-بی تفاوتی:با کاهش آهن در بدن، فرد دچار بی تفاوتی نسبت به مسائل خانوادگی، کار و … می شود.

-در انجام فعالیت ورزشی دچار مشکل شده اید:

با این که به طور منظم ورزش می کنید اما کمبود آهن می تواند مقاومت بدن را ضعیف کند.

-درد عضله:

اگر به باشگاه می روید و بیشتر و طولانی تر از قبل احساس درد دارید، احتمالا دچار کمبود آهن شده اید. کمبود آهن باعث می شود عضلات توانایی بهبود پیدا نکند در نتیجه فرد دچار درد می شود.

-ناخن های شکننده:

وقتی ناخن های دست و پا حالت شکننده و قاشق فرو رفته به خود می گیرد، این امر بیانگر کمبود آهن است.

-عفونت های مکرر:

اگر اغلب مریض می شوید به ویژه به بیماری تنفسی مبتلا می شوید، بدانید که دچار کمبود آهن شده اید.

-ادرار صورتی یا قرمز رنگ:

میزان دفع برخی رنگدانه ها در افرادی که از کم خونی رنج می برند، بیشتر از افراد معمولی است.

**نکته

وقتی به دلایل مختلف، بدن دچار کمبود آهن می شود جذب آن افزایش پیدا می کند. در صورتی که جذب آهن کافی نباشد، بدن برای جبران کمبود آهن محلول در خون از ذخایر خود استفاده می کند. به طور کلی از عوامل موثر کم خونی، می توان به فقر غذایی، اختلال در جذب و وجود انگل اشاره کرد.

کمبود آهن باعث کوچک شدن و کم رنگ شدن گلبول های قرمز می شود. سرگیجه و سردرد از جمله عوارض کمبود آهن است؛ در این شرایط غذا در داخل معده به خوبی گوارش نمی شود.

به عبارتی اختلال گوارشی و کمبود اسیدمعده باعث کم خونی می شود و از طرفی این مشکلات به علت کم خونی به وجود می آید.

اما چرا مصرف آهن و تأمین آهن خون اهمیت دارد؟

به طور کلی برای آهن ۳وظیفه و نقش تعریف می کنند: حمل اکسیژن از ریه به تمام سلول ها، تأمین اکسیژن عضلات و تقویت سیستم ایمنی.



تاريخ : دو شنبه 17 آذر 1393برچسب:, | 23:45 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

چای سبز یک نوشیدنی مفید و مصرف آن در کشورهای آسیایی بیشتر است. به طوری که آسیایی ها روزانه حدود ۳ فنجان چای می نوشند. چای سبز موارد استفاده زیادی در درمان برخی بیماری ها دارد و در معالجه برخی عفونت ها و هضم غذا موثر است. خاصیت سفید کننده دارد و اعصاب را تقویت می کند. برای برخی ناراحتی های چشم نیز مفید است. از برگ های چای سبز برای تسکین جای نیش حشرات و آفتاب سوختگی استفاده می شود. همچنین برای معالجه سرطان سینه و ناحیه گردن، سرطان روده بزرگ و راست روده و سرطان تخمدان مفید است.

یكی از عناصر فعال در چای سبز به اندازه آسپیرین از تجمع پلاكتهای خونی جلوگیری می كند كه این اثر جریان خون را بهبود می بخشد. چای سبز از سخت شدن رگها نیز جلوگیری می كند. تحقیقات مردمی نشان می دهد كه در كشورهایی كه مردم هر روز چای سبز مصرف می كنند موارد سرطانی كمتر بوده است، هر چند بین این دو هیچ رابطه علت و معلولی تایید نشده است. اما چای سیاه فاقد خاصیت مشابهی است. در واقع، اگر به مقدار زیادی چای سیاه مصرف كنید، ضریب خطر ابتلا به سرطان راست روده، كیسه صفرا و مخاط رحم را افزایش می دهید.

چای سبز معمولاً برای معالجه بیماریها تجویز می شود. اما مردم در تمام نقاط جهان پی برده اند كه نوشیدن چای سبز بطور روزانه فواید سلامتی زیادی دارد. چای سبز ماده پیشگیری كننده مهمی در قبال سرطان، افزایش چربیهای خون، سفت شدن رگها و حفره های دندان تلقی میشود. این گیاه در قبال اسهال خونی ناشی از باكتری مصونیت ایجاد می كند. چای سبز در رفع پاره ای از عفونتهای قارچی، باكتری و حتی ویروسی (نظیر سرماخوردگی عادی) نیز مفید است.

چای سبز در درمان سرطان پروستات موثر است. سرطان پروستات جزو شایعترین سرطان در مردان است. البته این سرطان را باید با بزرگ شدن خوش خیم پروستات افتراق داد که نیاز به جراحی دارد ولی افراد زیادی مستعد به سرطان پروستات هستند. آخرین تحقیقات نشان می دهد که مواد شیمیایی موسوم به پلی فنون ها که در چای سبز وجود دارد از پیشروی سرطان پروستات می توانند جلوگیری کنند. این تحقیقات فعلا در حد آزمایشگاهی است. تحقیقیات نشان می دهد که عوامل به وجود آورنده سرطان پروستات سالها قبل از به وجود آمدن آن فعال می شوند و مراحل شیمیایی خاصی را سپری می کنند.

به طور کلی سرطان پروستات در سنین بالای ۵۰ بروز می کند ولی می توان از سالها قبل از آن جلوگیری کرد. چای سبز از یک سری تغییرات شیمیایی در سلول های پروستات که باعث می شود به سلول های سرطانی تبدیل شوند جلوگیری می کند. هدف پزشکان ایجاد این تغییرات۲۰ تا ۲۵ سال قبل از بروز سرطان است که می تواند تاثیر زیادی در کاهش میزان آن ایجاد کند.

تفاوت بین چای سبز و سیاه در نحوه عمل آوری آنهاست. برگهای تازه چای كمی بخار داده میشود و سپس به سرعت در چای سبز خشكانده میشود. این عمل از كنش آنزیمها در متلاشی كردن مواد غذایی و مغزی موجود در چای بنام "پلی فنول" كه عناصر ضد سرطانی چای سبز محسوب میشوند، پیشگیری می كند. پلی فنول چای سبز حتی در مقایسه با ویتامین های C و E ضد اكسید كننده بهتری است. چای سبز برای سیستم هاضمه شما نیز مفید است. چای سبز سبب میشود كه روشنتر فكر كنید و حتی قوه بینایی شما را نیز تقویت می كند. این گیاه رگها را تقویت و از تجمع چربیهای زیاد در خون جلوگیری می كند. این گیاه خلط را از گلوی ملتهب پاك و اثر مواد سمی را خنثی می كند. "تانین" موجود در این گیاه می تواند از تداوم اسهال جلوگیری كند. اگر در صدد افزایش میزان تانین در چای هستید، بگذارید بیشتر دم بكشد.

:: معرفی گیاه
گیاه چای، گل بزرگی است كه دارای برگهای همیشه سبز است. چای سبز اصالتاً بومی چین است كه در آن كشور بیش از پنج هزار سال مورد مصرف بوده است. امروزه چای در تمامی نقاط آسیا و بخشهایی از خاورمیانه و آفریقا نیز كشت میشود. چای سیاه در آمریكا بیشتر رایج است و تخمیر داده میشود و به اندازه چای سبز سالم نیست. چای سبز تخمیر داده نمیشود (چای اولانگ نیمه تخمیر شده است).

:: تركیبات گیاه
غنچه برگ و برگهای جوان بهترین بخش چای سبز هستند. چای حاوی كافئین آلكالوئیدهای پورین، تئوفیلین و تئوبرومین است. اما فعال ترین تركیبات موجود در آن عبارت است از پلی فنولها كه بسیاری از خواص درمانی و پیشگیرانه ناشی از وجود آنها است.

:: اشكال موجود
اغلب فرآورده های چای سبز به صورت برگ خشك چای عرضه میشوند. البته عصاره های تهیه شده از برگها و غنچه برگ آن موجود است. چای سبز حاوی ۳۰۰ تا ۴۰۰ پلی فنول و ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم كافئین در هر لیوان است. فرآورده های چای سبز عاری از كافئین دارای پلی فنولهای فشرده (۶۰ تا ۸۹ درصد كل پلی فنولها) است.

:: نحوه مصرف
یكی از عناصر فعال در چای سبز به اندازه آسپیرین از تجمع پلاكتهای خونی جلوگیری می كند كه این اثر جریان خون را بهبود می بخشد. چای سبز از سخت شدن رگها نیز جلوگیری می كند. تحقیقات مردمی نشان می دهد كه در كشورهایی كه مردم هر روز چای سبز مصرف می كنند موارد سرطانی كمتر بوده است، هر چند بین این دو هیچ رابطه علت و معلولی تایید نشده است. اما چای سیاه فاقد خاصیت مشابهی است. در واقع، اگر به مقدار زیادی چای سیاه مصرف كنید، ضریب خطر ابتلا به سرطان راست روده، كیسه صفرا و مخاط رحم را افزایش می دهید.

اثرات ضد سرطانی چای سبز در موارد سرطان مجرای معده روده ای، سرطان ریه و پستان بیشتر نمایان است. چای سبز قویاً به عنوان جایگزینی برای چای سیاه و قهوه توصیه میشود. نوشیدن روزانه سه لیوان چای سبز (حاوی سه گرم مواد حل شدنی، یا ۲۴۰ تا ۳۲۰ گرم پلی فنولها) یا روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم عصاره استاندارد چای سبز (عصاره ها باید حاوی ۸۰ درصد پلی فنولها و ۵۵ درصد اپی گالوكزچین) میزان مصرفی چای سبز است. انواع فرآورده های كپسولی و مایع چای سبز نیز قابل دسترسی است.

:: تداخل های احتمالی
اگر داروهای الكالین (نسخه ای یا بدون نسخه) مصرف می كنید، بهتر است كه از مصرف چای بپرهیزید. تانین موجود در چای با داروهای الكالین (قلیایی) تداخل پیدا می كند كه این امر سبب میشود كه داروها كم اثر باشند.



برخی از فواید مصرف متداول چای سبز

چای سبز و آلزایمر :
محققین دریافته اند كه چای سبز می تواند ache كه پیام شیمیایی انتقال عصبی را تخریب می كند را غیر فعال نماید. چای سبز فعالیت این آنزیم، كه در مغز بیماران به آلزایمر یافت می شود را از بین می برد.

چای سبز و دیابت :
طبق گزارشهای سازمان غذایی آمریكا، چای سبز می تواند اسلحه ای فعال در مبارزه با دیابت باشد چرا كه می تواند فعالیت انسولین را در بدن بیشتر از ۱۵ فولد بالا ببرد.

چای سبز و كاهش وزن :
متخصصین علم تغذیه تاكید می كنند كه نوشیدن چای سبز می تواند به علت داشتن كالری آزاد به كاهش وزن كم كند.

چای سبز و سلامتی استخوان :
این مورد بر اساس مطالعات انجام شده طی۱۰ سال بر روی كسانی كه چای سبز مصرف كرده اند دیده شده است. این اشخاص ۶% تراكم استخوانی بیشتری نسبت به دیگر افراد داشته اند.

چای سبز و سیستم ایمنی بدن :
تحقیقات انجام شده در دانشكده پزشكی هاروارد نشان داده است كه كسانی كه شش فنجان چای سبز در هر روزبه مدت یك هفته نوشیده اند بدنشان بهتر با ویروس ها مبارزه كرده است.

چای سبز، سلامت پوست و جلوگیری از پیری آن :
پیری پوست نتیجه عملكرد رادیكالهای آزاد است كه دیواره سلولهای پوست و ساختمان آنرا تخریب می كند. نور خورشید بر عملكرد و تولید این رادیكالهای آزاد موثر می باشد. ازطرف دیگر آنتی اكسیدانها مولكولهایی هستند كه این رادیكالهای آزاد را خنثی می كنند. یك منبع خوب برای این آنتی اكسیدانها چای سبز است.

چای سبز شامل ویتامینهایی از جمله، ویتامین E، ویتامینB، ویتامین A, ویتامین C كلسیم آهن، اسید فولیك و ریبو فلامن است و به همان اندازه از مواد معدنی مانند منیزم، پتاسیم، روی، فلورین برخوردار بوده و مقدار كالری آن صفر می باشد.

كاهش میزان كلسترول خون :
مصرف چای سبز بطور مداوم خواهد توانست بركا هش كلسترول خون اثر گذاشته و بنا براین خطر بیماریهای قلبی را نیز كاهش دهد. بدین ترتیب همزمان بر كاهش وزن نیز موثر خواهد.

كمك به گردش جریان خون :
طبق تحقیقات بدست آمده چنین به نظر می رسد كه چای سبز می تواند به گردش بهتر خون كمك كند. این تحقیق بر روی مردانی كه چای سبز مصرف كرده اند مشاهده شده است.

درمان بیماریهای كبدی :
این تحقیق ابتدا بر روی موشها انجام گرفته است. دو دوز متفاوت از EGCG بر روی موشها امتحان و نتیجه تحقیقات به این ترتیب جمع بندی شد كه چای سبز در درمان بیماریهای كبدی موثر است.

مبارزه با سرطان ششها :
مصرف ۵ فنجان چای سبز روزانه به كاهش گسترش سرطان شش در انسان كمك می كند و لو اینكه مبتلا به سرطان، سیگاری باشد. هر چند بهترین راه برای پیشگیری سرطان شش كنار گذاشتن سیگار است.

درمان آلرژیهای فصلی :
ژاپنی ها در طی تحقیقاتشان بر روی چای سبز به این نتیجه رسیدند كه در مبارزه با آلرژیهای فصلی چای سبز مفید است. آنتی اكسیدان فعالی مانند EGCG در چای سبز می تواند با هر گونه حساسیت مبا رزهكند.بنابراین اگر دچار حساسیت و آلرژی هستید حتما چای سبز مصرف كنید.

كاهش اثرات مصرف سیگار :
تحقیقات نشان داده است كه هرگاه شخص سیگاری بتواند روزانه ۶ فنجان چای سبز مصرف كند بدن او ۴۰ تا ۵۰ درصد كمتر دچار اكسیدیته می شود و این خطر ابتلا به سرطان و بیماریهای قلبی و دیگر بیماریهای مرتبطه را كاهش می دهد.

 

فکت گرافی چای سبز


هزاران سال است که مردم در چین، ژاپن، هند و تایلند از خواص چای سبز برای سلامتی مردم خبر دارند واز خواص دارویی چای سبز استفاده می کنند. این نوشیدنی از چای سیاه پر خاصیت تر است و در خیلی از موارد نقش یک دارو بی عوارض را بازی می کند.

در تصویر زیر چند نکته مهم در مورد چای سبز که دونستنش در زندگی روزمره به شما کمک می کند را نشان می دهد . سایز این عکس هم برای پرینت گرفتن و هم برای استفاده به عنوان کاغذ دیواری دسکتاپ کامپیوترتان مناسب است.


 



تاريخ : سه شنبه 11 آذر 1393برچسب:, | 8:4 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

دو گیاه مقوی اعصاب

یکی از علل تأثیر اسانس رز به عنوان ضدافسردگی و ازدیاد فعالیت‌های جنسی، افزایش فعالیت‌های مغزی است.

گل محمدی

اسانس گل سرخ برای بسیاری از مشکلات زنانه مفید است این اسانس مقوی عضلات رحم بخصوص در کسانی است که رحم‌های آنها افتادگی دارد و همچنین در مورد زنانی که آمادگی سقط کردن به دلیل ضعف رحم در آنها ایجاد می‌شود. همچنین در مورد تسکین مشکلات قاعدگی، افسردگی و تنش‌های عصبی دارای آثار ارزشمندی است. اسانس رز می‌تواند مانند ویتامین‌های گروه B به عنوان پرکورسور هورمون‌ها در بدن قرار گیرد و به نظر می‌رسد تولید منی را نیز افزایش دهد.

یکی از علل تأثیر اسانس رز به عنوان ضدافسردگی و ازدیاد فعالیت‌های جنسی، افزایش فعالیت‌های مغزی است. یکی دیگر از استفاده‌های مهم اسانس رز در فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی مربوط به بهداشت و سلامت پوست می‌باشد. اسانس رز برای همه نوع پوست، بخصوص پوست‌های حساس و خشک و پوست افراد مسن بسیار مناسب است. اسانس رز می‌تواند مقاومت جدار مویرگ‌های زیر پوست را که به صورت خطوطی قرمزرنگ دیده می‌شوند، افزایش دهد و این مشکل را تا حد زیادی درمان کند. البته در این موارد گاه لازم است ماه‌ها اسانس مورد استفاده قرار گیرد.

طریقه و میزان مصرف

با توجه به اینکه میزان اسانس گلاب‌ها متغیر و اصولاً مقدار اسانس موجود در آن ها بسیار کم می‌باشد، عدد معینی از نظر حجم و یا وزنی برای مصرف خوراکی و دارویی آن ارائه نشده است.

گلبرگ: مقدار 1 تا 2 گرم گلبرگ را می‌توان در یک استکان آب ریخته و تا روزی سه نوبت (3 تا 6 گرم) به صورت خوراکی مصرف کرد.

اسانس: هیچ اسانسی را نباید به طور مستقیم به صورت خوراکی و یا موضعی مصرف نمود. اسانس‌ها باید به وسیله روغن‌های مایع گیاهی رقیق شوند. اکثر اسانس‌ها باید حداقل به نسبت 1 بر 20 رقیق شوند تا عوارض جانبی نداشته باشند.

سمیت: گلبرگ، گلاب و اسانس گل سرخ در حد مصرف دارویی و خوراکی دارای عارضه جانبی نمی‌باشد.

 

مهم‌ترین اثرات گزارش‌شده گلبرگ‌ها و گلاب

ضد اسهال، ضد التهاب، افزایش‌دهنده‌ میل جنسی، ضدکرم آسکاریس، قابض، ضدنفخ، مقوی قلب، خلط‌آور، ملین، مسهل، مقوی معده، مقوی اعصاب، ضدکرم، ضدزخم و اشتهاآور است.

گلاب یکی از بهترین محصولات جایگزین اسانس رز است که با تقطیر گلبرگ‌های انواع گل سرخ به همراه آب به دست می‌آید. این ماده جهت سلامت و بهداشت پوست و ضدعفونی کردن چشم بسیار سودمند می‌باشد. البته نوعی گلاب وجود دارد که سه بار تقطیر می‌شود و به نام «تری پل روزواتر» معروف است که ضدعفونی‌کننده و مقوی بسیار خوبی برای پوست می‌باشد. همچنین ضدعفونی‌کننده‌ای قوی و مناسب برای چشم است.

گلاب ضدالتهاب، خنک‌کننده و نرم‌کننده پوست می‌باشد. همچنین دارای خاصیت ضدمیکروب و تا حدی قابض است؛ به همین دلیل از قدیم در فرآورده‌های مربوط به پوست از گلاب استفاده می‌شده است. اسانس رز را نیز با روغن‌های طبیعی یا مخلوط با الکل‌ها و یا اسانس‌های دیگر گیاهان به عنوان فرآورده‌های پوستی استفاده می‌کنند. با وجودی که همیشه در مورد نزدیک شدن و تماس اسانس‌ها با چشم هشدار داده می‌شود، گلاب به عنوان شستشوی چشم و رفع خستگی و تازگی آن می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

مهم‌ترین اثرات گزارش‌شده

ضد درد، ضد اسهال، ضد اکسیدان، ملین، ادرارآور، کاهش‌دهنده‌ قند خون، مسهل، مهارکننده‌ لیپوکسی‌ژناز، مقوی اعصاب، و ضد کرم است.

کاسنی

مواد محلول در آب کاسنی دارای خواص تسکین‌دهنده سیستم عصبی مرکزی و اثرات آنتاگوتیست قهوه و چای را دارد. به احتمال زیاد لاکتوسین و مشتقات وابسته آن موجب اثرات مسکن کاسنی می‌باشند. الیگوساکاریدهای متعدد موجود در کاسنی به عنوان پروبیوتیک‌های داخلی عمل می‌کنند که باعث تخمیرهای متعدد در سیستم روده می‌شوند. این گونه فعالیت‌های میکروبی در روده اهمیت بسیار زیادی برای سلامت سیستم روده‌ای – معده‌ای دارند.

در بعضی نقاط دنیا ریشه و برگ کاسنی مانند سبزیجات مصرف می‌شود. ریشه‌های کاسنی پس از بو دادن، مانند قهوه برای نوشیدن استفاده می‌شود. کاسنی همچنین مسکن و مقوی قلب است. اینولین و ترکیبات وابسته موجود در ریشه کاسنی می‌توانند از یبوست جلوگیری کنند. از دیگر اثرات مهم کاسنی می‌توان ضد اسهال، ضد سرطان و اشتهاآور بودن آن را نام برد.

طریقه و میزان مصرف

روزانه 3 تا 5 گرم پودر ریشه در 150 تا 250 میلی‌لیتر آب میل شود. همچنین می‌توان معادل 10 گرم (دو قاشق غذاخوری) از برگ و ساقه و گل کاسنی را خرد یا له کرد و با یک لیوان آب به مدت 5 تا 10 دقیقه جوشاند و پس از صاف کردن مصرف نمود. این جوشانده را می‌توان با کمی شکر، نبات یا عسل شیرین کرد و روزی یک تا دو نوبت از آن خورد.

عوارض جانبی

تماس با گیاه کاسنی ممکن است باعث درماتیت شود.

احتیاط

افرادی که سنگ کلیه دارند باید با مشورت پزشک از کاسنی استفاده کنند.

مهمترین اثرات گزارش شده

ضد باکتری، صفراآور، ضد التهاب، ضدموتاژن، ضدنفخ، مقوی قلب، ملین، مسهل، ادرارآور، هضم‌کننده، شیرافزا، محافظ کبد، کاهش‌دهنده کلسترول، مسکن، تقویت‌کننده معده، تقویت‌کننده اعصاب و کاهش‌دهنده قندخون.

نکات قابل توجه

1- بهترین ریشه کاسنی برای مصرف، ریشه گیاه یکساله است، زیرا ریشه در سال‌های بعد ضخیم و چوبی می‌شود.

2- کاسنی گونه‌های مختلفی دارد که از همه آنها استفاده می‌کنند. این گونه‌ها ممکن است از نظر رنگ گل و یا شکل برگها با هم متفاوت باشند.

3- برگهای کاسنی را باید در تابستان چید تا هم رشد کافی کرده باشند و هم به گیاه آسیب نرسد. همچنین، نباید همه برگ‌ها را چید.

4- کاسنی را می‌توان با دانه آن کاشت. زمینی که کاسنی در آن کشت می‌شود باید دارای رطوبت کافی باشد و بهتر است کشت آن در اردیبهشت ماه صورت گیرد.

5- کاسنی از قدیم در بسیاری از نقاط دنیا به عنوان گیاهی مفید برای کبد مشهور بوده است. همچنین، از این گیاه برای درمان قولنج‌های کبدی، یرقان، نارسایی‌های کبد و به عنوان صفراآور استفاده می‌کردند و در حال حاضر نیز برای رفع مشکلات کبد مصرف زیادی در جهان دارد.

6- بسیاری از اثرات کاسنی، بخصوص در مشکلات کبدی، مربوط به ترکیبات سنگینی است که این ترکیبات در عرق کاسنی وجود ندارد و در عصاره و یا فرآورده‌هایی مانند جوشانده آن وجود دارد؛ لذا عرق کاسنی موجود در بازار اکثر خواص ذکر شده در این کتاب را ندارد و باید از فرآورده‌های صنعتی و یا جوشانده آن استفاده کرد.



تاريخ : دو شنبه 10 آذر 1393برچسب:, | 7:58 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

  هشدار پزشکان: 

خشک کردن لباس ها داخل خانه با خطر مرگ همراه است !

سلامت نیوز: رادیاتور ها و بخاری هایی که رویشان پِر شده از لباس، صندلی هایی که روی هر کدام تکیه لباس انداخته شده صحنه آشنای این روزها است. البته پخش بودن لباس ها در خانه نه از روی شلختگی و بی نظمی بلکه به خاطر آغز فصل سرما و کوچک بودن آپارتمان هایی است که برای ما راهی جز خشک کردن لباس ها در خانه نمی گذارد. اما این عادت می تواند خطری برای سلامتی ساکنین خانه باشد؟  

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا،خشک کردن لباس ها در داخل خانه اهالی منزل را در معرض آسیب های جدی قرار می دهد، آسیب هایی که همگی از ضعیف شدن سیستم ایمنی فرد ناشی می شوند. گذاشتن لباس ها روی وسایل گرمایشی مانند رادیاتور یا بخاری سطح رطوبت خانه به میزان 30 درصد افزایش می دهد و شرایط ایده آل برای رشد قارچ ها فراهم می کند. یکی از خطرناک ترین این قارچ ها به نام فومیگاتوس آسپرژیلوس که هم چون بسیار عجیب و خطرناک است احتمال ابتلا به عفونت های ریوی را افزایش می دهد؛ موضوعی که بیش از هر چیز موجب نگرانی دانشمندان شده است.  

این نگرانی زمانی شکل جدی به خود می گیرد که در فصل پاییز و زمستان تعداد افرادی با عفونت های ریوی سیر صعودی پیدا می کند. در واقع یک سبد لباس شسته شده چیزی در حدود دو لیتر آب دارد که در فضای خانه پخش می شود. گرچه سیستم ایمنی بسیاری از ما توان مقابله با قارچ هایی که در شرایط هوایی مرطوب رشد می کنند و دفع عفونت های ناشی از آنها را داراست. اما این شرایط برای برخی گروه ها مانند افراد مبتلا به آسم یا آنها که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بسیار خطر آفرین است.  

حضور بیماران آسمی در چنین خانه هایی سرفه ها و خس خس سینه آنها را افزایش می دهد. از طرف دیگر آنهایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مانند بیماران سرطانی که دوره های شیمی درمانی خود را می گذرانند، بیماران مبتلا به ایدز و آنهایی که دچار مشکلات خود ایمنی هستند می تواند موجب بروز مشکلات مهلک و گاه کشنده ریوی شود. به همین دلیل توصیه می شود به شدت از خشک کردن لباس ها در خانه پرهیز شود، موضوعی که با توجه به کوچک بودن خانه های امروزی شاید دور از ذهن به نظر برسد اما محال نیست.

 

 

 

 



تاريخ : دو شنبه 10 آذر 1393برچسب:, | 7:44 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |



تاريخ : جمعه 7 آذر 1393برچسب:, | 18:53 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

اگر بر این باورید که مصرف “توت” یا “خرما” به جای قند می‌تواند از بالا رفتن میزان “قند خون” جلوگیری کند سخت در اشتباهید.

قند خرما، توت و به طور کلی هر”مواد قندی هنگامی که با آب جوش یا چای داغ تماس پیدا می‌کند بدن تمام شیرینی‌های این مواد را جذب کرده و “انرژی” موجود در آنها جذب بدن نمی شود.

گفتنی است چای و “قهوه “در تمام کشورهای دنیا نوشیدنی‌های بسیار رایجی هستند که افراد عادت دارند آنها را با مواد شیرین مصرف کنند اما این مواد قند به سلامت دندان‌ها” آسیب رسانده و سبب بالا بردن قند خون و در نهایت “دیابتمی‌شود.

گفتنی است مصرف “میوه‌های خشک” در کنار چای بهترین گزینه به جای قند، خرما و “توت” است.

نکته: پزشکان بر این باورند مصرف میوه‌های خشک انرژی مورد نیاز بدن را فراهم کرده و برای “سلامتی” ضرری ندارند.

 



تاريخ : جمعه 30 آبان 1393برچسب:, | 14:56 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 
[عکس: hee493--635x230.jpg]


با این داروی گیاهی گلو دردتان را درمان کنید!



درمان گلو درد با عسل و زنجبیل و لیموترش
در این جا روش درست کردن یک نوع داروی گیاهی را به شما آموزش می دهیم که داروی گلو درد در منزل می باشد.
مطابق عکس برشهای لیمو ترش و زنجبیل تازه را در ظرف شیشه ای در داری با عسل مخلوط کرده و داخل یخچال بگذارید پس از مدتی مخلوط ما فرم ژله مانندی به خود میگیرد. در هنگام مصرف یک قاشق غذاخوری از ژله را به یک لیوان آب ولرم اضافه کرده و میل نمایید.
این ترکیب را میتوانید....



تاريخ : دو شنبه 26 آبان 1393برچسب:, | 22:36 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

سرماخوردگی در واقع ناشی از فعالیت برخی ویروس ها در ناحیه فوقانی دستگاه تنفسی است

آبریزش بینی، عطسه و خارش گلو،از علائم شایع در سرماخوردگی هستند، اما نشانه های سرماخوردگی در واقع چه هستند؟ چه عاملی وجود دارد که شما به صورت متناوب، سرما می خورید، و مهم‌تر از همه اینکه، چگونه می توان، جلوی سرماخوردگی را گرفت؟

در این مطلب، سعی شده به برخی علائم و نشانه های معمول در سرماخوردگی اشاره شود. علاوه بر آن، راه های مقابله با عوامل این بیماری و جلوگیری از بروز بیماری، توضیح داده شده اند.

 

 بقيه ي در ادامه مطالب



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 23 آبان 1393برچسب:, | 18:37 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد